Årsafslutning - underskud fra forige år
Fra : Casper Bang

Dato : 01-01-05 14:20

Hej,

Jeg er i gang med årsafslutningen for min lille enkeltmandsvirksomhed, men
har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

A)
I 2003 havde jeg et underskud på X kroner. Dette blev bogført på konto
"Overført overskud eller underskud" (debiteret).
I år har jeg Y kroner i overskud, som er større end sidste års underskud.
Der skal derfor betales skat af (Y-X) kroner.

Men hvor skal jeg vise dette i mit årsregnskab?
Skal beløbet X stå direkte i min resultatopgørelse, eller som en note til
"Årets Resultat"?
Eller skal det måske vises et sted nede i balancen?

B)
Sidst, men ikke mindst, hvordan bogfører jeg så det hele.
På min konto "Overført overskud eller underskud" vil (Y-X) nu stå
krediteret.
Men hvordan, og hvornår skal dette flyttes væk fra denne konto?
Jeg skal vel bruge mine konti "Skat af årets resultat" og "Skyldig A-skat".
Skal jeg vente med at bogføre dette, til jeg får min selvangivelse, og
kender beløbet på hvor meget der skal betales i skat?

Jeg håber meget i kan hjælpe mig med dette, så jeg har alle informationer
jeg skal bruge til at afslutte årsregnskabet.

På forhånd tak, og glædeligt nytår til jer alle!
Casper Bang

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 19:39

Casper Bang wrote:

> Jeg er i gang med årsafslutningen for min lille enkeltmandsvirksomhed, men
> har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

Hør alle de andre, der vil hjælpe...

Men mit <tilbud> næ overslag vil være ca 3 tkr hvis det kun er det du her spørger om,
men det er det ikke,
du skal nok igennem en VS analyse, før du er "igennem"..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Casper Bang

Dato : 08-01-05 11:26

> [...]
> spørger om,
> men det er det ikke,
> du skal nok igennem en VS analyse, før du er "igennem"..

:) Jeg kan godt se at det ser ud som nogle meget komplicerede spørgsmål. Jeg
kunne godt have spurgt simplere, men prøvede at udpensle det for at give så
meget information som muligt.

Dybest set, hvad jeg skal bruge er:

Kan jeg trække 2003's driftsunderskud fra i 2004's overskud?
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som IKKE bruger
virksomhedsskatteordningen.

Jeg vil tro ovenstående er et simpelt ja/nej spørgsmål, men hvis jeg tager
fejl må i meget gerne sige til, og jeg vil hive fat i told&skat i stedet.

Mange tak fordi i bruger tid på at hjælpe!
~Casper Bang