Vejer tid noget?
Fra : Sven

Dato : 01-01-05 02:46

Hej.
Jeg har fået Stephen Hawkings bog i julegave, og har nu læst den igennem 1.
gang. Jeg er så kommet til at tænke på, om tid "vejer noget", altså har en
masse?
Tiden påvirkes jo (skriver han) af tunge objekter, dvs tyngdekraften, og
derfor mener jeg, at tid måske godt kan have en masse, selvom det lyder
ånssvagt. Men hvad ER tid? Stråling? Partikler? Fotoner?

Sven

Fra : rAnders

Dato : 01-01-05 04:02

Nej Nej Nej og atter nej. Tid er som så meget andet et begreb. Et begreb
vejer ingenting og har ingen masse. Tid er en slags målestok for forandring.
Jeg har ikke selv læste den bog du taler om, men umiddelbart vil jeg skønne
at den er dårligt skrevet

rAnders.

Fra : Sven

Dato : 01-01-05 16:38

> Nej Nej Nej og atter nej. Tid er som så meget andet et begreb.

Deri vil jeg ikke give dig ret. Tiden gik jo længe før vi mennesker kom til
og begyndte at "opfinde" begreber. De tidsforskelle Hawkings skriver om, er
jo også målt med nøjagtige ure, så det er ikke mere "kun" en teori, men
fakta, at tid påvirkes af tunge legemer. Det ville et begreb jo ikke gøre.

Sven

Fra : rAnders

Dato : 01-01-05 04:05

Vil bare lige anbefale en anden bog der også berører emnet tid og flere
andre interessante naturvidenskabelige spørgsmål. Nemlig Tor Nørretranders:
Mærk verden. En tyk sag, men meget spændende.

Fra : Lars

Dato : 01-01-05 05:19

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-01-05 12:52

"rAnders" <anders@mail.dk> skrev i en meddelelse news:41d6133f$0$237$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vil bare lige anbefale en anden bog der også berører emnet tid og flere
> andre interessante naturvidenskabelige spørgsmål. Nemlig Tor Nørretranders:
> Mærk verden. En tyk sag, men meget spændende

Nørretranders bedre til kosmologi end Hawking? Idiot!!!

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 01-01-05 13:51

> Nørretranders bedre til kosmologi end Hawking? Idiot!!!

Bedre til at skrive letlæseligt måske? [Indsæt selv skældsord her, som du
måtte mene er passende.]

Fra : rAnders

Dato : 01-01-05 14:10

Uden at skulle kalde dig for det du øjensynligt er, kan jeg oplyse at jeg på
intet tidspunkt påstår at Nørretranders er 'bedre' til kosmologi end
Hawking. Men når et spørgsmål som spørgeren stiller kan ske efter at læse en
bog, må denne bog være dårligt skrevet, eller i værste fald dårligt læst.
Dette vil jeg dog afstå fra at påstå, da jeg ikke vil fornærme læseren.

rAnders.

Fra : Maz Spork

Dato : 03-01-05 18:47

"rAnders" <anders@mail.dk> wrote in message
> Vil bare lige anbefale en anden bog der også berører emnet tid og flere
> andre interessante naturvidenskabelige spørgsmål. Nemlig Tor
Nørretranders:
> Mærk verden. En tyk sag, men meget spændende.

Læs så hellere Penrose, som Nørretranders efter min mening har tyvstjålet
fra, kapiteltitler, figurer og det hele.

-- maz

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 20:16

Maz Spork skrev bl.a.:

> Læs så hellere Penrose, som Nørretranders efter min mening har
> tyvstjålet fra, kapiteltitler, figurer og det hele.
>
> -- maz

Da jeg læste Mærk verden havde jeg kort tid forinden læst The Mind's I
(Hofstadter & Dennett), så det var mest repetition.

--
Henrik

Fra : Filip Larsen

Dato : 01-01-05 13:10

Sven skrev

> [...]
lyder
> ånssvagt. Men hvad ER tid? Stråling? Partikler? Fotoner?

Jeg kan anbefale Tidens Univers af Coveney og Hightfield fra Politiken
Forlag. Den er oversat af Jan Teubert der også har oversat Hawkings
Univers og er (så vidt jeg husker) på samme niveau som denne. Bogen
beskriver hvordan tiden indgår i forskellige fysiske og filosofiske
teorier med fokus på de steder hvor der sker noget interessant og
foklarer hvorfor det er så svært at give en "ordentlig" forklaring på
hvad tid egentlig er.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Sven

Dato : 02-01-05 16:35

> Jeg kan anbefale Tidens Univers af Coveney og Hightfield fra Politiken
> Forlag. Den er oversat af Jan Teubert der også har oversat Hawkings
> Univers

Det er vel ikke så heldigt, at du har ISBN-nummeret på denne bog? (I dansk
udgave)

Sven

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-01-05 16:56

Sven wrote:

> Det er vel ikke så heldigt, at du har ISBN-nummeret på denne bog? (I dansk
> udgave)

Omsider ét af de lette spørgsmål
ISBN: 87-567-5083-8

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Sven

Dato : 03-01-05 07:12

> Omsider ét af de lette spørgsmål
> ISBN: 87-567-5083-8
>
> --
> Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

... Mange tak.

