Telsome kontra Telefin
Fra : Hansen

Dato : 30-12-04 17:57

Hej

Det er ingen hemmelighed at jeg har problemer med at få Telefin til at
køre tilfredsstillende. Jeg har lagt vægten på at det var min
internetforbindelse der var problemet, men den er ved at være skudt i
sænk. Min tanke var nu at droppe Telefin og gå over til Telsome. Men der
skal selvfølgelig være mening bag, så jeg vil høre om der er forskel på
de to udbydere. Er lyd, kvalitet og stabilitet stort set det samme,
eller er her forskel. Er der nogen i NG der har erfaring fra disse to
selskaber på godt og ondt hører jeg gerne fra jer.

-----------------------
Vh Hansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-04 21:56

In article <41d43340$0$51250$14726298@news.sunsite.dk>, Hansen wrote:
> [...]
> eller er her forskel. Er der nogen i NG der har erfaring fra disse to
> selskaber på godt og ondt hører jeg gerne fra jer.

Prøv med Musimi. Ingen binding. Sæt 50 kr ind, og du kan bruge dem
til at ringe ud. Du opkræves 5 kr/måned hvis du vil have telefonnr man
kan ringe ind til (til test). Første måned betaler du kun 5/30 kr eller
ca. 17 øre per dag der er rest i måneden. Du skal ikke snydes.

Det er billigere end at skifte, ny bindingsperiode etc..

Fra : Hansen

Dato : 31-12-04 09:03

> [...]
> ca. 17 øre per dag der er rest i måneden. Du skal ikke snydes.
>
> Det er billigere end at skifte, ny bindingsperiode etc..

Hej Poul

Jeg har været inde på Musimi og se mig omkring. Det er rigtigt at det er
billigere i abb. Men minutprisen er efterfølgende dyrere end omtalte
selskaber. Jeg heller ikke er mester i er at konfigurere min Grandstream
selv. Jeg har været i deres forum og læst om de problemer folk er stødt
på, så jeg tror det skal være den "lette model"
Tak for tippet..
----------------------
Hansen

Fra : Hansen

Dato : 31-12-04 09:06

*rettelse

Jeg har været inde på Musimi og se mig omkring. Det er rigtigt at det er
billigere i abb. Men minutprisen er efterfølgende dyrere end omtalte
selskaber. *Jeg er heller ikke mester i at konfigurere min Grandstream

Fra : Jan Hjørdie

Dato : 31-12-04 09:19

Jeg bruger selv Telefin, og syntes det fungerer rigtigt godt.
Billig minutpris, rigtig god service, og nem og overskuelig hjemmeside.
Jeg fik en adapter som brummede, den blev byttet om.
Jeg kender ikke så meget til Telsome, ud over at deres priser er lidt
billigere.

Hilsen
Jan

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 31-12-04 11:03

"Hansen" <brug_ikke_denne@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller er her forskel. Er der nogen i NG der har erfaring fra disse to
> selskaber på godt og ondt hører jeg gerne fra jer.

Jeg antager at du allerede har prøvet Telefin uden at der var computere som
samtidig anvendte din internetforbindelse og derved har snuppet båndbredden.

Du skal checke at din router/switch understøtter UDP/IP, da manglende
understøttelse af dette vil tvinge dataoverførslen over i TCP/IP som ikke er
særlig velegnet til de mange små datapakker som anvendes ved VOIP.

Dernæst vil jeg henvise dig til min postning fra den 16. denne måned med
overskriften "Erfaring med forskellige VOIP udbydere?". Her kan du læse lidt
om mine erfaringer med Telsome.

Mvh
Claus

Fra : Hansen

Dato : 31-12-04 14:28

Hej Claus

> Jeg antager at du allerede har prøvet Telefin uden at der var computere som
> samtidig anvendte din internetforbindelse og derved har snuppet båndbredden.

Jeg har haft min computer tændt. Men ingen programmer andet end en POP3
tjekker har været tilslutte nettet.
Samtidig har jeg en 2 mbit forbindelse så jeg tror ikke at problemet
ligger her.

> Du skal checke at din router/switch understøtter UDP/IP, da manglende
> understøttelse af dette vil tvinge dataoverførslen over i TCP/IP som ikke er
> særlig velegnet til de mange små datapakker som anvendes ved VOIP.

Nu har vi lokalt netværk i ejendommen, som kører via Broadcom-bolignet.
Vi sætter bare netstikket i en boks og vi er på!

