FF og http://www.bilka.dk/musik
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 21:16

Jeg var lige inde og kigge på <http://www.bilka.dk/musik> med Firefox.

Nederst i venstre side er der en link "Test din PC".
Når jeg klikker på den, får jeg blot hele skærmen fyldt med indholdet af
filen.
(Jeg kan godt 'Save Link As...' og derefter afspille musikken).

Hvis jeg derimod går ind og lytter til en prøve af musikken på 'købe'
CD'erne, starter afspilningen fint op i FF.

Testfilen er *.WMA, medens de andre (som virker) er *.WMA.m3u.

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg mangler en plugin eller ?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-12-04 00:46

skrev:

> Når jeg klikker på den, får jeg blot hele skærmen fyldt med
> indholdet af filen.

Det er webserveren (www.omds.de, ikke bilka.dk) der er sat forkert
op. Når Firefox viser filen som underlig tekst på skærmen er det
fordi webserveren sender filen med mime-typen text/plain.

> Jeg kan ikke finde ud af, om jeg mangler en plugin eller ?

Nope - det er et problem på serveren. Skriv evt. til Bilka og
fortæl dem om problemet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-12-04 23:50

skrev:

> Mon ikke dette blot er tidsspilde?
> De er sikkert ret ligeglade - endnu, så længe det virker med
> IE.

Måske, men jo flere henvendelser de får, desto sværere bliver det
at ignorere dem.

Jeg får oftest positiv respons når jeg skriver til en webmaster om
problemer med en side i Firefox. Det er selvfølgelig ikke alle der
kan ændre noget her og nu, men det er længe siden jeg har fået "vi
tager kun hensyn til IE"-svar.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-12-04 00:46

On Thu, 30 Dec 2004 23:49:55 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>problemer med en side i Firefox. Det er selvfølgelig ikke alle der
>kan ændre noget her og nu, men det er længe siden jeg har fået "vi

Jeg er enkelte gange begyndt at FUD'e lidt, når jeg sender den slags
henvendelser - at koden lader til at være skrevet så specifikt til
IE6, at det "måske giver problemer under service pack 2 - og når der
hver måned er nye opdateringer til Internet Explorer, så kan det godt
tænkes, at den uofficielle metode, de har lavet på hjemmesiden,
pludselig holder op med at virke for alle IE-brugere, næste gang, de
opdaterer deres browser".

Det er mest for at imødegå "Vi optimerer til Internet Explorer" og
understrege, at de i virkeligheden nok har optimeret til "Internet
Explorer 6.0.2900.2120.xpsp_sp2_rtm.123456-7890"... sat på spidsen.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 12:21

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ej forstået?

Den måde IE viser websider på (i quirksmode) er en de facto-
standard. Selv om der ikke er formelt nedskrevne regler for hvordan
den fungerer, så er alle browserproducenter nødt til at tage hensyn
til IE-standarden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-05 14:26

On Fri, 07 Jan 2005 12:20:59 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den måde IE viser websider på (i quirksmode) er en de facto- standard.
> Selv om der ikke er formelt nedskrevne regler for hvordan den fungerer,
> så er alle browserproducenter nødt til at tage hensyn til IE-standarden.

Det er sørgeligt. Det minder mig om den store dreng i skolegården - alle
de andre børn er nødt til at gøre hvad han siger.

Nå vi kan diskutere det til hudløshed - vi er alle stort set enige men
det ændrer desværre intet.

Ting tager tid - Microsofts dage er talte - om det bliver i morgen eller
om 3 år er svært at spå om.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 14:35

Martin Johansen [6000] skrev:

> Nå vi kan diskutere det til hudløshed - vi er alle stort set
> enige men det ændrer desværre intet.
>
> Ting tager tid - Microsofts dage er talte - om det bliver i
> morgen eller om 3 år er svært at spå om.

Vi er ikke enige om dit sidste udsagn. Jeg tror at Microsoft også
om tre år (og et pænt stykke videre) vil være en særdeles væsentlig
faktor i computerverdenen (incl. markedet for browsere).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-05 15:47

On Fri, 07 Jan 2005 14:34:54 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Vi er ikke enige om dit sidste udsagn.

Det regnede jeg heller ikke med - den var på egen regning :)

> Jeg tror at Microsoft også om tre
> år (og et pænt stykke videre) vil være en særdeles væsentlig faktor i
> computerverdenen (incl. markedet for browsere).

