Råd til indkøb af stang/hjul/line
Fra : Jacob F

Dato : 01-01-05 17:41

Hejsa NG

Jeg søger nogle gode råd til hvad man skal købe af udstyr når man nu skal ud
og shoppe lidt ;)

Jeg vil gerne betale hvad noget ordentligt udstyr koster :)

Grejet skal primært bruges til kystfiskeri og sø-fiskeri.

Jeg har kigget på 2 forskellige hjul.
Okuma Metaloid 30
Okuma Inspira IX30/IX20

Kan disse bruges, eller vil i anbefale nogle andre ?

Angående stang, så er jeg helt på bar bund. Søger derfor nogle gode råd her
:)
Det samme gælder linen :) Jeg vil gerne have noget flettet line, men har
absolut ingen ideér om hvad det skal være.

Godt nytår allesammen :)

Mvh Jacob

Fra : Stefan

Dato : 01-01-05 19:52

"Jacob F" <friischling@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Okuma Metaloid 30
> Okuma Inspira IX30/IX20
>
> Kan disse bruges, eller vil i anbefale nogle andre ?

Generelt kommer det an på, hvor meget du har tænkt dig at fiske. Jeg har et
par Okuma hjul, som skam er ganske fine til 90% af den danske befolkning -
men som ikke er det hvad jeg vil kalde for "lækkert grej". Sådan har jeg det
med alt grej fra Okuma/RonThompson (samme firma så vidt jeg ved). Det
fungerer, bliver slidt, og skiftet ud - men det er ok så længe prisen er
derefter. Så ærger man sig heller ikke, når det får et par skrammer i bunden
af båden...
Hvis du derimod virkeligt vil dyrke lystfiskeriet, så mener jeg ikke det
dur. De dage hvor jeg ved at grejet skal fungere godt, fx ved en hel dag ved
kysten, da er det derimod vigtigt at have noget ordentligt grej som man kan
stole på. Men der er prisklassen altså en hel anden (fx 1000-1500 kr for et
godt Shimano hjul)

> Angående stang, så er jeg helt på bar bund. Søger derfor nogle gode råd
> her

Den store forskel for igen de 90% af befolkningen ligger i finishen på
stangen. Jeg vil vove den påstand, at der ikke er den helt store forskel -
hvis bare man holder sig fra de billigste. Omvendt er de dyreste stænger
ikke pengene værd - set fra den funktionsmæssige side. Det er lige så meget
et spørgsmål om ikke at have den samme som naboen

Mit råd til stang og hjul: Gå ned i fiskebiksen når de nu har udsalg, og køb
et tilbudssæt i den gode klasse, dvs over ca 7-800 kr for sættet. Hvis du
kan, så vælg noget andet end Ron Thompson og Okuma, men gå ellers efter det
sæt, som du selv synes virker godt når du står med det. Ofte kan man hurtigt
sortere de værste stænger fra, bare ved at kigge på finishen.

Til sø og kyst ville jeg tage en 9 fods stang med kastevægt på ca 10-25
gram - ikke højere hvis den også skal kunne fungere ved søen.

> Det samme gælder linen :) Jeg vil gerne have noget flettet line, men har
> absolut ingen ideér om hvad det skal være.

Når du så har fundet "sættet", så få forhandleren til at spole en gang
Fireline (flettet line) på hjulet incl noget bagline. (firelinen fylder så
lidt, så du ville blive ruineret hvis du skulle fylde hele hjulet op. Derfor
fyldes først med lidt gammeldags nylonline bagerst)
Der kan oftest overhovedet ikke betale sig at købe ruller med line selv, da
meterprisen er langt højere, og du bagefter står med en kvart rulle, som du
aldrig får brugt.

God fornøjelse
Stefan

Fra : Mette P.

Dato : 01-01-05 21:22

> kan, så vælg noget andet end Ron Thompson og Okuma

Kan Stefan forklare det en helt del mere præcist? Det er da vist et par gode
repræsentanter for "value for money tackle" så det rykker, ikke?

Fra : Stefan

Dato : 01-01-05 22:08

> Kan Stefan forklare det en helt del mere præcist? Det er da vist et par
> gode
> repræsentanter for "value for money tackle" så det rykker, ikke?

Som skrevet, så er det min egen holdning til deres produkter. De er
glimrende til manges behov, og de er billige nok til at skifte ud når de
ikke dur længere, men noget produkt af særlig høj kvalitet er det - efter
min mening - ikke.