> Dernæst vil jeg henvise dig til min postning fra den 16. denne måned med
> overskriften "Erfaring med forskellige VOIP udbydere?". Her kan du læse lidt
> om mine erfaringer med Telsome.

God artikel du har skrevet. Jeg har samme problem med "hakker i
samtalen", men det er kun hos modtager.
Modtagelsen hos mig er acceptabel, dog med en smule støj og knas. Dette
er dog til at leve med.

-----------------------
Hansen

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 31-12-04 19:19

Hej

> Jeg har haft min computer tændt. Men ingen programmer andet end en POP3
> tjekker har været tilslutte nettet.
> Samtidig har jeg en 2 mbit forbindelse så jeg tror ikke at problemet
> ligger her.

Dels kan der være vira og andet godt der bruger internetforbindelsen
selv om du ikke 'tror' den er i brug. Det er oftes heller ikke download,
men upload der er problemet - se længere nede.

> Nu har vi lokalt netværk i ejendommen, som kører via Broadcom-bolignet.
> Vi sætter bare netstikket i en boks og vi er på!

Dvs. så er der altså andre end dig der kan 'bruge af båndbreden' så kan
du heller ikke være sikker på at der er de påkrævet 128/128 kbit til
rådighed til samtalen. Så vil det ikke hjælpe at skifte udbyder, da det
er teknologien og ikke Telefin der kræver båndbreden.....
Men det ville være smart at sætte en router der kan pririotere trafikken
inden forbindelsen bliver delt ud i lejlighederne.

> God artikel du har skrevet. Jeg har samme problem med "hakker i
> samtalen", men det er kun hos modtager.

Så ER det uploaden der er problemet.
Har du fået sat adapteren til at bruge komprimeret lyd ? Det kan være
det vil hjælpe.

> Modtagelsen hos mig er acceptabel, dog med en smule støj og knas. Dette
> er dog til at leve med.

Det er da altid noget :)

/Hans-Henrik

Fra : Hansen

Dato : 31-12-04 20:02

Hej Hans-Henrik

> Dels kan der være vira og andet godt der bruger internetforbindelsen
> selv om du ikke 'tror' den er i brug.

Det er jeg ret sikker på det ikke er. Jeg kan se al aktivitet ud fra min
comp.

> [...]
> rådighed til samtalen. Så vil det ikke hjælpe at skifte udbyder, da det
> er teknologien og ikke Telefin der kræver båndbreden.....

Hmm...jamen det var jo det som udgangspunkt jeg selv var inde på. Men
jeg har testet og testet min forbindelse via TPTEST3.0 (IT-
Telestyrelsen) igen og igen. Det ser ud som om jeg konstant ligger på
ca. 1.3 - 2.0 mbit up/down. Ingen tab af pakker.

> Men det ville være smart at sætte en router der kan pririotere trafikken
> inden forbindelsen bliver delt ud i lejlighederne.

Aner ikke om det er installeret. Der blev fortalt ved oprettelsen af
Kabelnettet, at trafikken ville bliver sorteret. Folk der konstant
downloader ville blive sat tilbage, og email m.v vill rykke frem i
prioritet.

> Har du fået sat adapteren til at bruge komprimeret lyd ? Det kan være
> det vil hjælpe.

Det må du meget gerne uddybe lidt mere. Hvordan gør jeg det!!

------------------------
Hansen

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 03-01-05 18:23

Du skriver på http://support.telefin.dk og beder dem 'fikse det'

/Hans-Henrik

Fra : stone

Dato : 04-01-05 10:04

Det lyder fornuftigt, men hvordan checker jeg, at min router understøtter
udp/ip ?
Min router er en D-link DI-604
steen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-01-05 13:22

"stone" <æ@bæ.d> skrev i en meddelelse

> Det lyder fornuftigt, men hvordan checker jeg, at min router understøtter
> udp/ip ?
> Min router er en D-link DI-604

Har du kigget i manualen?

Ellers kan du kigge her på producentens hjemmeside:

http://www.dlink.co.uk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oWIx6kP98f8p8Nqtm6TU6VHqqnHtB84gKFNvk2aXgLUsRs+0=

Fremover bør du skrive dine svar/spørgsmål under det fra det forrige indlæg
som de hører sammen med og slette det der ikke længere er relevant.

Læs evt. mere om brug af usenet her: http://www.usenet.dk/

Mvh
Claus