Faktura med moms 0,00% ?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-12-04 17:27

Hej NG.

Jeg har modtaget en faktura, fra en for mig ny leverandør. Det der
forbavser mig, er at firmaet (som er registreret her i landet) benytter
en moms sats på 0,00% På fakturaen står Momsgrundlaget, og Totalbeløbet
(samme beløb) samt moms 0,00 Det forbavser mig. Mine øvrige leverandører
opkræver altid momsen, som jeg så siden kan få refunderet ved T&S

Virksomheden, holder umiddelbart ferielukket nu (de svarer ikke på
henvendelser) Så jeg vil lige høre her, om der er andre der er stødt
over denne lave momssats, i Danmark?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-12-04 17:50

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41d1893a$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Virksomheden, holder umiddelbart ferielukket nu (de svarer ikke på
> henvendelser) Så jeg vil lige høre her, om der er andre der er stødt
> over denne lave momssats, i Danmark?

Hvad er det du har købt? Ganske få ting er moms-frie.
Er leverandøren moms-registreret? Check evt. på www.cvr.dk (CVR-nummeret
skal også stå på fakturaen).

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-12-04 18:01

In news:41d18ece$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

Hej Allan.

Tak for hurtig respons.

> Hvad er det du har købt?

Visitkort, opstarts / faktureringsgebyr, samt forsendelse.

> Ganske få ting er moms-frie.

Ja, men jeg er ret sikker på at det ikke gælder ovenstående..

> Er leverandøren moms-registreret? Check evt. på www.cvr.dk
> (CVR-nummeret skal også stå på fakturaen).

Leverandøren er momsregistreret, CVR nummeret er påført fakturaen.

Jeg forventer derfor at Leverandøren opkræver moms, lige som jeg siden
kan få momsbeløbet hjem igen ved T&S

Men jeg er noget i tvivl om hvorledes jeg skal forholde mig til denne
faktura..

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-12-04 18:07

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41d1913c$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Visitkort, opstarts / faktureringsgebyr, samt forsendelse.

> Ja, men jeg er ret sikker på at det ikke gælder ovenstående..

Enig.
Der er helt klart moms på den leverance.

> Leverandøren er momsregistreret, CVR nummeret er påført fakturaen.

Så har han lavet en fejl da han udskrev din faktura.

> Jeg forventer derfor at Leverandøren opkræver moms, lige som jeg siden
> kan få momsbeløbet hjem igen ved T&S
>
> Men jeg er noget i tvivl om hvorledes jeg skal forholde mig til denne
> faktura..

Bed om en kreditnota og en ny faktura uden fejl.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-12-04 18:21

In news:41d192bc$0$189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Bed om en kreditnota og en ny faktura uden fejl.

Ja, ærgerligt at vi så kommer ind i et nyt moms kvartal og regnskabsår.
Hmm.. Eller kan jeg bruge den oprindelige faktura udstedelsesdato?
Nae.. må nok hellere vente med at bogføre noget til jeg ser hvad
Leverandøren får brygget sammen..

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 10:17

In news:41d192bc$0$189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Så har han lavet en fejl da han udskrev din faktura.

Nu har jeg fået forklaringen, det er et jyskfirma, så det der med moms,
er ikke rigtigt slået an ;c)
Nej, forklaringen var noget med en elev, der havde udskrevet udenlandske
fakturaer, og efterfølgende ikke fået slået momsen til igen, da det bliv
tiden at udskrive min faktura..

> Bed om en kreditnota og en ny faktura uden fejl.

Det bliver enden på det.

Tak for inputs, og godt nytår til jer alle

Fra : Neil Southwood

Dato : 28-12-04 22:51

In news:41d1893a$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> typed:

> Jeg har modtaget en faktura, fra en for mig ny leverandør. Det der
> forbavser mig, er at firmaet (som er registreret her i landet)
> benytter en moms sats på 0,00%

Hvis det er en ny virksomhed har han mulighed for at sælge op til 50.000
kr's omsætning uden moms. Når du ikke betaler moms skal du heller ikke tænke
på at trække den fra.

