Motorola Traveller NMT-biltelefon
Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 01-01-05 20:57

Jeg har netop erhvervet mig en MOTOROLA TRAVELLER NMT-biltelefon
Ved I om den kan bruges på det nuværende mobilnet ? - og hvor jeg evt. kan
finde flere oplysninger om denne NMT-telefon ?
Den er komplet i taske med to batterier og ser ud som en ny !

På forhånd - tak for svar.

Bedste hilsner
Preben Kruse,
Nibe.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-01-05 22:00

~ ~ Karma Li ~ ~ skrev:

>Jeg har netop erhvervet mig en MOTOROLA TRAVELLER NMT-biltelefon
>Ved I om den kan bruges på det nuværende mobilnet ?

Det kan du ikke, nmtnettet er lukket for et par år siden i
Danmark.

--
Knud

Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 02-01-05 00:49

Tak for svar
- ved du om der blev brugt SIM-kort dengang - eller hvordan fik hver telefon
sit eget nummer ?
Og ved du om de stadig bruger NMT i f.eks. Norge ?

Karma Li

Fra : John

Dato : 02-01-05 01:40

"~ ~ Karma Li ~ ~" <karmali@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svar
> - ved du om der blev brugt SIM-kort dengang - eller hvordan fik hver
telefon
> sit eget nummer ?

Nej, de havde ikke SIM-kort.

> Og ved du om de stadig bruger NMT i f.eks. Norge ?

NMT 900 blev udfaset med udgangen af 2001. NMT 450 bruges stadig og kan
stadig bestilles i Norge.

Mvh

John

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-01-05 02:37

John skrev:

>NMT 900 blev udfaset med udgangen af 2001. NMT 450 bruges stadig og kan
>stadig bestilles i Norge.

Nej, det er også stoppet i Norge.

Omend meget for nyligt.

http://telenormobil.no/bedrift/dekning/nmt.do?wlnr=012134
--
Knud

Fra : Tanja Christensen

Dato : 02-01-05 21:12

~ ~ Karma Li ~ ~ skrev:

>Tak for svar
>- ved du om der blev brugt SIM-kort dengang - eller hvordan fik hver telefon
>sit eget nummer ?
>Og ved du om de stadig bruger NMT i f.eks. Norge ?

NMT nettet i Norge blev lukket ned nytårsaften
http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305058

--
Tanja
Stil ingen spørgsmål, så vil du ikke få serveret nogen løgne.

Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 03-01-05 13:12

Ja - så er jeg blevet så meget klogere på hvad min "nye" mobilos IKKE kan
bruges til.
Tusind TAK for jeres hjælp.
Jeg er nu gået igang med at henvende mig til museer og samlinger for at høre
om de evt. er interesseret i apparatet !
Men synd og skam er det at sådan et fint apparat der næsten fremstår som nyt
ikke længere kan bruges. . . .

Karma Li

Fra : John

Dato : 03-01-05 17:08

> [...]
> om de evt. er interesseret i apparatet !
> Men synd og skam er det at sådan et fint apparat der næsten fremstår som

Sverige har stadig gang i NMT 450 frem til 2007

Mvh

John

Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 03-01-05 20:38

FED oplysning - TAK ska' du ha'
- vil forsøge at finde en svensker der ka' ha' fornøjelse af det lille
vidunder

Karma Li

Fra : John

Dato : 03-01-05 23:18

"~ ~ Karma Li ~ ~" <karmali@mail.dk> skrev i en meddelelse
> FED oplysning - TAK ska' du ha'
> - vil forsøge at finde en svensker der ka' ha' fornøjelse af det lille
> vidunder

Start nu lige med at tjekke om det er en NMT 450 eller en NMT 900 du har.
900 modellen kan du vist roligt smide på lossepladsen/genbrugsstationen.

Mvh

John

Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 04-01-05 00:34

Tak for tippet - men jeg leder og leder efter oplysninger om
Traveller-modellen.
På selve apparatet står der ikke noget om hvilken frekvens den kører på - og
i den danske brugervejledning er der ingen tekniske specifikationer.
Men nu har jeg mailet til Motorola-Danmark - forhåbentlig ved de noget.!
Eller kender du modellen - eller kender een der kender den ???

Karma Li
- som nu synes der er gået lidt sport i at finde ud af hvad det egentlig er
for et klenodie jeg er "kommet til" at anskaffe mig !!

Fra : Th Frydensberg

Dato : 04-01-05 12:48

http://www.samlaren.org/telefon/

Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 04-01-05 14:30

TAKKER for linket - ved du om den kører på NMT450 eller NMT900 ??

Karma Li

Fra : søren

Dato : 04-01-05 20:44

> TAKKER for linket - ved du om den kører på NMT450 eller NMT900 ??
>
> Karma Li er næsten 100% sikkker på den er en nmt900 kender en der
> købte en som afløser for en nmt 450
prøv evt at høre en radioamatør om han kan bruge den til noget hvis du vil
af med den igen

søren

Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 04-01-05 21:50

Tak for oplysningen - så blev jeg det klogere på apparatet.
Og tak for tippet med radioamatøren - det forsøger jeg måske.

Karma Li

Fra : Th Frydensberg

Dato : 04-01-05 22:11

~ ~ Karma Li ~ ~ wrote:

> TAKKER for linket - ved du om den kører på NMT450 eller NMT900 ??

er den nyere end 1990 . så kører den nok 900
er der ikke et type skilt på den

Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 04-01-05 23:06

Hej Folks

Når man leder længe nok lykkes noget indimellem. ! ! !
På nettet dukkede denne database op - med masser af fotos af
"Klenodie-telefoner" som min :
http://www.rigpix.com/mobphoneana/mobphoneana.htm

Men jeg er endnu ikke blevet klog på HVOR i verden de stadig bruges - udover
Sverige der vistnok kører frem til 2007 ?
Ved nogen noget mere ?

Karma Li

Motorola Danmark sendte mig nogle få tech. specs :

Oplysninger fra Motorola-Danmark :
***************************
Motorola Traveller NMT 900 telefon.
MOTOROLA 7600 X
Type Approval / date: 92.1373.N.P 11.12.1992
Trademark / Type: MOTOROLA 7600 X M-SUF1071B-0
Category: Natel C - NMT 900 Mobilstation
Applicant: MOTOROLA (SCHWEIZ) AG CH - 8952 Schlieren

Oplysninger på selve apparatet :
****************************
På Transmitter-modul :
Type : M-SUF1071B-0
Ser-no : 6632TG4987
Sis : S3068A
MFG : UK

På Håndsæt :
Type : M-SCN2411A-0
Ser-no : 6632TG4987
MFG : UK

Fra : John

Dato : 05-01-05 14:26

"~ ~ Karma Li ~ ~" <karmali@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg er endnu ikke blevet klog på HVOR i verden de stadig bruges...

Næppe andre steder.

NMT (analog) står for Nordisk Mobil Telefon og var mest udbredt i Norden.

Det blev sidenhen udkonkurreret af GSM (digital).

De gamle NMT 450 frekvenser vil forsat blive brugt i områder med dårlig GSM
dækning, men det bliver CDMA-standarden i stedet for, så de gamle NMT
telefoner kan ikke benyttes.

Mvh

John