Torskestop
Fra : Ejvind Faerk

Dato : 29-12-04 21:41

Hej. (Newbie i fiskeri)

Gælder torskestoppet også os amatører i småbåde? Og hvor længe gælder det i
givet fald? Og hvor kan jeg læse om det?

M.v.h. E.F.

Fra : Ivar Holm

Dato : 29-12-04 22:06

Fiskeridirektoratets hjemmesider giver svar på dit spørgsmål. Den er her:
http://www.fd.dk/

Tast herefter på: "reguleringsbekendtgørelser". Blandt en hel masse andet
vil du finde, at bekendtgørelsen gælder for:

§ 1. Bekendtgørelsen omfatter danske fiskeres og dansk indregistrerede
fiskerfartøjers erhvervsmæssige udnyttelse af fisk i alle farvande.
Bekendtgørelsen omfatter desuden landinger, omsætning mv. i Danmark, der
stammer fra udenlandsk indregistrerede fiskerfartøjer.

Du skal følge bestemmelsen for fritids/sportsfiskere.

M.v.h.

Ivar Holm

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 01:20

On Wed, 29 Dec 2004 21:41:13 +0100, "Ejvind Faerk"
<dsl175966@vip.cybercity.dk> wrote:

>Gælder torskestoppet også os amatører i småbåde? Og hvor længe gælder det i
>givet fald? Og hvor kan jeg læse om det?

Nu er der jo ikke tale om et torskestop, men en kraftig regulering af
mængderne.

Men torsken er en truet fiskeart, og det ville være et positivt signal
at sende for småbådsfiskere og lystfiskere, ikke at fiske på en truet
bestand.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 11:35

Alex Linaa wrote:

> [...]
>
> Men torsken er en truet fiskeart, og det ville være et positivt signal
> at sende for småbådsfiskere og lystfiskere, ikke at fiske på en truet

Den omtalte regulering af torskekvoten er mere snak end en egenlig
beskyttelse af en alvorligt truet torskebestand, og de vedtagne
kvoter tilgodeser slet ikke biologiske hensyn til bestandne, de
tager kun et kortsigtet hensyn til fiskernes indtægter, og de vil
med usviglig sikkerhed føre til, at bestanden ydeligere reduceres.

Det er lallende dumt at foreslå, at danske lystfiskere ensidigt skal
indføre et torskestop, en stor nordsøtrawler fanger lige så mange
tons torsk på en enkelt tur, som samtlige danske lystfiskere
tilsammen fanger på 2-3 år.

Og det vil være meget bedre, at fiskerne lærer lektien på den hårde
måde, de vil jo ikke lytte til biologernes analyser, så de skal ha'
lov til at fiske bestanden ned, så der ikke længre kan fanges torsk,
for så kan de gå på røven og hugge deres trawlere op, og de få
fiskere der overlever vil nok være med lydhøre overfor, at bestandne
fremover skal beskyttes mod overfiskeri.

Det sørglige er ellers, at de danske fiskere bare kan vende blikket
mod Newfoundland, deroppe tømte fiskerne også havet for torsk, og
mere en 20 år med totalt torskestop har ikke genoprettet de
bestande, som før nedfiskningen var nogle af verdens største.

Torsken er ellers en meget frugtbar fisk, en stor huntorsk gyder
millioner af æg, så under optimale forhold for æg og larver, der kan
en relavtiv lille torskebestand gi' en stor årgang torskeyngel, men
når der ikke er store torsk til at holde de mindre fisk som spiser
torskeyngel i skak, så er det kun et fåtal af torskeynglen der
overler og bliver til store torsk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 12:04

On Thu, 30 Dec 2004 11:34:47 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>indføre et torskestop, en stor nordsøtrawler fanger lige så mange
>tons torsk på en enkelt tur, som samtlige danske lystfiskere

Cirka lige så lallende dumt som ikke at tømme sin bils askebæger på en
rasteplads, fordi der ligger så meget lort i forvejen, så det ikke
batter en disse.
Men på samme måde som dette er et spørgsmål om etik, så er det også et
spørgsmål om etik at vælge ikke at fiske efter truede fiskearter.
Ellers kunne vi i samme åndedrag fiske direkte på gydepladserne i
fredningstiden. Ikke fordi det gjorde nogen forskel i det store
regnskab, men vi gør det ikke fordi vi har valgt ikke at gøre det.

