Erhvervskøb/ Forbugerkøb - fradragsret
Fra : John Jessen

Dato : 05-01-05 07:04

Nu skal jeg så igen have en ny notebook til brug i mit konsulentfirma (ApS).
Dilemmaet er at får man regningen udstedt til firmaet, og derved gør det til
et erhvervskøb, så skyder man jo sig selv direkte i foden og betaler samme
pris for et produkt med dårligere vilkår (ingen fortrydelsesret og kun et
års garanti).

Forretningsindehaveren griner sikkert i skægget over at sælge en dårligere
ydelse til samme pris, men har jeg istedet mulighed for at få regningen
udstedt til mig selv (bor på samme adresse som mit ApS), og så stadig kunne
fratrække regingen i ApS'et. Eller hvor går grænsen for skattevæsenets
fleksibilitet?

Elller er der andre kreative løsninger på problemet?

John

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-01-05 07:55

"John Jessen" <John_jessen2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pris for et produkt med dårligere vilkår (ingen fortrydelsesret og kun et

Nej, det gør du ikke.
I ApS'et kan du trække momsen fra. Hvis du køber den privat, og så indskyder
den i firmaet, kan du ikke få momsen tilbage.
Nico

Fra : Leonard

Dato : 05-01-05 08:54

"John Jessen" <John_jessen2003@yahoo.com> wrote:

> [...]
>pris for et produkt med dårligere vilkår (ingen fortrydelsesret og kun et

Er du sikker på at det er et reelt problem?
-jeg har endnu tilgode at opleve en butik hive de dårlige vilkår op af
skuffen fordi der står et firmanavn på fakturaen.

Men ellers er der vel ikke noget problem i at købe varen som
kontantkunde (og lade som om man er privat overfor sælger) og så
indføre denne handel i sit firmaregnskab.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-01-05 09:22

> Er du sikker på at det er et reelt problem?
> -jeg har endnu tilgode at opleve en butik hive de dårlige vilkår op af
> skuffen fordi der står et firmanavn på fakturaen.

Jeg kan da godt give et eksempel.
Dell er berygtet for at have dårligere vilkår for erhvervsdrivende end
lovgivningen giver forbrugerne.

Fra
http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/footer/terms?c=dk&l=da&s=bsd&~ck=lf&~lt=popup

<SNIP>
Forbruger en privatperson, som køber Produkter hovedsageligt til privat
brug. De særlige rettigheder og undtagelser, der gældender for Forbrugere,
er angivet under pkt. 19.
..
..
..
Kunden en person eller et firma, som køber Produkter fra Dell.
</SNIP>

<SNIP>
19 Forbrugerlovgivning
En Forbruger har ret til at fortryde sit køb indenfor 14 dage efter
modtagelsen af Produkt og få refunderet købesummen.
</SNIP>

Og så nævner de ikke 2 års reklamationsret, men udelukkende 12 måneders
garanti.

Fra : Leonard

Dato : 05-01-05 09:47

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

>Dell er berygtet for at have dårligere vilkår for erhvervsdrivende end
>lovgivningen giver forbrugerne.

Jeg kunne ikke drømme om at handle hos Dell, af flere grunde:

Jeg har endnu tilgode at de er billigere end de rigtige butikker.

Jeg kan ikke skrive under på at en computer jeg køber kun må bruges
til bestemte udefinerede formål (deres terrorklausul).

Jeg kan ikke tro at deres produkt er godt når de bliver nødt til at
bruge så mange penge på reklamer.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-01-05 10:16

> Jeg kunne ikke drømme om at handle hos Dell, af flere grunde:

** Klip en masse personlige holdninger til et navngivent firma **

Hvilken relevans har det for denne tråd?
Du stiller spørgsmål ved om John´s problemstilling er reel, da *du* aldrig
har oplevet en butik, der stiller erhvervskunder dårligere end forbrugerne.
Jeg giver dig et eksempel.

Fra : Leonard

Dato : 05-01-05 10:38

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

>Hvilken relevans har det for denne tråd?

Ligeså meget relevans som alle andre erfaringer ...

>Du stiller spørgsmål ved om John´s problemstilling er reel, da *du* aldrig
>har oplevet en butik, der stiller erhvervskunder dårligere end forbrugerne.

Ja, jeg kommer med min erfaring.

>Jeg giver dig et eksempel.

Og jeg fortæller at jeg aldrig har handlet der (og giver i tillæg min
begrundelse), og dermed er det ikke en del af min erfaring.

Dette er et offentligt forum, hvor alle kan lære af andres erfaringer
og meninger, hvis de vil - eller lade være hvis de ikke vil.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kim

Dato : 05-01-05 10:08

On Wed, 05 Jan 2005 08:53:39 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Er du sikker på at det er et reelt problem?
>-jeg har endnu tilgode at opleve en butik hive de dårlige vilkår op af
>skuffen fordi der står et firmanavn på fakturaen.

Det har jeg ofte oplevet.

>Men ellers er der vel ikke noget problem i at købe varen som
>kontantkunde (og lade som om man er privat overfor sælger) og så
>indføre denne handel i sit firmaregnskab.

Det lader sig ( officielt ) ikke gøre ( med mindre at man kan få en
kassebon ), da en faktura over 750,- Kr. bl.a. skal indeholde købers
navn.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=96188&vID=200684&i=401&action=open#i96188

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171720&vID=200684&i=426#i171720

--