ang. indkaldelse af matriale
Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 16:26

Hej

Jeg har fået et brev hvor kommunen beder mig om at fremsende matriale til
brug af behandlingen af selvangivelsen for 2003.
I brevet står der at jeg skal fremsende følgede:

1) Redegørelse for virksomhedens aktivitet.
2) Dokumentation for udgifter til XXX.

I den forbindelse ville jeg hører hvordan jeg skal forholde mig og hvad for
matrialer jeg skal sende til dem (hvad er egentlig nødvendigt og hvad
behøves jeg ikke fortælle kommunen, altså hvad er overflødigt og hvad er
krævet)

Min umiddelbare tanke var at svare med:

1) forklare virksomhedens aktiviteter (med eller uden kopier af udsendte
fakturaer?)
2) fremsende kopier af kvitteringer på køb af XXX.

Mvh. Thomas

Fra : KHJ

Dato : 29-12-04 16:53

Thomas G wrote:
> [...]
> udsendte fakturaer?)
> 2) fremsende kopier af kvitteringer på køb af XXX.

Med firmaets aktiviteter menes der, hvad bskæftiger firmaet sig med. Er det
konsulentvirksomhed? Inden for hvilken branche? Måske på hvilke områder. Det
kan være alt lige fra landbrugskonsulent, EDB-konsulent, regnskabskonsulent.
Hvad ved jeg.

Der kan være tale om handelsvirksomhed - evt. med en kort beskrivelse af,
hvilket varer, man begrænser sig til. Man kan jo sælge alt fra
damplokomotiver til knappenåle. Der kan være tale om im- og/eller eksport.
Blo gør det kort og uden begrænsninger.

Til dit spøgsmål 2: Ja.

Der skal du så nok være opmærksom på, at de erholdte udgifter eller
omkosninger står i relation til firmaets aktiviteter (altså bør
aktivitetsbeskrivelsen stemme nogenlunde overens med, hvad der er købt ind)
Der kan jo være tale om køb af inventar, skriveborde, kontorstole og på et
værksted eller til service en ny boremaskine.

Så uden at kende din virksomhed yderligere er det svært at råde dig mere
præcist, og du bør så nok tale med din revisor.
KHJ

Fra : Thomas G

Dato : 30-12-04 00:47

> Så uden at kende din virksomhed yderligere er det svært at råde dig mere
> præcist, og du bør så nok tale med din revisor.

Virksomheden bestæftiger jeg med IT kurser og webdesign. Da virksomheden
startede blev der købt en del hardware (en bærbar computer til at have med
ved præsentationer og forskellige dele til at opgradere den stationær til
den stationære). Disse anskaffelser har fyldt meget i firmaets udgifter men
har selvfølgelig også været nødvendige da de jo danner grundlag for firmaets
virke.
firmaet er så lille (omsætning på under 50.000) og er kun en
fritidsbestæftigelse så derfor er der ikke tilknyttet en revisor.

Mvh. Thomas

Fra : H.S.

Dato : 30-12-04 13:49

"Thomas G" <thomasgi@FJERNvfemail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> firmaet er så lille (omsætning på under 50.000) og er kun en
> fritidsbestæftigelse så derfor er der ikke tilknyttet en revisor.

Det lyder som om at du/i har købt IT udstyret som værende til opstart af
virksomheden, og ikke til drift af virksomheden.
- Jeg har hørt noget med at udstyr til opstart ikke kan fratrækkes - mere
precist kender jeg desværre ikke til reglen - men måske en anden herinde kan
supplere ?

Fra : KHJ

Dato : 30-12-04 17:18

H.S. wrote:
> [...]
> - Jeg har hørt noget med at udstyr til opstart ikke kan fratrækkes -
> mere precist kender jeg desværre ikke til reglen - men måske en anden

Jo, da, indkøb af inventar under et hvis beløb, svjh kr. 10200 kan
fratrækkes med det samme i den skattepligtige indkomst, hvor imod dyrere
inventar skal afskrives over 5 år.

Inventar så som PC, samt alt perifert udstyr, der ikke kan køre uden PC og i
øvrigt skal bruges i forbindelse hermed adderes, og havner man over
minimusbeløbet er man i den situation, ikke at kunbne bruge
omkostningskontoen længere. Dtte er egentlig et af de mere kritiske
tilfælde, hvor fakturering af de enkelte dele på hver sin faktura heller
ikke går.

