Underskud. Hva så?
Fra : Hjalte

Dato : 04-01-05 00:12

Hejsa...

Sidder og laver mit årsregnskab.
Jeg har et mega underskud.

Hva nu med skat AM-bidrag osv.?

Får jeg de penge tilbage?

Og er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Hva med næste år?

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 11:50

> Sidder og laver mit årsregnskab.
> Jeg har et mega underskud.
>
> Hva nu med skat AM-bidrag osv.?
>
> Får jeg de penge tilbage?
>
> Og er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
> Hva med næste år?

Meget kort:
Hvis du har firmaet som hovederhverv kan det trækkes fra, hvis det er en
hobbybetonet virksomhed (du er lønmodtager), så kan du meget vel skyde en
hvid pind efter dit underskud, det kommer helt an på grundlaget for dit
underskud.

/karsten

Fra : Hjalte

Dato : 04-01-05 21:26

On Tue, 4 Jan 2005 11:50:09 +0100, "Karsten Madsen" <km hos alsit i
dk> wrote:

> [...]
>hobbybetonet virksomhed (du er lønmodtager), så kan du meget vel skyde en
>hvid pind efter dit underskud, det kommer helt an på grundlaget for dit

Det er mit hovederhverv.
Men hvor skal jeg trække det fra?

Der er jo underskud i forvejen. Hvis jeg trækker det fra bliver
underskuddet vel bare større?

Det er en enkeltmandsvirksomhed, jeg har...

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 04-01-05 21:43

Det er ikke så svært;

Du afslutter dit årsregnskab, der så viser årets underskud.

På din selvangivelse for 2004 anfører du så, at resultatet for din
virksomhedsdrift var et underskud på xxxx kr. - og så skulle det være i
orden. Hvis du bruger virksomhedsordningen har du visse mulighede for at
overføre årets underskud til fradrag i de næste års overskud. Se mere herom
på Told og Skats hjemmeside.

Du skal så selvfølgelig have fundet ud af, at forklare skattevæsenet, hvad
du så har levet af i året - når der nu ikke var et overskud til dig.

Hvis du i regnskabet har hævet penge privat, skal disse kun påvirke
aktiv-siden og ikke driftssiden i regnskabet. Så det kan vel ikke være din
"løn" er har fremtryllet underskuddet - vel ??

Hvis det er det som er sket, bør du rette dit regnskab til, så det viser
driftsindtægter og driftsudgifter - der så giver drïftsresultatet. Underskud
eller overskud.

Din "løn" er hævninger på bank/giro/kasse el.lign - og hører alene til i
aktiv-delen af regnskabet.

/Flemming U

Fra : Casper Bang

Dato : 05-01-05 09:36

> Hvis du bruger virksomhedsordningen har du visse mulighede for at
> overføre årets underskud til fradrag i de næste års overskud.

Er det KUN hvis man bruger virksomhedsordningen at man kan trække sidste års
underskud fra?
Jeg troede at dette altid var tilfældet for enkeltmandsvirksomheder...

Fra : Hjalte

Dato : 05-01-05 17:13

On Tue, 4 Jan 2005 21:43:02 +0100, "Flemming Udbjørg"
<flemming@udbjorg.dk> wrote:

> [...]
>eller overskud.
>
>Din "løn" er hævninger på bank/giro/kasse el.lign - og hører alene til i

Altså. Jeg bruger summasummarum til at bogføre i.
Og jeg har lavet en konti under egenkapital, der hedder hævet privat.
Jeg har hævet en smule mere end jeg har indskudt. En smule er i dette
tilfælde 20.000 kr. ca.

Og jeg har et underskud når jeg trækker udgifter fra indtægter (uden
min egen løn).

Der er også lige en anden ting.
Ca. 20.000 kr. er ubetalte regninger der først har forfald i 2005, men
de er bogført udfra faktura datoen. Dem skal jeg vel regne med ind i
2004?

MVH.
Hjalte

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 05-01-05 18:08

Hej igen.

Sådan som jeg opfatter dine oplysninger, så har du et driftsmæssigt
underskud af virksomheden - samtidig med at du har hævet privat fra
virksomheden.

Det du hæver privat skal beskattes som personlig indkomst - oig
virksomhedens underskud skal fratrækkes på selvangivelsen.

Teknisk er der ikke noget i vejen for, at du modregner det privat hævede
beløb i driftsunderskuddet (ikke i dit regnskab, men i forhold til
selvangivelsen), og så "bare" anfører det nye driftsresultat
overskud/underskud på selvangivelsen. Resultatet vil blive det samme.

Mht regningerne fra 2004, så hører de til i dit 2004 regnskab - både som
driftsudgift og som kortfristet gæld.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 19:28

Hjalte wrote:

> Sidder og laver mit årsregnskab.
> Jeg har et mega underskud.
>
> Hva nu med skat AM-bidrag osv.?
>
> Får jeg de penge tilbage?
>
> Og er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
> Hva med næste år?

Find en revisor, der er møj forskel på hvordan du "godskrives"
dit skattemæssige underskud, men det kræver langt flere
oplysninger, end dem du giver her.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 21:13

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse

> Find en revisor, der er møj forskel på hvordan du "godskrives"
> dit skattemæssige underskud, men det kræver langt flere
> oplysninger, end dem du giver her.

Det er edermame gode svar du gi'r. Det er lige noget jeg kan bruge. Skulle
vi ikke kalde denne gruppe for alt.revisor.local i stedet.

/karsten