> [...]
>fiskere der overlever vil nok være med lydhøre overfor, at bestandne
>fremover skal beskyttes mod overfiskeri.

Det var dog en sært resignerende holdning at have. Vi skal altså bare
give fedt og fanden i vores torskebestand, bare for at statuere et
eksempel?

> [...]
>når der ikke er store torsk til at holde de mindre fisk som spiser
>torskeyngel i skak, så er det kun et fåtal af torskeynglen der

Og her tror jeg at lystfiskerne faktisk har en indflydelse, idet
utallige lystfiskerkuttere hver vinter ligger og fisker store
gydetorsk direkte på gydepladserne i Øresund.
Ud over det er rykfiskeri, så mener jeg det både er moralsk
forkasteligt og temmeligt dumt at opfiske de næste generationer.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 12:07

Alex Linaa wrote:

> Og her tror jeg at lystfiskerne faktisk har en indflydelse, idet

Du ka' tro i den ene hånd, og spytte i den anden hånd, og så ka' du
selv se hva'for en du får mest i...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 12:56

On Thu, 30 Dec 2004 12:06:57 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Du ka' tro i den ene hånd, og spytte i den anden hånd, og så ka' du
>selv se hva'for en du får mest i...

Meget tungtvejende og seriøse argumenter skal jeg love for

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 13:08

Alex Linaa wrote:

> Meget tungtvejende og seriøse argumenter skal jeg love for

Ja selv du ka' fatte dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 13:38

On Thu, 30 Dec 2004 13:08:11 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Ja selv du ka' fatte dem...

Øhhh...nej - Det er alt for længe siden jeg gik i børnehave.

Hvis du ikke har andet at bidrage med end dit evindelige
mudderkastning, så kravl tilbage under din sten.

FUT til dk.admin.netikette, idet du åbenbart endnu ikke har fundet
kammertonen

Fra : N/A

Dato : 30-12-04 19:17

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-04 19:17

Brian Lagoni wrote:
> Hej
>
> Synes kun Niels Riis argumenter giver udtryk for mangel på bedre.....
> sørgeligt
>
> Fordi os lystfiskere kun tager en lille del og måske har meget lille
> indflydelse i det store spil så er det en forkert signal at sende til
> erhversfiskere og politikere.
>
> Hvis vi som lystfiskere ønsker bestanden sikret må vi også tage ansvar og
> vise hvad vi selv gør for at få dette opfyldt.
>
> At stå og fiske gyde fisk op og på samme tid klage over dårlig bestand er jo
> [...]

Jeg tillader mig at FUT'te tilbage til lystfiskergruppen, da det er
stedet, hvor denne debat er on-topic.

Sagen handler om, at erhvervsfiskerne og fiskeriministeren ikke har
villet være med til det torskestop, som biologerne har anbefalet, og
kompromiet er blevet nogle stærkt reducerede kvoter i Østersøen, men
det er uden reel betydning, da torskebestanden allerede er nedfisket
til et niveau, hvor det ikke længre kan svare sig for de større
trawlere at fiske efter torsk.

De store bornholmske trawlere sejler bare på fiskeri i Kattegat og
Nordsøen, her er torskekvoterne nemelig ikke reduceret. Det bliver
kun dem med de små kuttere og bierhvervsfiskerne, der komme til at
mærke virkningen af de stærkt reducerede torskekvoter i Østersøen,
og det er gennemført uretfærdigt, for det er ikke fiskene med de små
både, der har toldet for hårdt på bestandne.

Og et ensidigt torskestop for lystfiskere vil både være dumt og uden
nogen betydning, erhvervsfiskerne vil grine deres røv i laser, og
hvem skulle ellers bemærke, at lystfiskerne ikke fiskede efter tosk,
p.t. har vi en Venstreregering, der kun arbejder på at afvikle
miljøpolitikken, så de er da bedøvende ligeglade med en sådan
demonstration.