Imidlertid ændres skatteregler så ofte, at man dårlig selv kan holde rede på
det, når man også skal ud og tjene penge. Så jeg vil nok anbefale revisor,
med mindre du har tid til at læse den for dig gældende skattelovgivning
igennem og måske bogen "Skyd ikke skatten i skoene" - eller sådan noget.
KHJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 18:37

In news:VSVAd.78398$Vf.3672404@news000.worldonline.dk,
KHJ <bito@karby.dk> wrote:

> Jo, da, indkøb af inventar under et hvis beløb, svjh kr. 10200 kan
> fratrækkes med det samme i den skattepligtige indkomst, hvor imod
> dyrere inventar skal afskrives over 5 år.

Ja, beløbet ændres hele tiden (i år er det 10.800 ex. moms)
Som jeg læser reglerne kan man i en personligt drevet virksomhed trække
beløbet (straks afskrivningen) fra i den personlige indkomst.

> [...]
> omkostningskontoen længere. Dtte er egentlig et af de mere kritiske
> tilfælde, hvor fakturering af de enkelte dele på hver sin faktura

Nej, i det tilfælde må der afskrives med 25% om året. indtil man når ned
på de ca. 10 K

God ide.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : KHJ

Dato : 30-12-04 22:59

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> Som jeg læser reglerne kan man i en personligt drevet virksomhed
> trække beløbet (straks afskrivningen) fra i den personlige indkomst.

Ikke opdateret med beløbet. I øvrigt helt enig.

> Nej, i det tilfælde må der afskrives med 25% om året. indtil man når
> ned på de ca. 10 K

Ups, det vidste jeg godt, når jeg tænker mig om - beklager.

> God ide.

Tak!.
KHJ

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 17:19

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message

> [...]
mere
> precist kender jeg desværre ikke til reglen - men måske en anden

Den regel har jeg aldrig hørt om. Det ville også være ret svært at
skelne mellem hvornår noget er opstart henh. drift. Du forveksler evt.
med udstyr købt privat INDEN start af virksomhed. Det kan man ikke opnå
momsfritagelse for.

hilsen
Uffe

Fra : KHJ

Dato : 30-12-04 23:01

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
Du forveksler evt.
> med udstyr købt privat INDEN start af virksomhed. Det kan man ikke

Det må da vist være en ny regel og direkte i modstrid til den praksis, jeg
kender - selvfølgelig under forudsætning af, at man først eller allerede er
momsregistreret.
KHJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-12-04 09:04

In news:IU_Ad.78568$Vf.3673893@news000.worldonline.dk,
KHJ <bito@karby.dk> wrote:

> Det må da vist være en ny regel og direkte i modstrid til den
> praksis, jeg kender - selvfølgelig under forudsætning af, at man
> først eller allerede er momsregistreret.

De ting [1] man investerer i, i op til 6 måneder før man lader sig
registrerer. Kan man opnå fradrag for, der er ikke mulighed for at
fratrække moms (da man jo endnu ikke er momsregistreret)

[1] Inventar, rådgivning, forundersøgelser, ol.

Noget andet er at man altid kan overføre ting der tidligere har været
anvendt privat, til virksomheden (her er der heller ingen moms at
trække)

Fra : KHJ

Dato : 31-12-04 23:10

Petersen_Michael wrote:

> De ting [1] man investerer i, i op til 6 måneder før man lader sig
> registrerer. Kan man opnå fradrag for, der er ikke mulighed for at
> fratrække moms (da man jo endnu ikke er momsregistreret)

Det tager jeg jo som en forudsætning. >

> [...]
>
> Noget andet er at man altid kan overføre ting der tidligere har været
> anvendt privat, til virksomheden (her er der heller ingen moms at

Nej apportindskud er lige som likvid kapital tilført som aktiv og følgelig
uden moms.

Så jerg tror for så vidt ikke, at vi er ueninge.

I øvrigt: Godt Nytår.
KHJ

Stadig med hang til det analoge

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-01-05 12:51

In news:z6kBd.78692$Vf.3675294@news000.worldonline.dk,
KHJ <bito@karby.dk> wrote:

> Så jerg tror for så vidt ikke, at vi er ueninge.

Det er vi ikke

> I øvrigt: Godt Nytår.

Tak i lige måde.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-12-04 21:16

Thomas G wrote:

> 2) fremsende kopier af kvitteringer på køb af XXX.

Er XXX et beløb eller en betegnelse?

Hvis det er en betegnelse, vil det nok være en god idé ud over
kvitteringer også at forklare hvorfor du har indkøbt netop dette (om det
er videresolgt eller anvendt i virksomheden).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas G

Dato : 30-12-04 00:51

> Er XXX et beløb eller en betegnelse?

