Pensioskat af ratepensioner?
Fra : mbe

Dato : 01-01-05 11:29

Hej alle.

Har et spørgsmål, som jeg håber at nogen kan svare på.

Jeg oprettede en arbejdsgiverratepension i 2003, og der er sat en del penge
ind på denne konto.
Banken og jeg selv har invisteret en del af pengene på denne konto. Der er
ikke kommet afkast af disse invisteringer
endnu. Har så opdaget idag at jeg skulle betale 316,25 kr i pensionsskat,
men jeg har kun fået 49,12 kr. i renter.
Hvordan hænger det sammen??.

Iflg. Told og skat hejmmeside står der flg. 15 pct. - for alt formueafkast
af pensionsordninger.

Formueafkast det forstår jeg ved at ens penge har ynglet, så som
aktieudbytte, renter fra obligationer o.s.v.
Men det er ikke tilfældet her.

Er der nogen der kan give en god forklaring på hvordan dette hænger sammen.

Med venlig hilsen

Martin

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-01-05 11:37

"mbe" <dkb@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> Men det er ikke tilfældet her.
>
> Er der nogen der kan give en god forklaring på hvordan dette hænger

Der skal også betales pensionsafkastskat af værdistigningerne på
værdipapirerne selvom de ikke realiserede. Omvendt kan man trække
urealiserede tab fra.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : mbe

Dato : 05-01-05 09:44

> Der skal også betales pensionsafkastskat af værdistigningerne på
> værdipapirerne selvom de ikke realiserede. Omvendt kan man trække
> urealiserede tab fra.

Ok. Hvad så hvis ens aktier falder ned under den kurs man har givet for dem,
og ens konto står på
0 kr. Så må man få vel penge tilbage??. Ikke fordi jeg tror at det er
tilfældet.

Skal man altid betale pensionsskat af værdistigninger. eks.

Aktier købt kurs 400 år 2004. De stiger til 450 i december 2004. Her skal
altså betales skat.
Aktier falder i år 2005 og koster kun 410 til december 2005. Hvad så.???
skal man endnu engang betale skat
af kursgevinst, eller skal man først betale skat hvis kursen kommer over 450
som den var i december 2004.
Eller bruger man skæringsdatoen i december for beregningen året efter. Hvis
kurs var 450 år 2004 og ender på 410
år 2005 er det så et tab.

Håber at det skrevet er til at forstå.

Martin

Fra : Poul Christensen

Dato : 05-01-05 21:23

> [...]

> Skal man altid betale pensionsskat af værdistigninger. eks.
>
> Aktier købt kurs 400 år 2004. De stiger til 450 i december 2004. Her

Ja 7,5

> Aktier falder i år 2005 og koster kun 410 til december 2005. Hvad
> så.??? skal man endnu engang betale skat
> af kursgevinst, eller skal man først betale skat hvis kursen kommer
> over 450 som den var i december 2004.

Man skal først betale skat igen, når kursen igen er over 450, medmindre du
har modregnet tabet på aktierne i renter og kursgevinster på obligationer i
pensionsdepotet i 2004

> Eller bruger man skæringsdatoen i december for beregningen året efter.
> Hvis kurs var 450 år 2004 og ender på 410
> år 2005 er det så et tab.

Ja så er der et tab som kan modregnes i andet pensionsskattegrundlag eller
fremføres til modregning i flg års skattegrundlag

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : mbe

Dato : 06-01-05 09:31

> [...]
>
> Ja så er der et tab som kan modregnes i andet pensionsskattegrundlag eller
> fremføres til modregning i flg års skattegrundlag

Ved du hvor mange år man kan modregne frem i tiden. Eller er det indtil
tabet er trukket fra i andre
indtægter, så kursgevinste, udbytte o.s.v.

Grunden til at jeg spørger er at, for den del år siden hoppede jeg med på
den bølge med at købe
fodboldaktier = dårlig invistering. Det har påført mig et tab på ca. 10000
kr.
Ud over disse aktier på denne konto, så er der osse bankaktier 14 stk. +
nogle obligationer som er købt efterår 2003.
Men det er måske bankaktier der er steget så meget, tror at jeg må prøve at
finde papir på dem, hvis jeg stadigvæk har
dem.

Martin

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-01-05 23:25

> [...]
det
> indtil tabet er trukket fra i andre
> indtægter, så kursgevinste, udbytte o.s.v.

Jeg mener det er 5 år.

Poul Christensen