--
Neil Southwood

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 08:29

"Neil Southwood" <neil.southwood@fjern.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det er en ny virksomhed har han mulighed for at sælge op til 50.000
> kr's omsætning uden moms. Når du ikke betaler moms skal du heller ikke

Hvis virksomheden er momsregistreret, skal virksomheden medregne moms på en
faktura uanset virksomhedens omsætning

/karsten

Fra : Neil Southwood

Dato : 29-12-04 19:14

In news:41d25cd7$0$80223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> typed:

> Hvis virksomheden er momsregistreret, skal virksomheden medregne moms
> på en faktura uanset virksomhedens omsætning

Petersen_Michale skriver ikke noget om momsregistrering.

--
Neil Southwood

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-12-04 19:43

> In news:41d25cd7$0$80223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> Karsten Madsen <km hos alsit i dk> typed:

> Petersen_Michale skriver ikke noget om momsregistrering.

Jo han gør.
Han skriver netop "Leverandøren er momsregistreret, CVR nummeret er påført
fakturaen" da jeg opfordre ham til at checke virksomheden på www.cvr.dk

Fra : Neil Southwood

Dato : 29-12-04 23:41

In news:41d2fabb$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> typed:

> Jo han gør.
> Han skriver netop "Leverandøren er momsregistreret, CVR nummeret er
> påført fakturaen" da jeg opfordre ham til at checke virksomheden på
> www.cvr.dk

Ikke i første indlæg, og den fortsatte udveksling viser at bemærkningen om
momsregistrering beror på en misforståelse (kan ikke sluttes ud fra
CVR-nummeret).

--
Neil Southwood

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-12-04 01:08

> Ikke i første indlæg, og den fortsatte udveksling viser at bemærkningen om
> momsregistrering beror på en misforståelse (kan ikke sluttes ud fra
> CVR-nummeret).

Det er kun ganske få tilfælde hvor et CVR-nummer ikke er ensbetydende med en
moms-registrering (bl.a. læger så vidt jeg ved).
Her er der købt visitkort, så der er ingen tvivl om at CVR-nummeret også
betyder at leverandøren er moms-registreret.

Dine og Kim´s indlæg må enten være rent ordkløveri eller afspejle at I ikke
ved hvad I udtaler jer om.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 30-12-04 09:52

Kære Allan.

Du skriver:

"Det er kun ganske få tilfælde hvor et CVR-nummer ikke er ensbetydende med
en
moms-registrering (bl.a. læger så vidt jeg ved)."

Det er simpelt hen noget vrøvl. Der er tusindvis af virksomheder, der ikke
er momsregistrerede - man alle er CVR-registrerede.

Hvis du vil have en idé om, hvor mange virksomheder der ikke skal
momsregistreres, kan du læse momslovens § 13, hvor alle virksomhedstyperne,
der ikke skal momsregistreres er nævnt.

/Flemming U

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-12-04 11:11

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du vil have en idé om, hvor mange virksomheder der ikke skal
> momsregistreres, kan du læse momslovens § 13, hvor alle

Kære Flemming

Først et lille ønske; vil du ikke godt skrive dit svar under det du svarer
på og sætte din news-reader op til at citere rigtigt.
Som du kan se bliver det hurtigt svært at se hvem der har sagt hvad

Ja, §13 remser alle undtagelserne op og der er mange, men alle er
"specialle" tilfælde. Blot for at nævne nogen af dem

"Hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og
anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed",
"Social forsorg og bistand", "Skoleundervisning og undervisning",
"Foreningers og organisationers levering af ydelser og varer", "Ydelser i
nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning", "Kulturelle
aktiviteter, herunder biblioteker, museer, zoologiske haver og lign.",
"Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed",
"Administration, udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder
levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen"

.... og mange flere, men alle er helt specielle tilfælde.
Her er der tale om ganske en almindelig virksomhed, der trykker visitkort og
der er endda et ApS.

At blive ved med at påstå at et CVR-nummer på fakturaen ikke nødvendigvis
betyder at virksomheden er moms-registreret er ordkløveri i værste skuffe.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 30-12-04 11:28

Det er ikke specielle tilfælde - det handler om tusindvis af virksomheder!

Min reaktion til dig gik på denne sætning:

> "Det er kun ganske få tilfælde hvor et CVR-nummer ikke er ensbetydende med

- og det er altså noget vrøvl !!

Når du nu forklarer, at

> Her er der tale om ganske en almindelig virksomhed, der trykker visitkort
og
> der er endda et ApS.

- så er vi da helt enige om det - men det var bare ikke det du skrev om! Du
fremturede med en grov generalisering, der skulle vise, at så enkelt var
det!! Og det var det så bestemt ikke.

