Passiv rygning, spædbørn osv.
Fra : Joe

Dato : 30-12-04 22:08

Hej allesammen...

Håber I har haft en god jul og får et godt nytår....

Hvad er de seneste videnskabelige, medicinske facts omkring passiv rygning i
relation til spædbørn?

Jeg spekulerer specielt på følgende:
Hvis man tager sin baby med ud til en kammerat som ryger, så vil indeklimaet
i kammeratens hjem jo være præget af at han ryger. Hvor "ekstra skadeligt"
er det for babyen at kammeraten ryger mens man er på besøg ift. hvis
kammeraten gik udenfor og røg eller slet ikke røg mens man er på besøg?

Er der nogen der kan anvise et par seriøse links eller bare komme med deres
eget syn på sagen? Jeg leder også efter sobre og seriøse studier, som er
foretaget af forskere som er 100% unbiased/neutrale og ikke har
forudfattede meninger om rygning.

Takker...

Fra : JytteJ

Dato : 02-01-05 15:32

"Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres eget syn på sagen? Jeg leder også efter sobre og seriøse studier,
> som er foretaget af forskere som er 100% unbiased/neutrale og ikke har

INGEN bør udsættes for passiv rygning, det har man forlængst fundet ud at
det er farligt og risikabelt. Så må din ven lade være at ryge når du har
babyen med. Eller anbringe den udenfor i barnevogn, dog ikke op ad en
osendende vej.

VH.
Jytte Jensen

Fra : G.B.

Dato : 03-01-05 03:42

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at det er farligt og risikabelt. Så må din ven lade være at ryge når
> du har babyen med. Eller anbringe den udenfor i barnevogn, dog ikke op

Jeg burde have været død og begravet for mange år siden, kan jeg forstå.
Men nu stammer jeg jo også fra en tid, hvor begrebet "passiv rygning" ikke
var opfundet.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : JytteJ

Dato : 03-01-05 16:03

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men nu stammer jeg jo også fra en tid, hvor begrebet "passiv rygning" ikke

Og så ?

Jytte

Fra : G.B.

Dato : 03-01-05 20:06

> Og så ?

Jeg tror at det er vildt overdrevet. Ikke-rygerne bliver mere og mere
hysteriske.

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 06-01-05 12:54

On 03 Jan 2005 19:06:06 GMT, "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

>Jeg tror at det er vildt overdrevet. Ikke-rygerne bliver mere og mere
>hysteriske.

Måske meget apropos:

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=333310/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-01-05 20:52

PubMed er stedet du skal søge:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

Søger du f.eks på:

   "Smoking"[MeSH] and passive

finder du 1017 artikler,

   "Tobacco Smoke Pollution"[MeSH]

finder 4910 artikler. Sidst og ikke mindst

   "Asthma"[MeSH] AND "Tobacco Smoke Pollution"[MeSH]

der finder 502 artikler, heraf en lang række omkring børn og passiv
rygning.

Du kan finde et kort abstract ved mange af artiklerne. Og er der nogle
du finder interessant, kan dit lokale universitetsbibliotek sende dig
hele artiklen i fotokopi.

Rygning, herunder også passiv rygning, er bestemt ikke uskadelig....

<mlr>

Fra : G.B.

Dato : 03-01-05 22:26

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i meddelelsen

> Rygning, herunder også passiv rygning, er bestemt ikke uskadelig....

Det er luften i en storby heller ikke (partikel- og anden forurening).

Men selvfølgelig, alle dem, som himler op over passiv rygning, kører jo
heller ikke i bil eller bus, men tager cyklen.

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 04-01-05 12:21

On 03 Jan 2005 21:25:52 GMT, "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

>Det er luften i en storby heller ikke (partikel- og anden forurening).
>
>Men selvfølgelig, alle dem, som himler op over passiv rygning, kører jo
>heller ikke i bil eller bus, men tager cyklen.

Georg kan med fordel læse et par af de artikler der er nævnt tidligere
i tråden: Det fremgår klart at f.eks astma og passiv rygning er en
stærkt uheldig kombination....

Fra : G.B.