XXX er en betegnelse (for hardware, ingen grund til at holde det hemmeligt)

> Hvis det er en betegnelse, vil det nok være en god idé ud over
> kvitteringer også at forklare hvorfor du har indkøbt netop dette (om det
> er videresolgt eller anvendt i virksomheden).

Det er netop sådan noget jeg egentlig fisker efter. Skal jeg forklare de
forskellige køb? alle køb(udgifter) er relateret til firmaet og bliver kun
brugt i firmasammenhæng og intet er videresolgt.

Mvh. Thomas

Fra : KHJ

Dato : 30-12-04 17:08

Thomas G wrote:

> [...]
> de forskellige køb? alle køb(udgifter) er relateret til firmaet og
> bliver kun brugt i firmasammenhæng og intet er videresolgt.

Indkøb af effekter/inventar til brug i firmaet er omkostninger - lige fra
viskelæder og opefter.

Vareindkøb til videresalg opgøres som varelager, der består af salg -indkøb
til lager.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-12-04 00:38

Thomas G wrote:

> Det er netop sådan noget jeg egentlig fisker efter. Skal jeg forklare de
> forskellige køb? alle køb(udgifter) er relateret til firmaet og bliver kun
> brugt i firmasammenhæng og intet er videresolgt.

"Dokumentation for udgifterne" er strengt taget bare et bilag på
købet, men jeg tror du sparer et par breve ved med det samme at skrive
hvorfor det har været nødvendigt at købe pågældende til firmaet - og
hvorfor det ikke anvendes privat (f.eks. hvis det er en notebook og du
har en anden PC'er privat).

Fra : Thomas G

Dato : 31-12-04 11:34

> [...]
> hvorfor det har været nødvendigt at købe pågældende til firmaet - og
> hvorfor det ikke anvendes privat (f.eks. hvis det er en notebook og du

situationen er at der er op til flere computerer i huset men de er
forældede. Da jeg så startede et firma ønskede jeg noget der var lettere og
hurtigere at arbejde med når jeg skulle sidde og arbejde med firmarelaterede
ting. Derudover har jeg ønsket at få en webserver, filserver og mailserver
til firmaet(ikke at jeg har købt 3 ekstra computerer, men jeg har købt dele
for at kunne opgraderer nogle af de computerer jeg allerede har). Mit
spørgsmål går så på hvor meget jeg egentlig skal oplyse til kommunen om
grundene til at jeg har foretaget visse investeringer. Jeg er ikke
interesseret i at skrive en lang redegørelse for hvert enkelt køb hvis det
ikke er relavant eller et krav.

Mvh. Thomas

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-12-04 12:00

In news:cr39v2$vc7$1@news.net.uni-c.dk,
Thomas G <thomasgi@FJERNvfemail.com> wrote:

> [...]
> ekstra computerer, men jeg har købt dele for at kunne opgraderer
> nogle af de computerer jeg allerede har).

Jeg tvivler på at det vil være en IT kyndig person der læser det du
sender ind, så din redegørelse bør være noget i stil med den du har
bragt her + bilag.

> [...]
> jeg har foretaget visse investeringer. Jeg er ikke interesseret i at
> skrive en lang redegørelse for hvert enkelt køb hvis det ikke er

Det kan jeg godt følge dig i, men som Jonathan Stein er inde på, så
handler det om at kommunen vil vide hvad dit firma har af aktiviteter.
Og hvilke udgifter det har ført med sig.

Du bør nok kigge lidt på hvad og hvordan du har mulighed for at opnå
fradrag.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-01-05 17:04

Thomas G wrote:

> [...]
> grundene til at jeg har foretaget visse investeringer. Jeg er ikke
> interesseret i at skrive en lang redegørelse for hvert enkelt køb hvis det

Som Michael skriver, er det næppe en lang teknisk redegørelse, de er
ude efter.
Jeg ville skrive noget i retning af: "Jeg vedlægger kopi af bilag for
køb af xxx. Xxx anvendes udelukkende til firmabrug, da jeg har 2(?)
andre computere, der anvendes privat".

Fra : KHJ

Dato : 02-01-05 14:17

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> for køb af xxx. Xxx anvendes udelukkende til firmabrug, da jeg har
> 2(?) andre computere, der anvendes privat".

