Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Huslån
Fra : Anita

Dato : 02-01-05 18:33

Vi skal snart til at tage lån hjem til vores nyindkøbte hus. Da ingen af os
er de store økonomer vil vi gerne høre gode råd fra jer.

Vi overvejer følgende modeller:

A) F1 lån + opsparing af differencen op til 5% fastforrentet obligationslån.
Når året er omme laves ekstraordinært afdrag ud fra opsparingen og vi
overvejer herefter på ny om vi skal fortsætte således eller vælge en mere
sikker løsning.

B) 5% fastforrentet obligationslån. Denne type udstedes godt nok ikke
længere. Men vores bankdame har gjort os opmærksom på en mulighed for at
tage lånet hjem som afdragsfrit (kursen ligger meget tæt på 100) og
efterfølgende fjerne afdragsfriheden. Her er vi opmærksom på fordelen i
måske senere at kunne barbere af restgælden ved låneomlægning.

C) Ne nye flexlån med renteloft på enten 10 eller 30 år.

Hvilke fordele og ulemper ser I?
Vores økonomi er okay og kan sagtens bære den sikre løsning, men det virker
også for surt, hvis renten nu fortsat er lav hen over de næste mange år.

Umiddelbart er vores tanke den, at det er NU mens gælden er stor, at vi har
mest gavn af den lave rente.
Gode råd og overvejelser vil måske hjælpe os nærmere den beslutning, der er
rigtig for os.

Venligst Anita

Fra : Thomas

Dato : 03-01-05 00:07

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> har
> mest gavn af den lave rente.
> Gode råd og overvejelser vil måske hjælpe os nærmere den beslutning, der

Hvis jeres økonomi er rimelig god, er det jo egentlig mest et
temperament-spørgsmål. Selv bruger jeg mulighed A og er godt tilfreds med
det. Det er som bekendt umuligt at spå om renten, men sandsynligvis sker der
ikke det store inden for de næste 12 måneder, dvs. vi har stadig en lav
rente.

Pas på med mulighed B. Hvis I først har taget lånet hjem og begyndt at
betale på det, så kan det være svært mentalt at skulle indstille sig på at
betale mere ved en evt. omlægning til traditionelt ikke-afdragsfrit lån. Da
I er førstegangskøbere, bør I ikke tage et afdragsfrit lån (i længere tid
ihvertfald).

Løsning C er også rimelig god, men vær opmærksom på et stort kurstab ved
optagelse af lånet.

Fra : mugge

Dato : 03-01-05 00:18

Er der ikke nogle indfrielsesomkostninger forbundet med model A? Har selv
overvejet muligheden, men banken frarådede det med begrundelsen om at "det
ville koste for meget i indfrielse"?

Mugge

Fra : Thomas

Dato : 03-01-05 00:35

"mugge" <mogenslarsen2003FJERN@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> overvejet muligheden, men banken frarådede det med begrundelsen om at "det

Der er den omkostning, at man skal købe de samme obligationer for at indfrie
lånet, dvs. man får et ekstra (mindre) kurstab ved indfrielse før tid. Men
da spørger jo skal optage lån for første gang, er det ikke relevant her -
det er kun ved låneomlægning fra flexlån til andet lån det er gældende.
Hvilket lån har du idag og hvad er restgæld+løbetid?

Fra : mugge

Dato : 03-01-05 06:32

I dag har jeg 5% 30 år med rest 700.000. Jeg ska ud og optage tillægslån på
300.000 - derfor int.
Ville egentlig gerne have muligeden for at kunne afdrage mere når der var
råd til det

mugge

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 10:50

> [...]
> 300.000 - derfor int.
> Ville egentlig gerne have muligeden for at kunne afdrage mere når der var

Så ville jeg vælge F1 eller en boligkredit til det ekstra lån, men ikke
nødvendigvis omlægge det eksisterende.

Afhænigt af jeres behov for trykhed og hvornår lånet er optaget er det ikke
sikkert at det er en god ide at omlægge det Så det ligner lidt det vi har
valgt. Vi har to lån et 6% fastforrententet der løber (18 års restløbetid)
og et F1 (8 års restløbetid)

Mhs til flexibiliteten så se på boligkreditter som f.eks skandiabankens.
Hvis i alligevel vil omlægge det hele til F1 giver det stor flexibilitet og
en lav rente. Det sværer vel nærmest til at få en kassekredit på en million
der nedskrives over 30år Så kan i i perioder afdrage væsenligt mere, men
stadig have lånereserven. Hvis i f.eks afdrager 100000kr "ekstra" over de
første 5år og så står og skal have ny bil. Så kan der lige hives 10000kr ud
der til en rente som billån ikke kan konkurre med. De tilbyder det nu også
som lavere prioriteret lån til en lidt højere rente - så selvom i beholder
5% lånet er det måske stadig værd at undersøge.

>Der er den omkostning, at man skal købe de samme obligationer for at
>indfrie
>lånet, dvs. man får et ekstra (mindre) kurstab ved indfrielse før tid

Kan F1 lån ikke normalt indfries til kurs100 en gang om året når de omlægges
?

/A

Fra : Michael Ravn

Dato : 06-01-05 22:55

On Mon, 3 Jan 2005 10:50:00 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
> [...]
>som lavere prioriteret lån til en lidt højere rente - så selvom i beholder
>5% lånet er det måske stadig værd at undersøge.