Dato : 04-01-05 12:49

Madhatter@dk.invalid skrev i meddelelsen

> Georg kan med fordel læse et par af de artikler der er nævnt tidligere
> i tråden: Det fremgår klart at f.eks astma og passiv rygning er en
> stærkt uheldig kombination....

Hvis jeg er i stue med astmatikere kunne jeg aldrig drømme om at ryge. Men
nu er det jo de færreste, som er astmatikere, ikke?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 13:24

> Hvis jeg er i stue med astmatikere kunne jeg aldrig drømme om at ryge.
> Men nu er det jo de færreste, som er astmatikere, ikke?

Hvordan ved du, om du er i stue med en astmatiker?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-01-05 17:12

[Lisbeth Jacobsen | Thu, 6 Jan 2005 13:23:51 +0100]

>Hvordan ved du, om du er i stue med en astmatiker?

Faktisk et godt og relevant spørgsmål/udsagn. Både Nicolai og jeg er
astmatikere, men sjældent noget vi fortæller om da der ikke er mange rygere
blandt vores, og vores famillie ved det.

Dog kan man opleve, i f.eks. en ikke-ryger-afdeling hvor man beder folk om
at slukke cigaretten, bl.a. fordi det er en ikke-ryger og fordi man er
astmatiker, at folk nærmest bliver fornærmet over at de skal "tage det
hensyn".

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-01-05 00:23

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Faktisk et godt og relevant spørgsmål/udsagn. Både Nicolai og jeg er
> astmatikere, men sjældent noget vi fortæller om

Ditto!

Og derudover kan jeg ikke rigtig se, at astma - eller andre lungesygdomme -
er en mere acceptabel grund til at tage hensyn end en ikke-rygers ønske om
at blive fri for røgen.

Så hvorfor ikke spørger om det er OK at ryge - og så i øvrigt blæse på (bare
ikke røg) om der er astmatikere eller lignende til stede.

> [...]
> om at slukke cigaretten, bl.a. fordi det er en ikke-ryger og fordi man er
> astmatiker, at folk nærmest bliver fornærmet over at de skal "tage det

Jeg bruger ALDRIG min astma som begrundelse. Og jeg kender andre
astmatikere, der heller ikek gør det. Så jeg kan være en af de usynlige
astmatikere i rummet.

Det må være nok for rygeren at vide, om røgen generer. Folks sygehistorie
rager jo hverken rygere eller andre.

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 07-01-05 12:30

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:41dd3020$0$627$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Hvordan ved du, om du er i stue med en astmatiker?

Jeg kan for eksempel finde på at spørge, om nogen har noget imod, at jeg
ryger.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-01-05 22:18

> Jeg kan for eksempel finde på at spørge, om nogen har noget imod, at jeg
> ryger.

Fint. Men det er jo ikke ensbetydende med, at du opdager, om der er en
astmatiker *S*

Jeg vil eksempelvis svare dig, at jeg helst vil være fri for røgen. Men jeg
kunne ikke drømme om at oplyse om min astma og bruge dét som argument.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 03-01-05 16:25

> [...]
> eget syn på sagen? Jeg leder også efter sobre og seriøse studier, som er
> foretaget af forskere som er 100% unbiased/neutrale og ikke har

Jo Tak, Julen forløb fint.

Passiv rygning er sikkert ikke noget, som man ville sælge i helsekost
butikker. Det er ikke fordi jeg tror det er sundt. Men jeg er 100 %
overbevist om, at det er tillagt langt større betydning, end det er værd.

Jeg er ikke spor i tvivl om, at legetøjet som du giver dit barn, er langt
farligere, end den passive rygning du er bange for. Du kan gøre meget,
sikre dig, at det ikke kan sluges, eller det kan skade fingre, eller kvæle
barnet, men det er kun hvad du kan se. Det du kan se, er sjældent det
farlige. Det er til gengæld alt det, som du ikke kan se. Alle de kemiske
stoffer de putter i dit barns legetøj, er jeg bange for er 100 gange
farligere, end selv røgen på den lokale bodega.