Det kan som et PS bemærkes, at langt over halvdelen af de laks og
havørred som opdrættes og udsættes for lystfiskernes midler, ender
deres dage i et erhvervsfiskernes redskaber, så lystfiskerne
bidrager allerede med ca. 15 mill. årligt til erhvervsfiskerne, så
der er ingen grund til, at vi oveni dette skal forærre dem en halv
skibslast torsk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian jacobsen

Dato : 31-12-04 10:37

Når jeg så sidder og læser disse , så ellers glimrende og lærerige indlæg ,
så synes jeg at det mest generelle i denne oplysningskampagne mangler ,
HVORNÅR lærer erhvervsfiskerne , at bruge de redskaber der ikke ødelægger
vores allesammens havbund .Der siges at et bundtrawl ødelægger/blotlægger
havbunden efter et strøg henover det , og at det tager op til 8år , før
havbunden igen producerer den samme mængde ilt , der gør det muligt at
fiskeyngel kan leve der..
cjac@mail.dk
Christian Jacobsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-04 11:08

Christian jacobsen wrote:

> [...]
> havbunden efter et strøg henover det , og at det tager op til 8år , før
> havbunden igen producerer den samme mængde ilt , der gør det muligt at

Det er et rigtig godt spørgsmål, som du sådanset bør stille til
erhvervsfiskerne og de ansvarlige politikere, for de er nok de
eneste som kan besvare det, men forvent ikke noget seriøst fra den kant.

Erhvervsfiskerne har de sidste 25-30 år systematisk øget størrelsen
og effektiviteten på deres fiskereskaber, nu om stunder er skibene
spækket med avanceret elektronik, der kan spotte fiskestimerne på
stor afstand, og i selve trawlet er der indbygget undervandskameraer
og sonarer, på den måde har fiskerne kunnet fange flere og flere
fisk, og det til trods for, at bestandne år for år er blevet decimeret.

Og politikerne har blot kikket på statestikkerne, og uden omtanke
har de konstateret, at det nok var rigtigt, når fiskerne sagde, at
der er fisk nok i havet, for fiskerne har jo fanget lige så mange,
eller flere fisk end de plejede at gøre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Manden på loftet

Dato : 31-12-04 16:56

Hvad er det i to har gang i??
Bekræfter i bare hinandens selvopfundne argumenter, eller misforstår jeg
noget?
Hvad er det for en havbund der producere ilt?
Er torsk en stimfisk?
Forøger det fangsten at man tager billeder af fisken?
Jeg har til tider det indtryk, at det er væsentligt for Nielses forretning
at hans signatur bliver vist så tit og vidt som muligt, hvad der bliver sagt
er af mindre betydning, blot han bliver lagt mærke til.

MVH/JøN

Fra : Christian jacobsen

Dato : 01-01-05 12:04

Har du nogensinde prøvet at have to akvarier , et med planter og et uden ,
ellers prøv engang . Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om i hvilket fiskene
befinder sig bedst .Og det med ilt er det jo faktum at planter producerer
ilt , hvad enten du synes om det eller ej . Og en af grundene til den omsig
gribende iltsvind kunne jo måske skyldes at planterne ikke når at gro op før
de bliver mejet ned igen..
med venlig hilsen
cjac@mail.dk
christian jacobsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-01-05 21:04

Christian jacobsen wrote:

> Og en af grundene til den omsig gribende iltsvind kunne jo måske
> skyldes at planterne ikke når at gro op før de bliver mejet
> ned igen..

Den altafgørende faktor og årsag til iltsvind er næringstoffer, som
får svævalgerne til gro uhæmmet, og de skygger for bundvegetationen
så den den dør p.g.a. lysmangel.

Og svævalgernes livscylus er uendlig kort, og når de dør, så daler
de ned på bunden, hvor de går forrådnelse og den process forbruger
også store mængder ilt.

Og de forrådnede svævalger bliver igen omsat til nærringstoffer, det
er næring for nye svævalger, som kan forbruge endnu mere ilt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 13:39

On Sat, 1 Jan 2005 12:03:54 +0100, "Christian jacobsen" <cjac@mail.dk>
wrote:

> [...]
>gribende iltsvind kunne jo måske skyldes at planterne ikke når at gro op før

Man kan ikke anfægte at der er en masse medvirkende faktorer til
torskens tilbagegang, men det er imho et sidespor at dække sig ind bag
at der er andre der er værre, så man selv kan gøre som man vil.

Det er i bund og grund et spørgsmål om etik og moral om man som
lystfisker vil fiske efter en udryddelsestruet fisk, og etik og moral
er ikke kavntificerbart.

