Hvorfor skummer pis nogle gange? Og andre ~
Fra : Astrup

Dato : 05-01-05 14:49

Hej dejlige mennesker!

Kom hjem fra svømmehallen i dag og konstaterede at min "urin" (om man vil)
skummede vildt i kummen. Og så meget sæbe har jeg de ikke spist :s
Og lige for 2 min siden var jeg på lokum og der var slet ikke samme effekt!
Mystisk!

Nogle med en go forklaring. (Regner ikke med det havde noget med
svømmehallen at gøre.)

Med venlig hilsen Aske

Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-05 14:53

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> effekt!
> Mystisk!
>
> Nogle med en go forklaring. (Regner ikke med det havde noget med

Skum er noget med overfladespænding. Nogle proteiner og andet i urinen kan
virke som sæbe.
Noget i pissoirkummen kan dæmpe sæbevirkningen. Det er ret uforudsigeligt -
små bitte mængder der ikke kan ses, kan gøre udslaget - se tråd i
dk.kultur.mad+drikke om at "slå øl ihjem" hvor sulfo på glas kan ødelægge
skum - helt analogt

Fra : Astrup

Dato : 05-01-05 15:00

Hey Bo (og andre!)

Jamen hvis det er proteinerne der gør det. Så vil chancen være størst enter
en fysiks præstation (hvor jeg formoder at man udskilder mest protein, eller
bruger man det til at genopbygge igen eller?!) Eller skal jeg bare spise en
masse protein pulver og så kommer virkningen måske eller?!

Kh Aske

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-01-05 15:23

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev

> [...]
en
> masse protein pulver og så kommer virkningen måske eller?!

Skummende urin, (forhøjet proteinindhold i urinen) kan være et tegn på
nyresygdom!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Astrup

Dato : 05-01-05 15:39

Av!

Vamen tror da ikke der plejer at være så meget! Men i dag! Det var crasy..!
:) Men tror da ikke der er noget galt med min nyre! Men det var da
selvfølgeligt en hård nytårsaften... (Ej ikke noget at spøge med.) Men vil
da ligge mere nærke til det fremover så! Hvor tit skal det være før jeg kan
blive hypokonder.. :P

VH Aske

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-01-05 15:56

> [...]

> da ligge mere nærke til det fremover så! Hvor tit skal det være før jeg

Det ved jeg ikke, men ring til din læge imorgen og spørg.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Astrup

Dato : 05-01-05 16:01

Ahh... Tror lige jeg slår lidt koldt vand i blodet..
Der var jo ikke noget sidst jeg var på lokum...

Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-05 17:51

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
> eller
> en
>
> Skummende urin, (forhøjet proteinindhold i urinen) kan være et tegn på

Men sæbe i toiletkummen er også en mulig forklaring på "højt skum".

Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-05 17:52

Normalt udskiller nyrerne ikke protein i urinen - og sport og spisning er
uvæsentlige

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-05 16:44

Astrup skrev:

>Kom hjem fra svømmehallen i dag og konstaterede at min "urin" (om man vil)
>skummede vildt i kummen.

Okay - du hører til den sportslige type der prøver at pisse
kummen fuld af skum. Den tilbageholdende type prøver at lade det
risle lydløst ned ad siderne.

--
Bertel