Regning fra dec 2004
Fra : Casper Bang

Dato : 04-01-05 12:28

Hej,

En regning for firmaets internet fra december 2004, er modtaget den 4.
januar 2005.

Vil det være korrekte at momsafregne for januar kvartal 2005, men føre det
på 2004's årsregnskab?

Jeg har jo først lagt pengene for momsen ud i 2005, men selve regningen
omhandler en ydelse der er forbrugt i 2004.

På forhånd tak
Casper Bang

Fra : Holst

Dato : 04-01-05 12:44

Casper Bang wrote:

> En regning for firmaets internet fra december 2004, er modtaget den 4.
> januar 2005.
>
> Vil det være korrekte at momsafregne for januar kvartal 2005, men føre det
> på 2004's årsregnskab?

Du skal vel bogføre den i henhold til fakturadatoen ...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-01-05 12:58

Holst wrote:

> Du skal vel bogføre den i henhold til fakturadatoen ...

Enig. Det er på den dato, sælger skal beregne salgsmoms og
tilsvarende er det den dato, du (Casper) kan fratrække momsen.
Hvilken kredit køber og sælger aftaler internt er ligegyldigt for
momsafregningen. (Og hvis du havde solgt, skulle du således også have
betalt moms pr. fakturadato, selv om kunden først betalte i næste
moms-periode).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Casper Bang

Dato : 04-01-05 13:05

> Enig. Det er på den dato, sælger skal beregne salgsmoms og tilsvarende
> er det den dato, du (Casper) kan fratrække momsen.

Dén er jeg helt med på. Momsen kommer til at fremgå af 2005's regnskab.

> [...]
> momsafregningen. (Og hvis du havde solgt, skulle du således også have
> betalt moms pr. fakturadato, selv om kunden først betalte i næste

Spørgsmålet fra mig er: Fra hvilket regnskabsår kan omkostningen trækkes fra
i skat?
Skal dette være det samme som momsen (2005), eller det år hvor ydelsen blev
brugt (2004)?

Fra : Holst

Dato : 04-01-05 13:23

Casper Bang wrote:

> [...]
> i skat?
> Skal dette være det samme som momsen (2005), eller det år hvor ydelsen blev

Fakturadatoen er det afgørende, hvad enten det er fakturaer, du skriver,
eller det er fakturaer, du modtager.

Laver jeg f.eks. noget arbejde i perioden 20.-30. december, men først
får skrevet en faktura efter nytår på grund af al festivatassen, så
kommer den først til at figurere på momsregnskabet såvel som firmaets
årsregnskab for det nye år.

Tilsvarende, køber du varer den 29. december, men fakturaen dukker først
op den 3. januar på grund af weekenden og fridagene, så skal den
bogføres i det gamle år på såvel moms- som årsregnskab.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-01-05 13:30

Casper Bang wrote:

> [...]
> i skat?
> Skal dette være det samme som momsen (2005), eller det år hvor ydelsen blev

Jeg tror jeg misforstod dig. Jeg troede fakturaen var dateret i
december 2004.

Hvis fakturaen er dateret i 2005, men dækker forbrug i 2004, bogfører
du først fakturaen som en helt normal udgift i 2005.
Derefter bør du principielt lave en periodisering, hvor du for 2004
bogfører skyldig udgift til internet-forbrug - og tilbagefører denne
post i 2005.

Så kort svar: Ja, du kan medtage udgiften for 2004.

Fra : Casper Bang

Dato : 04-01-05 13:42

> Så kort svar: Ja, du kan medtage udgiften for 2004.

Nu er dig og Holst vist uenige :/

Er det fordi man kan vælge at gøre begge dele, eller...?

Tak!
~Casper

Fra : Holst

Dato : 04-01-05 14:06

Casper Bang wrote:

> Nu er dig og Holst vist uenige :/
>
> Er det fordi man kan vælge at gøre begge dele, eller...?

Nu vil jeg lige sige, at jeg er alt andet end ekspert inden for området,
men lidt ved jeg da. Derfor er det da ikke umuligt, at jeg kan komme til
at sige noget vrøvl, men gør jeg det, så håber jeg, at nogen vil rette mig.

I den forbindelse vil jeg så sige, at dit lokale ToldSkat helt sikkert
vil kunne vejlede dig, hvis du kontakter dem.

Men tilbage til spørgsmålet.

Udgiften/indtægten vil figurere på dit regnskab i det år, hvor fakturaen
er udstedt. Er forbruget brugt eller arbejdet udført i december, men er
fakturaen først dateret i januar, så skal den bogføres i 2005.

Du vil så i din oversigt over aktiver og passiver i 2004, når du laver
dit regnskab, kunne medtage udgiften som skyldig internetforbrug,
skyldigt tilgodehavende o.lign. Men det er ikke noget, du vil få noget
ud af skattemæssigt.

Andre må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl ...

Fra : Casper Bang

Dato : 04-01-05 14:20

> [...]
>regnskab, kunne medtage udgiften som skyldig internetforbrug, skyldigt
>tilgodehavende o.lign. Men det er ikke noget, du vil få noget ud af

Når du skriver "kunne" betyder det så at det er op til mig selv om dette
skal nævnes i årsregnskabet?
Hvis det ikke kan trækkes fra i skat i 2004, er der ingen grund til at bruge
tid på at få det skrevet i regnskabet, hvis der ikke er krav om det.

Jeg er glad for at i gider bruge tid på det her.
Selv om det ville være forholdsvist nemt bare at ringe til told og skat,
giver det lidt bedre viden at spørge her synes jeg. Der kommer nogle
interessante diskussioner ud af det.