Og, hvis jeg nu lige skal drille lidt, så kunne jeg jo snildt og lovligt
oprette en lille fritids-trykkerivirksomhed, "Billige Visitkort Aps" - og
helt legalt vente med at lade mig momsregistrere til jeg vidste at jeg kunne
få en omsætning på 50.000 kr.

Jeg smider min bil og mine pc'ere ind som kapital, så koster det mig intet
at starte - men ved at have det som Aps er jeg kreditorbeskyttet privat.

Og så kunne jeg sælge visitkort med en faktura, hvor mit CVRnr. ikke ville
være en garanti for, at jeg var momsregistreret.

En opgørelse over antallet af små virksomheder i Danbmark - foråret 2004,
jeg kan ikke lige finde filen - viste, at der bare i Nordsjælland, hvor jeg
bl.a. arbejder med iværksættere, er mere end 20.000 (!!!) små virksomheder,
der ikke er momsregistrerede. Hovedparten fordi de er fritidsvirksomheder
som f.eks. Tupperware og andre handelsvirksomheder.

> At blive ved med at påstå at et CVR-nummer på fakturaen ikke nødvendigvis
> betyder at virksomheden er moms-registreret er ordkløveri i værste skuffe.

- her synes jeg du træder dig selv ver tæerne. Dit udsagn er forkert - et
CVRnr. er på ingen måde ensbetydende med, at virksomheden er
momsregistreret.

Det er ikke ordkløveri. Det er et faktum. Men tro mig ikke - kontakt Told og
Skat og bed dem forklare dig det.

/Flemming U - der slutter denne debat her.

Fra : Neil Southwood

Dato : 30-12-04 13:04

In news:41d346f7$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> [...]

> også betyder at leverandøren er moms-registreret.
>
> Dine og Kim´s indlæg må enten være rent ordkløveri eller afspejle at

Ud fra Petersen_Michaels oprindelige spørgsmål må jeg fastholde at der
eksisterer den realistiske mulighed jeg beskrev. Det er siden opklaret at
det ikke faktisk var tilfældet, men det gør ikke mit bud irrelevant, og det
er aldeles til grin at du forsøger at fremstille det som ordkløveri eller
uvidenhed. Den synes at være helt på din side.

--
Neil Southwood

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-12-04 13:48

> Ud fra Petersen_Michaels oprindelige spørgsmål må jeg fastholde at der
> eksisterer den realistiske mulighed jeg beskrev. Det er siden opklaret at
> det ikke faktisk var tilfældet, men det gør ikke mit bud irrelevant,

Prøv lige at læs de oplysninger der gives:

1. Der er tale om køb af visitkort.
2. Der er et CVR-nummer på fakturaen.
3. Der er tale om et ApS

- Vi kan vel blive enige om at "visitkort" ikke lige er lægevirksomhed,
undervisning, forfattervirksomhed, zoologiske haver eller en af de øvrige
specielle ting nævnt i momslovens §13 , så moms-fritagelse er der da vist
ikke tale om.

- Et ApS som omsætter for under 50.000 Kr. årligt og derfor ikke er
momsregistreret, men har et CVR-nummer, er da vist mere end teoretisk.

Det rigtige svar blev givet allerede 28/12 så jo, jeres ævl er sgu ikke
andet end ordkløveri af værste skuffe.

Fra : Neil Southwood

Dato : 30-12-04 15:50

In news:41d3f8ea$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> typed:

> Prøv lige at læs de oplysninger der gives: ...

Det vil næppe gavne dine læsefærdigheder at jeg læser mere.

--
Neil Southwood

Fra : Kim

Dato : 30-12-04 15:07

On Thu, 30 Dec 2004 01:08:21 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Dine og Kim´s indlæg må enten være rent ordkløveri eller afspejle at I ikke
>ved hvad I udtaler jer om.

Det må du gerne uddybe ( hvad mit indlæg angår ).

--
Kim

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-12-04 15:36

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Det må du gerne uddybe ( hvad mit indlæg angår ).

Det kan jeg ikke (for dit indlægs vedkommende).
Du røg vist med i købet da jeg blev tilstrækkelig irriteret over at se hvor
fjollet denne tråd udviklede sig. Jeg beklager

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 09:34

In news:41d1d545$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Neil Southwood <neil.southwood@fjern.mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvis det er en ny virksomhed har han mulighed for at sælge op til
> 50.000 kr's omsætning uden moms. Når du ikke betaler moms skal du

Sluder! I samme øjeblik en virksomhed CVR registreres, skal den opkræve,
og afregne moms.

