Rådner spist kød i mavesækken?
Fra : Peter K

Dato : 03-01-05 23:31

Hej, min kone kom i en indædt diskussion med en fanatisk vegetar, der hævder at kød udelukkende
har negative sider, såsom at det rådner i maven & at det efter sigende skulle være farligt.

Mig bekendt, opløses spist kød af mavesyren etc og affald udskilles som afføring.
Såvidt jeg ved fordrer forrådnelsesprocessen også ilt, hvilket der næppe kan være noget af i
mavesyren?

Har nogle af jer nogle engelsksprogede reference websites omkring dette emne (vegetaren er
englænder)

mvh Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-01-05 00:37

"Peter K" <pk@stofa-.com> skrev i en meddelelse
> [...]
afføring.
> Såvidt jeg ved fordrer forrådnelsesprocessen også ilt, hvilket der næppe

Al den stund at det ikke befinder sig i mavesækken ret længe, så rådner det
ikke. Syre er iøvrigt konserverende. Men længere ude findeles føden af
enzymspaltning og der er en livlig bakterieflora. Men heller ikke her kan
det kaldes at rådne i gængs forstand, men det bliver omsat. Der er ikke
noget ondt eller farligt ved at spise kød, men man kan derved indirekte være
med til at støtte, at de dyr vi spiser lever en kummerlig tilværelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-01-05 00:43

> [...]
> hævder at kød udelukkende
> har negative sider, såsom at det rådner i maven & at det efter sigende
Hehe. Vegetarer... :)

> [...]
> kan være noget af i
> mavesyren?
> Har nogle af jer nogle engelsksprogede reference websites omkring dette
Du kan fortælle den fanatiske vegetar, at alt mad rådner i tarmene - det
tager bakterierne sig af. Grøntsager overhaler ikke kødet på vej ud af
systemet, og hygger sig lige så længde derinde som kød gør - og det rådner
på samme måde.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou
Rovdyr

Fra : BuFFerz

Dato : 04-01-05 11:03

Hej, jeg har hørt at hos nogle (dyr?) går nettop planter
i forrådenelse/gærring i blindtarmen.

Kød skal der til

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : kvaerulant

Dato : 04-01-05 11:38

Peter K wrote:

> [...]
>Såvidt jeg ved fordrer forrådnelsesprocessen også ilt, hvilket der næppe kan være noget af i

Menneske aber spiser også kød, selvom de er bedre indrettet til at
fordøje planter end mennesker.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-01-05 11:46

kvaerulant skrev:

> Menneske aber spiser også kød, selvom de er bedre
> indrettet til at fordøje planter end mennesker.

Jeg vil nu helst ikke fordøjes af en abe.

--
'rluf :·)

Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-05 12:33

kvaerulant <haabet2003@yahoo.dk> wrote:

> Menneske aber spiser også kød, selvom de er bedre indrettet til at
> fordøje planter end mennesker.

Det er nu ikke helt korrekt.

En af vore to nærmeste slægtninge, chimpansen, er kødæder. Den anden,
bonoboen, vegetar. Og går vi længere væk, er samtlige menneskeaber mig
bekendt vegetarer.

Af nuværende menneskeaber er der kun to kødædende arter: Homo sapiens og
Pan paniscus. Om vores fælles forfader for seks millioner år siden var
kødædende vides ikke; i så fald må bonoboen på et tidspunkt have mistet
lysten til kød.

Går vi til ikke-menneskeaber, er vor nærmeste slægtning bavianen. De er
kødædende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-01-05 13:18

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> og Pan paniscus. Om vores fælles forfader for seks millioner år siden
> var kødædende vides ikke; i så fald må bonoboen på et tidspunkt have

Er det ikke mere sandsynligt, at vi netop har udviklet os, som vi har, fordi
vi begyndte at spise kød? Mig bekendt fordrer den voldsomme forøgelse af
hjernemasse/kapacitet, vore forfædre oplevede, indtagelse af store mængder
protein. Så store mængder, at behovet ikke kan dækkes vegetarisk.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/04/05)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-05 14:09

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hjernemasse/kapacitet, vore forfædre oplevede, indtagelse af store mængder
> protein. Så store mængder, at behovet ikke kan dækkes vegetarisk.

I så fald har chimpanser og mennesker udviklet sig parallelt fra en
vegetarisk fælles forfader, som også var bonoboens. Reelt kan vi intet
vide om det, da vi ikke kan se det på skeletterne. Og da det faktisk
ikke er så mange årtier siden at man:

1. Fandt ud af at bonoboer ikke er chimpanser.

2. Fandt ud af at chimpanser er rovdyr {som også spiser vegetarisk, men
det gør løver jo også}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-01-05 14:32

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gpx4ks.2jcxnp17apf0rN%spam@husumtoften.invalid...

