Summarum: opdele en faktura?
Fra : KJ

Dato : 04-01-05 01:33

Hej,

Jeg sidder og lærer mig selv at bruge summarum til at føre regnskab i.
Det går fint, jeg er dog stødt ind i en forhindring, som der måske er en
venlig sjæl, der kan hjælpe med?

Jeg modtager ofte fakturaer fra mine leverandører på udstyr, og det
giver mig to problemer.

Hvis leverandøren ikke har beregnet moms af portoen, er min tanke at
opdele fakturaen over to linier i kassekladden med samme bilagsnummer,
men det betyder at min afstemningskonto også får to afstemninger i
stedet for den samlede fakturasum, og det er forvirrende. Er der en god
løsning på det?

Tilsvarende køber jeg nogen gange driftmidler sammen med vareløb på
samme faktura. Bør jeg bogføre det hele som varekøb og derefter flytte
noget af det til driftsmidler, eller hvad er den smarte løsning her?

Hvis man kunne opdele en faktura i bidder, og så afstemningskontoen
kunne forstå, at den skulle tage summen af disse bidder, ville min lykke
være gjort, men det er måske ikke sådan man gør?

På forhånd tak for hjælpen...

KJ

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 11:45

> [...]
> kunne forstå, at den skulle tage summen af disse bidder, ville min lykke
> være gjort, men det er måske ikke sådan man gør?

Hvis vi tager udgangspunkt i standardkontoplanen, så er
porto kto 7200 uden moms
småanskaffelser 7400
varekøb 2200

Du modtager en faktura på

Vare1 Varekøb 1000,-
Vare2 Småanskaffelser 500,-
Porto 45,-
Moms 300 (af 1500,-)

Dette ville jeg bøgføre
Vare1 som varekøb på helt normal vis (med varenummer på ik-fakt på kto 2200)
Vare2 som småanskaffelser (uden varenr på ikfakt) (kto 7400)
Porto som porto (uden moms) (kto 7200)

Momsen beregnes automatisk på kto 2200 og 7400, mens der ikke beregnes moms
på 7200.

mvh
Karsten Madsen
ALS IT

Fra : KJ

Dato : 04-01-05 12:41

Hej Karsten, mange tak for dit svar.

> Hvis vi tager udgangspunkt i standardkontoplanen, så er
> porto kto 7200 uden moms
> småanskaffelser 7400
> varekøb 2200

Hmmm, jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke er faldet over "småanskaffelser"
før, det er jo noget lettere end "tilgang i året af drift/inventar" og
efterfølgende straksafskrivning.

> [...]
> Vare1 som varekøb på helt normal vis (med varenummer på ik-fakt på kto 2200)
> Vare2 som småanskaffelser (uden varenr på ikfakt) (kto 7400)

Nu forudsætter du vist, at jeg vil lave en købsfaktura, min ide var at
bogføre købet direkte i kassekladden, det burde vel også være muligt?

Vh. KJ

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 12:55

> Hej Karsten, mange tak for dit svar.

Gern geschehen

> Nu forudsætter du vist, at jeg vil lave en købsfaktura, min ide var at
> bogføre købet direkte i kassekladden, det burde vel også være muligt?

Mjah, det gjorde jeg
Men ok i kassekladen, skal du bage bogføre dem på samme måde bare på flere
linier, med samme bilagsnr.

/karsten

Fra : KJ

Dato : 04-01-05 20:48

"Karsten Madsen" <km hos alsit i dk> wrote:

> Mjah, det gjorde jeg
> Men ok i kassekladen, skal du bage bogføre dem på samme måde bare på flere
> linier, med samme bilagsnr.

Så langt nåede jeg også, men problemet er så, at hvis man eks. bruger
banken som afstemningskonto, så passer posteringerne jo ikke med
kontoudtoget.

Jeg tror dog, jeg har fået det løst ved at bruge "kreditorer, ubetalte
regninger" som mellemkonto. Det ser i hvert fald ud til at være en
rimelig løsning på problemet.

Vh. KJ