For lidt RAM??
Fra : Jonas Delfs

Dato : 20-05-01 18:37

Hej,

Jeg har lige købt mig en klods med 128mb RAM, fordi jeg ofte havde problemer
når jeg havde en del programmer åbne på samme tid. Fx. forsvinder knapper i
programmer etc.
(Jeg har 256mb nu)
Det så også ud til at fungere problemfrit nu, men lige pludseligt - bang. Nu
er systemresourcer på under 1% ifølge Windows. Og jeg får samme
fejl/problemer.

Kan det passe? -jeg ved at WinME bruger utroligt mange systemresourcer, men
de 128mb har jo stort set ikke hjulpet ?

På forhånd tak

--
Mvh. Jonas Delfs
http://delfs.dk

"Kun en tåbe rydder op. En geni behersker kaos"

Fra : KO

Dato : 20-05-01 19:55

System resurser og ram har intet med hinanden at gøre! Kan ikke lige huske hvad de hedder, men mener der 3 tre faktorer.

Jonas Delfs <nospam@delfs.dk> skrev i en news:9e8v9o$dq3$1@sunsite.dk...

Fra : Freaken

Dato : 20-05-01 21:14

Systemresourcer er efter hvad jeg er blevet fortalt et tal på baggrund af
ledig processorkraft-ram-og harddisk
(hvor meget snakker vi om du har åbnet)

Freaken.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 20-05-01 22:21

"Freaken" <freaken@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Systemresourcer er efter hvad jeg er blevet fortalt et tal på baggrund af
> ledig processorkraft-ram-og harddisk

Harddisk? -hmm...

> (hvor meget snakker vi om du har åbnet)

Apache, MySQL, Homesite, 3 gange IE, AssignmentTime og Outlook Express, svjh

Fra : Freaken

Dato : 21-05-01 16:07

Der skulle havde stået "ledig plads på harddisk"
Sorry
Freaken

Fra : Henning

Dato : 21-05-01 09:34

On Sun, 20 May 2001 19:37:28 +0200, "Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kan det passe? -jeg ved at WinME bruger utroligt mange systemresourcer, men
>de 128mb har jo stort set ikke hjulpet ?

Har du ændret størrelsen på swapfilen? Ellers kan Windows ikke udnytte
de ekstra ram.
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 21-05-01 11:02

"Henning" <ingen@email.tx> skrev i en meddelelse

Nu

> Har du ændret størrelsen på swapfilen? Ellers kan Windows ikke udnytte
> de ekstra ram.

swapfilen? Nej, det har jeg nok næppe.... gider du forklare?

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 21-05-01 10:59

> Har du ændret størrelsen på swapfilen? Ellers kan Windows ikke udnytte
> de ekstra ram.

Kan du uddybe det, eller henvise til et link?

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-05-01 11:40

Henning skrev...

>Har du ændret størrelsen på swapfilen? Ellers kan Windows ikke udnytte
>de ekstra ram.

Det er noget vrøvl.

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Henning

Dato : 21-05-01 21:56

On Mon, 21 May 2001 10:39:54 GMT, wol@oldhoj.dk (Kent Oldhøj) wrote:

>Henning skrev...

>Det er noget vrøvl.

Det er det nu ikke. Swapfilen har en given størrelse i forhold til
hvor meget ram der er i maskinen. SÆtter du mere ram i, efter Windows
er installeret, kan du ikke udnytte rammen 100%, før swapfilen er
ændret.
Du ændrer den ved manuelt at sætte en given størrelse, genstarte og
igen sætte Windows til automatisk at allokere diskplads.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-05-01 22:18

Henning skrev...

> Swapfilen har en given størrelse i forhold til
>hvor meget ram der er i maskinen. SÆtter du mere ram i, efter Windows
>er installeret, kan du ikke udnytte rammen 100%, før swapfilen er
>ændret.

Du udnytter nu stadig RAM, men det er da rigtigt at du kan få problemer
med Windows' måde at benytte swapfilen på.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 21-05-01 15:47

Jonas Delfs wrote:

> Det så også ud til at fungere problemfrit nu, men lige pludseligt - bang. Nu
> er systemresourcer på under 1% ifølge Windows. Og jeg får samme
> fejl/problemer.

Dine ledige systemresourcer har desværre ikke noget med dine ledige
hukommelses mængde at gøre. Du skal huske at Win er lavet af M$ og
derfor er lidt dumt lavet på nogle punkter.

Systemresourcerne i Win9x/Me (og også Win3.x), er en fast størrelse
datalager der er sat til side for brug af programmer m.m. til lagring af
data til snak med operativsystemet, grafikkort m.m. Så vidt jeg husker
er systemresouce lagrene ret små (der er 3 forskellige (Graphic, System,
og User) typer af vistnok 64Kbyte?).

Hvis alle programmer opfører sig pænt, og ikke bruger for mange
resourcer i disse områder, og husker at ryde op efter sig når de ikke
bruger det mere, plejer det ikke at blive et problem.

De problemer du oplever plejer at opstå når GDI-resourcerne løber tør.
Der er intet du kan gøre ved det udover at finde ud af hvilke(t)
program(er) der er synderen på dit system.