Fra : Kim

Dato : 29-12-04 13:33

On Wed, 29 Dec 2004 09:34:14 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Sluder!

Selv Sludder !

>I samme øjeblik en virksomhed CVR registreres,
>skal den opkræve, og afregne moms.

Forkert.

Se evt.: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=213273

--
Kim

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-12-04 13:44

Kim wrote:

> Forkert.
>
> Se evt.: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=213273

Kan ikke se dokumentationen for at det er forkert på ovenstående link?

mvh
Johan

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 14:53

In news:bs85t0p5l99am1ppeogijppbo57vbo5p78@4ax.com,
Kim <k@x.x> wrote:
> Selv Sludder !

> Forkert.

Jeg er absolut Uenig!

> Se evt.: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=213273

Vil du være venlig ud fra dit link at citere den tekst der godtgør, at
en momsregistreret virksomhed, kan undlade at opkræve og afregne moms?

For jeg kan altså ikke få øje på det..

Det eneste jeg kan se er at hvis man _ikke_ er momsregistreret kan have
en omsætning på op til 50 K uden at svare moms. Men det er jo ikke det
samme som at et momsregistreret firma kan undlade moms på de første 50 K
faktura kroner

Jeg ser frem til en dementi, alternativt en bedre argumentation, end den
til nu præsterede.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-12-04 15:17

Petersen_Michael wrote:

> Jeg er absolut Uenig!

Enig :)

> Vil du være venlig ud fra dit link at citere den tekst der godtgør, at
> en momsregistreret virksomhed, kan undlade at opkræve og afregne moms?
>
> For jeg kan altså ikke få øje på det..

Heller ikke jeg :) Tror han har misforstået teksten.

> [...]
> en omsætning på op til 50 K uden at svare moms. Men det er jo ikke det
> samme som at et momsregistreret firma kan undlade moms på de første 50 K

JA - men der er undtagelser. Blot for at få det på det regne.
Hvis du køber med videresalg for øje SKAL du momsregisteres. Ligeledes
SKAL du momsregisteres hvis du arbejder indenfor transport/opbevaring,
indenfor serviceydelser (herunder rådgivning, sevrering, reklame, it
osv.). Der er vidst også et par, som jeg ikke lige har i baghovedet :)

> Jeg ser frem til en dementi, alternativt en bedre argumentation, end den
> til nu præsterede.

Gør jeg også - vil være MEGET uheldigt hvis folk kommer i uføre med T&S
fordi de lyttede til forkerte råd fra denne gruppe.

mvh
Johan

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 15:28

In news:41d2bc5d$0$12316$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> wrote:

> Hvis du køber med videresalg for øje SKAL du momsregisteres.

Hmm.. Her er jeg så ikke helt sikker..

Tupperware forhandlere, med en omsætning på under 50K lader sig ikke
nødvendigvis registrerer. Og der er jo tale om videresalg, eller?
Hmm.. hvis der er tale om videresalg, må det kunne betale sig at være
momsregistreret, og derved kunne få refunderet momsen på de indkøbte
vare.
Hvis der ikke er tale om videresalg, men om formidling, er det nok noget
andet?

> Gør jeg også - vil være MEGET uheldigt hvis folk kommer i uføre med
> T&S fordi de lyttede til forkerte råd fra denne gruppe.

Right, så er det bedre at rygsvømme, vi kan alle tage fejl, også selv om
vi er påståelige

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-12-04 16:22

Petersen_Michael wrote:

> Hmm.. Her er jeg så ikke helt sikker..
>
> Tupperware forhandlere, med en omsætning på under 50K lader sig ikke
> nødvendigvis registrerer. Og der er jo tale om videresalg, eller?

Jah, det undrer mig meget. Er du sikker på den del? Så vidt jeg ved skal
man lade sig momsregistere med mindre man sælger ud af sine personlige
ejendele. Om der så er en form for "hul" i loven - hvor tupperware
forhandlere reelt køber produktet som egendel og derefter sælger det -
og derved kan undgå det - aner jeg så ikke. Umiddeltbart vil jeg sige at
de skulle momsregisteres - men jeg kan tage fejl :)

T&S skriver:
"Du skal momsregistreres, hvis du sælger varer - uanset om de er nye
eller brugte. Du skal momsregistreres, også selvom du køber varerne i
udlandet, eller du sælger dem til udlandet. Du skal dog ikke
momsregistreres, hvis du kun sælger ud af dine egne ejendele."

