SQL - Select count
Fra : Peder Hanghøj

Dato : 01-01-05 18:30

Jeg bruger Delphi.
Jeg er nybegynder med SQL.
Når jeg bruger Select count hvor kommer antallet?

Tak, Peder

Fra : Harald

Dato : 01-01-05 19:10

"Peder Hanghøj" <peder@hanghoej.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bruger Delphi.
> Jeg er nybegynder med SQL.
> Når jeg bruger Select count hvor kommer antallet?

Hvis det f.eks. er en MySQL DB så får du antallet i et felt der hedder
COUNT(*)

Mvh
HK

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 02-01-05 10:19

Skal jeg så lave et felt i tabellen som hedder count??
Det synes jeg lyder mærkeligt.

Hvor bliver resultatet af??

Peder

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 10:45

"Peder Hanghøj" <peder@hanghoej.dk> wrote in message
> Skal jeg så lave et felt i tabellen som hedder count??
> Det synes jeg lyder mærkeligt.
>
> Hvor bliver resultatet af??

Resultatet af din SQL-select er en ny tabel, som har ét felt, som hedder
noget med count. Du skal læse indholdet af det første felt i den første
record således:

var
count: integer;
begin
Query1.open; // kører din SQL
Query1.first; // frem til første record (muligvis overflødig, men gør
ingen skade)
count:= Query1.fields[0].AsInteger; // aflæs værdien fra første felt
Query1.close;
end;

hilsen
Uffe

Fra : Jørgen Højrup

Dato : 02-01-05 11:25

Hej

En måde at gøre det på er at skrive

Select Count(*) as Antal from "Tablename"

så får du resultatet ud i feltet antal der kan tilgåes på følgende måde

Query.FieldByName('ANTAL').AsInteger

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 02-01-05 14:21

Jeg siger mange tak.
Skal jeg have 2 queryes, hvis jeg både skal vise perosnerne i en grid og
beregne antallet.

Venlig hilsen
Peder