Jeg er helt overbevist om, at vi kunne gøre det meget bedre, hvis vi lod
være med at gribe efter de lette løsninger. Vil du have ændringer i verden,
så skal du begynde med dig selv. Passiv rygning er en nem løsning...
Specielt da, hvis man ikke selv ryger ...

Jeg havde godt nok skrevet et rigtigt langt indlæg, som gik noget videre,
men nu spurgte du jo kun til spædbørn. Jeg er selv vokset op, som passiv
ryger, først fra begge forældre, siden også fra ældre søskende, og fortsatte
i mange år, selv som aktiv ryger. Røgen har ikke generet mig, og mine
lunger fungerer aldeles tilfredsstillende, og jeg har ikke haft gener, som
jeg kan give tobaksrøg skylden for.

Der har aldrig været så få rygere som der er nu. Desværre ser det også ud
til, at alle deres skræmme kampagner virker lige stik modsat, og at der
faktisk er en stor stigning i ryger antallet i disse år, og stik imod al
logik, er det unge piger, der er i overtal, bland disse nye rygere. Man kan
jo så bare håbe, at de lige for en kort, bare har lyst til at være lidt
rebelske, så det ret hurtigt stopper igen.

M.V.H.....Benny..

Fra : JytteJ

Dato : 05-01-05 02:40

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> overbevist om,

at det er tillagt langt større betydning, end det er værd.

Og hvad begrunder du det med ?

> [...]
> i mange år, selv som aktiv ryger. Røgen har ikke generet mig, og mine
> lunger fungerer aldeles tilfredsstillende, og jeg har ikke haft gener, som

Du er jo også i live endnu.

Jytte

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 05-01-05 19:10

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> at det er tillagt langt større betydning, end det er værd.
>
> Og hvad begrunder du det med ?

Med F.eks, at mine lunger fungerer mindst lige så godt, som andre jeg
kender, som aldrig har røget, og kommer fra røgfrie hjem.

> Du er jo også i live endnu.

Det er du måske ikke ??... Lad mig så høre din begrundelse for at drage min
opfattelse i tvivl.

M.V.H.....Benny..

Fra : G.B.

Dato : 05-01-05 22:06

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i meddelelsen

> Med F.eks, at mine lunger fungerer mindst lige så godt, som andre jeg
> kender, som aldrig har røget, og kommer fra røgfrie hjem.

Jeg kender folk fra ikke-ryger-familier, som aldrig har røget, og som er
døde af lungekræft alligevel.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-05 22:31

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

>Jeg kender folk fra ikke-ryger-familier, som aldrig har røget, og som er
>døde af lungekræft alligevel.

Nu er ikke-rygere jo ikke garanteret evigt liv

Anyway: Lungecancer er ikke en enhed, men kan opdeles i flere
forskellige cancerformer. De såkaldte 'planocellulære cancere' og
'små-cellede anaplastiske cancere' er stærkt korreleret til rygning -
Det er næste udelukkende rygere der får disse typer cancer. Men en type
som 'adenocarcinom' er ikke korreleret til rygning.

Under alle omstændigheder har rygere 30 gange højere risiko for at få
lungecancer end personer der aldrig har røget.

<mlr>

Fra : G.B.

Dato : 06-01-05 01:09

> Under alle omstændigheder har rygere 30 gange højere risiko for at få
> lungecancer end personer der aldrig har røget.

Jada, men det har jo ikke en twit med "passiv rygning" at gøre, vel?

Fra : JytteJ

Dato : 06-01-05 23:48

> [...]
> kender, som aldrig har røget, og kommer fra røgfrie hjem.

> Det er du måske ikke ??... Lad mig så høre din begrundelse for at drage

Hvad begrunder du dine "antagelser" med. De går jo stik imod hvad man
faktisk ved om passiv rygning. F.eks. at der er mere end 200 skadelige
giftstoffer i smøger.

VH.
JytteJ

Fra : G.B.

Dato : 07-01-05 12:31

> Hvad begrunder du dine "antagelser" med. De går jo stik imod hvad man
> faktisk ved om passiv rygning. F.eks. at der er mere end 200 skadelige
> giftstoffer i smøger.