Hvis jeg ser tilbage på det sidste år hvad der er sket på det korte
stykke tid.. så tror jeg MS skal til at passe ret så kraftigt på. Folk
skifter til Linux som aldrig før og især IE bliver skiftet ud på
Windows-platformen.

Fra : Carl Drud

Dato : 07-01-05 18:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> stykke tid.. så tror jeg MS skal til at passe ret så kraftigt på. Folk
> skifter til Linux som aldrig før og især IE bliver skiftet ud på

Men det er stadig kun et par dråber eller tre i havet. Når jeg fortæller
om Mozilla Firefox til kolleger på arbejdet aner de ikke hvad det er.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 01:02

On Fri, 07 Jan 2005 18:04:25 +0100, Carl Drud wrote:

> Men det er stadig kun et par dråber eller tre i havet.

Nu ved jeg ikke hvor mange dråber 53% er for dig (den fordeling jeg pt.
har på min side).

Nu er jeg godt klar over den ikke er representativ (staveplade tak) da jeg
for forholdsvis få besøgende (under 1000 om måneden) men det er
blandede folk der kommer.

Andre vil kunne berette om det samme.

> Når jeg
> fortæller om Mozilla Firefox til kolleger på arbejdet aner de ikke hvad
> det er.

Når jeg fortæller om en computer til mine så ved de knapt nok hvad det
er.

På min tidligere arbejdsplads brugte mine kolleger alle Firefox.

Det svinger sq så meget men dråber som du nævner.. nej ikke mere.
Mozilla har fået godt tag i folket og godt det samme.

Selv alle mine venner har skiftet - folk som er pro-MS så det batter.

Fra : Carl Drud

Dato : 08-01-05 13:32

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nu ved jeg ikke hvor mange dråber 53% er for dig (den fordeling jeg pt.
> har på min side).

Og andre beretter om en meget beskeden tilbagegang for IE.

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2812172/

<quote>
Gates' browser sidder stadig massiv på tronen med en markedsandel på
hele 94,3 procent - et lille fald på 0,36 procentpoint i forhold til
oktober.
</quote>

> Nu er jeg godt klar over den ikke er representativ (staveplade tak) da jeg
> for forholdsvis få besøgende (under 1000 om måneden) men det er
> blandede folk der kommer.
>
> Andre vil kunne berette om det samme.

Ingen tvivl om at der er et skift væk fra IE, men jeg vil give Jens ret
i, at MS stadig om 3 år "...vil være en særdeles væsentlig faktor i

> Når jeg fortæller om en computer til mine så ved de knapt nok hvad det
> er.

Årrh, det gør mine nu godt nok. De fleste bruger faktisk en sådan i
deres daglige arbejde, men ved stadig ikke hvad Mozilla er, endsige hvad
Firefox er.

> Selv alle mine venner har skiftet - folk som er pro-MS så det batter.

Men har de skiftet OS også? Det skal også til, hvis MS's dage skal være
talte inden for 3 år.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 13:49

On Sat, 08 Jan 2005 13:31:40 +0100, Carl Drud wrote:

> Ingen tvivl om at der er et skift væk fra IE, men jeg vil give Jens ret
> i, at MS stadig om 3 år "...vil være en særdeles væsentlig faktor i
> computerverdenen (incl. markedet for browsere)."

Selvfølgelig vil de det. Måske I har misforstået mig så.. jeg mener
ikke at de helt er væk fra markedet men det bliver ikke Microsoft som
folk sætter lighedstegn ved når der tales om en PC.

Det og så at det ikke er IE der er dominerende er hvad jeg mener med
deres dage er talte.

Det vil jo være <ironi>katastrofalt åhh gud</irono> for Bill Gates hvis
IE ikke var dominerende - det er jo hans hjertebarn :-/

> Men har de skiftet OS også? Det skal også til, hvis MS's dage skal være
> talte inden for 3 år.

Se ovenfor.

Fra : Carl Drud

Dato : 08-01-05 17:33

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det og så at det ikke er IE der er dominerende er hvad jeg mener med
> deres dage er talte.

Men jeg tror stadig at IE vil være dominerende om 3 år.

> Det vil jo være <ironi>katastrofalt åhh gud</irono> for Bill Gates hvis
> IE ikke var dominerende - det er jo hans hjertebarn :-/

Er det?

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 20:16

On Sat, 08 Jan 2005 17:32:52 +0100, Carl Drud wrote:

> Men jeg tror stadig at IE vil være dominerende om 3 år.

Hvad mener du med dominerende?

> Er det?