Ud fra det lyder det lidt underligt at de kan undgå det :)

...... NOTE .....
Jeg lavede lige en hurtig søgning på google - og fandt dette link:
<http://www.google.dk/search?q=cache:0dfpRuIKwBMJ:www.adir.dk/extern/Dom/l/ld1994_06_10a.htm+tupperware+momsregistrere&hl=da&client=firefox-a>

Der står:
"Forhandleren er pligtig at lade sig momsregistrere, men Distributøren
kan tilbyde at føre momsregnskabet og afregne med Toldvæsenet, der har
accepteret denne fremgangsmåde."

Så det ser ud til at de SKAL lade sig momsregistere - men blot kan lade
distributøren klare alt det regnskab-/momssmæssigt.

> Hmm.. hvis der er tale om videresalg, må det kunne betale sig at være
> momsregistreret, og derved kunne få refunderet momsen på de indkøbte
> vare.

Ja?

> Hvis der ikke er tale om videresalg, men om formidling, er det nok noget
> andet?

Nej - formidling er du stadig et led i handlen der skal have en
provision/dækningsbidrag. Tvivler på der er forskel på hvorvidt du
fysisk ejer varen når du sælger den - eller ej. Desuden mener jeg (så
lidt som jeg kender til Tupperware mm.) at de køber produkterne og
sælger dem videre - altså de har reelt set købt produktet. De formidler
dem ikke - men kan tage fejl.

> Right, så er det bedre at rygsvømme, vi kan alle tage fejl, også selv om
> vi er påståelige

Ja :) Sådan er mennesket jo nu engang indrettet :D

mvh
Johan

Fra : KJ

Dato : 29-12-04 16:42

Kim har ret, Michael og Johan har ikke...

Hvis du driver egen virksomhed og har en årlig omsætning på under 50000
kr., behøver du ikke at lade dig momsregistrere (du kan dog gøre det),
dette uanset hvad du tjener penge på. Længere er den ikke (påståelighed
eller ej

En CVR registrering er iøvrigt ikke det samme som en momsregistrering.
Eks. en forening eller en mindre virksomhed kan sagtens være registreret
i CVR uden at skulle svare moms.

Citat fra toldskat.dk:

"Hvad er grænsen for momsregistrering?"

"Grænsen er på 50.000 kr. i omsætning om året (12 mdr.), dvs. hvis din
omsætning ikke overstiger 50.000 kr. på et år, er du ikke pligtig til at
lade dig momsregistrere"

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=208996&vID=0&search=mom
spligtig

KJ

http://www.cetus.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-12-04 16:57

"KJ" <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> "Grænsen er på 50.000 kr. i omsætning om året (12 mdr.), dvs. hvis din
> omsætning ikke overstiger 50.000 kr. på et år, er du ikke pligtig til at

Hmmmm.... følger du overhovedet med i tråden..?

Jesper

Fra : KJ

Dato : 30-12-04 04:52

Jesper <invalid@mail.dk> wrote:

> [...]

Snip...

> Hmmmm.... følger du overhovedet med i tråden..?

Øh, det skulle jeg da mene. Jeg reagerede på en lang tråd, hvor Kim
fremsatte en korrekt udtalelse, som efterfølgende blev kaldt sludder.
Sidste indlæg indeholdt blandt andet:

> [...]

>momsregistreres, hvis du kun sælger ud af dine egne ejendele."

>Ud fra det lyder det lidt underligt at de kan undgå det :)

Derefter kom et afsnit om, at tupperware _skal_ lade sig momsregistrere.
Det er jo forkert, hvis deres årlige omsætning overstiger 50000 kr. og
så vidt jeg kan læse er det essensen af denne tråd i debatten.

Hvori er det lige, at jeg ikke følger med tråden?

KJ

Fra : Leonard

Dato : 29-12-04 17:01

news3@SLETMIG.bifrostnet.dk (KJ) wrote:

>En CVR registrering er iøvrigt ikke det samme som en momsregistrering.
>Eks. en forening eller en mindre virksomhed kan sagtens være registreret
>i CVR uden at skulle svare moms.