> 2. Fandt ud af at chimpanser er rovdyr {som også spiser vegetarisk, men
> det gør løver jo også}.

Tænker du her på at de somme tider er kannibaler og
dermed på en gang får forøget deres geners relative
udbredelse og skaffet sig større vegetabilsk høst
(foruden en lille proteinfest)?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-05 15:26

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> dermed på en gang får forøget deres geners relative
> udbredelse og skaffet sig større vegetabilsk høst

Nej, jeg tænker her ikke på at de en sjælden gang er kannibaler.
Chimpanser driver faktisk klapjagt på små aber. De excellerer også i
regulære angrebskrige mod andre chimpansegrupper, hvilket ikke betyder
at de absolut fortærer de dræbte fjender. Men generelt er det ikke
tilfældigt at de kan beskrives som »Apes from Mars«, mens bonoboer kan
beskrives som »Apes from Venus«.

Der findes mig bekendt også eksempler på at chimpanser har stjålet små
menneskebørn, for at æde dem. I hvert fald hvis man skal stole på
Discovery Channel - hvilket man som bekendt ikke altid skal.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-01-05 15:43

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gpx95o.irglgg8m2tztN%spam@husumtoften.invalid...

> Nej, jeg tænker her ikke på at de en sjælden gang er kannibaler.
> Chimpanser driver faktisk klapjagt på små aber.

Well, nu slog jeg lige op at 2% af deres kost er kød, og
det er vist ret langt fra løvens yndlingskostsammensætning
(og meget mindre end vegetarers typiske forbrug af æg,
mælk og ost).

(Iøvrigt forveksler du vist paniscus og troglodytes).

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-05 18:01

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Well, nu slog jeg lige op at 2% af deres kost er kød,

Kødet har vist især betydning for hannernes indbyrdes hierarki ...

> og det er vist ret langt fra løvens yndlingskostsammensætning (og meget
> mindre end vegetarers typiske forbrug af æg, mælk og ost).

> (Iøvrigt forveksler du vist paniscus og troglodytes).

Hvor dog? Pan paniscus = bonobo.
Pan troglodytes = chimpanse.

--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-01-05 19:00

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gpxfhs.26exuk7kyhogN%spam@husumtoften.invalid...

> Hvor dog? Pan paniscus = bonobo.
> Pan troglodytes = chimpanse.

Min tjenstvillighed kender ingen grænser med hjælpe med
et citat fra dig selv:

> Af nuværende menneskeaber er der kun to kødædende arter: Homo sapiens
> og Pan paniscus.

Men du skrev også at bonoboen var vegetar.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-05 19:33

> [...]

> Min tjenstvillighed kender ingen grænser med hjælpe med
> et citat fra dig selv:

> Men du skrev også at bonoboen var vegetar.

OK, så gik jeg ikke langt nok tilbage i tråden. Men det var klart en
fejl.

Men som det stod i vores gamle latinbog fra folkeskolen: »Errare humanum
est« ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-05 16:39

Jens Bruun skrev:

>vi begyndte at spise kød? Mig bekendt fordrer den voldsomme forøgelse af
>hjernemasse/kapacitet, vore forfædre oplevede, indtagelse af store mængder
>protein. Så store mængder, at behovet ikke kan dækkes vegetarisk.

Det kan det sagtens. Bælgfrugter har et højt indhold af protein.

--
Bertel

Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-05 12:33

Peter K <pk@stofa-.com> wrote:

> Hej, min kone kom i en indædt diskussion med en fanatisk vegetar, der
> hævder at kød udelukkende har negative sider, såsom at det rådner i maven
> & at det efter sigende skulle være farligt.

Det er vist i dag alment anerkendt, at havde vore forfædre ikke været
rovdyr {faktisk: altædende}, så havde vi aldrig udviklet vore store
hjerner. Animalsk føde var nødvendig for at det kunne finde sted.

I dag er planteføde så udviklet at det ikke i sig selv skulle være
nødvendigt at spise kød. Jeg vil dog hævde at det er et spørgsmål om at
leve eller overleve; man føler sig så evindeligt snydt af vegetarisk
kost.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-01-05 12:49

"Per Rønne" wrote:
> [...]
> nødvendigt at spise kød. Jeg vil dog hævde at det er et spørgsmål om
> at leve eller overleve; man føler sig så evindeligt snydt af

Nemlig. Grøntsager er noget mad spiser.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Torben Frandsen

Dato : 04-01-05 17:21

"Per Rønne" wrote:

> I dag er planteføde så udviklet at det ikke i sig selv skulle være
> nødvendigt at spise kød.

