Thai-liglugt - "umulig at glemme"?
Fra : Bo Warming

Dato : 29-12-04 07:09

Thai-liglugt - "umulig at glemme"?

Udryddelse af infektionssygdomme har i Vesten aldrig været påvirket af
vaccination eller antibiotika, men i ulandene har Vesten sat trivslen
katastrofalt tilbage ved koloni&godheds-imperialister har ført sig frem som
AlbertSchweitzerMotherTheresa-narrehatte og skabt overbefolkning for at
investeringer skulle blive umulige og fattigdom evig.

Dagbladet Politiken har altid hyldet sådan værre-end-nazi ondskab

(og jeg blev ulandsarbejder fordi min mor var Politiken-fan),

men idag er avisen i lyrisk selvsving med forside-overskrift

"Lugten af døde kroppe er umulig at glemme"

Selvfølgelig påstås at epidemier opstår, hvis ikke lig hurtigt nedgraves, og
derfor skal vi sende legesyge smagsdommerskrankepaver derned på
udenrigsministeriets regning og i stort antal. Politikenlæser-jobskabelse.

Men der er ikke opstået epidemier pga lig i gaderne nogetsteds,
nogensinde.(fx Dresden eller Hiroshima)

Der har været epidemier pga lav selvtillid og lig i gaderne har forekommet,
imens psykosomatisk infektonssygdom fortsatte. Det er jo noget helt andet.

Iøvrigt fangede min kones forædte katte en rotte, som de ikke gad spise, og
jeg lagde den i det fjerneste hjørne af mit soveværelse, for at se om den
råddenskabslugt fra sådant halvstort pattedyr er så slem og varig (hvilket
påstås i Kiplings "Stilk og Co" fra 1910.)

Jeg vil beskrive lugten som dobbelt så slem som een lort, men
forrådnelsesprocesser i sommervarme får stanken til at løbe linen ud på
under to uger.

Et menneskelig er mange gange værre, men bor man hundred meter væk - og det
er ikke svært - så er der kun et bagatelproblem og kun ved uheldig
vindretning.

HVIS smitte nogensinde er overført fra lig (Semmelweis-kirurgerne excl) så
er det sket ved berøring - luftbåren smitte er umulig, selv hvis man spiser,
drikker og indånder konstant helt nær det stinkende lig.

Fra : Hr. Petersen

Dato : 29-12-04 15:47

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i

> I›vrigt fangede min kones for‘dte katte en rotte, som de ikke gad
> spise, og jeg lagde den i det fjerneste hj›rne af mit sovev‘relse,
> for at se om den r†ddenskabslugt fra s†dant halvstort pattedyr er s†
> slem og varig (hvilket p†st†s i Kiplings "Stilk og Co" fra 1910.)

Sover du sammen med døde rotter ? - du er i sandhed en stor
videnskabsmand.

>HVIS smitte nogensinde er overf›rt fra lig (Semmelweis-kirurgerne excl)
>s†er det sket ved ber›ring - luftb†ren smitte er umulig, selv hvis man
spiser, drikker og ind†nder konstant helt n‘r det stinkende lig.

Pestlopper og insekter fra et lig er da en vector man må regne med, hvis
luftbårne infektioner kan flytte sig over lange afstande er det vel en
dårlig ide at holde "skovtur i det grønne" ved siden af et lig.

Men i Asien er det jo også vandbårene sygdomme de er bange for, hvis
ligvæsker løber ud i vandforsyningen er det vel ikke ligefrem befordrende
for sundheden..

Fra : Bo Warming

Dato : 29-12-04 16:43

"Hr. Petersen" <spam_with_spam_spam_and_spam@montypytonisgod.com> skrev i en
meddelelse news:Xns95CEA08998349spamwithspamspamands@62.243.74.162...
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i

> Sover du sammen med døde rotter ? - du er i sandhed en stor
> videnskabsmand.

I nævnte bog er det en hel sovesal der bliver umulig at bo i pga lugt fra en
død rotte, der ligger lige under bræddegulvet. Helten har skubbet den derind
for at drille fjender på sovesalen.
Når en kattedræbt død rotte ligger i haven og man vil se om Kipling, der var
journalist, er så overdrivende som fx Politiken-journalister, har du se en
mere seriøs videnskabsmand-adfærd at foreslå?
Kipling løj.Det vidste jeg ikke før. Dårlig science?

> [...]
> luftbårne infektioner kan flytte sig over lange afstande er det vel en
> dårlig ide at holde "skovtur i det grønne" ved siden af et lig.

Jeg ville ikke lægge min sandwich fra mig oven på en våd plet på et lig i
skovbunden - enig.
Men en læge, jeg kender, mener at smitte ved håndtering af lig under
fortidens pestepidemier er usandsynlig, hvis ikke man får legemsvæsker på
sig, og hud er vandtæt. Udåndingsluften var vist smittevej, dengang.Levende
var farligere end døde.
Lugt er indikator på at man skal holde sig væk. Men det betyder ikke at der
er bakterier i luften, hvor der lugter af lig.
Mærkelig at journalister ikke VIL TÆNKE - de er helt ligeglad med sandhed og
underholder samvittighedsløst.