Jo jo, men hvis virksomheden er momsregistreret, så skal der svares
moms af alt, også de første 50.000 kr.

Er virksomheden ikke momsregistreret, så må der ikke stå moms 0,00% på
fakturaen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : KJ

Dato : 30-12-04 04:52

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> Jo jo, men hvis virksomheden er momsregistreret, så skal der svares
> moms af alt, også de første 50.000 kr.

Det er rigtigt.

> Er virksomheden ikke momsregistreret, så må der ikke stå moms 0,00% på
> fakturaen.

Også rigtigt, men årsagen til fejlen er vist tidligere løst i en anden
tråd i debatten.

KJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 17:06

In news:1gpkduh.f6h2wj1ap2klyN%news3@SLETMIG.bifrostnet.dk,
KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:
> Kim har ret, Michael og Johan har ikke...

Nå nå

> Hvis du driver egen virksomhed og har en årlig omsætning på under
> 50000 kr., behøver du ikke at lade dig momsregistrere (du kan dog
> gøre det),

Sålangt er vi enige

Men i samme øjeblik man er registreret (hvad enten det er frivilligt
pga. omsætning under 50K, eller nødvendigt pga. omsætning over 50K)
Er man også forpligtet til at håndtere moms.

> En CVR registrering er iøvrigt ikke det samme som en momsregistrering.
> Eks. en forening eller en mindre virksomhed kan sagtens være
> registreret i CVR uden at skulle svare moms.

Ja, men det afhænger af virksomhedens art.
fx. er forskellig former for kursus virksomhed ikke moms plaget.
Men hvis en virksomhed driver handel, eller produktion i almindelig
forstand. Og er registreret som værende virksomhed, er de forpligtede
til at håndtere moms. (Og det er det denne tråd handler om)

> [...]
>
> "Grænsen er på 50.000 kr. i omsætning om året (12 mdr.), dvs. hvis din
> omsætning ikke overstiger 50.000 kr. på et år, er du ikke pligtig til

Right, men det er ikke det debatten går på..

Kom igen

Fra : KJ

Dato : 30-12-04 04:52

Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemÂge.mail.tele.dk> wrote:

> Sålangt er vi enige
>
> Men i samme øjeblik man er registreret (hvad enten det er frivilligt
> pga. omsætning under 50K, eller nødvendigt pga. omsætning over 50K)
> Er man også forpligtet til at håndtere moms.

Så langt er vi nu også enige

> Ja, men det afhænger af virksomhedens art.

Nej, der er ikke noget forkert i ovenstående.

> [...]

> forstand. Og er registreret som værende virksomhed, er de forpligtede
> til at håndtere moms. (Og det er det denne tråd handler om)

Nej det er ikke korrekt, og det er også det, mit svar handler om. Men
det har du vist fået forklaret i et efterfølgende indlæg af Flemming
(ikke at debatten er let at finde rundt i længere

> Right, men det er ikke det debatten går på..

Øh jo?

> Kom igen

Done!

KJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 08:56

In news:1gplbgr.tfzp3srvp4xwN%news3@SLETMIG.bifrostnet.dk,
KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> Nej, der er ikke noget forkert i ovenstående.

Jeg må jo erkende at jeg lærte noget nyt i aftes (det er ikke det værste
der kan ske)

> Nej det er ikke korrekt, og det er også det, mit svar handler om. Men
> det har du vist fået forklaret i et efterfølgende indlæg af Flemming

Ja, det lykkedes Flemming at trænge igennem

> (ikke at debatten er let at finde rundt i længere

Nej!

> Øh jo?

Det var ikke det der startede tråden, at vi så kom ud på et interessant
sidespor er en anden sag.

> Done!

Jeps

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-12-04 17:08

KJ wrote:
> [...]
> kr., behøver du ikke at lade dig momsregistrere (du kan dog gøre det),
> dette uanset hvad du tjener penge på. Længere er den ikke (påståelighed

Helt enig. Men Michael skriver:
"I samme øjeblik en virksomhed CVR registreres,
>skal den opkræve, og afregne moms."

Altså når du ER CVR REGISTERET SKAL du beregne moms.

> En CVR registrering er iøvrigt ikke det samme som en momsregistrering.
> Eks. en forening eller en mindre virksomhed kan sagtens være registreret
> i CVR uden at skulle svare moms.

