ørreder i mølle åen?
Fra : Thomas S Knudsen

Dato : 02-01-05 15:39

hej.. jeg ville lige spørge om der er nogen der ved om der er ørreder i
mølleåen, fra farum sø til bastrup sø?

på forhånd tak.

Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-01-05 16:08

Thomas S Knudsen wrote:

> hej.. jeg ville lige spørge om der er nogen der ved om der er ørreder i
> mølleåen, fra farum sø til bastrup sø?

Det kræver, at der på et tidspunkt er blevet udsat søørreder i Farum
og/eller Furesøen, for der er så mange opstemninger fra Strandmøllen
og ind til Furesøen, at en naturlig opgang af gydefik er en umulighed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benny

Dato : 02-01-05 15:15

I 1896-1904 blev der af Lystfiskeriforeningen foretaget forsøg med udsætning
af laksefisk i furesøen: 6000 stk ørredyngel og 126.000 regnbueørredyngel, i
1902 blev der udsat 7000 snæbel og 5000 helt. Der blev i 1943 fanget en helt
i storekalv. Ellers er ingen af dem set siden (efter "Danmarks
søer"Høy/Dahl).

mvh Benny

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41D80E51.7040909@niels-ebbesen.net...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-01-05 00:28

Benny wrote:

> [...]
> 1902 blev der udsat 7000 snæbel og 5000 helt. Der blev i 1943 fanget en helt
> i storekalv. Ellers er ingen af dem set siden (efter "Danmarks

Det har jeg aldrig hørt om, jeg er ellers opvokset ved bredden af
Farum Sø, og dengang har jeg også hørt hvad de ældre folk fortalte.

Jeg har tilbragt i titusindvis af timer på og ved Farum Sø, og som
dreng har jeg arbejdet i bådudlejningen, der dengang var ejet og
drevet af "Ole vandkikkert" og "Oline Olsen" også kaldet fru Olsen,
og de var begge over 50 år gamle, dengang i 50'erne, og dengang kom
der mange ældre lystfiskere og lejede både, og de var ellers gode
for mange spændende historier.

Problemet ved Farum Sø og Furesø er nok, at Mølleåen har en 7-8
opstemninger fra Frederiksdal og ud til Strandmøllen, og det vil
heller ikke hjælpe med fisketrapper, for strækket er langsomt
flydende kanaler, der er smækfyldt med gedder, som hurtigt vil gøre
kål på evt. smolt der trækker ud.

En mulighed kunne måske være søørreder, der kan gyde i tilløbne til
Farum Sø og Furesø, og hvor smoltne så vokser sig store i søerne,
men vandet er nok ikke rent nok, det er stadig mærket af den
voldsomme forurening med urenset spildevand, der skete i 60'erne.

Her i sommer var jeg ude at se på Farum Sø, og den er stadig grøn af
alger, dengang i 50'erne hvor jeg var 7-8 år gammel, der var søen
ikke grøn af af svævalger, vi fiskede aborrer med en stump line med
krog og orm på, for vi kunne se bunden helt ned til 4-5 meter, så vi
gav bare tilslag, når vi kunne se, at en aborre tog maddingen.

Men så vidt jeg kan se, så går det i den rigtige retning, jeg har
også været ude og se på Mølleåen opstrøms Farum Sø, og det stræk er
blevet til et rigtigt lækkert stykke vandløb, efter at den
hårdhændede vandløbsvedligeholdelse er stoppet, førhen var det en
snorlige halvanden meter bred kanal, hvor alt vegatationen blev fjernet.

Det ærglige er nok, at Bregnerødløbet Lillevangsbækken begge er
blevet rørlagt, det var små åbne små vandløb dengang jeg var dreng,
man kan se den sidste rest af Lillevangsbækken ved Farumgaard,
Bregnerødløbet er vist rørlagt helt ud i søen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Splitcane

Dato : 03-01-05 00:52

"Thomas S Knudsen" skrev d. 02-01-05 15:39 dette indlæg :
> hej.. jeg ville lige spørge om der er nogen der ved om der er ørreder
> mølleåen, fra farum sø til bastrup sø?
>
> på forhånd tak.
>
> Thomas

Hvis ddet er med fiskeri for øje, så husk lige at ørreden er fredet i
disse måneder - og tjek lige lokalfredningerne.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Ancher

Dato : 03-01-05 22:56

for ca. 25 år siden var der rygter om at der var fanget nogle få stk. ved
el. fiskeri
men jeg ved ikke om det er sandt

jørgen
ps.