> Men i Asien er det jo også vandbårene sygdomme de er bange for, hvis
> ligvæsker løber ud i vandforsyningen er det vel ikke ligefrem befordrende
> for sundheden..

OG derfor skriver jeg at det overlevende badehotelpersonale formentlig nu
drikker de rigelige mængder mineralvand fra køleskabene og ikke vand fra
brøndene. Omend nedsivning af bakterier fra lig nær brønd kræver et regnskyl
og nogle dages siveri.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-12-04 23:43

> [...]
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i
>
> Sover du sammen med døde rotter ? - du er i sandhed en stor

Dit selvsving udfra noget helt uproblematisk får mig til at uddybe.
Selvfølgelig lagde jeg rotten i lugttæt container (malingbøtte). Jeg har jo
erfaring med hvordan tyndest, billigst mulig genbrugsemballage kan på bekvem
måde bruges til lort og pis.

Og det får mig til at tænke på den postulerede epidemi-fare, som min
tidligere kollegiekammerat fra Egmont og Borch, cand.theol. Niels Jørgen
Cappelørn netop har udbredt sig salvelsesfuldt om på DR2tv.
Hvis Vesten vil hjælpe, så handler det ikke om at udsende sværme af
forlystelsessyge læger-uden-grænser idealister.
Helikoptere/fly med stabler af lugttætte, tynde ligposer kunne forlængst
have besøgt katastrofeområderne og mobilsnakket med den lokale borgmestre om
behovene og nedkastet det fornødne.
Hvis der er dynger af lig nær boliger, så læg dem i plastikposer. Bodybags
høres om til transport af døde soldater fra krigsområde til hjemlands
kirkegaard. Disse kan være lugttætte og evt indeholde metaltråde så rotter
ikke kan gnave sig ind.
Vesten har teknologisk knowhow, og sådant er meningsfuld, praktisk hjælp med
fin cost-benefit.
Men vi nyder mere at lade en Kierkegaard-forsker ævle om sit kollektive
selvhad på sin civilisations vegne, og at nu skal vi ikke glemme de fattige,
når katastrofen ikke længere er i overskrifterne.
Kodeordet i mediedækningen er desværre vort sindsyge, selvsmagende
*selvhad*, ikke fornuftig _hjælp_.
NB: Almindelige plastposer gennemtrænges af skatol, indol og de andre stærkt
lugtende aminer fra lig. Men er der pådampet et tyndt lag metal, er det
problem løst

"Vi har de fattige for, at vi kan gøre gode gerninger og komme i himlen"
Tiggermunke-slogan fra katolske London, o. 1300..

Fra : Hobert Idiart

Dato : 30-12-04 02:53

Hvad lugter et lig egentligt af?

Fra : G.B.

Dato : 30-12-04 03:39

Hobert Idiart <in@your.dreams> skrev i meddelelsen news:33h5c4F403kfoU2
@individual.net:

> Hvad lugter et lig egentligt af?

Lunken babylort, som har ligget i solen et par timer. Du skulle prøve det -
det er rigtig godt for fordøjelsen.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-04 07:16

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> @individual.net:

> Lunken babylort, som har ligget i solen et par timer. Du skulle prøve

Lugt er om spredte molekyler i luften. Lugt skaber aldrig infektion, men
hysterikere kan godt kaste seneste måltid op, og så bliver det selvfølgelig
ikke fordøjet.
Hollywood-skuespillere kaster op bare de ser en netop myrdet ven - hvad jeg
tvivler på er forekommet i virkeligheden.
Hegel i Berlin i 1830 fandt på skældsords-vendingen "giv mig et brækmiddel"
når et skrift var ham anstødeligt og usympatisk, og Kierkegaard der havde
fulgt hans forelæsninger kopierede det, da han skulle sætte trumf på mod
bisperne i sin "kirkekamp" hvormed han gejlede sig op til at dø i 1855. Og
for filmproducenter bliver en fjer til fem høns.

Politiken overskriftede igår at lugten var "ubeskrivelig". Ja hvis man
stikker næsten helt hen til det to døgn gamle lig, som der var tale om, så
kan død lugtes - og al lugt er ret ubeskrivelig - selvom det er meget, meget
fint når rødvin lugter af kostald.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-04 07:10

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse
> Hvad lugter et lig egentligt af?

Al lugt er ubeskrivelig, men man kan sammenligne med rådne æg, lort og især
fisk, der har ligget for længe udenfor køleskab. Og selvfølgelig især kød,
der har "fået en tanke".
Kemisk set er (CH3)2NH og lignende aminer væsentlige, og skatol og indol der
indeholder en seksleddet C-ring.