Afstandsberegning
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 31-12-04 10:14

http://www.nicolette.dk/diverse/nyhus.jpg har jeg uploaded et udsnit af
et officielt måleblad fra den dansk-tyske grænse. Strækningen er ved Nyhus
Sø øst for Padborg, og viser to grænsemærker 41B og 42. B71 er et
matrikelmålesten, der hjælper med at udregne grænsemærkernes placering.

Jeg ønsker at udregne afstanden mellem grænsemærke 41B og 42. Frem til det
sidste knæk lige før 42 er det jo let nok for så har jeg jo trekanter med
rette vinkler.

Og er de to små målesten på hver side af 42 være nogen hjælp?

Jeg har i hvertfald opgivet, men kan I andre.

Og tak for hjælpen.

Jesper

--
Borderbase - your online guide to international borders
http://www.nicolette.dk/borderbase

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 31-12-04 11:58

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jesper
>
> --
> Borderbase - your online guide to international borders

Gå ind på amtets hjemmeside og find deres arealinformation. Der kan du komme
ind i deres GIS, hvor du selv kan måle afstand ud med afstandsfunktionen.
(Det lyder let; det er det også, når man har prøvet det en gang).

P.E.H.

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-12-04 15:06

Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk>

> Jeg ønsker at udregne afstanden mellem grænsemærke 41B og 42. Frem til det
> sidste knæk lige før 42 er det jo let nok for så har jeg jo trekanter med
> rette vinkler.

Find først afstanden fra B71 til mærke 42. Så har du afstanden fra 42
til både det sidste knæk og B71. Og begge disse to punkter kender du
koordinaterne til i det system der defineres af den østgående
grundlinje fra B71. Det giver dig to andengradsligninger (i to
variable) for koordinaterne til mærke 42 i dette system. Træk
ligningerne fra hinanden og du andengradsledene forsvinder. Tilbage er
et lineært ligningessystem. Løs det og sæt løsningen ind i en af
andengradsligningerne. Nu får du to muligheder for koordinaterne; brug
tegningen til at vælge den rigtige.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-01-05 17:37

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> et lineært ligningessystem. Løs det og sæt løsningen ind i en af
> andengradsligningerne. Nu får du to muligheder for koordinaterne; brug

Afstanden B71-42 er jo let at udregne, med regnel og rette vinkler i en
trekant.

Men jeg kan ikke se hvordan det giver svaret på afstanden fra 42 til det
sidste knæk (lad os kalde den 41b2).

Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-01-05 19:01

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:41d6d193$0$32871$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Men jeg kan ikke se hvordan det giver svaret på afstanden fra 42 til det
> sidste knæk (lad os kalde den 41b2).

Er det punktet hvor der står 13,3 på en stiplet linie?
Opgaven er mærkelig, for målene på _._ linien er
anderledes end --- linier.

Mvh
Martin

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-01-05 20:56

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Er det punktet hvor der står 13,3 på en stiplet linie?
> Opgaven er mærkelig, for målene på _._ linien er
> anderledes end --- linier.
>
> Mvh
> Martin

Ja, det kræver lidt at gennemskue alle målinger på tegningen.

Landegrænsen er den tykke streg, der går gennem grænsepælene 41b og 42, men
som også knækker andre steder.

136,5; 147,0 og 163,5 er afstande målt fra punkt B70 (uden for billedet)
13,3; 10,0; 24,5 og 24,6 er afstandene fra målelinjen B70-B71 mod grænsen.

Da der også er to målesten på begge sider af 42, bliver talene er lidt
overskuelige, og 2,05 er ikke afstanden fra 42 til næste knæk mod højre, men
afstanden mellem målestenen og den rette linie.

Det jeg søger er afstanden mellem Grænsepæl 42 og det sidste knæk (41b2), så
jeg kan udregne fugleflugtsafstanden mellem 41b og 42.

Mvh

Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-01-05 21:37

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:41d7004c$0$39021$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Ja, det kræver lidt at gennemskue alle målinger på tegningen.