Enig - men i denne sammenhæng tror jeg vi taler typisk omkring
momsregistering er den samme. Men det er såmænd rigtigt :)

> [...]
>
> "Grænsen er på 50.000 kr. i omsætning om året (12 mdr.), dvs. hvis din
> omsætning ikke overstiger 50.000 kr. på et år, er du ikke pligtig til at

Nej - men troede det var indforstået at der var tale om momsregistering
- det er nok her hvor uenigheden er opstået.

mvh
Johan

Fra : KJ

Dato : 30-12-04 04:52

Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> wrote:

> Helt enig. Men Michael skriver:
> "I samme øjeblik en virksomhed CVR registreres,
>
> Altså når du ER CVR REGISTERET SKAL du beregne moms.

Og der er han galt på den som jeg forstår det. Hvis du er CVR
registeret, skal du kun beregne moms, hvis du samtidig er
momsregistreret (enten fordi du er frivilligt registreret eller fordi
din virksomhed sælger en momspligtig ydelse, og den årlige omsætning er
50000 kr. eller derover).

> Enig - men i denne sammenhæng tror jeg vi taler typisk omkring
> momsregistering er den samme. Men det er såmænd rigtigt :)

Der er bare en verden til forskel på CVR registrering og
momsregistrering for små virksomheder, det er derfor, jeg reagerer.

Iøvrigt er dette da gået hen og blevet en herlig debat, forvirringen er
næsten total

KJ

Fra : Neil Southwood

Dato : 29-12-04 19:22

In news:41d2bc5d$0$12316$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> typed:

> Gør jeg også - vil være MEGET uheldigt hvis folk kommer i uføre med
> T&S fordi de lyttede til forkerte råd fra denne gruppe.

Uanset hvor tosset man er får man næppe pålagt dk.erhverv rådgiveransvar.

--
Neil Southwood

Fra : Kim

Dato : 30-12-04 15:06

On Wed, 29 Dec 2004 14:53:00 +0100, "Petersen_Michael"

>Jeg er absolut Uenig!

>Vil du være venlig ud fra dit link at citere den tekst der godtgør, at
>en momsregistreret virksomhed, kan undlade at opkræve og afregne moms?

>For jeg kan altså ikke få øje på det..

Det kan jeg heller ikke, men det var jo heller ikke det,
som jeg kommenterede.

>Jeg ser frem til en dementi, alternativt en bedre argumentation,
>end den til nu præsterede.

Gerne, hvis de øvrige indlæg ikke har overbevist dig.

--
Kim

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 15:40

In news:pp28t010sbesgqtngsdoq2j8v7n1khak7g@4ax.com,
Kim <k@x.x> wrote:

> Det kan jeg heller ikke, men det var jo heller ikke det,
> som jeg kommenterede.

Det var sådan jeg opfattede det..

> Gerne, hvis de øvrige indlæg ikke har overbevist dig.

Det er pt. unødvendigt.

Fra : Neil Southwood

Dato : 29-12-04 19:16

In news:41d26c04$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> typed:

> Sluder! I samme øjeblik en virksomhed CVR registreres, skal den
> opkræve, og afregne moms.

Selv sludder!! CVR-registrering har ikke noget med momsregistrering at gøre.

--
Neil Southwood

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 20:10

In news:41d2f468$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]
> Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> typed:

> Selv sludder!! CVR-registrering har ikke noget med momsregistrering

Tillad mig at reformulere mit udsagn:
I samme øjeblik en handels eller produktionsvirksomhed får tildelt et
CVR nummer, skal den håndtere moms.

Vil du anfægte det, vel jeg meget gerne av en uddybende begrundelse, da
der må være et eller andet elementært jeg har misforstået.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 20:56

Til Michael Petersen

Hvis jeg starter en handelsvirksomhed, som f.eks. forhandler af Tupperware,
så skal jeg egistreres i CVR - men det er 100% sikkert, at jeg ikke behøver
at momsregistrere mig, før end jeg ved, at jeg vil have en omsætning på over
50.000 kr. !!

Så dit udsagn er ikke rigtigt!

Flemming U

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41d300e8$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 21:15

In news:41d30bcc$0$51243$14726298@news.sunsite.dk,
Flemming Udbjørg <flemming@udbjorg.dk> wrote:

Hej Flemming

> Så dit udsagn er ikke rigtigt!

