Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Når man betaler en regning i banken ...
Fra : Dopedog

Dato : 30-12-04 22:00

Hvordan registreres regningen så ?

Jeg betalte nemlig en regning i den lokale bank idag og fik så venstre side
af den afrivede ting (som man normalt får), hvor der bare blev stemplet
datoen (30. December 2004). Det samme gjorde der på højre side af den
afrivede ting, som banken tog og lagde til side, som de OGSÅ plejer at gøre!

Men normalt får man jo en "maskineskreven" tekst på den del af afrivningen
man får tilbage, så går ud fra det er forskelligt fra sted til sted. Kan
heller ikke rigtig huske om det kun er på posthuset der er maskinskrevet på
afrivningen, for det er umidlbart kun gamle regninger betalt på posthuset
jeg kan finde nu

Men hvordan registreres regninger så ? Når de kører dem igennem maskinen og
de kommer op på skærmen hos dem? Eller er det højre side af afrivningen som
de sender til f.eks. Sonofon (dem jeg betalte en regning til idag) eller
hvordan ?

Ja undskyld for de, måske, mærkelige spørgsmål. Er bare lidt nysgerrig :)

-Ronnie

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-12-04 23:39

"Dopedog" <dopedogSLETDETHER@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan registreres regningen så ?
>
> Jeg betalte nemlig en regning i den lokale bank idag og fik så venstre
> side af den afrivede ting (som man normalt får), hvor der bare blev
> stemplet datoen (30. December 2004).

Du kunne have sparet gebyrerne ved PBS-betaling eller gjort ved netbank, men
du spurgte hvordan banken bogfører din indbetaling - banken bogfører dine
penge ind på Sonofons bankkonto, nøjagtig som du kunne have gjort med
netbank med angivelse af hvem der har indbetalt eks. FIK71-nummeret - sådan
nemt

vh JJ

Troede du at banken lagde dine penge sammen med den afrevne lap papir ind i
en kuvert og skrev på forsiden Sonofon og ringede så efter et grønt
cykelbud, der kunne cykle over til Sonofon's kontor med kuverten - sådan
gjorde man i gamle dage ?

Fra : Dopedog

Dato : 30-12-04 23:59

> [...]
> dine penge ind på Sonofons bankkonto, nøjagtig som du kunne have gjort med
> netbank med angivelse af hvem der har indbetalt eks. FIK71-nummeret -

Ved godt PBS er nemmere og billigere, skal jeg også tilmeldes til

Så banken registrerer pengene ind på kontoen med det samme de kører
regningen igennem ELLER gør de det efter lukketid, eller hver fredag eller
noget, hvor der sidder nogen og kigger alle lapperne igennem og så sætter
dem derind ?

Ja undskyld hvis du synes spørgsmålene er dumme, jeg er bare uvidende (på
det område) ;)

Fra : Devilicious

Dato : 31-12-04 02:51

> [...]
> heller ikke rigtig huske om det kun er på posthuset der er maskinskrevet
> på afrivningen, for det er umidlbart kun gamle regninger betalt på

Har jeg ret hvis jeg antager du har Nordea? :)

I praksis kan du betaler indbetalingskort på to måder hos Nordea.
1. Direkte i kassen, hvor du modtager kvitteringsslippen med
maskinestempling bag på - dette er en kvittering på, at du har betalt.
2. Indleveret til senere debitering. Her få du kvitteringsslippen med et
"normalt" datostempel bag på. Dette er ikke en kvittering på at der er
betalt, men blot på at du har indleveret et kort til senere debitering.
Selve indbetalingskortet sendes til Betalingscenter Indland, som derefter
reelt laver det samme som dem i kassen i filialen. Blot med den forskel, at
betalingen først bliver foretaget den seneste betalingsdag. (Ved betaling
efter metode 1, vil betaling og afregning altid være på samme dag som kortet
indleveres).

MK

Fra : Dopedog

Dato : 31-12-04 08:26

> Har jeg ret hvis jeg antager du har Nordea? :)

Nope jeg har sku BG Bank

> [...]
> at betalingen først bliver foretaget den seneste betalingsdag. (Ved
> betaling efter metode 1, vil betaling og afregning altid være på samme dag

Well ... seneste betalingsdag var faktisk i tirsdags. Det plejer der nu dog
ikke at ske det store ved, at en regning bliver betalt et par dage for sent

Takker for svarene, har dog ikke fået det jeg helt ville have endnu :)

-Ronnie

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 31-12-04 13:03

> Takker for svarene, har dog ikke fået det jeg helt ville have endnu :)

Så skal jeg se om jeg kan give dig det :)

Da jeg var i praktik i den lokale sparekasse foregik det således:

Kunden indleverer girokortet ved kassen og får den datostemplede kvittering med
sig igen.
Girokortet ligges sammen med de andre i en stak ved siden af kassen.

Hen på eftermiddagen møder en ungarbejder ind som tager stakken med girokort og
regner alle beløbene sammen på en lommeregner.

Herefter køres girokortene gennem en scanner, og bliver en efter en afbilledet
på en computerskærm. Scanneren har selv aflæst girokortets "kode" nederst,
herunder beløbsmodtagers kontonummer.
På computeren indtaster man så manuelt hvilket kontonummer pengene skal hæves
fra, alt hvad der står i beskedfeltet samt beløb og betalingsdato (er der ikke
påført en betalingsdato eller er denne overskredet vælger man naturligvis dags
dato).

Til sidst viser computeren det samlede beløb man har indtastet, dette skulle så
gerne stemme overens med det man tidligere fik på strimlen fra lommeregneren.

Der var enkelte girokort-typer som ikke umiddelbart kunne betales i
pengeinstituttet (mener de startede med +75), her udskrev man en check på
beløbet og sendte denne sammen med girokortet til modtagerens postadresse.

--
Michael
Julegaven du aldrig fik?

Fra : Dopedog

Dato : 02-01-05 18:44

[SNIP]

Det var LIGE nøjagtig det svar jeg vil have. Så fik jeg også stillet
nysgerrigheden omkring det

Jeg takker mange gange for det meget uddybende svar :)

-Ronnie