Jeg har ladet mig fortælle, at der er bestemte proteiner man mangler, hvis
man kun spiser vegetarmad. Kan nogen be- eller afkræfte dette?

> Jeg vil dog hævde at det er et spørgsmål om
> at leve eller overleve; man føler sig så evindeligt snydt af
> vegetarisk kost.

Enig.

Torben

Fra : Holst

Dato : 04-01-05 17:43

Torben Frandsen wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle, at der er bestemte proteiner man mangler, hvis
> man kun spiser vegetarmad. Kan nogen be- eller afkræfte dette?

Ja, man lader sig fortælle mange ting.

Jeg har også ladet mig fortælle, at man som vegetar skal være meget
omhyggelig med sin kost, eftersom der netop mangler visse ting i nogle
grøntsager. Så hvis man f.eks. kun spiste gulerødder og kålrabi, så
ville man mangle noget, men supplerer man med rosenkål, så er alt godt igen.

Ovennævnte grøntsager er naturligvis fri fantasi, eftersom jeg intet
ander om enkelte grøntsagers indhold af diverse ting.

Jeg tror, det er en smagssag. Men jeg tror også i høj grad, at det
drejer sig om at servere interessant vegetarisk kost. Hvis kosten
udelukkende er gulerodssalat og agurkestykker, ja, så ville jeg bestemt
også føle mig snydt. Men jeg har prøvet at få spændende og interessant
mad serveret af en vegetar, og så må jeg egentlig indrømme, at det
bestemt ikke var så ringe endda.

Fra : Martin Bak

Dato : 04-01-05 17:52

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ladet mig fortælle, at der er bestemte proteiner man mangler, hvis
> man kun spiser vegetarmad. Kan nogen be- eller afkræfte dette?

Det afkræftes (nærmest) på denne side fra fødevarestyrelsen:

http://www.altomkost.dk/madtildig/Goderaad/Vegetar/Vegetarmad_og_ernaering/forside.htm

Martin

Fra : Torben Frandsen

Dato : 04-01-05 18:04

Martin Bak wrote:

> Det afkræftes (nærmest) på denne side fra fødevarestyrelsen:

Ok. Det er sikkert aminosyrekomplementeringen, der er blevet til en god
historie. De vegetarer jeg har mødt, så da heller ikke decideret
fejlernærede ud.

Torben

Fra : G.B.

Dato : 04-01-05 18:14

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ok. Det er sikkert aminosyrekomplementeringen, der er blevet til en god
> historie. De vegetarer jeg har mødt, så da heller ikke decideret
> fejlernærede ud.

Jeg har rejst i Indien i et års tid. De fleste indere er vegetarer - det
var jeg også selv (bortset fra frisk fisk og skaldyr ved havet i en kort
periode), og inderne har ingen problemer. Men de er ikke veganere, da de
også bruger mælkeprodukter.

Btw tror jeg, at hvem som helst ville blive vegetar på under et minut ved
synet af en indisk slagterbutik.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 04-01-05 18:21

> Btw tror jeg, at hvem som helst ville blive vegetar på under et minut ved
> synet af en indisk slagterbutik.

Man skulle tro man kunne blive vegetar på endnu kortere tid ved at se et
dansk slagteri. Arbejdede en gang på et fjerkræslagteri, og føj da hvor var
det klamt som det foregik og som der så ud.
Spiser nu stadig kød, men ikke fjerkræ i poser. Jeg prøver så at bilde mig
ind at det ser anderledes ud der hvor de laver andre slags kød. Jeg tror
næsten på det

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-01-05 19:28

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> Spiser nu stadig kød, men ikke fjerkræ i poser. Jeg prøver så
> at bilde mig ind at det ser anderledes ud der hvor de laver

Det er der nok ikke megen grund til at tro på.
Hvad mener du f.eks. om dette her? For nu at ta' et af de værre eksempler:
http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=pilgrims_web

Jeg mener det eneste man ikke kan få fra vegetabilske kilder er B-12
vitamin. Men jeg er ikke sikker, og er interesseret i at vide om der findes
nogle pålidelige vegetabilske B-12 kilder. Er ret sikker på alt andet
livsnødvendigt kan fås vegetabilsk. Har selv været vegetar i 8-9 år og
veganer et par år. Går fint nok.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 04-01-05 20:36

> [...]
> nogle pålidelige vegetabilske B-12 kilder. Er ret sikker på alt andet
> livsnødvendigt kan fås vegetabilsk. Har selv været vegetar i 8-9 år og

Så vidt jeg hører fra min vegetarkilde, så fås b12 i æg og mælkeprodukter,
som jo ganske vidst ikke er vegetabilske, men stadig med i vegetarkost.
Visse typer gærning kan lave b12 og tang kan også have det på sig.
Som jeg forstår det, så skal veganere derfor have et tilskud til den
egentlige kost for at få deres b12.

