Indsæt dataer i mysql
Fra : Stoffer

Dato : 05-01-05 17:26

Hej!
Jeg har problemer med min database. Jeg har installeret en database (MySQL)
på min computer samt php4.
Problemet er at selvom jeg sender dataer til min database fra min side via
php så bliver intet uploadet.
Jeg har har selv tjekket koden samt haft den tjekket på 2 forummer for php.
Jeg får ingen fejlmelding bare blank side..

Er der noget som man skulle have ændret i databasens opsætning?

Christffer

Fra : Casper Bang

Dato : 06-01-05 13:15

> Er der noget som man skulle have ændret i databasens opsætning?

Jeg tror du enten bliver nødt til at smide noget SQL-kode på bordet, eller
din PHP-kode i en nyhedsgruppe for dette...
Jeg tvivler på at nogen kan hjælpe dig med den smule information vi har :/

Fra : Stoffer

Dato : 06-01-05 16:15

MySQL :
CREATE TABLE nyheder (
id int(9) unsigned NOT NULL auto_increment,
navn text NOT NULL default '',
indhold text NOT NULL default '',
UNIQUE KEY id (id)
);

Koden som burde indsætte dataen i min database :
<?php
include('db_connect.php');

$navn = $_POST['navn'];
$indhold = $_POST['indhold'];
$addnyheder = mysql_query("INSERT INTO nyheder (navn, indhold) VALUES
('Overskrift',
'Indhold')") or Die(mysql_error());
echo 'success';
?>
<?php
$getnews = mysql_query("select*from nyheder ORDER BY id DESC");
while ($r=mysql_fetch_array($getnews)){
extract($r);

}
?>

Fra : Casper Bang

Dato : 06-01-05 16:49

> <?php
> include('db_connect.php');
>
> $navn = $_POST['navn'];
> $indhold = $_POST['indhold'];
> $addnyheder = mysql_query("INSERT INTO nyheder (navn, indhold) VALUES
> ('Overskrift',
> 'Indhold')") or Die(mysql_error());
> echo 'success';
> ?>

Udskriver den hverken "success", eller en fejlmeddelelse fra din
databaseserver her?
Er du sikker på at det ikke er en cachefejl? (i IE: ctrl+F5 for at opdatere
siden)

Fra : Stoffer

Dato : 06-01-05 17:06

uskriver absolut intet.. har tjekket for cache, gør ingen forskel
derfor jeg nu ville høre om der skulle være forskel på opsætningen når jeg
kørte den på min egen comp. fremfor på nettet.

Vil tjekke det på nettet senere i aften, men skal først lære hvordan jeg
henter en post fra min database og udskriver den med php..
(har lavet samme sql på nettet og manuelt indsat data)

Fra : Casper Bang

Dato : 06-01-05 17:25

> uskriver absolut intet.. har tjekket for cache, gør ingen forskel
> derfor jeg nu ville høre om der skulle være forskel på opsætningen når jeg
> kørte den på min egen comp. fremfor på nettet.

Burde ikke gøre nogen forskel, men jeg er ikke inde i hverken PHP eller
MySQL, så kan være nogle af de mere erfarne i de sprog mener noget andet.

Fra : Stoffer

Dato : 07-01-05 20:34

Jeg har nu testet på nettet..
resultatet er som følger:
http://www.buur.info/s2a/php/admin.php

koden:
Kode
<?php
$database = "??"; // database
$bruger = "??"; // bruger
$password = "??"; // kode
$host = "localhost";// host

mysql_connect($host, $bruger, $password); // forbindelse til serveren.
?>

<?php
$resultat = mysql_query("SELECT id FROM nyheder ORDER BY id DESC");

echo "Id: $row[id]<br>";
echo "Navn: $row[navn]<br>";
echo "Adresse: $row[indhold]<br>";
echo "<hr>";

?>

Efter møje og besvær har jeg fået den til at lade være med at brokke sig,
har forsøgt mig med at bruge
while($row = mysql_fetch_array($resultat)) som giver dette resultat :
http://www.buur.info/s2a/php/admin2.php

Fra : Casper Bang

Dato : 08-01-05 11:31

> mysql_connect($host, $bruger, $password); // forbindelse til serveren.
> ?>
>
> <?php
> $resultat = mysql_query("SELECT id FROM nyheder ORDER BY id DESC");

Jamen hvor er det du sætter row til at være lig med resultat's SQLsætning?
Kan godt være at det sker automatisk i PHP, men for mig ser det bare lidt
mystiskt ud...

