Klimateknik og tøjvask
Fra : Mikkel Svane

Dato : 02-01-05 13:48

Hej dk.videnskab,

Det er efterhånden en del år siden jeg gik ud af gymnasiet som
mat/fys'er. Jeg kan huske vi i blækfysik havde en opgave der handlede
om tøjvask. Vi skulle påvise at man sagtens kunne hænge tøj til
tørre i koldt vejr, og at faktorer som den relative fugtighed og
luftcirkulation var mere afgørende end temperaturen i sig selv.

Men nu er det som sagt nogle år siden. Er der nogle der genopfriske
min hukommelse ift. argumentation og anvendte formler?

På forhånd tak,

Mikkel

PS. Af uransaglige årsager er der kun ganske få web sites om emnet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-05 14:26

Mikkel Svane skrev:

>Men nu er det som sagt nogle år siden. Er der nogle der genopfriske
>min hukommelse ift. argumentation og anvendte formler?

Argumentation og formler? Hvis man hænger tøjet ud selv i
klingrende frost, bliver det tørt. Det tager bare længere tid end
i varmt vejr.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-01-05 14:40

Bertel Lund Hansen skrev:

> Argumentation og formler? Hvis man hænger tøjet ud selv i
> klingrende frost, bliver det tørt. Det tager bare længere tid
> end i varmt vejr.

Jeg forstår bare ikke at tøjet ikke fryser til is og knækker.
Men det gør det åbenbart ikke, for min nabo, en ældre dame,
hænger tøj ud til tørre i al slags vejr, også klingrende frost.

--
'rluf :·)

Fra : BuFFerz

Dato : 02-01-05 15:10

> Jeg forstår bare ikke at tøjet ikke fryser til is

Det gør det da også ...
men derfor fordamper vandet/isen alligevel

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-05 17:05

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Jeg forstår bare ikke at tøjet ikke fryser til is og knækker.

Det fryser skam til is. Det knækker kun hvis man tager det ned
mens det er frosset og så ikke passer på.

>Men det gør det åbenbart ikke, for min nabo, en ældre dame,
>hænger tøj ud til tørre i al slags vejr, også klingrende frost.

Vand fordamper ved alle temperaturer.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 04-01-05 11:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Vand fordamper ved alle temperaturer.

Næsten ...

David

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-01-05 16:01

"Mikkel Svane" <mikkelsvane@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>Men nu er det som sagt nogle år siden. Er der nogle der genopfriske
>min hukommelse ift. argumentation og anvendte formler?

Ikke formler - men vand har et vist damptryk - også i frosset tilstand.
Men der sker ingen tørring, hvis ikke luftens relative fugtighed er under
100 %.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 02-01-05 16:50

[...]

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''

En af grundene til at der er forvirring er, at damp (ofte forstået som den
hvide 'gas' der kommer ud kedlen når du koger vand), ikke er en gas men små
kondenserede vand-dråber. Forgasset vand, altså ikke rigtigt at forveksle
med 'fordampet' vand, fordi det bær fornemmelsen af de fortættede
vanddråber. ... hvad hedder det, for ikke at blande tingene sammen?
H2O(gas).
H2O(g) er usynligt. Mængden af H2O(g) som luften kan indeholde er afhængig
af temperaturen. Når temperaturen om natten falder fortætter H2O(g) som rim
og dug. Så en luft der stiger fra -15 grader til 0 grader om morgenen kan
altså omvendt gerne være tør nok til at is kan fordampe/forgasse en del
lettere end om aftenen.
Håber at ovennævnte gør begrebet luftfugtighed lidt mere gennemskueligt.

Mængden af H2O(g) i luften kan udtrykkes som H2O's gastryk, og du kan måske
forstå molekylernes vej fra fast til luftformig som et orienteret molekylært
tryk.

Carsten