Jeg er ikke vegetar men ville egentlig ønske jeg var. Har bare svært ved
overgangsperioden hvor jeg slet ikke kan føle mig mæt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-05 20:49

Jakob Nielsen skrev:

>Jeg er ikke vegetar men ville egentlig ønske jeg var. Har bare svært ved
>overgangsperioden hvor jeg slet ikke kan føle mig mæt.

Mysli med mælk mætter fortræffeligt, men lidt anderledes end
kødets relativt pludselige og kraftige mætning.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 04-01-05 21:01

> Mysli med mælk mætter fortræffeligt, men lidt anderledes end
> kødets relativt pludselige og kraftige mætning.

Kan da være jeg skulle prøve igen med musli, mælk og tofu Det er så vidt
jeg ved kun en overgang til maven vender sig til en anderledes lethed som
vegetarisk kost giver. Det ville være rart for samvittigheden at ikke støtte
kødproduktionen, plus kød som det ofte spises i Danmark er en usund kost.
Ikke at kød som sådan er usundt, men stil 10 vegetarretter op mod 10
tilfældige kødretter, og sundhedsvægten vil (ifølge min overbevisning) pege
mod det vegetariske.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-01-05 20:56

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> tang kan også have det på sig.
> Som jeg forstår det, så skal veganere derfor have et tilskud
> til den egentlige kost for at få deres b12.

Jeg har hørt om det med gær, og har nogle gange købt et produkt der hedder
Marmite, som er noget gær-ekstrat fra ølproduktion, mener jeg. Det skulle
være meget rigt på alle B-vitaminerne, også B-12, men jeg er usikker på om
det passer, og at det ikke bare er en af de B-12 lignende stoffer der
findes. Det 'rigtige' B-12 skulle så vidt jeg ved hedde cyanocobalamin. Jeg
har også netop købt nogle Spirulina piller, bare sådan for nysgerrighedens
skyld, men det er heller ikke den type B-12 der er i, det hedder
Colobalimine. Nogen der ved om de to navne dækker over det samme?

> Jeg er ikke vegetar men ville egentlig ønske jeg var. Har bare
> svært ved overgangsperioden hvor jeg slet ikke kan føle mig
> mæt.

Tofu mætter godt. Er selv (først nu) begyndt på det, og selvom det
ikke rigtig smager af noget, kan jeg godt lide det. Det består mest af
protein.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 04-01-05 20:41

> Hvad mener du f.eks. om dette her? For nu at ta' et af de værre eksempler:
> http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=pilgrims_web

Så det klip nu. Fik en voldsom trang til at udnævne den flok tumper til
sandsække og demonstrere fuldt pensum på dem!
For /&%#&"))" da!

Fra : Rado

Dato : 05-01-05 20:09

On Tue, 4 Jan 2005 19:27:52 +0100, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>nogle pålidelige vegetabilske B-12 kilder. Er ret sikker på alt andet
>livsnødvendigt kan fås vegetabilsk. Har selv været vegetar i 8-9 år og

Den bedste vegetabilske kilde til B12 siges at være Tempeh, et produkt
lavet af soyabønner fermenteret med en svampekultur der danner
vitaminet. Nogle mener dog at det meste af dette B12 er i en inaktiv
form, så jeg tør ikke sige med sikkerhed hvor meget Tempeh er værd som
B12 kilde.

Der findes også enkelte andre kilder, (bl.a. tang, så vidt jeg
husker), men det er vist relativt ringe mængder de indeholder.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-05 20:32

Jakob Nielsen skrev:

>Man skulle tro man kunne blive vegetar på endnu kortere tid ved at se et
>dansk slagteri.

Min søster og hendes mand har arbejdet på en
fiskekonservesfabrik. De rørte ikke fiskeprodukter i mange år
derefter.

Min svoger har også arbejdet på et slagteri hvor han kørte
gammelt kød til pølsemaskinerne. Det stank. Han blev noget
overrasket over det postyr det vakte da han tabte noget af det på
gulvet og blot samlede det op igen. Forklaringen var at det var
uhygiejnisk når det havde været på gulvet.

