Finde uge nummer
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 03-01-05 11:42

Hej

Kan man i D5 ent. nemt finde ud af, hvilket ugenummer en given dato er i ?

Michael

--
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 12:53

"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> wrote in
message news:mn.1abd7d515eefd32c.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...

Nej, men prøv at læse dette: http://www.delphipraxis.net/post14613.html

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 03-01-05 15:54

Uffe Kousgaard expressed precisely :
> "Michael Vilhelmsen"
> [...]

Ok.
Den stump kode der var jo brugbar.......

Hvad så med den anden vej rundt ?
Altså jeg har et uge nummer, og vil gene have den første dato i den uge .......

Michael

--
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 16:09

"Michael Vilhelmsen"
> [...]
message

> Hvad så med den anden vej rundt ?
> Altså jeg har et uge nummer, og vil gene have den første dato i den

Det nemmenste er nok at købe en nyere version af delphi og så kopiere de
relevante dele af dateutils.pas til din D5. D6 og nyere har alle disse
funktioner indbygget.

D5 er 5? år gammel og der er altså sket meget nyt på delphi fronten
siden da.

hilsen
Uffe

Fra : Harald

Dato : 03-01-05 17:51

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> funktioner indbygget.
>
> D5 er 5? år gammel og der er altså sket meget nyt på delphi fronten

Kan man ikke hente en D6 eller D7 personal gratis som har disse funktioner.

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:51

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote in message

> Kan man ikke hente en D6 eller D7 personal gratis som har disse
funktioner.

Jo, men personal udgaverne er ikke til kommerciel udvikling og
indeholder ikke kildekoden til VCL.

Fra : Harald

Dato : 04-01-05 00:04

> "Harald" <nomail@noname.dk> wrote in message

> funktioner.
>
> Jo, men personal udgaverne er ikke til kommerciel udvikling og
> indeholder ikke kildekoden til VCL.

Jeg havde lige glemt at der ingen kildekode var med.

/HK

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-01-05 13:27

"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> wrote in message

> Kan man i D5 ent. nemt finde ud af, hvilket ugenummer en given dato er i ?

WeekOf function
Returns the week of the year represented by a TDateTime value.

Unit: DateUtils

Delphi syntax:
function WeekOf(const AValue: TDateTime): Word;

Description
Call WeekOf to obtain the week of the year represented by a specified
TDateTime value. WeekOf returns a value between 1 and 53.

WeekOf uses the ISO 8601 standard to define the week of the year. That is, a
week is defined as running from Monday through Sunday, and the first week of
the year is defined as the one the first calendar week of the year is the
one that includes the first Thursday of the year (the first week that
includes four or more days in the year). This means that if the first
calendar day of the year is a Friday, Saturday, or Sunday, then for the
first three, two, or one days of the calendar year, WeekOf returns the last
week of the previous year. Similarly, if the last calendar day of the year
is a Monday, Tuesday, or Wednesday, then for the last one, two, or three
days of the calendar year, WeekOf returns 1 (the first week of the next
calendar year).

Note: WeekOf returns the same value as the WeekOfTheYear function.

Ved ikke om den er i D5....den er i hvertfald i D7...

--
MVH
Thomas Eg Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 13:38

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> wrote in message

> Ved ikke om den er i D5....den er i hvertfald i D7...

Det er den ikke.

Fra : Erik Højgård

Dato : 03-01-05 23:51

Har engang lavet flg funktion i Delphi 4, virker også i Delphi5 for at finde
ugenummer:

Function UgeNr(Dato : TDate):Integer;
var
ForsteJanuar, DagEtUgeEt: TDate;
DagNr : Integer;
aar : String;
Begin
Aar := Copy(DateToStr(Dato),7,4);
ForsteJanuar := StrToDate('01-01-'+ Aar);
DagNr := (DayOfWeek(ForsteJanuar))-1;
If DagNr = 0 Then DagNr := 7;
If DagNr <= 4 Then
DagEtUgeEt := ForsteJanuar - DagNr +1
Else
DagEtUgeEt := ForsteJanuar + 8 - DagNr;
Result := (Trunc(Dato - DagEtUgeEt)) Div 7 + 1;

If Result = 53 Then
Begin
Dato := Dato +7;
Aar := Copy(DateToStr(Dato),7,4);
[...]
If result = 1 Then result := 53 Else
result := 1;
End;

If Dato < DagEtUgeEt Then
Begin
Dato := Dato -7;
Aar := Copy(DateToStr(Dato),7,4);
[...]
Result := (Trunc(Dato - DagEtUgeEt)) Div 7 + 2;
End;
End;

MVH
Erik
"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> skrev i en
meddelelse news:mn.1abd7d515eefd32c.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...

Fra : Carsten

Dato : 06-01-05 14:28

Her er et eksempel mere på beregning af uge nr.

Carsten

------------

Function FindUgeDag(year,month,day:Word):Byte;
Var
i:byte;
dt:TDateTime;
Begin
dt:=EncodeDate(Year,Month,Day);
i:=pred(DayOfWeek(dt));
if i=0 then
i:=7;
FindUgeDag:=i;
End;

Function FindUgeNr(year,month,day:Word):byte;
Var
ad:Word;
Begin
if (month=12) and
(day>=29) and
(FindUgeDag(year,month,day)+28<=day) then
FindUgeNr:=1
else If (month=1) and
(day<=3) and
(FindUgeDag(year,month,day)>day+3) then
FindUgeNr:=FindUgeNr(pred(year),12,31)
else begin
ad:=day;
ad:=ad+pred(month) *30;
if (year mod 4 =0) and      {Normalt skudaar}
((year mod 100<>0) or      {Det er ikke skudaar for hvert 100 aar}
(year mod 400=0)) and      {men for hvert 400 aar}
(month >2) then
inc(ad);
Case month of
02:ad:=ad+1;