Argumentet med at lystfiskernes ringe fangstmængder ingen forskel gør,
er lige så lamt som at dække butikstyveri ind under væbnede røverier,
eller som jeg skrev tidligere, at undlade at tømme sit askebæger på en
rasteplads, selv om der ligger bunker af affald. Man må træffe et
valg, og den med beææene og åen er vist lige så gangbar som da den
blev skrevet.

Så kan vi med oprejst pande tordne imod erhvervsfiskernes metoder,
uden at skulle have en skidt smag i munden over ikke at være et hak
bedre, blot i mindre målestok.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 14:44

On Sun, 02 Jan 2005 13:39:25 +0100, Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

>og den med beææene og åen er vist lige så gangbar som da den
>blev skrevet.

Og der skulle så have stået "bækkene", hvis jeg ellers kunne ramme
mine taster

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-01-05 20:45

Manden på loftet wrote:

> Hvad er det for en havbund der producere ilt?

Alger og vandplanter som gror på havbunden producerer ilt, og en
lang række vigtige fødeemner har tilknytning til og lever i
bundvegetationen.

De alvorligste skader på bundvegetationen, opstår der hvor der
skrabes efter muslinger.

> Er torsk en stimfisk?

Torsk er ikke en fisk der lever pelagisk, så den kan ikke kaldes
stimefisk, men det er en fisk der lever socialt, og torsk kan godt
jage i flok, når de jagter sildestimer.

> Forøger det fangsten at man tager billeder af fisken?

Når et trawl kører hen over havbunden, så forsøger torsken at svømme
fra det, men på et tidspunkt løber flokken af torsk tør for kræfter
og de glider ind i posen, og det er en effektivisering af fiskeriet,
at kunne se hvornår det sker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 02-01-05 14:34

som sædvanlig med de to kørte det gode spørgsmål af sporet pga de to

svaret er nej

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-05 17:07

"Ledøje Udlejning" <post@tiscali.dk> wrote in message

> svaret er nej

Og spørgsmålet var?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/02/04)

Fra : Tom

Dato : 07-01-05 12:53

In article <agn7t0d6eo0gertl486f10998fru66hk34@4ax.com>,
> [...]

> Ud over det er rykfiskeri, så mener jeg det både er moralsk
> forkasteligt og temmeligt dumt at opfiske de næste generationer.

Et torskestop jeg kunne ønske mig - var at Alex Linaa ville spare os for
hans torskedumme hjernespind.

Her kommer lige et relevant link
http://www.levendehav.dk/

med venlig hilsen Tom

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 13:26

"Tom" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Et torskestop jeg kunne ønske mig - var at Alex Linaa ville spare os for
> hans torskedumme hjernespind.

Novra hvor er du god til at udtrykke dig.
Var du en af dem der stod og råbte "Prut" efter de andre børn i skolegården?
Der er ikke ret meget der tyder på at IQ-niveauet bag dit "hjernespind" er
vældig meget højere.

FUT til news:dk.snak.mudderkastning
Og bliv der, indtil du kan opføre dig ordenligt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-01-05 11:45

Ejvind Faerk wrote:

> Og hvor kan jeg læse om det?

Steen Ulnits har også skrevet en kort notits med overskriften
"Truede torskebestande lades i stikken".

http://www.ulnits.dk/frame-04.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ejvind Faerk

Dato : 03-01-05 18:16

Som spørgsmålsstiller vil jeg da gerne nu sige, at jeg er meget overrasket
og imponeret over, at mine spørgsmål kunne afføde en sådan mængde af svar og
meningsudvekslinger. Det er jo ganske imponerende, men emnet må jo have
rørt ved "noget"!?

Tak til alle svarerne! Vi andre nybegyndere kan så prøve at hente klogskab
deraf. Jeg vil nøje dagligt følge denne NG.

mvh. Ejvind Færk, Fredericia.

Fra : Ivar Holm

Dato : 03-01-05 22:24

Hallo Ejvind!

Det med klogskaben er nu så som så.... Måske skulle du holde dig til det
første svar.

Knæk og bræk

Ivar Holm

Fra : Robert Piil

Dato : 03-01-05 22:56

Ivar Holm wrote:

> Det med klogskaben er nu så som så.... Måske skulle du holde dig til det
> første svar.

I hvert fald ville jeg her, som alle andre steder, uøve en grundig kilde
kritik. Bare fordi ting bliver sagt med ovebevisning, behøver de ikke
altid nødvendigvis at være sande.

--
Robert Piil
http://piil.org