> Kan det passe? -jeg ved at WinME bruger utroligt mange systemresourcer, men
> de 128mb har jo stort set ikke hjulpet ?

Om du så propper 1Gbyte mere i vil du løbe ind i de samme problemer, da
systemressourcerne er faste størrelser der ikke kan ændres.

Man kan hente nogle programmer der kan vise de ledige systemresourcer.
F.eks. kan shareware programmet Memokit (http://www.memokit4all.com/)
vise det. På mit system har jeg i øjeblikket 37% Sytem, 38% User, og 37%
Graphic ledig. Min ledige fysiske hukommelse ligger under 10% (10Mbyte
ud af 128Mbyte).

En god tommelfingerregel er at hvis nogen af dine system resourcer
kommer under 10% er du i problemer.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 21-05-01 15:54

Karsten Vinding wrote:

> F.eks. kan shareware programmet Memokit (http://www.memokit4all.com/)

Jeg har luret lidt på deres hjemmeside, og det ser ud til at man der
skal registrere programmet for at hente det.

Hent det via Tucows istedet, der kan man få en 30 dages prøveversion.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 21-05-01 15:56

"Karsten Vinding" <karstenv@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> data til snak med operativsystemet, grafikkort m.m. Så vidt jeg husker
> er systemresouce lagrene ret små (der er 3 forskellige (Graphic, System,

Hmmm okay.

> [...]
> Der er intet du kan gøre ved det udover at finde ud af hvilke(t)
> program(er) der er synderen på dit system.

Jeg ved at det er Homesite - hvilket jeg imellemtiden har skrottet.
Men hvad kan jeg ellers gøre, hvis nu jeg en dag finder et program jeg bare
MÅ bruge, men får samme problem ?

> Om du så propper 1Gbyte mere i vil du løbe ind i de samme problemer, da
> systemressourcerne er faste størrelser der ikke kan ændres.

Æv... hvad hjælper det så mig at have 256 RAM?

> [...]
> vise det. På mit system har jeg i øjeblikket 37% Sytem, 38% User, og 37%
> Graphic ledig. Min ledige fysiske hukommelse ligger under 10% (10Mbyte

Det kan jeg vel ikke rigtigt bruge til noget. De oplyser mig jo kun om
situationen, ikke afhjælper den.

> En god tommelfingerregel er at hvis nogen af dine system resourcer
> kommer under 10% er du i problemer.

Okay

Fra : Karsten Vinding

Dato : 21-05-01 16:11

Jonas Delfs wrote:

> Æv... hvad hjælper det så mig at have 256 RAM?

Det giver jo stadig hurtigere afvikling af dine normale programmer,
mindre swapning til HD o.s.v.

> Det kan jeg vel ikke rigtigt bruge til noget. De oplyser mig jo kun om
> situationen, ikke afhjælper den.

Der findes som sagt ikke noget der kan afhjælpe problemet. Det er en
designfejl i Windows9x. WindowsNT/2k har ikke problemet, så du kan jo
skifte til det.

Om du ikke kan bruge programmet til noget kan jeg ikke vurdere. Det kan
være et udemærket værktøj til at finde ud af hvem der er de præcise
syndere på dit system.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 21-05-01 16:20

> Det giver jo stadig hurtigere afvikling af dine normale programmer,
> mindre swapning til HD o.s.v.

Okay. Synes bare ikke rigtigt at jeg har mærket forskel.

> Der findes som sagt ikke noget der kan afhjælpe problemet. Det er en
> designfejl i Windows9x. WindowsNT/2k har ikke problemet, så du kan jo
> skifte til det.

Det har jeg faktisk også tænkt mig, så det er jo fint :)

> Om du ikke kan bruge programmet til noget kan jeg ikke vurdere. Det kan
> være et udemærket værktøj til at finde ud af hvem der er de præcise
> syndere på dit system.

Jeg takker for hjælpen!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-05-01 22:26

Jonas Delfs skrev...

>Jeg ved at det er Homesite - hvilket jeg imellemtiden har skrottet.
>Men hvad kan jeg ellers gøre, hvis nu jeg en dag finder et program jeg
>bare MÅ bruge, men får samme problem ?

Synderen ligger oftest 2 steder: Enten et hav af installerede fonte,
eller en masse unødvendige programmer der startes op hvergang. Tjek hvad
der kører med programmet msconfig, der ligger i windows(Kør->msconfig).
Her kan du frit fjerne programmer fra opstart, og senere tilføje dem igen
hvis du opdager at du skulle bruge dem alligevel.

Hvis du tit åbner og lukker programmer, så kan synderen også ligge her.
De fleste windowsprogrammer frigiver nemlig ikke alle systemresourcer
igen når de lukkes, så efterhånden bliver resourcerne spist.

Problemet skyldes iøvrigt en begrænsning i DOS, som Win9x/ME som bekendt
stadig bygger på. WinNT/2000 har således ikke problemet.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-05-01 19:34

"Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk> wrote in message
> [...]
men
> de 128mb har jo stort set ikke hjulpet ?

Prøv evt Cacheman (freeware) der kan findes hos http://www.outertech.com/

- Lars