Tak
Casper

Fra : Holst

Dato : 04-01-05 14:52

Casper Bang wrote:

> Når du skriver "kunne" betyder det så at det er op til mig selv om dette
> skal nævnes i årsregnskabet?

Tjah ... godt spørgsmål. Da jeg i sin tid blev momsregistreret, havde
jeg en snak med ToldSkat om regnskab og lignende.

Det vigtigste var at lave et regnskab, der viste firmaets indtægter og
udgifter og dermed firmaets overskud (eller underskud). Det er jo netop
dette beløb, der har betydning i forbindelse med beskatning, eftersom
firmaets overskud er din "indtægt" (og nu snakker vi altså
enkeltmandsvirksomhed - givetvis anderledes ved andre selskabsformer).

Derudover kunne jeg sidst på årsregnskabet lave en oversigt over
passiver og aktiver, men det var ikke så vigtigt, men for en god ordens
skyld burde man gøre det, fik jeg at vide. Jeg fik at vide, at:

Aktiver Passiver
Likvid beholdning 20.000
Skyldig moms 15.000
Egenkapital 5.000
20.000 20.000

var alt tilstrækkeligt. Hvor likvid beholdning er indestående på min
firmakonto pr. 31. december, skyldig moms er det beløb, som jeg skal
betale i moms for sidste kvartal af 2004, og egenkapital er beregnet, så
begge kolonner ender på 20.000

Jeg spurgte dengang også om, om jeg skulle medtage de penge, som jeg
havde til gode for fakturaer, som jeg allerede havde sendt ud, men som
endnu ikke var gået ind på min konto, og værdien af det arbejde, som jeg
havde udført sidst på året, men endnu ikke faktureret. Det fik jeg at
vide, at jeg ikke behøvede, for den del af årsregnskabet var ikke så
vigtig, og der var ikke nogen grund til at gøre det mere besværligt for
en amatør som mig (han sagde ikke lige amatør, men det lå lidt i det, at
for et lille firma som mit, var det ikke så vigtigt).

Men er det et større firma og har man en revisor på, så bør der måske
laves noget mere udførligt. Hvad ved jeg.

Og som sagt snakker vi enkeltmandsfirma.

Jeg har snart været momsregistreret i 10 år, og jeg har gjort det på
denne måde i alle årene uden nogen kommentarer.

> Hvis det ikke kan trækkes fra i skat i 2004, er der ingen grund til at bruge
> tid på at få det skrevet i regnskabet, hvis der ikke er krav om det.

Nej, men jeg synes, at du skulle tage dig en snak med dit lokale
ToldSkat-kontor. Det gjorde jeg. De har jo også udgivet diverse
udgivelse, som måske kunne gøre dig klogere.

> [...]
> Selv om det ville være forholdsvist nemt bare at ringe til told og skat,
> giver det lidt bedre viden at spørge her synes jeg. Der kommer nogle

Ja, men husk, at Usenet i høj udstrækning er befolket af amatører, der
som oftest mener det bedste, men de er nu engang amatører, så svaret er
måske ikke altid helt korrekt.

Men en diskussion her vil sikkert kunne ruste dig lidt bedre til en
samtale med ToldSkat, så du bedre ved, hvad du skal spørge om.

Fra : Casper Bang

Dato : 05-01-05 15:28

[SNIP]

Ok, mange tak for forklaringen.
Jeg vil bogføre det for 2005, altså fakturadatoen.

Mange tak for hjælpen allesammen!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-01-05 16:37

Holst wrote:

> [...]
> dit regnskab, kunne medtage udgiften som skyldig internetforbrug,
> skyldigt tilgodehavende o.lign. Men det er ikke noget, du vil få noget

Det er ovenstående procedure, jeg kalder "periodisering". Hvis
regnskabet stadig skal stemme, så skal du ud over at bogføre gælden også
modpostere en udgift, og så ender det hele med, at udgiften
regnskabsmæssigt figurerer i 2004.

Det vil være et retvisende regnskab, da internet-forbruget jo faktisk
er sket i 2004, men det er muligt, at skattevæsenet ser anderledes på
det, således at man skal lave en skattemæssig korrektion.

Det klart nemmeste er dog at bogføre den på faktura-datoen og ikke
gøre med ved sagen. Udgiften er formentlig ikke så stor, så det vil gøre
en voldsom forskel, om du får skattefradraget i 2004 eller 2005.

Fra : Casper Bang

Dato : 04-01-05 12:58

>Du skal vel bogføre den i henhold til fakturadatoen ...

Er det normal praksis, når nu det er en "serviceydelse" (som jeg går ud fra
at internetforbindelser klasificeres som), som blev brugt sidste år?

Det vil sige at både moms- og regnskabsmæssigt bogføres dette for 2005, da
fakturadatoen er for 2005?

Tak for hjælpen!
~Casper

Fra : Holst

Dato : 04-01-05 13:23

Casper Bang wrote:

> Det vil sige at både moms- og regnskabsmæssigt bogføres dette for 2005, da
> fakturadatoen er for 2005?

Ja.

Fra : KHJ

Dato : 05-01-05 02:01

Casper Bang wrote:
> [...]
>
> Jeg har jo først lagt pengene for momsen ud i 2005, men selve
> regningen omhandler en ydelse der er forbrugt i 2004.

Den skal bogføres med/på fakturadatoen, og momsen skal afløftes samtidig,
hvilket normalt sker ved postering af fakturaen, og det uanset hvornår du
har modtaget den.
KHJ