Filmproduktion - aflønning af medvirkende
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 04-01-05 08:34

Hej alle,

nu skal det ske - jeg fyrer 200.000 af på at producere en spillefilm. De
gode intentioner og forhåbninger i øvrigt er i top, og der er ved at komme
styr på den kreative del af produktionen. Men - den administrative del
halter efter. Det står mig klart at jeg skal oprette et produktionsselskab,
hvilket som sådan ikke er det store problem - det er jo blot at registrere
et firmanavn og modtage et SE-nummer. Genvordighederne kommer i forbindelse
med aflønningen af de væsentligste kræfter indenfor skuespil og
kamera/lyd/lys-arbejde. Det er tænkt at disse skal arbejde gratis, mod 5% af
overskuddet (yeah, right af produktionen. Men - hvordan kan jeg bedste
opfylde disse betingelser, uden at skulle gennemgå besværlige
ansættelsesprocedurer og det der er værre? Jeg forestillede mig en ordning a
lá aflønning for konsulentydelser, noget i den stil. Jeg er meget åben for
jeres forslag og evt. alternative ideer - på forhånd tak for tid og råd,

Morten
mnoDONTSPAMME@uni-c.dk

P.S. Skulle der sidde en reviser-aspirant derude et eller andet sted, med
et umættet behov for - i det mindste én gang i dette liv - at indgå i en
filmproduktion, hører jeg meget gerne fra vedkommende - jeg kunne sagtens
bruge noget hjælp mht. at styre budgettet og føre regnskab

Fra : Peter Sellers

Dato : 21-01-05 01:09

Hej Morten,

Nu du er i gang, hvorfor så ikke være lidt mere kreativ. Istedet for at lade folk arbejde gratis i en filmproduktion, så kan du jo kalde det et kursus. Altså, et spillefilms kursus, og skuespillere m.v. arbejder ikke gratis, men betaler derimod en
kursusafgift, og søger i konkurrence med andre skuespillere om lov til at blive optaget på kurset (der jo stiller ualmindeligt strenge krav ! Mindst 4 spillefilm bag sig, og så videre).

Hvis du nu endvidere istedet for at bøvle med moms og den slags, så kalder din organisation en religiøs velgørende bevægelse, så kan du endvidere samle penge ind, og slippe for irriterende skattemæssige byrder. Filmen kan jo f.eks. være en form for
informations film til at fremme større kulturel forståelse mellem kønene (Der er ingen grund til at rakke ned på folk blot fordi de er modeskadede og har kønne ben !).

På den måde får du et ekstra budget til at lave PR for filmen, og hvis blot du husker at lave nogle sjove sociale lege under indspilningen, så kursisterne har en sjov tid, så er alle glade.

Deres ærbødige,
Peter Sellers

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 29-01-05 22:19