Sven

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 02-01-05 04:08

Så gik der vist bogklub i den

For at vende tilbage til Svens spørgsmål vil jeg bare hurtigt bemærke at tid
nemmest anskueliggøres som en dimension på lige fod med rummets tre
dimensioner. Faktisk benyttes det ofte i den specielle relativitetsteori
(herefter r.t.) ifm. Lorentz-transformationer at disse fire dimensioner kan
bringes på fuldstændig lige fod ved multiplikation af tid med den invariante
lyshastighed, hvorved tiden således også måles i fx meter.

Det du spørger om svarer derved nærmest til: Vejer afstande noget?
Umiddelbart vil mit svar hertil være: Nej - alt andet ville være absurd :)

Rumtidens krumning skyldes energitætheder, og populært sagt vejer energi
altså noget. Den generelle relativitetsteori herom bygger efter min vage
forståelse af den på speciel r.t. samt ækvivalensprincippet: Om jeg befinder
mig i hvile inde i en kasse der påvirkes af et tyngdeaccelerationsfelt g
eller kassen blot har acceleration a=g er ligegyldigt, for et lyssignal der
passerer igennem kassen vil afbøjes på samme måde i begge tilfælde og min
egentid vil ligeledes være identisk (Schwarzschild metrik).

Det lyder måske sært for en "Newtonist" at masseløse partikler kan have en
impuls (knap så sært at de har en energi), men også dette fås at den
specielle r.t. som bl.a. er med til at forklare "foton+partikel"-sammenstød
ved sædvanlig impuls- og energibevarelse. Af andre sjove og ikke-intuitive
emner kan nævnes hvordan et lyssignal kan "slås" med et spejl til at ændre
både retning og frekvens så ind- og udfaldsvinkel er forskellige
(tennisketcher-effekten).

Som en let-læst og øjen-åbnende note om den specielle relativitetsteori kan
anbefales Mogens Dams "Introduktion til den specielle relativitetsteori",
der kan downloades frit fra Niels Bohr Instituttet:
http://www.nbi.dk/~dam/fys12/sr10.pdf

Jeg håber det lykkedes mig at svare tilfredsstillende på dit spørgsmål og
vække din interesse endnu mere...

Mvh.
Christian Glinsvad

Fra : Sven

Dato : 02-01-05 13:18

1000 tak for dit svar. Jeg er nu gået i gang med bogen igen, med dine
oplysninger i bagagen, for at få mere ud af den ved 2. gennemlæsning. Jeg
har downloadet Mogens Dams "Introduktion til den specielle
relativitetsteori" (1000 tak for linket), og vil gå i gang med den lige så
snart 2. gennemlæsning af Hawkings er færdig.
Nu er det jo nogle år siden Hawkings skrev denne bog, er han stadig i vigør?
Eller har sygdommen indhentet ham? Jeg ville meget gerne læse mere fra hans
hånd.

Sven

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-01-05 14:02

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:cr8oq1$22l2$1@news.cybercity.dk...

> Nu er det jo nogle år siden Hawkings skrev denne bog, er han stadig i vigør?
> Eller har sygdommen indhentet ham? Jeg ville meget gerne læse mere fra hans
> hånd.

Han er vist ikke blandt årets døde. Så sent som i juli var
der noget blæst omkring ham på en sorthulskonference.
Han talte her om en ny teori der skulle løse informations-
paradoxet i forbindelse med påstanden om at sorte huller
ikke har hår

"I have been thinking about this problem for 30 years,
but I now have an answer to it," he explained.

"The black hole only appears to form but later opens up
and releases information about what fell in, so we can
be sure of the past and we can predict the future."

Han har en del pdf-filer ude på nettet - både nemme og
vanskelige.

Mvh
Martin

Fra : Filip Larsen

Dato : 02-01-05 13:51

Christian Glinsvad skrev

> Så gik der vist bogklub i den

For min part fordi jeg mente, at spørgeren efterlyser en beskrivelse der
normalt ligger ud over hvad en enkelt fysisk teori giver. Den bog jeg
nævnte giver specielt god mening fordi den netop forsøger at besvare
"hvad er tid" overfor samme målgruppe som Hawkings Univers.

At man nævner en bog er dog blot "suplerende oplysninger" og skal
selvfølgelig ikke afholde andre fra at diskutere emnet direkte. Det ene
udelukker ikke det andet.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 01-01-05 17:07

Sven wrote:
> Tiden påvirkes jo (skriver han) af tunge objekter, dvs tyngdekraften,
> og derfor mener jeg, at tid måske godt kan have en masse, selvom det
> lyder ånssvagt.

Tid er en fjerdedel af rumtiden, der er baggrunden for det
koordinatsystem(er) med hvilke vi kan beskrive hvor og hvornår
events sker i rum og tid. Pga. speciel relativitetsteori
blandes rum og tid når man bevæger sig ifht. et event, hvorfor
det ikke giver så megen mening at tale om tid og rum som
separate størreler.

Masse er ifht. almen relativitetsteori den observerbare
konsekvens af at rumtiden ikke er flad men krummer.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk