Karantene osv.?
Fra : Maria

Dato : 20-05-01 18:32

Hei, NG
Jeg bor i Norge(Tr.heim)og jeg har kanskje tenkt og kjøpe en hest fra
Sverige og derfor må jeg undresøke utgiftene osv. Og i forbindelse med det
lurer jeg på om hesten blir nødt til og stå i karantene når den skal fra
Sverige til Norge ? den skal fraktes i hestetransport. og er jeg nødt til
og betale toll? og hvor mye blir det til ca ? kommer det an på prisen jeg
kjøpte hesten for eller ? er det moms. på hester?

Evig takknemelig for svar
Maria

Fra : Mette Elsborg

Dato : 20-05-01 19:16

Hej Maria!!!

Jeg ved at tidligere skulle man betale ca 5000,- i Told for at indføre en
hest til Norge, men hvordan reglerne er nu ved jeg ikke, men kig på Toll og
avgiftsdirektorates hjemmeside

Pattedyr og fugler av alle slag, levende
Innførsel av levende pattedyr og fugler av alle slag omfattes av forskrift
av 2. juli 1991 om forbud mot innførsel av dyr og smitteførende gjenstander
samt en rekke EØS-forskrifter. Unntak fra innførselsforbudet og vilkår for
innførsel framgår av Inngående håndbok, gruppe D-2.
Det kreves ikke importlisens for import av levende hester, storfe, svin,
sauer, geiter, høns, ender, gjess, kalkuner, perlehøns og reinsdyr.

Vær oppmerksom på at det finnes egne bestemmelser vedr. «Farlige hunder»,
Inngående håndbok gruppe D-2.

Innførsel av utrydningstruede dyrearter reguleres av Washingtonkonvensjonen
(CITES). Ved innførselen må det foreligge tillatelse fra:

Direktoratet for naturforvaltning
Tungasletta 2
7005 TRONDHEIM
Tlf. 73 58 05 00

Kopieret fra Toll og Avgiftsdirektorates hjemmeside.

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 20-05-01 20:23

Maria skrev i meldingen ...
> Og i forbindelse med det lurer jeg på om hesten blir nødt til og stå i
> karantene når den skal fra Sverige til Norge ?
Så vidt jeg vet er det ikke karanteneplikt fra Danmark og dermed heller ikke
fra Sverige - EU og alt det der vet du. Men du må muligens ha papirer fra
veterinæren der du skal ta hesten over grensen? Ring en veterinær og hør, de
vet dette. Prøv dem på Leangen f.eks.

> den skal fraktes i hestetransport. og er jeg nødt til og betale toll?
Skal du registrere hesten i Norge (for å bruke den i høyere konkurranser må
du vel det?) så må du betale toll.

> og hvor mye blir det til ca ? kommer det an på prisen jeg kjøpte hesten
> for eller ? er det moms. på hester?
Ja, det er moms. Har du hørt uttrykket RILUM? Rett I Lomma Uten Moms.
Ikke alle hestehandlere er like nøye på akkurat det da. I Norge er moms nå
24% av nettopris, men hvordan det er med levende dyr ved innførsel vet jeg
ikke. Men det gjør veterinæren!

Lykke til!

Anne Berit

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 21-05-01 01:11

>Maria skrev i meldingen ...
Ingen karantene, men godkjent av veterinær.

JA! 5000.- i toll.

Du må betale moms av kjøpesummen + tollen...
Hvis du betalte 15000 for hesten, må du betale moms av 15000 + 5000 = 20000,
Momsen blir da 24% av 20000 kroner.

Jeg undersøkte det og slo det fra meg... Fant at det kostet MINST 5000
ekstra å kjøpe i utlandet + frakt + veterinær +
utførsels/innførselsdeklarasjoner (spedisjonsfirmaer ordner det for deg for
en sum)... Du kan selvfølgelig operere med en lavere kjøpspris på papiret
for å redusere momsen, men det blir allikevel uforholdsmessig mye dyrere for
meg... Smugling er et velkjent alternativ, men blir du tatt, så er du (og
hesten) ille ute...

Line.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-01 09:11

>Ingen karantene, men godkjent av veterinær.

>JA! 5000.- i toll.

Sikker paa at det lige er 5000 og ikke en vis procent af hestens værdi ??

>Du må betale moms av kjøpesummen + tollen...
>Hvis du betalte 15000 for hesten, må du betale moms av 15000 + 5000 = 20000,
>Momsen blir da 24% av 20000 kroner.

Mine forældre har solgt en hest til norge, saa det kan lade sig goere.
Faktisk har de nok solgt næsten 1/3 af deres heste til udlandet, saa
hvis man bare har heste der er gode nok, saa kan det godt lade sig
goere.

> [...]
>meg... Smugling er et velkjent alternativ, men blir du tatt, så er du (og

Hvis du har et stutteri vil jeg formode at man kan trække de udgifter fra,
men snak evt. med en advokat i norge, de har nok mere styrt på det.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 21-05-01 11:45

>Sikker paa at det lige er 5000 og ikke en vis procent af hestens værdi ??

Ja, jeg har spurt dem! 5000 er fast tolltakst på hest, hvis ikke reglene er
voldsomt endret fra i fjor høst...

> [...]
>Faktisk har de nok solgt næsten 1/3 af deres heste til udlandet, saa
>hvis man bare har heste der er gode nok, saa kan det godt lade sig

Selvfølgelig! Og det blir muligens rimeligere med frakt hvis man henter den
selv...

>Hvis du har et stutteri vil jeg formode at man kan trække de udgifter fra,
>men snak evt. med en advokat i norge, de har nok mere styrt på det.

Hvis man driver profesjonelt salg av hester og er selvstendig
næringsdrivende blir det hele mere levelig... Men for oss "private" som
ønsker å kjøpe for å ha hesten selv, blir det ingenting å trekke fra på noe
regnskap...*sukk*...

Line.