Overføre resultat fra Query til en ny tabe~
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 04-01-05 19:20

Hej NG, Godt nytår til jer alle.

Jeg har med en Query fået valgt nogle record, som jeg for kontrollens skyld
viser i en TDBGrid.
Jeg har imidlertid behov for at overføre resultatet til en ny tabel; dog
ikke alle felterne. Kan det ikke gøres uden at skulle omveje over tekstfiler
eller lignende?

Jeg bruger D5 og FlashFiler2.

Mvh Kurt

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 09-01-05 13:47

"Kurt Guldbæk" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har imidlertid behov for at overføre resultatet til en ny tabel; dog
> ikke alle felterne. Kan det ikke gøres uden at skulle omveje over

Jeg fik ingen reaktioner, hvilket ¨åske skyldes, at jeg skrev at jeg bruger
FlashFiler2!
Jeg mener egentlig ikke, at FlashFiler2 har nogen indflydelse på sagen, så
det burde jeg nok ikke have nævnt.

Er der ingenhjælp at hente?
/Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-05 14:34

Kurt Guldbæk wrote:

> [...]
> bruger FlashFiler2!
> Jeg mener egentlig ikke, at FlashFiler2 har nogen indflydelse på sagen, så

Du skriver ikke ret meget om dit aktuelle problem.
Som du selv nævner, så skal du nok ikke forvente, at der er ret mange, der
kender til Flashfiler2 (jeg gør ikke).

Hvis jeg forstår din problemstilling, så ønsker du at udtrække et subset af
records, som der bliver vist i en grid, for derefter at 'commite' en
overførsel til en ny tabel (nogle af felterne).

Normalt i relation til overførsel vil man udføre en SQL á la:
INSERT INTO NyTabel SELECT Felt1,Felt2,... FROM MinTabel.

Denne SQL vil ikke returnere et resultatsæt, og vil ikke kunne vises.

Hvis man skal vise, og derefter commit'e, må det være noget med at udføre:
SELECT Felt1,Felt2,... + EkstraFelter FROM MinTabel
og vise dem i en grid.
Efterfølgende kan man udføre (ved klik på OK?) den førnævnte SQL til at
udføre selve overførslen.

Den metode vil kun kunne bruges hvis der er tale om en standalone løsning.

Prøv evt. at uddybe hvad problemstillingen er.

Stig Johansen

Fra : Kurt

Dato : 10-01-05 12:33

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Den metode vil kun kunne bruges hvis der er tale om en standalone løsning.
>
> Prøv evt. at uddybe hvad problemstillingen er.

Jeg har en database med tre felter, 'KommNr', 'VejKode' og 'Vejnavn'. Jeg
opretter et 4. felt 'Kombineret', som ved hjælp af OnCalcFields
(KommNr*10000 + Vejkode for at få unikke opslag) beregnes.
I en tdbGrid ser jeg resultatet.
Dette resultat vil jeg gerne have ind i en ny database!

/Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-01-05 17:03

Kurt wrote:

> [...]
> I en tdbGrid ser jeg resultatet.
> Dette resultat vil jeg gerne have ind i en ny database!

Hvis flashfiler understøtter SQL, og du har en tabel med eksempelvis
KommNr,VejKode,Vejnavn samt KommNrVejKode, kan du udføre denne SQL:

INSERT INTO TilTabel SELECT KommNr,VejKode,Vejnavn,KommNr*10000 + Vejkode AS
KommNrVejKode FROM FraTabel

Stig Johansen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 11-01-05 23:28

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIPPET

> [...]
> KommNr,VejKode,Vejnavn samt KommNrVejKode, kan du udføre denne SQL:
>
> INSERT INTO TilTabel SELECT KommNr,VejKode,Vejnavn,KommNr*10000 + Vejkode

Jeg har prøvet følgende, der giver en fejl, som jeg ikke lige kan greje:
begin
With ffQEjendomme do
Begin
Close;
SQL.Clear;
SQL.Add('INSERT INTO TestVeje.FF2 SELECT
KommNr,VejKode,Vejnavn,KommNr*10000 + Vejkode AS Vej FROM Veje.FF2');
Open;
End;
end;

Det giver følgende fejlmelding under kørsel:
Project Q_Test.exe raised exception class EffDatabaseError with message
'FlashFiler: ffQEjendomme: Query preparation failed:
1 INSERT NTO TestVeje.FF2 SELECT KommKode, Vejnavn, KommNr*10000 +VejKode
AS Vej
FROM Veje.FF2
***** ^invalid InsertStatement

Databasen TestVeje.FF2, der i forvejen er oprettet med de pågældende felter,
er tom.
Hvad er galt i det pågældende statement?
/Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-05 06:08

Kurt Guldbæk wrote:

> [...]
>
> Databasen TestVeje.FF2, der i forvejen er oprettet med de pågældende
> felter, er tom.
> Hvad er galt i det pågældende statement?

Prøv disse varianter:
SQL.Add('INSERT INTO TestVeje.FF2 SELECT KommNr,VejKode,Vejnavn
(KommNr*10000 + Vejkode) AS Vej FROM Veje.FF2'); // Paranteser indsat
Execute ; // Denne returnerer ikke et sæt, derfor execute og IKKE Open

Eller

SQL.Add('INSERT INTO TestVeje.FF2 SELECT KommNr,VejKode,Vejnavn
(KommNr*10000 + Vejkode) FROM Veje.FF2'); // Paranteser indsat uden alias
Execute ; // Denne returnerer ikke et sæt, derfor execute og IKKE Open

Du skal efterfølgende lave en select mod TestVeje.FF2 for at få vist
data'ene.

Stig Johansen

Fra : Kurt

Dato : 12-01-05 09:21

Klippet

> [...]
Open

> Du skal efterfølgende lave en select mod TestVeje.FF2 for at få vist

Jeg har nu prøvet begge varianter med samme fejlmelding som resultat.
Dog har jeg bibeholdt 'Open', da 'Execute' under compileringen gav
fejlmeldingen:
Undeclared identifier: 'Execute'.
Desuden har jeg prøvet at anvende Paradox i stedet for FlasFiler med samme
resultat!
/Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-01-05 07:07

Kurt wrote:

> Jeg har nu prøvet begge varianter med samme fejlmelding som resultat.
> Dog har jeg bibeholdt 'Open', da 'Execute' under compileringen gav
> fejlmeldingen:
> Undeclared identifier: 'Execute'.

For fanden Kurt, undskyld. Det hedder .ExecSQL
Open virker kun med SQL'er, der returnerer et resultatsæt.

> Desuden har jeg prøvet at anvende Paradox i stedet for FlasFiler med samme
> resultat!

Hvis ovennævnte ikke virker umiddelbart, så prøv at tjekke om der er noget
local sql fortolkning i BDE opsætningen.
(Du bruger BDE ikk')

Stig Johansen

Fra : Kurt

Dato : 14-01-05 09:07