Nyt stort primtal
Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-01-05 21:12

Det plejer at interessere en del af gruppens læsere, så jeg vil lig
egøre opmærksom på at "Seventeen or bust" har fundet sit 7. primtal:

28433 * 2^7830457 + 1

Et sødt "lille" tal med 2'357'207 cifre, hvilket gør det til det
fjerdestørste kendte primtal.

..Henrik

--
Portland cement, see Concrete (in another book).
    -- fra indexet i "Concrete Mathematics"

Fra : Martin Kristensen

Dato : 04-01-05 10:31

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> wrote in message

> [...]
>
> 28433 * 2^7830457 + 1
>
> Et sødt "lille" tal med 2'357'207 cifre, hvilket gør det til det

Hurra. Lad os straks signalere det ud i rummet, så andre civilisationer kan
se hvor avancerede vi er.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-05 14:19

Martin Kristensen skrev:

>Hurra. Lad os straks signalere det ud i rummet, så andre civilisationer kan
>se hvor avancerede vi er.

Hvad med at sende dem dit svar så de kan se hvor intelligent du
er?

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-01-05 12:57

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> skrev i en meddelelse news:7gu0pymfvf.fsf@serena.fsr.ku.dk...

> 28433 * 2^7830457 + 1
>
> Et sødt "lille" tal med 2'357'207 cifre, hvilket gør det til det
> fjerdestørste kendte primtal.

Her kan folk læse hvad projektet drejer sig om:
http://www.sciencenews.org/articles/20030111/mathtrek.asp

Mvh
Martin

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-01-05 17:36

> [...]
>
> 28433 * 2^7830457 + 1
>
> Et sødt "lille" tal med 2'357'207 cifre, hvilket gør det til det

Det er vist nogen der har for god tid.

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-05 20:01

Jesper Nielsen skrev:

>Det er vist nogen der har for god tid.

Tænker du på dem der skriver små enlinjers kommentarer på usenet
uden at sige noget særligt?

--
Bertel

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-01-05 01:12

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Tænker du på dem der skriver små enlinjers kommentarer på usenet
> uden at sige noget særligt?

Nej, gør du?

Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-01-05 21:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Tænker du på dem der skriver små enlinjers kommentarer på usenet
> [...]

Hvad kan den nye opdagelse bruges til, så?

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-05 01:07

Jesper Nielsen skrev:

>Hvad kan den nye opdagelse bruges til, så?

Aner det ikke. Få grundforskere ved hvad deres forskning kan
bruges til - om noget overhovedet. Men det alt sammen ryger i den
pulje der kan kaldes "vores samlede viden", og en dag er der
måske en der begejstret kaster sig over en stump viden og siger:
Sikke et held at fyren lige forskede i det, for det står jeg lige
præcis og skal bruge!

I øvrigt ved jeg godt hvad primtal skal bruges til. Kryptering og
digitale signaturer er et ret vigtigt område inden for matematik
og it-teknik, og de praktiske udgaver er p.t. baseret på
kendskabet til meget store primtal.

--
Bertel

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-01-05 11:11

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> digitale signaturer er et ret vigtigt område inden for matematik
> og it-teknik, og de praktiske udgaver er p.t. baseret på

Jep. Gauss sagde i sin tid at "talteori er den reneste form for
matematik, da den absolut ingen praktisk anvendelse har". Men dette
er nu modsagt af den udbredte anvendelse af talteori (både
primtalsteori og diskret logaritme problemet) i forbindelse med
kryptering.

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-05 12:29

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@pc-032.diku.dk> skrev i en meddelelse news:7zwtuh1vxg.fsf@pc-032.diku.dk...

> [...]
> er nu modsagt af den udbredte anvendelse af talteori (både
> primtalsteori og diskret logaritme problemet) i forbindelse med

Jeg troede kun det var G.M. Hardy, der havde sagt det.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-05 12:48

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:41e65aa5$0$48316$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg troede kun det var G.M. Hardy, der havde sagt det.

Godfrey Harold Hardy (1877-1947)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-01-05 13:32

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Jeg troede kun det var G.M. Hardy, der havde sagt det.

Hardy citerede Gauss for det i sin "apology".

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-05 14:41

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@pc-032.diku.dk> skrev i en meddelelse news:7zr7kp1pe2.fsf@pc-032.diku.dk...

> Hardy citerede Gauss for det i sin "apology".

Er du sikker? - det undrer mig meget. Jeg har hidtil kun set det
citat i forbindelse med Hardy, og jeg synes ikke det passer til
Gauss (som sagde: "matematik er videnskabernes dronning og
talteori er matematikkens dronning").

Mvh
Martin

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-01-05 15:47

> [...]
> citat i forbindelse med Hardy, og jeg synes ikke det passer til
> Gauss (som sagde: "matematik er videnskabernes dronning og

Jeg er ikke 100% sikker. Men jeg mener, at det Hardy selv sagde var
at han var lidt ked af, at det han lavede (talteori) ikke havde nogen
praktisk anvendelse, men at han gjorde det alligevel, fordi han
elskede det.

Implikationen "ingen anvendelse => renhed" mener jeg var Gauss. Men
som sagt, er jeg ikke sikker.

Torben