Ja. Sammen med alt andet Windows-relateret. Bare se på CES
2005-åbningen. MS MS MS og MS.. ud over det hele. Selv en af hans ansatte
nævnte folks personlige præg, såsom deres "Windows-baggrund".. hvem
fanden siger folk kører Windows? Det er ligesom at PC = Windows og det er
til at brække sig over for det er snotforkert, hvad enten man kører
Windows, Linux, *bsd, Solaris, whatsoever. En PC er en .. ja PC og på den
kører man software. En PC er ikke lig med Windows.

De produkter de arbejdede på var jo fede... hvis de så bare virkede. Det
gjorde de ikke i klippet men man kan jo håbe det bliver bedre.

Hvad værre er... de laver det hele i lukkede formater. Han talte om at
alt skulle standardiseres... ja ja... efter MS-målestok. Det er ikke en
standard men en selvhøjtidelighed han selv sætter næsen op efter.

Microsoft lever i en verden hvor der _kun_ kan eksistere et firma - dem
selv.

Fra : Carl Drud

Dato : 09-01-05 10:51

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja. Sammen med alt andet Windows-relateret.

Det er vel nemmere at sige, at hvad han tjener penge på er hans
hjertebørn.

> Bare se på CES 2005-åbningen.

Og hvad er det?

> [...]
> nævnte folks personlige præg, såsom deres "Windows-baggrund".. hvem
> fanden siger folk kører Windows? Det er ligesom at PC = Windows og det er

Så så rolig nu. Har du Gates dukke du stikker nåle i?

> De produkter de arbejdede på var jo fede... hvis de så bare virkede. Det
> gjorde de ikke i klippet men man kan jo håbe det bliver bedre.

Tjah, måske der kommer lidt mere fokus på IE fra MSs side, med alt det
her hype omkring FF. Det er jo ikke fordi der er sket de store skridt,
dog med SP2 er der sket lidt. (Endda nok til at FF har lånt fra IESP2
<http://www.neilturner.me.uk/2004/Jul/13/more_on_new_firefox_features.html>)

Derfor tvivler jeg også på om specielt IE er BGs hjertebarn.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-05 05:56

On Sun, 09 Jan 2005 10:51:12 +0100, Carl Drud wrote:

> Det er vel nemmere at sige, at hvad han tjener penge på er hans
> hjertebørn.

Kan man også sige, ja.

> Og hvad er det?

Verdens største forbrugerelektronikmmesse (puha) i Vegas.

> Så så rolig nu. Har du Gates dukke du stikker nåle i?

Suk gid jeg havde

> Derfor tvivler jeg også på om specielt IE er BGs hjertebarn.

Okay :)

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 10:21

Den 30/12-2004 klokken 00:45, skrev
i <Xns95CF7C67E4E8jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>:

> Det er webserveren (www.omds.de, ikke bilka.dk) der er sat forkert op.
> Når Firefox viser filen som underlig tekst på skærmen er det fordi
> webserveren sender filen med mime-typen text/plain.

Tak for forklaringen.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:04

Den 30/12-2004 klokken 23:49, skrev
i <Xns95CFF26EB153Ejcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>:

> [...]

> problemer med en side i Firefox. Det er selvfølgelig ikke alle der kan
> ændre noget her og nu, men det er længe siden jeg har fået "vi tager kun

Tjaeh, så tog jeg mig sammen, og sendte en høflig mail til Bilka.

Og her er så svaret:

"Vi understøtter desværre ikke Firefox."

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-01-05 02:28

On Mon, 03 Jan 2005 19:04:11 +0100, wrote:

> Tjaeh, så tog jeg mig sammen, og sendte en høflig mail til Bilka.
>
> Og her er så svaret:
>
> "Vi understøtter desværre ikke Firefox."

Bilka har jo misforstået noget der.. de skal jo heller ikke understøtte
Firefox men... tada.... Standarderne!!

Og hvis problemet "bare" er serveren som er sat op til plaintext så kan
jeg slet ikke se problemstillingen fra Bilkas side.. at få sat korrekt op
med det vuns!

Jeg tror jeg vil sende en lign. mail til dem.. og gøre det klart for dem
at hvis de ikke får det fixet så er det ikke der jeg smider mine mange
tusinde kroner om året. Gad vide om de kan sidde sådan noget overhørig?

Jeg håber næsten de anbefaler IE for så vil jeg gerne have dem til at
hjælpe mig med at installere denne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-01-05 02:40

On Tue, 04 Jan 2005 02:27:46 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

>Bilka har jo misforstået noget der.. de skal jo heller ikke understøtte
>Firefox men... tada.... Standarderne!!

