Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Visakort uden Dankort
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-01-05 12:14

Jeg har et Visa-Dankort og jeg lurer på om jeg efter
"frigivelsen" af de nye gebyrer kan droppe Dankort delen og
udelukkende bruge et rent Visakort, alternativt Mastercard? Kan
man få almindelige banker til at udstede et sådan eller VIL de
have Dankortet med på samme?

Et tillægsspørgsmål er så om almindelige Dankortterminaler i fx.
Føtex vil acceptere et rent Visa-kort. Ved nogen noget om det?

mvh

Lars

Fra : Mark Beaumont

Dato : 04-01-05 13:27

Lars Thomsen Nielsen skrev:
> Jeg har et Visa-Dankort og jeg lurer på om jeg efter
> "frigivelsen" af de nye gebyrer kan droppe Dankort delen og
> udelukkende bruge et rent Visakort, alternativt Mastercard?

Jeg tror ikke du kan få en rent Visakort, men i de fleste banker
du kan sagtens få et Mastercard eller Eurocard.

> Et tillægsspørgsmål er så om almindelige Dankortterminaler i fx.
> Føtex vil acceptere et rent Visa-kort.

Du kan ikke ikke betale med Visa, Euro- eller MasterCard i Føtex.
Der er stort set ingen supermarkeder, der tager i mod andet end
Dankort.

Vh Mark

Fra : Younes Leroul

Dato : 06-01-05 07:27

"Mark Beaumont" skrev

> Du kan ikke ikke betale med Visa, Euro- eller MasterCard i Føtex. Der

> er stort set ingen supermarkeder, der tager i mod andet end Dankort.

I den forbindelse er der åbenbart ingen der tænker på, hvad det gør ved
turistindustrien i Danmark.

Jeg har *aldrig* været i et så turistfjendsk land som Danmark, hvad angår
betalingskort. Fødevarebutikker...glem det. Restauranter: Det er meget
almindeligt at se et tillæg på 4.75% af regningen ved brug af udenlandsk
kreditkort.

Jeg fatter ikke Visa og Mastercard finder sig i at lade PBS (dem med
Danmøntsuccesen) administrere deres kort i DK.

/Younes

Fra : Devilicious

Dato : 04-01-05 13:51

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udelukkende bruge et rent Visakort, alternativt Mastercard? Kan
> man få almindelige banker til at udstede et sådan eller VIL de

Rene Visa-kort udstedes ikke, netop fordi alle skal støtte op om Dankortet.
Rene Mastercards udstedes dog.

> Et tillægsspørgsmål er så om almindelige Dankortterminaler i fx.
> Føtex vil acceptere et rent Visa-kort. Ved nogen noget om det?

Det vil langt de fleste steder ikke. Mastercard er mest beregnet til
udlandet eller handel over internettet, hvor man ikke har en
"national-løsning".

Læg i øvrigt mærke til, at en del forretninger som hidtil gebyrfrit har
accepteret betaling med Mastercard, ikke længere tilbyder dette, da de i
forbindelse med den nye lov er blevet opmærksom på, at de selv betaler gebyr
til PBS.

Det er naturligvis helt uden for dit spørgsmål, men har du overvejet hvor
meget gebyret kommer til at koste dig i kr. og øre på - skal vi sige.. - en
måned?

MK

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-01-05 15:17

Devilicious wrote:
> [...]
overvejet
> hvor meget gebyret kommer til at koste dig i kr. og øre på -

Jeg vil tro at jeg _minimum_ bruger Dankortet en gang pr dag, så
det kan vel blive til en 500 transaktioner pr år, dvs. 250 kr.
Det skal jeg nok overleve, men er det ikke netop meningen med
Dankortet at vi skulle leve et mere pengeløst samfund?

Mit anden spørgsmål i gruppen går netop på prisen for en øget
brug af pengesedler, men det er vel også staten der skal betale
for dem og ikke pengeinstitutterne...

Og så kan vi jo om et års tid snakke mere om den øgede mængde af
væbnede overfald mod forretninger og privat personer, som følge
af den øgede pengemængde blandt disse.

