Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fremstillingspris af 100 kr seddel
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-01-05 12:18

I forbindelse med de nye Dankort gebyrer har tænkt over hvor
meget det mon koster at producere en almindelig 100 kr seddel,
for det kan da absolut heller ikke være gratis og nu skal
sedlerne jo sandsynligvis bruges en del mere, nu hvor folk ofte
vil have flere kontanter på sig.

Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide hvor mange transaktioner
en sådan seddel i snit holder til inden den er slidt op.

mvh

Lars

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-01-05 22:26

www.nationalbanken.dk kan du finde svar på dine spm

Fra : Jesper

Dato : 07-01-05 21:22

> [...]
>
> Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide hvor mange transaktioner
> en sådan seddel i snit holder til inden den er slidt op.

Interessante tanker du har gjort dig der Lars.

Jeg er meget interesseret i at høre de svar du finder frem til !

Mvh. Jesper

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 10-01-05 20:14

> Jeg er meget interesseret i at høre de svar du finder frem til !

Jeg har desværre ikke fundet frem til så meget. Dog har jeg fulgt Jens' råd
og søgt hos Nationalbanken og fundet nedenstående:

Pengesedler har i modsætning til mønter en begrænset levetid. For at
opretholde høj kvalitet i seddelomløbet skal sedlerne udskiftes, inden de
bliver for slidte og snavsede. Levetiden af en pengeseddel stiger med
værdien, fordi små sedler omsættes hyppigere end større sedler og derfor
slides hurtigere. Mens en 50-kroneseddel normalt holder omkring et år, er
levetiden for en 1000-kroneseddel normalt ca. 3 år.

Jeg kan dog ikke finde hverken stykpris eller antal transaktioner
nogetsteds.

Lars

Fra : Jesper

Dato : 11-01-05 10:48

> [...]
> levetiden for en 1000-kroneseddel normalt ca. 3 år.
>

> Jeg kan dog ikke finde hverken stykpris eller antal transaktioner

Ja, 50 kr. sedler er altid krøllede så det passer jo meget godt. Folk har
ingen respekt for små sedler.

vh. Jesper

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-01-05 16:31

Jeg har simpelthen forhørt mig hos Nationalbanken og har fået følgende svar:

*****
En 100-krone seddel er i omløb i 1-2 år, og er den seddel, der er flest i
omløb af. Det er umuligt at sige,, hvor mange transaktioner den enkelte
seddel gennemgår i sin levetid..

Alle danske pengesedler, uanset pålydende, koster ca. 1 krone at fremstille
*****

Når nu Nationalbanken ikke vil, så vover jeg pelsen. Jeg gætter på at der
måske er 100 transaktioner på en seddel og det giver så (regne, regne,
regne) 1 øre pr transaktion.

Det er jo faktisk ikke så meget, og da sikkert også lavere end det koster at
lave en Dankort transaktion . Jeg har hørt nogen (bankerne?) nævne noget om
godt en krone pr. styk, men det tror jeg nu er lidt højt sat. ALt foregår jo
via computer og udgiften kan vel kun være at tjekke disse og holde
programmerne up-to-date.

Så transaktioner med sedler er altså 100 gange billigere end med Dankort!
Dog fremgør der i regnestykket ikke noget om håndteringsudgifter til
behandling af sedlerne. De skal transporteres (i nok ret dyre biler) og
masser af sikkerhedsfolk skal aflønnes i både banker, forretninger, pengene
skal tælles sammen af ekspedienter (og muligvis kontrolleres af en
overordnet) og der skal _ofte_ bruges store resourcer på politiindsatser
efter bankrøverier, for ikke at tale om udgiften til at holde folk bag
tremmer. Så har jeg sandsynligvis glemt en hel masse.

Hvem ved, måske Dankortet alligevel vinder med flere længder.

En stadig noget harm Dankortgebyr ramt forbruger, der nok snart efter råd i
denne gruppe skifter til Skandiabanken.

Lars

Fra : Jesper

Dato : 11-01-05 17:35

> [...]
>
> En stadig noget harm Dankortgebyr ramt forbruger, der nok snart efter råd
> i denne gruppe skifter til Skandiabanken.

Folk vrider sig i skindet for at undgå at bruge kortet - inkl. mig selv. Jeg
har endnu ikke betalt gebyr, og brugte tidligere Dankort til ALT.

Idag på Apoteket i en lang kø betalte jeg med 200 kr. og ekspedienten kunne
ikke give tilbage og måtte derfor over til en anden kasse for at veksle, men
det gik i kludder og så måtte han over til en 3. kasse før det lykkedes.

Der stod 10 i køen og de måtte alle vente 1 min. ekstra.

Min kommentar var "Ja, jeg vil helst undgå at bruge Dankortet".

Han kiggede lidt vrissent op, men mandede sig op og sagde pænt "Det må du
også gerne hvis du har kontanter".

Jeg nød virkeligt at være besværlig kunde denne gang.

En af mine venner arbejder på en tankstation, og hans vurdering er at 50% af
dem som bruger dankort hæver ekstra penge - tidligere var det omkring 15%.

En dag vil jeg gå ind i min bank og hæve kr. 1888,75 - det må være et ret
besværligt beløb at udbetale.

Men før eller siden falder jeg desværre nok til patten.

vh. Jesper

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-01-05 17:36

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan dog ikke finde hverken stykpris eller antal transaktioner
> nogetsteds.

Der er jo nok ikke nogen 'tæller' på sedlerne, så det vil være ganske
umuligt at finde ud af i hvor mange transaktioner en given seddel eller
seddeltype har indgået i.

Knud