Jordskælv!
Fra : Dk

Dato : 29-12-04 10:17

Kan det skyldes bla olieboringer at jordskælv forekommer. Altså tænker på at
når man suger olien op må jorden jo nødvendigvis falde lidt sammen eller
hvad?

Fra : Jan Pedersen

Dato : 29-12-04 10:50

"Dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det skyldes bla olieboringer at jordskælv forekommer. Altså tænker på
> at når man suger olien op må jorden jo nødvendigvis falde lidt sammen
> eller hvad?
Kan give nogle små skælv ja..men intet mod de der forekommer når jordens
plader banker sammen....eller når en meteorit banker ind i jorden.
Nu pumper man altså også vand ind istedet for olie...så..

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-12-04 12:01

Dk skrev:
> Kan det skyldes bla olieboringer at jordskælv forekommer. Altså
> tænker på at når man suger olien op må jorden jo nødvendigvis
> falde lidt sammen eller hvad?

Det kan vel forekomme. Men mon ikke det er i "småtingsafdelingen"?

Tænk for eksempel på en emmentaler-ost, hvor alle hullerne er
fyldt med vand. Hvor meget ændrer den form, når man fjerner
vandet fra hullerne?

En anden historie, jeg fik fortalt ved et besøg ved et af Europas
største vandkraftmagasiner "Suorva-magasinet" i det nordligste
Sverige, var at denne enorme opdæmning af vand på et sted,
hvor det ikke havde været sådan før fra naturens side, faktisk
godt kunne udløse *mindre* jordrystelser.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Q

Dato : 29-12-04 14:04

> Tænk for eksempel på en emmentaler-ost, hvor alle hullerne er
> fyldt med vand. Hvor meget ændrer den form, når man fjerner
> vandet fra hullerne?

"Vandet" er egentlig nedbrydningsprodukter af proteiner, bla. ammoniak,
svovlbrinte og vand..

Hullerne er ikke vædskefyldte fra starten.. De dannes fordi nogle af de
bakterier man bruger i osten nedbryder bla mælkens citronsyre og hermed
frigør blandt andet CO2

/peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-12-04 14:21

Q skrev:

> [...]

> Hullerne er ikke vædskefyldte fra starten.. De dannes fordi nogle
> af de bakterier man bruger i osten nedbryder bla mælkens citronsyre

Ha, ha! Den var god.
Jeg troede lige at jeg havde fundet verdens bedste pædagogiske
eksempel, nemlig en til forklaringen vandfyldt emmentalerost, til
at anskueliggøre, hvad der sker dybt nede i jorden, når man fjerner
olien fra de permeable lag.

Og så kommer du og forklarer ostens mekanik.

Jeg må hellere finde et andet eksempel, "Oasis"?, eller lade
andre forklare fænomenet.
--
'rluf :·)

Fra : Leif Neland

Dato : 02-01-05 08:50

> [...]
> eksempel, nemlig en til forklaringen vandfyldt emmentalerost, til
> at anskueliggøre, hvad der sker dybt nede i jorden, når man fjerner

Det er månen, der er en ost, ikke jorden

Leif

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-12-04 15:13

I en af trådene om skævlet blev der vidst spurgt om det kunne påvirke
Jordens rotation. Jeg mindes ikke at have set et svar, men læste tilfædigvis
denne artikkel på ingeniøren
http://www.ing.dk/article/20041229/NATUR/112310014