Fra : Stoffer

Dato : 08-01-05 12:48

Hvis du ta'r et kig på
http://www.buur.info/s2a/php/admin2.php
kan du se resultatet af koden :

[...]

while($row = mysql_fetch_array($resultat)); //Hvor netop row er
defineret..

echo "Id: $row[id]<br>";
echo "Navn: $row[navn]<br>";
echo "Adresse: $row[indhold]<br>";
echo "<hr>";

?>

Fra : Casper Bang

Dato : 08-01-05 13:28

> Hvis du ta'r et kig på
> http://www.buur.info/s2a/php/admin2.php
> kan du se resultatet af koden :

Fejlen du får er så vidt jeg kan se en del af dit PHP-databaseobject.
Jeg kender ikke PHP godt nok til at kunne hjælpe dig.

Men prøv i en PHP-gruppe. Jeg tror der er en stor chance for at de kan
hjælpe dig dér.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-05 14:34

On Sat, 8 Jan 2005 12:48:03 +0100, "Stoffer" <christoffer@buur.info>
wrote:

> [...]
>?>
>
><?php
>$resultat = mysql_query("SELECT id FROM nyheder ORDER BY id DESC")

Du glemmer at tjekke om $resultat overhovedet er noget gyldigt ....
Smid et par liniee ala:

if (!$resultat) {
   echo mysql_error() . mysql_errno();
   exit;
}

(Dette er kun en hurtig fejl-tjek, den bør laves bedre i det endelige
script)

Fra : Stoffer

Dato : 08-01-05 17:02

> Du glemmer at tjekke om $resultat overhovedet er noget gyldigt ....
> Smid et par liniee ala:
Du har ret, lånte dit tjek og fik beskeden:
No Database Selected1046

Men jeg bestemmer jo min database i min db_connect.
<?php
$database = "nyheder"; // database
$bruger = "??"; // bruger
$password = "??"; // kodeord
$host = "localhost"; // host

mysql_connect($host, $bruger, $password); // forbindelse til serveren.
mysql_select_db($database); // holder forbindelse til databasen
?>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-01-05 17:06

On Sat, 8 Jan 2005 17:02:09 +0100, "Stoffer" <christoffer@buur.info>
wrote:

>Men jeg bestemmer jo min database i min db_connect.

Linjen med mysql_select_db() havde du nu ikke med i dit forrige
indlæg:

--
- Peter Brodersen

Fra : Stoffer

Dato : 08-01-05 17:26

> Linjen med mysql_select_db() havde du nu ikke med i dit forrige
> indlæg:
Nej, var en mangel i koden jeg opdagede som følge af fejlbeskeden jeg fik
udskrevet...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-05 18:15

Stoffer skrev:

> Nej, var en mangel i koden jeg opdagede som følge af
> fejlbeskeden jeg fik udskrevet...

Må jeg foreslå at I forsætter i php-gruppen. Tråden har en del mere
med php end databaser at gøre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-05 11:58

Stoffer <christoffer@buur.info> wrote:

> dataer

Bare en lille rettelse:

Ét datum, flere data. »Dataer« er dobbeltkonfekt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-01-05 12:44

On Tue, 11 Jan 2005 11:58:24 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Ét datum, flere data. »Dataer« er dobbeltkonfekt.

"datum" findes dog ikke på dansk. Det hedder både "data" i ubestemt
ental og flertal. Det er nok årsagen til at folk kommer til at benævne
det som "dataer".

--
- Peter Brodersen

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-05 00:20

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

> "datum" findes dog ikke på dansk.

Det står ellers i Politikens Store Ordbog.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-01-05 11:52

On Wed, 12 Jan 2005 00:20:15 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Det står ellers i Politikens Store Ordbog.

Hm, det findes ikke i Politikens Nudansk Ordbog (2001-udgaven). Om
ordet så alligevel bruges aktivt på dansk er selvfølgelig en anden
sag, men jeg kan ikke huske, at jeg har mødt den variant.

... men nok om det :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-05 12:47

Per Rønne skrev i dk.edb.database:

> Bare en lille rettelse:
>
> Ét datum, flere data.

Njah - et data, flere data ifølge RO:
<http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=data&M=1>.
I praksis er data nok utælleligt.

> »Dataer« er dobbeltkonfekt.

Det er til gengæld rigtigt.

XFUT: dk.kultur.sprog (svar på dette indlæg henvises til sproggruppen)
--
Jens Gyldenkærne Clausen