Mine egne erfaringer med de 3 forskellige okuma hjul, som jeg har haft
gennem de seneste år er, at
1) de føles som billig plastik
2) de ligner billig plastik
3) 2 af hjulene led af løse lejrer, så spolen vippede ganske lidt under
indspinningen
4) 1 af hjulene havde tendens til, at knarren satte sig fast i fraslået
stilling, så hjulet pludselig kunne dreje begge veje uden mulighed for at
slå den til igen
5) på 2 af hjulene arbejdede håndtaget sig løst efter nogle timers fiskeri,
så man skal stramme det med jævne mellemrum
6) på det ene hjul (multihjul) med linetæller, sætter nulstil knappen sig
fast ved brug i kulde (fx vinter på øresund). Den sprang altid selv op igen
hvis den fik lidt varme.
7) På det ene fastspolehjul faldt bøjlen af efter kort tids brug

.....og jeg kunne sikkert blive ved.....
Bevares - hjulene fanger fisk lige så godt som andre hjul, men man kan ikke
komme uden om, at der ikke er tale om nogen udsøgt kvalitetsgrej - synes
jeg.
Men som eksemplerne viser, så bruger jeg dem skam selv - blot i de rigtige
situationer, fx til bådfiskeri, som ikke kræver det store af hjulet, andet
end at holde på linen og hive fisk i land

Eller hvis vi skal holde os til det engelske : You get what you pay for

Stefan

Fra : Jacob F

Dato : 02-01-05 10:56

Jeg kan kun sige WAUW til det svar du har givet mig stefan :)
Det er yderst fyldestgørende, og giver mig præcis det svar jeg ledte efter.
Hvad 90% af befolkningen kan bruge, og hvad den seriøse fisker skal gå
efter.
Jeg går dog nok ind i gruppen af de 90% ;)

Det er sjældent jeg ser så lange svar til spørgsmål på nettet :)

Igen tak - og godt nytår :)

Mvh Jacob

Fra : kazz

Dato : 05-01-05 21:58

Jeg har fisket i godt 25 år og har prøvet alt hvad der efterhånden har været
at prøve af forskelligt grej og jeg kommet til den konklusion at bestemte
såkaldte "anerkendte" mærker absolut ikke er nogen garanti for kvalitet.
Alle prducenter har lavet noget "skrammel" og samtidigt har de fleste også
lavet noget som virkeligt har været godt.
Jeg har selv tidligere været en stor fan af Shimano, men den holdning har
fået redigeret en del på det sidste.

Den bedste måde at vurdere kvaliteten på et fiskehjul, er ved at vurdere
hvor meget slør man kan mærke i de forskellige del på hjulet.
Start med at tage fat i spolehuset, er der mærkbart slør her, er det bare
ikke det hjul du skal have.
Næste trin er den aklsen som håndtaget sidder på, er der mærkbart slør her,
er det bare op på hylden igen.
Selvom producenten har et godt navn og hjulet har 48 kuglelejer og
automatgear, er det intet værd hvis tolerencerne kan måles med en tommestok.
Sliddet må de dele som vil køre skævt i f.m. det slør der er, vil hurtigt
tage livet af hjulet.

En ting som er meget vigtigt på et hjul, specielt når man vil bruge flettet
line, er lineoplæg.
Langt de fleste hjul kan idag håndtere det yderst fornuftigt, men spørg dig
frem, og hør om der er nogle som har det hjul du har kig på og om hvordan de
har oplevet at det lægger linen op.

Ellers så brug dine øjne og hænder og kig og mærk på sagerne inden du køber
og vær ikke bange for Ron Thompson og Okuma for de laver grej af nøjagtigt
samme kvalitet som mange af de væsentligt dyrere mærker.
De fleste "dyre" mærker bliver produceret i østen, nøjagtigt som RT og
Okuma. der findes idag ikke mange producenter som ikke får produceret helt
eller delvist i østen, undtagen de vanvittigt dyre "fetish" sager

Personligt er jeg idag ejer af 2 okuma Metaloid og de fungere perfekt og
mine Shimano ruller har måttet vige pladsen.
En defekt ved Metaliod hjulene er overfladebehandlingen, den skaller af
eller forsvinder når hjulene bliver brugt i saltvand, men det har ingen
effekt på funktionen.
Inspira hjulet er stort set af samme kvalitet, men overfladebehandlingen er
lidt mere holdbar.

Jesper Rasmussen