Omvendt set har man sikkert også misforstået noget, hvis man tror, at
en tilfældig kundehenvendelse blandt hundredevis rammer "Manden med
koderne". Så medarbejderen har ikke misforstået noget som helst, men
forholder sig blot til de svarmuligheder, der er blevet udstukket. Og
godt det samme, hvis hver medarbejder fandt på sine egne svar eller
undersøgte de samme spørgsmål på individuel basis, ville de spilde en
masse ressourcer.

>Jeg tror jeg vil sende en lign. mail til dem.. og gøre det klart for dem
>at hvis de ikke får det fixet så er det ikke der jeg smider mine mange
>tusinde kroner om året. Gad vide om de kan sidde sådan noget overhørig?

Det skal nok få brevbesvareren til at løbe i cirkler om sig selv og
tage sin cykel og køre ud til hovedkontoret og sparke døren ind hos
direktøren :)

Forhåbentligt er der da ikke nogen, der reagerer på en enkelt,
vilkårlig kunde-trussel. En medarbejder, der gør det, spilder masser
af organisationens tid med den slags enkelt-henvendelser.

Der er ingen tvivl om at de sikkert har spildt nogle penge ved valg af
webbureau. Men der er ingen grund til at Firefox-brugere bliver
flyttet i kategorien med "Jeg lægger mine penge et andet sted - og jeg
har også en ven, der har snakket om det samme - nøj, hvor er jeg
sikker på at I ryster i bukserne nu!"-kategorien. Det ville bare være
pinligt.

Derudover siger de fleste erfaringer, at hvis en kunde i første omgang
har vist sig som en besværlig og illoyal kunde, der vil flytte sin
forretning et andet sted hen for et godt ord, så er han nok alligevel
ikke værd at satse på. Igen, jeg håber ikke, at nogen er skyld i at
Firefox-brugere bliver smidt i den kategori.

>Jeg håber næsten de anbefaler IE for så vil jeg gerne have dem til at
>hjælpe mig med at installere denne

Det er en Hønen&Ægget-situation, for du vil jo alligevel ikke følge
deres råd med at ta' ud i Bilka og købe en udgave af Windows ;)

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-01-05 11:27

On Tue, 04 Jan 2005 02:40:18 +0100, Peter Brodersen wrote:

> Omvendt set har man sikkert også misforstået noget, hvis man tror, at en
> tilfældig kundehenvendelse blandt hundredevis rammer "Manden med
> koderne".

Jep for det er jo problemet - den stakkels servicemedarbejder kan jo ikke
gøre en meter.

> Så medarbejderen har ikke misforstået noget som helst,

Det siger jeg heller ikke.

> men
> forholder sig blot til de svarmuligheder, der er blevet udstukket.

Nemlig - se ovenfor.

> Det skal nok få brevbesvareren til at løbe i cirkler om sig selv og tage
> sin cykel og køre ud til hovedkontoret og sparke døren ind hos
> direktøren :)

ROFL

> [...]
> ven, der har snakket om det samme - nøj, hvor er jeg sikker på at I
> ryster i bukserne nu!"-kategorien. Det ville bare være pinligt.

Prøv at tænk hvis alle gjorde det.. desværre er det jo sådan en de
fleste bare vælger IE istedet for.

Man burde boycutte slige websteder - og _det_ er ikke pinligt.

> Det er en Hønen&Ægget-situation, for du vil jo alligevel ikke følge
> deres råd med at ta' ud i Bilka og købe en udgave af Windows ;)

Det er nok det sidste jeg vil smide mine penge på.

Derimod synes jeg ikke det er for meget forlangt at man som forbruger kan
forlange nogle simple standarder overholdt.

Tænk hvis jeg ikke kunne køre på motorvejen fordi jeg havde en Ford -
det kræver jo en VW!!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-05 12:58

Martin Johansen [6000] skrev:

> Bilka har jo misforstået noget der.. de skal jo heller ikke understøtte
> Firefox men... tada.... Standarderne!!

Formelt har du ret, men jeg tror det er væsentligt lettere at forklare
at det er smart at understøtte en konkret browser med en pæn
markedsandel end at forklare at man bør holde sig til standarderne for
at få alle med.

> Og hvis problemet "bare" er serveren som er sat op til plaintext så kan
> jeg slet ikke se problemstillingen fra Bilkas side.. at få sat korrekt op
> med det vuns!