Jeg tror endda, at jeg ville udelade da jeg o.s.v. og i stedet blot
rive ---"der udelukkende anvendes erhvervsmæsstgt." Det sidste måske lidt
for "teknisk" og et temperementsspørgsmål, men så er det skattelignien, der
i første omgang skal påstå noget andet, og så har man ligesom fået
bevisbyrden vendt den rigtige vej.

Jeg husker endnu en udsendelse fra CNN om Danmark og beskatningsforholdene.
Jeg så desværre ikke hele udsendelsen, men slutningen husker jeg meget
tydeligt.: Denmark, the only country in the world, where you are guily
untill proven innocent. Det siger enormt meget om "samfundet" og den i
skattemæssige forhold helt uden for øvrig retspraksis. Men heldigvis finde
landsskatteretten (i 1. omgang).

Nå måske lidt for "dybtgående" i forhold til det forholdsvis enkle spørgsmål
med et par lige rigtige alternative svar.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-01-05 23:59

KHJ wrote:

> [...]
> for "teknisk" og et temperementsspørgsmål, men så er det skattelignien, der
> i første omgang skal påstå noget andet, og så har man ligesom fået

Man kunne nemt forestille sig (som du er inde på senere), at
"beviset" fra forvaltningen var noget i retning af: "Da du også kan
anvende xxx privat, anser vi nn% af udgiften som værende privat".

Så kan man jo svare "xxx anvendes kun til firmaet, da jeg i forvejen
har 2 PC'er til privat anvendelse".
- Men hvorfor ikke spare det ene frimærke og skrive det med det samme...

Fra : Jensen

Dato : 01-01-05 17:09

> [...]
> grundene til at jeg har foretaget visse investeringer. Jeg er ikke
> interesseret i at skrive en lang redegørelse for hvert enkelt køb hvis det

Slap dog af! - Hvis din samvittighed er ren kan det da ikke være noget
problem at give T&S hvad de beder om.
Er det nødvendigt med lange udredninger kunne det jo være fordi du ville
snakke uden om virkeligheden - en teknik skatterevisorer udmærket kender -
så jo længere (bort)forklaringer du roder dig ud i jo vanskeligere bliver
det at få dit regnskab accepteret.

Jensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-12-04 01:15

> [...]
> matrialer jeg skal sende til dem (hvad er egentlig nødvendigt og hvad
> behøves jeg ikke fortælle kommunen, altså hvad er overflødigt og hvad er

Os fra skattevæsenet der læser dette er ikke dumme, vi ved godt at mange
unge starter firma op og køber en masse IT-udstyr som de vil have skattefar
betaler !
nogen tid efter bliver firmaet lukket og udstyret solgt for 1 kr til "mig
selv"

vh JJ

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 30-12-04 10:04

Vi siger tak til Skattevæsenet v/Jens Jensen !

Det er muligt at I ikke er dumme - men nogle gange virker I godt nok som om
det var tilfældet!

Reglerne er ikke lavet af de små virksomheder, men af politikerne, dygtigt
hjulpet af skattevæsenet.

Når så virksomhederne bruger reglerne (til det yderste), så ses det alt for
ofte, at der går skattefolk rundt med megt små sko, der simpelt hen ikke vil
bruge reglerne, men kun vil stoppoe ham, der fandt en smart vej til at bruge
reglerne.

Hvad er der forkert i at starte en virksomhed, købe udstyr og efter måske et
års tid må konstatere, at man ikke kan få virksomheden til at løbe rundt, og
så efterfølgende sælge aktiverne ud af virksomheden??

Det er muligt, at der var en smart model, som man allerede ved starten havde
sat op - men det er da også muligt, at personen rent faktisk ønskede at
starte egen virksomhed, men ikke lykkedes med det. Og den slags forsøg
koster ofte mange penge.

"Os fra skattevæsenet" skal passe på, at man ikke bliver for kloge, og altid
prøver at finde svindlere i systemet.

Hvor utroligt det end lyder i visse skattefolks øre, så findes der faktisk
både hæderlige og ærlige mennesker, der starter virksomheder. Også nogle af
dem, der snubler og taber. Og de har ikke meget brug for at Jensen og Co.
kommer og gør sig kloge på hans intentioner ved virksomhedens start.

/Flemming U

Fra : KHJ

Dato : 30-12-04 17:23

Flemming Udbjørg wrote:
> [...]
> Også nogle af dem, der snubler og taber. Og de har ikke meget brug
> for at Jensen og Co. kommer og gør sig kloge på hans intentioner ved

....Og brugt IT-udstyr, der er et år gammelt, er så forældet, at det ikke er
noget som helst værd. 1 kr. i kassen er bedre end en ekstra omkostning for
at komme af med skidtet på en genbrugsstation.