Jeg har faktisk anstrengt mig lidt for at forstå det.
Prøv at se på længderne som de viser sig på din skærm.
De 10.5 der er mellem 136,5 og 147 svarer ikke i
størrelsesforhold til fx de 10 der er på ---linien ved siden af.

Mvh
Martin

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-01-05 21:41

> [...]
> De 10.5 der er mellem 136,5 og 147 svarer ikke i
> størrelsesforhold til fx de 10 der er på ---linien ved siden af.

Nej, det er korrekt.

Du kan ikke regne med størrelsesforholdene. Det er tale om en skitse, og
dermed kun målene der kan regnes med.

Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-01-05 22:47

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:41d70ae2$0$39028$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Du kan ikke regne med størrelsesforholdene. Det er tale om en skitse, og
> dermed kun målene der kan regnes med.

Du skal beregne siderne i trekant med det punkt du kalder 41b2
og 42 og D. Så finder du vinklen ved 41b2 med formlen
cos(A)=(b²+c²-a²)/(2bc)
Med b*cos(A) og b*sin(A) (hvor b er afstanden mellem 41b2
og 42) får du fastlagt 42 i forhold til den lange referencelinie
(som indeholder D). Så er der kun en lille øvelse med pythagoras
tilbage. Hvis jeg med sikkerhed kunne aflæse kortets afstande
ville jeg også have givet dig facit.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-01-05 22:53

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:41d719a5$0$51247$14726298@news.sunsite.dk...

> cos(A)=(b²+c²-a²)/(2bc)

Med denne A beregnes en ny A som er vinklen i forhold
til referencelinien. (Lidt bøvlet at forklare uden tegning)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-01-05 23:43

> [...]
> >
> Du skal beregne siderne i trekant med det punkt du kalder 41b2
> og 42 og D. Så finder du vinklen ved 41b2 med formlen

Jeg har ved reglen om rette vinkler i en trekant beregnet B71-42 til at være
42,80 (D står for drænrør), og B71-41b2 til 21,19.

cos(A)=(b²+42,80²-21,19²)/(2b*42,80)
cos(A)=(b²+1382,8239)/(2b*42,80)

Her står jeg vist af. Det er vist for længe siden, jeg har haft matematik.

Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-01-05 00:49

> [...]

> trekant.

> Men jeg kan ikke se hvordan det giver svaret på afstanden fra 42 til det

Det står her:

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-01-05 12:57

> Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk>

> Det står her:

> --
Vil du afsløre beregning af 42-41b2?

Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-01-05 11:50

Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk>

> Vil du afsløre beregning af 42-41b2?

Tallet står på tegningen, gør det ikke?

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-01-05 19:37

> Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk>

> Tallet står på tegningen, gør det ikke?
>
> --
> Henning Makholm "We will discuss your youth another
time."

Nej, det er faktisk 42-41b2 der er min kæphest.

Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-01-05 20:17

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:41d990b6$0$99439$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nej, det er faktisk 42-41b2 der er min kæphest.

Hvad med at lave kort og så måle det med lineal.
Så kan du jo også hurtigt skifte mening og måle
et andet sted

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-01-05 21:07

Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk>

> Nej, det er faktisk 42-41b2 der er min kæphest.

Jeg troede det var 42-41b du ville have.

Hvis tallet "2,05" ikke er afstanden 42-41b2, hvad er det så?

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-01-05 23:29

> Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk>

> Jeg troede det var 42-41b du ville have.
>
> Hvis tallet "2,05" ikke er afstanden 42-41b2, hvad er det så?
>
> --
OK 42-41b er målet. Men for at finde det skal/kan jeg også bruge 42-41b2.
"2,05" er afstanden fra polygonpunktet (ringen med prikken) til linien der
med en ret vinkel sidder på linien der går gennem 42, og fortsætter op mod
"34,86". "2,30" er afstanden mellem samme pylogonpunkt og 42.

Jesper