Er glas flydende?
Fra : Bent Jensen

Dato : 01-01-05 00:23

Stig Johansen skrev ...

> I samme persiode havde et fransk glasfirma SAINT-GOBAIN udviklet en
> metode, kaldet (vistnok) floating glass.
> Det gik ud på, at man hældte den flydende masse ud på en plan flade i
> stedet for at trække det op med valser.

Den plane flade er overfladen af et tinbad. Den varme, flydende
glasmasse hældes ud på flydende tin i en atmosfære af nitrogen, som
beskytter tinnet mod oxidation. Glasset trækkes vandret af tinbadet og
afkøles gradvist. Det bliver fuldstændig glat på begge sider og
ensartet i tykkelsen. Der lejrer sig en meget tynd tinfilm på glassets
ene side, hvilket kan konstateres ved belysning med ultraviolet lys.
Glas fremstillet på denne måde kaldes 'float glass' på engelsk.

> * Fremstillingsprisen var ca. det halve.
> Desværre havde SAINT-GOBAIN patent på metoden,

Nej, det havde processens opfinder, englænderen Lionel Alexander
Bethune Pilkington (1920-1995). Opfindelsen blev kundgjort i 1959
efter flere års eksperimenteren, og Pilkinton, som også var medlem af
bestyrelsen for Bank of England, blev adlet i 1970. Men det franske
glasfirma havde uden tvivl købt licensrettigheder hos det engelske
firma Pilkinton Bros.

> hvilket gjorde at Scanglas måtte lukke sit glasværk.

Ja, det er trist, at metoden ikke blev opfundet i Danmark. Men gørelse
af sådanne opfindelser forudsætter en teknisk sans, der ikke indgår i
kompetencerne hos de civilingeniører, vi uddanner i Danmark, og som
Scanglas gjorde brug af. Jeg ved det fra det virkelige liv, da jeg i
forbindelse med mit arbejde en tid besøgte DTU.

Bent