I den forbindelse må man nok konstatere, at afskrivningsreglerne er h e l
t ude af trit med de barske realiteter i det pulserende erhvervsliv. Det
er jo selvfølgelig en politisk besluning, der her er tale om.
KHJ

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 17:32

"KHJ" <bito@karby.dk> wrote in message

> ...Og brugt IT-udstyr, der er et år gammelt, er så forældet, at det
ikke er
> noget som helst værd.

Jeg skal da med glæde komme og afhente dit udstyr, så snart det er 1 år
gammelt. Det ville jo være synd, om du skulle have besværet med det

3-4 års levetid er mere realistisk efter min mening.

hilsen
Uffe

Fra : KHJ

Dato : 30-12-04 23:09

Uffe Kousgaard wrote:
> "KHJ" <bito@karby.dk> wrote in message

> Jeg skal da med glæde komme og afhente dit udstyr, så snart det er 1
> år gammelt. Det ville jo være synd, om du skulle have besværet med
> det

Ja, det tænkte jeg nok.

Overdrivelse fremmer forståelsen.

> 3-4 års levetid er mere realistisk efter min mening. - Jo, så længe det
stadig dækker dit behov i virksomheden er der da ingen grund til at skifte.
En af vores PC'ere blev født (byggede den selv) som ATX og er nu via 386
endt som en 486 pepped lidt op med en god, gammel DOS 6.22, samt Win 3.11
for workgroups. Den har ikke været åbnet siden 1997, for der kan simpelthen
ikke være mere hardware i den. Men den dækker vores behov på alle de
funktioner, det alligevel ikke har været nødvendigt at opgradere.

Du får den altså ikke for en krone, men det her er da heller ikke et
konkursbo.

> hilsen
> Uffe

Så det er da realisme fra den ene grøftekant til den anden.
KHJ

Fra : alexbo

Dato : 30-12-04 20:12

"KHJ" skrev

> I den forbindelse må man nok konstatere, at afskrivningsreglerne er h e
> t ude af trit med de barske realiteter i det pulserende erhvervsliv. Det
> er jo selvfølgelig en politisk besluning, der her er tale om.

Næh, afskrivningsreglerne fejler ikke noget, men åbenbart har nogle i det
pulserende erhversliv, en manglende forståelse for hvad afskrivning er for
noget.
IT udstyr kan lige som alt andet restafskrives når det afhændes.

mvh
Alex Christensen

Fra : KHJ

Dato : 30-12-04 23:19

alexbo wrote:
> IT udstyr kan lige som alt andet restafskrives når det afhændes.
>
> mvh
> Alex Christensen

Afskrivning er da vel akkumulativ? Vi har da konti for henholdsvis køb og
salg af inventar, hvor køb trækker indg. moms og salg udg. moms.
Så er der desuden en konto for akkumulerede afskrivninger maskiner og
inventar, samt en konto for årets afskrivninger, og sandelig om der ikke
også er en konto, der hedder tilbageførte afskrivninger ved salg.

Det tyder just ikke på en restafskrivning ved afhændelse - eller hyr?
KHJ

Fra : alexbo

Dato : 30-12-04 23:34

"KHJ" skrev

> og sandelig om der ikke også er en konto, der hedder tilbageførte
afskrivninger ved salg.
> Det tyder just ikke på en restafskrivning ved afhændelse - eller hyr?

Joh, det er bare det modsatte, når udstyret er nedskevet til mindre end
salgsummen, så er der en gevinst ved salget og så må man jo tilbageføre det
for meget afskrevne beløb.

Hvis udstyret derimod sælges for mindre end den nedskrevne værdi, opstår der
et tab som straksafskrives.
Det er jo ikke meningen at man skal afskrive på en ting, flere år efter at
have afhændet den.

At afskrive betyder jo at nedsætte værdien i en eller anden takt, når man
ikke har varen mere, har den ingen værdi, og skal da selvfølgelig ikke indgå
i firmaets regnskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : KHJ

Dato : 31-12-04 23:11

alexbo wrote:
> [...]
>
> At afskrive betyder jo at nedsætte værdien i en eller anden takt, når
> man ikke har varen mere, har den ingen værdi, og skal da selvfølgelig

Så er vi slet ikke uenige. Det lyder negativt, så altså: vi er enie.

Godt nytår
KHJ