Det er bare ikke Bilkas server der er sat forkert op (men en tysk server
der sikkert servicerer en del andet end Bilkas webshop).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-01-05 01:21

On Tue, 04 Jan 2005 12:58:23 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> det er smart at understøtte en konkret browser med en pæn markedsandel
> end at forklare at man bør holde sig til standarderne for at få alle

Jeg kan ikke lide at du måske har ret for det bør sq ikke være sådan.

> Det er bare ikke Bilkas server der er sat forkert op (men en tysk server
> der sikkert servicerer en del andet end Bilkas webshop).

Okay det var for mig lidt uklart men tak.

Fra : Carl Drud

Dato : 04-01-05 18:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg tror jeg vil sende en lign. mail til dem.. og gøre det klart for dem
> at hvis de ikke får det fixet så er det ikke der jeg smider mine mange
> tusinde kroner om året. Gad vide om de kan sidde sådan noget overhørig?

Det vil de formodentligt.

> Jeg håber næsten de anbefaler IE for så vil jeg gerne have dem til at
> hjælpe mig med at installere denne

http://www.chrispederick.com/work/firefox/useragentswitcher/

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-01-05 01:22

On Tue, 04 Jan 2005 18:40:16 +0100, Carl Drud wrote:

> Det vil de formodentligt.

Ja og jeg vil ikke sige formodentligt, men stensikkert istedet for.

Webmastere med sådanne IE-holdninger er kolde og klamme over for sund
fornuft.

Fra : Carl Drud

Dato : 05-01-05 18:08

Martin Johansen [6000] wrote:

> Webmastere med sådanne IE-holdninger er kolde og klamme over for sund
> fornuft.

De synes vel sund fornuft er det som Jens nævner i:

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-01-05 22:39

On Wed, 05 Jan 2005 18:08:21 +0100, Carl Drud wrote:

> [...]

Nu kan jeg ikke bruge det link til ret meget så ved ikke 100% hvilket
indlæg du tænker på.

Fra : Carl Drud

Dato : 05-01-05 23:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nu kan jeg ikke bruge det link til ret meget så ved ikke 100% hvilket
> indlæg du tænker på.

Er det bedre på den her måde:

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-05 01:55

On Wed, 05 Jan 2005 23:58:46 +0100, Carl Drud wrote:

> Er det bedre på den her måde:

Nope den finder ikke noget indlæg i søgefunktionen :-/

Kan du ikke bare citere manden istedet for alt det MsgID-halløj?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-05 11:44

Martin Johansen [6000] skrev:

> Nope den finder ikke noget indlæg i søgefunktionen :-/

Google er din ven:
<http://groups.google.dk/groups?ie=ISO-8859-1&as_umsgid=1392x9ax7jh5a.dlg%40jcdmfdk.invalid>

> Kan du ikke bare citere manden istedet for alt det MsgID-halløj?

Med et gammelt indlæg kan det være relevant - i dette tilfælde ville det
være overflødigt. Men man kunne også henvise til indlægget ved at skrive
noget a la:

"Se kommentaren fra Jens Gyldenkærne Clausen i denne tråd, 04-01-2005
12:58:22"

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-05 12:26

On Thu, 06 Jan 2005 11:44:22 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Google er din ven:
> <http://groups.google.dk/groups?ie=ISO-8859-1&as_umsgid=1392x9ax7jh5a.dlg%40jcdmfdk.invalid>

Tak.

> "Se kommentaren fra Jens Gyldenkærne Clausen i denne tråd, 04-01-2005
> 12:58:22"

Til Carl: Det er ikke sund fornuft, men desværre bare sådan det er.
Præcis som jeg også skrev til Jens - han har ret, desværre. For det
burde ikke være sådan at man udelukker personer ved at designe efter
noget ikke-standardiseret.

Fra : Carl Drud

Dato : 06-01-05 17:43

Martin Johansen [6000] wrote:

> Til Carl: Det er ikke sund fornuft, men desværre bare sådan det er.

Jeg mener blot, at det er muligt Bilka mener deres fremgangsmåde er,
hvad de betragter som sund fornuft.

> Præcis som jeg også skrev til Jens - han har ret, desværre. For det
> burde ikke være sådan at man udelukker personer ved at designe efter
> noget ikke-standardiseret.

MS standard?

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-05 00:38

On Thu, 06 Jan 2005 17:43:12 +0100, Carl Drud wrote:

> Jeg mener blot, at det er muligt Bilka mener deres fremgangsmåde er, hvad
> de betragter som sund fornuft.

Nu er der meget Bilka gør som jeg ikke vil betegne som sund fornuft

> MS standard?

Ej forstået?