Rate eller kapitalpension?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-12-04 20:40

Sidste år lige inden nytår fik jeg startet en ratepension, da jeg
ellers ville komme til at betale topskat. Det var jo smart nok. Nu
nærmer årsskiftet sig igen, og jeg vil gerne igen sætte nogle penge
til side til min pension igen.

Jeg har dog ikke tjent så meget i 2004 som i 2003, og tror ikke jeg
overhovedet nærmer mig topskatten i år. Hvis ikke jeg skal betale
topskat, så kan det måske bedre betale sig for mig også at oprette en
kapitalpension?

Hvornår kan det bedste betale sig med hhv. en kapitalpension og en
ratepension - er der andre ting der spiller ind? Hvor går grænsen for
hvornår man (ikke) skal betale topskat?

Jeg bor i Københavns kommune.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jens G

Dato : 29-12-04 09:44

On Tue, 28 Dec 2004 20:39:59 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Hvornår kan det bedste betale sig med hhv. en kapitalpension og en
>ratepension - er der andre ting der spiller ind? Hvor går grænsen for
>hvornår man (ikke) skal betale topskat?

Jeg har selv lige sat lidt ind på en ratepension, for at slippe for
topskatten, så jeg har lidt frisk erindring.

Grænsen for topskat i år er 304.800 kr i personlig indkomst.

Tommelfingerreglen, som jeg husker den er:
Ratepension hvis du skal betale topskat.
Kapitalpension hvis du ikke når topskatgrænsen.
Kapitalpension, også selv om du har nået topskatgrænsen, hvis du
regner med at få så stor indkomst som pensionist, at du kommer til at
betale topskat.

Så er spørgsmålet jo bare om nutidens regler også er gældende når man
når pensionsalderen. Næppe.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-12-04 14:50

On Wed, 29 Dec 2004 09:44:21 +0100, Jens G
<jensg@denfindesalligevelikke.invalid> wrote:

>Kapitalpension hvis du ikke når topskatgrænsen.

Det blev så sådan en denne gang

Venligst,
Lasse Hedegaard

--