Kan du afgøre, om lungecancer opstår på grund af genetisk disposition, bil-
os eller passiv rygning?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-01-05 22:21

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Kan du afgøre, om lungecancer opstår på grund af genetisk disposition,
bil-
> os eller passiv rygning?

Det kan Jytte næppe.... men MAN kan godt afgøre, om lungecancer er hyppigere
forekommende hos rygere end ikke-rygere.

Ligesom man kan konstatere, at børn af rygere hyppigere har astma end
ikke-rygende forældres børn.

Det ene udelukker ikke det andet. Du kan have en genetisk disposition, der
gør dig mere sårbare overfor visse forhold.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 08-01-05 14:12

> [...]
>
> Hvad begrunder du dine "antagelser" med. De går jo stik imod hvad man
> faktisk ved om passiv rygning. F.eks. at der er mere end 200 skadelige

Jamen Jytte.....

Hvorfor besvarer du spørgsmål, med spørgsmål. Jeg har jo allerede
forklaret, hvad jeg begrundede mine argumenter med.
Hvorfor skulle de være 100 år, om at finde ud af disse 200 stoffer. Hvorfor
nævner de, 200 stoffer, men ingen navne. Går man dem efter i sømmene, hvor
mange af dem, vidste man så godt var der.
De påstår at tobaksindustrien tilsatte 200 stoffer, for at fastholde
forbrugeren. Man kan altså ikke holde indkøbet af 200 stoffer hemmeligt, så
der må altså have været rigtigt mange, som har kendt til disse 200
tilsætningsstoffer. Men selv om det skulle være tilfældet, så er der jo
intet odiøst i det. Alle sælgende virksomheder prøver at fastholde deres
kunder. Det er muligt, at der blev tilsat 200 stoffer, men det var vel ikke
alle, for at holde på kunden. Desuden gør konkurrenten jo det samme, så
status er jo uændret. Der har ikke været påstået, at de 200 stoffer var
skadelige. Men tro ikke, at det ikke var planlagt. Dem som offentliggjorde
rapporten om de 200 stoffer, vidste da godt, at 3 minutter efter, var alle
200 stoffer skadelige. Den taktik anvendes jo alle steder. I øvrigt mener
jeg ikke, at der på noget tidspunkt er blevet sagt, at man tilsatte 200
stoffer, men snarere, at der var 200 stoffer, som blev brugt for at bevare
kundens afhængighed. Hvilket vil sige, et cigaretmærke måske brugte 3 af de
stoffer, så hvis rygeren ellers var trofast mod sit mærke, så har rygeren
måske kun fået de 3, men det lyder jo ikke af noget vel ??... Men 200 det
får folk ud af blækhusene, og nu er det pludseligt meget mere
forfærdeligt.... Nej det er da ikke, det er ikke spor anderledes at ryge
efter rapporten. Det er præcist som før, nu har alle folk bare fået horn i
panden, og jagter hinanden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-05 14:52

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote:

>Hvorfor besvarer du spørgsmål, med spørgsmål. Jeg har jo allerede
>forklaret, hvad jeg begrundede mine argumenter med.

... cut meget laannngggg smøre

Der er megen religion omkring rygning. Men fakta er at rygning (i skarp
konkurrence med alkohol) udgør et af de største sundhedsproblemer i
dagens danmark.

Og der er desværre stigende evidens for at også passiv rygning udgør et
alvorligt sundhedsproblem.

Tvivlere kan med fordel sætte sig ind i den litteratur jeg har link'et
til tidligere i tråden.

<mlr>

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 10-01-05 12:12

> [...]
> dagens danmark.
>
> Og der er desværre stigende evidens for at også passiv rygning udgør et

Ja, man har et mål, og målet helliger midlet. Passiv rygning er ikke et
stort problem idag. Det har faktisk aldrig været mindre.....
Alkohol er et problem idag, og hvad værre er, det er absolut stigende, og
har langt fra nået toppen. Gad i grunden vide, " Hvorfor ?? "

M.V.H.....Benny..