Mht. Skandiabanken: Vi har købt hus for ca. 1 år siden og har
Totalkredit samt Arbejdernes Landsbank. (5% obligationslån og boliglån
i banken). Kan man så uden problemer få en boligkredit hos
Skandiabanken, og samtidig betale banklånet ud?

Hos Arbejdernes Landsbank gjorde de meget ud af at lønnen skal gå ind
på en konto i deres bank for at få lånene, og Skandiabanken vil gerne
have at lønnen går ind hos dem, hvis man skal have et stort
Boligkreditlån.

Hos Totalkredit foregår alting jo igennem Arbejdernes Landsbank. Kan
man beholde Totalkredit, hvis man skifter til SKandiabanken?
Michael Ravn

Fra : anders majland

Dato : 07-01-05 10:08

> [...]
> i banken). Kan man så uden problemer få en boligkredit hos
> Skandiabanken, og samtidig betale banklånet ud?

Ja, hvorfor ikke ?

> Hos Arbejdernes Landsbank gjorde de meget ud af at lønnen skal gå ind
> på en konto i deres bank for at få lånene

Vel kun boliglånet ?

> og Skandiabanken vil gerne
> have at lønnen går ind hos dem, hvis man skal have et stort
> Boligkreditlån.

Det giver jo egenligt også den bedste udnyttelse af kreditten - Vi har kun
en alm kassekredit uden sikkerhed hos dem - og den går min løn ind på.

> Hos Totalkredit foregår alting jo igennem Arbejdernes Landsbank. Kan
> man beholde Totalkredit, hvis man skifter til SKandiabanken?

Yep - du afdrager jo direkte til totalkredit. Men hvis du skal have lavet
omlægninger på lånet er du nødt til igen at gå igennem Arbejdernes
Landsbank - eller en anden de samarbejder med. De har pligt til at oplyse
hvor meget de tjener på at disse formidlinger og med mindre de skal bruge
usædavnlig lang tid på rådgivning så er det ikke nogen dum forretning for
bankerne. Bankerne tager jo desuden et direkte gebyr for det oveni - men den
væsenligste indtægt kommer tilbage fra totalkredit (afair).

Men der kan være mange gode grunde til at have flere banker ...

/A

Fra : Michael Ravn

Dato : 07-01-05 21:52

On Fri, 7 Jan 2005 10:08:15 +0100, "anders majland"

>Vel kun boliglånet ?

Det kan du have ret I.

> [...]
>omlægninger på lånet er du nødt til igen at gå igennem Arbejdernes
>Landsbank - eller en anden de samarbejder med.
Hvis man har flyttet sin lønkonto (og måske alt andet) væk fra
Arbejdernes Landsbank, så har de måske ikke lyst til at formidle
kontakt til Totalkredit? Men måske alligevel? De tjener jo på det, som
du sagde, under alle omstændigheder.

Michael Ravn

Fra : Anita

Dato : 03-01-05 19:15

Thomas wrote:
> [...]
> med det. Det er som bekendt umuligt at spå om renten, men
> sandsynligvis sker der ikke det store inden for de næste 12 måneder,

Vi har da lov at håbe.

> [...]
> ikke-afdragsfrit lån. Da I er førstegangskøbere, bør I ikke tage et
> afdragsfrit lån (i længere tid ihvertfald).

Det er heller ikke det muligheden går ud på. Lånet tages hjem afdragsfrit og
minuttet senere fjernes afdragfriheden og vi afdrager på lånet som et helt
normalt 5% fastforrentet obligationslån. Med den tilføjelse at kursen er
meget god lige nu og muligheden for at omlægge og gøre restgælden mindre er
god. Derfor overvejer vi også denne mulighed meget seriøst.

> Løsning C er også rimelig god, men vær opmærksom på et stort kurstab
> ved optagelse af lånet.

Jeps. ca. 60.000 kr. i kurstab :-/

Venligst Anita

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-05 13:15

> [...]
> Når året er omme laves ekstraordinært afdrag ud fra opsparingen og vi
> overvejer herefter på ny om vi skal fortsætte således eller vælge en mere

Hvis I har et boliglån eller pantebrev (eller anden gæld) med højere rente
end realkreditlånet så brug de penge I sparer på at nedbringe den gæld.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anita

Dato : 03-01-05 19:12

Christian B. Andresen wrote:

> Hvis I har et boliglån eller pantebrev (eller anden gæld) med højere
> rente end realkreditlånet så brug de penge I sparer på at nedbringe
> den gæld.

Ja, det er netop også hvad vi overvejer at gøre.

Men usikkerheden og skrækhistorier om tidligere tiders renteniveauer på
15-20% skræmmer mig en del.

Venligst Anita

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-05 10:08

> Ja, det er netop også hvad vi overvejer at gøre.
>
> Men usikkerheden og skrækhistorier om tidligere tiders renteniveauer på
> 15-20% skræmmer mig en del.

Det er jo ikke noget som kommer lige pludselig, desuden så er økonomien
stadig så dårlig så at renteniveauer i den størrelsesorden næppe kommer
foreløbigt, men stadig det er gætterier.

--
mvh/rg. Christian