Finde første fredag i en måned(D7)
Fra : Thomas Demant

Dato : 03-01-05 09:30

Jeg har behov for at mit program automatisk kan afgøre hvornår den
første fredag i en måned falder. Altså hvilken dato der er fredag.
Jeg har Googlet lidt frem og tilbage, uden større held.
Jeg havde fat i en simpel rutine med datetime, hvis jeg husker
rigtigt. Men der fandt den først fredagen i den første HELE uge i
måneden. Dvs. at den for f.eks. februar 2005 mente at første fredag
var 11. februar. Jeg ville gerne have 4. februar som resultatet, da
det er det rigtige resultat.

På forhånd tak.

--
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 09:48

Således f.eks:

function førsteFredag(år,måned: word): TdateTime;
var
i: integer;
begin
i:= DayOfTheWeek(encodedate(år,måned,1));
if i in [1..5] then i:= 6-i else i:= 13-i;
result:= encodedate(år,måned,i);
end;

Fra : Thomas Demant

Dato : 03-01-05 10:02

Uffe Kousgaard <look_at_www.routeware.dk> skrev:
> [...]
>begin
> i:= DayOfTheWeek(encodedate(år,måned,1));
> if i in [1..5] then i:= 6-i else i:= 13-i;
Super. Det ser fint ud. Jeg må flette det ind, når jeg kommer hjem.
Mange tak.

--
Thomas