Lars

Fra : Torben Frandsen

Dato : 04-01-05 16:13

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> Det skal jeg nok overleve, men er det ikke netop meningen med
> Dankortet at vi skulle leve et mere pengeløst samfund?

Meningen med Dankortet var, at bankerne kunne tjene en hulens masse penge på
at reducere omkostningerne ved at administrere checks og kontanter. Når de
nu opkræver et gebyr, drejer det sig simpelthen om at tjene ind på gyngerne,
hvad de har scoret på karrusellen.

> Mit anden spørgsmål i gruppen går netop på prisen for en øget
> brug af pengesedler, men det er vel også staten der skal betale
> for dem og ikke pengeinstitutterne...

Produktionen, ja. Men det koster også mange penge at håndtere kontanter i
store mængder. Men man må formode at bankerne har lavet en
break-even-analyse.

> Og så kan vi jo om et års tid snakke mere om den øgede mængde af
> væbnede overfald mod forretninger og privat personer, som følge
> af den øgede pengemængde blandt disse.

Nåjamen så stiger forsikringspræmierne jo bare, og det skal forbrugeren så
betale gennem højere priser. Det gør nu ikke så meget, for bankerne og
forsikringsselskaberne er jo *helt* adskilte brancher, ikke sandt?

Køb bankaktier og få noget af rovet tilbage!

Torben

Fra : Morten DH

Dato : 04-01-05 20:24

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Produktionen, ja. Men det koster også mange penge at håndtere kontanter i
> store mængder. Men man må formode at bankerne har lavet en
> break-even-analyse.

Jeg vil tro man satser på at folk stille og rolig acceptere det lille ekstra
gebyr lige som vi har accepteret gebyrer på stort set alt andet banken
foretager sig - seriøst, jeg betaler 2kr for den månedlige PDF fil i e-boks
med mit kontoudtog... det er jo dybt til grin og har i skrivende stund
besluttet at afmelde det...

Dankortet er lagt i skuffen og nu skal jeg til at bruge kontanter fremover -
og håber virkelig rigtig mange folk gør det samme... De tjener sgu allerede
rigeligt de griske banker >

Fra : Ivar

Dato : 06-01-05 23:04

Morten DH skrev:

> Dankortet er lagt i skuffen og nu skal jeg til at bruge kontanter fremover -
> og håber virkelig rigtig mange folk gør det samme... De tjener sgu allerede
> rigeligt de griske banker >

Hvis man ønsker at "hævne" sig på bankerne, bør man gå i banken
og hæve penge ved kassen. Omkostningerne for banken for sådan
en betjening koster langt over de 50 øre. Hvis blot hver tiende Dankort
bruger gjorde sådan, ville det blive fuldstændigt kaotisk i barkerne,
hvor der er lang færre folk end der var før Dankortets tid.

Ivar Magnusson

Fra : Morten DH

Dato : 07-01-05 17:51

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger gjorde sådan, ville det blive fuldstændigt kaotisk i barkerne,
> hvor der er lang færre folk end der var før Dankortets tid.

Kig en smut i dk.forbruger - vi 2 er langt fra de eneste som er med på
den... Tror seriøst bankerne har skudt fødderne af sig selv - der er også
allerede flere gratis alternativer i støbeskeer kan man se

Fra : Michael Ravn

Dato : 07-01-05 22:08

On Fri, 7 Jan 2005 17:50:33 +0100, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

>Kig en smut i dk.forbruger - vi 2 er langt fra de eneste som er med på
>den... Tror seriøst bankerne har skudt fødderne af sig selv - der er også
>allerede flere gratis alternativer i støbeskeer kan man se

De klarer den sgu nok.
Michael Ravn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-01-05 20:06

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Et tillægsspørgsmål er så om almindelige Dankortterminaler i fx.
> Føtex vil acceptere et rent Visa-kort. Ved nogen noget om det?

De nyere terminaler kan håndtere praktisk talt alle korttyper, men
det er ikke sikkert butikken har indgået aftale med PBS (eller anden
udbyder) om at modtage andre kort.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.