--
Bertel

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-01-05 22:49

[snip]
> Der var én der skrev det om sig selv i en af debatgrupperne. Jeg
> mener også at han omtalte andre med samme problem, men det er jeg
> ikke sikker på. Han måtte nøjes med kuren i en periode og så
> spise almindelig kost et stykke tid for at undgå problemet.

hvis du falder over det igen må du gerne lige sige til. Det kunne da
være ganske interessant lige at undersøge lidt nærmere.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-01-05 18:50

[snip]
> Hvad er normalt? Mig bekendt er der i f.eks. Indien folk der har
> levet vegetarisk hele deres liv.

Kun delvist vegetarer. De spiser stadig ofte æg og fisk og mælke
produkter.

[snip]

> Nogle af dem der går på omega-kuren, lugter så deres
> mand/kone/kæreste ikke vil sove sammen med dem. Er det normalt?

lækkert. Det har jeg nu aldrig hørt eller oplevet. Jeg har selv været
gået delvist over på det for at teste den og det virkede fortrinligt.
jeg havde mere energi og tabte samtidigt godt et kg om ugen.
Der er en 10-12 stykker i min omgangskreds som også er på den og de
lugter nu mig bekendt heller ikke andreledes. du forveksler den ikke med
omega-3 kuren vel? (den med fiske olie osv).

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-05 21:38

Kim Schulz skrev:

>Kun delvist vegetarer. De spiser stadig ofte æg og fisk og mælke
>produkter.

Vegetarer spiser æg og mælkeprodukter. Veganere er helt
konsekvente. Om de spiser fisk er forskelligt - altså et
spørgsmål om definition. De buddhistiske og hinduistiske
vegetarer spiser ikke fisk. De betragter dem jo som medskabninger
(tænk på genfødsel).

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-01-05 07:05

On Thu, 6 Jan 2005 06:37:37 +0100
"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

> Udtrykket "kur" antyder for mig at det ikke er en kostplan man skal
> regne med at følge resten af livet. En kur kan dårligt sammenlignes
> med en permanent omlæggelse af kosten. Hvad sker der med folk som har
> været på den kur i tre år?
> Jeg siger ikke at der sker noget skidt, men påpeger at en kur generelt
> er ret midlertidig, og ikke skal forveksles med hvad der er sund kost.

dårligt ordvalg fra min side. Det er en kostomlægning ikke en kur. Mange
bruger den bare som kur da den i begyndelsen er ganske effektiv til at
fjerne overflødige kg (sammen med en masse motion selvfølgeligt).

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 05-01-05 11:52

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> writes:

> man kun spiser vegetarmad. Kan nogen be- eller afkræfte dette?

Hvis man er veganer (en der ikke spiser nogen animalske produkter,
heller ikke mælk og æg) bør man tage b12 vitamin tilskud. De
"naturlige" kilder til b12 i vegansk kost er upålidelige.

Det tager dog et årti eller to før mangelsymptonerne opstår for folk
derbliver veganere som voksne, så man kan uden risiko klare nogle få
år på en rent vegansk kost, det vil sikkert endda være særdeles sundt
for de fleste.

Google efter vegan og b12 for at læse mere om det.

Som vegetar er der ingen problemer, mælk og æg indeholder b12.

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-01-05 19:26

On Tue, 4 Jan 2005 17:51:54 +0100
"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> meddelelse news:41dac20f$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det afkræftes (nærmest) på denne side fra fødevarestyrelsen:

jeg var kæreste med en vegetar gennem nogle år, og hun røg på et
tidspunkt til lægen fordi hun var blevet meget svag og bleg. Det viste
sig at hun manglede protein og en del vitaminer (var det K-vitamin
mon??) og hun måtte spise en del piller i den efterfølgende til.
Hun spiste ganske varieret hver dag og indtog også soya protein, tofu
osv

--
Kim Schulz | Got Freedom? Software Freedom Day 2004 - 28th of
Geek by nature | August http://www.softwarefreedomday.org/

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-01-05 07:32

[snip]
> [...]
> men stil 10 vegetarretter op mod 10 tilfældige kødretter, og
> sundhedsvægten vil (ifølge min overbevisning) pege mod det

flere og flere forskere er nu her på det seneste kommet frem til at kød
er vigtigt for kroppen for at den skal fungere normalt - ikke bare fordi
der er protein i som bruges til muskel opbygning, men også fordi det har
en klar indvirkning på hvordan f.eks. fedt optages i kroppen.
Det omtales ofte i medierne som den omvendte mad pyramide, og er bl.a.
den som omega kuren og lignende benytter sig af (mindre kulhydrater fra
brød, pasta, ris og mere kød og grønt).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-05 10:01