Hmm.. Kan du underbygge dit postulat?

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 21:30

Jamen det kan jeg da Michael - og du har fået svaret én gang i et tidligere
svar:

[...]

- og det er et elementært indlæringspunkt på alle iværksætter-kurser, som
jeg selv har været medundeviser på, sammen med bl.a. Told og Skat og en
revisor.

Men hvis du stadig ikke tror det, så kontakt dit lokale Told & Skat kontor,
og få dem til at forklare reglerne. CVR registrering har intet med
momsregistrering at gøre. Men tingene kan ske samtidigt. Der er på CVR
registreringsblanketten et felt, hvor du kan krydse af, om du samtidig vil
momsregistreres.

/Flemming U

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41d31036$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 21:44

In news:41d313e0$0$51245$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> - og det er et elementært indlæringspunkt på alle iværksætter-kurser,
> som jeg selv har været medundeviser på, sammen med bl.a. Told og Skat

Det er jeg helt med på og har ikke betvivlet et øjeblik.

> CVR registrering har
> intet med momsregistrering at gøre. Men tingene kan ske samtidigt.
> Der er på CVR registreringsblanketten et felt, hvor du kan krydse af,
> om du samtidig vil momsregistreres.

Jeg må jo erkende at jeg har betragtet det som en selvfølge, at når man
udfyldte
http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/startblanket.pdf

Også satte kryds i et af de 3 Moms felter. Så fremt man ønsker at drive
en virksomhed, med momsplagede varer / ydelser. Men således forholder
det sig ikke?

Men du er af den overbevisning, at man kan opnå en CVR registrering, af
en virksomhedstype, (der normalt håndterer moms) uden at lade sig
momsregistrerer?

Jeg er naturligvis klar over at visse former for kursusvirksomhed, læger
kiropraktorer osv. ikke har moms på deres ydelser.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 21:51

Det er faktisk ikke så svært;

Hvis min virksomhed køber momsede varer hos en grossist og jeg sælger dem
videre, så er der to muligheder:

Hvis jeg ikke sælger for over 50.000 kr. om året, kan jeg vælge at være
ikke-momsregistreret - og så kan jeg ikke fratrække den indgående moms, og
selvfølgelig heller ikke opkræve moms. Min faktura til en køber skal være
momsfri - og da jeg ikke har løftet moms af mit varekøb, er jeg nødt til at
bruge den momsede indkøbspris som udgangspunkt for min salgspris.

Hvis jeg vælger at lade mig momsregistrere - uanset om jeg sælger over eller
under 50.000 kr. pr. år - så kan jeg fratrække min indgående moms i mit
regnskab, og herefter anvende nettoprisen som udgangspunkt for beregningen
af min salgspris. Og når jeg har den, skal jeg tillægge moms af denne pris.

Køber kan så fratrække den moms, som jeg har beregnet og opkrævet, i hans
regnskab (hvis han er momsregistreret).

/Flemming U

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41d3171d$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 21:59

In news:41d318c0$0$51254$14726298@news.sunsite.dk,
Flemming Udbjørg <flemming@udbjorg.dk> wrote:

> Det er faktisk ikke så svært;

Nej, men du svarer ikke på mine spørgsmål, så jeg har ladet dem stå
nederst i denne post.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 22:17

Michael, du gør det for indviklet for dig selv.

Det er ikke svært!

Også satte kryds i et af de 3 Moms felter. Så fremt man ønsker at
såledesforholder det sig ikke?

Man sætter kryds, hvis man VIL momsregistreres - og det SKAL man, hvis man
omsætter for mere end 50.000 kr. om året.

momsregistrerer?

JA - hvis jeg kun er en lille virksomhed, med en omsætning under 50.000 kr.
pr. år.

Enkelt!!! - og selv om du ikke følte at jeg svarede dig, så var mine svar
meget enkle og indeholdt svarene!

/Flemming

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41d31abe$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 22:37

In news:41d31ebf$0$51251$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> hvis man omsætter for mere end 50.000 kr. om året.

> JA - hvis jeg kun er en lille virksomhed, med en omsætning under

Den tolkning er jeg ikke blevet præsenteret for før nu.

BTW: Det var ikke trådens oprindelige tema, men sådan er der jo så meget

(Tråden handlede om et firma - ApS der benyttede moms sats 0,00%)

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 22:42

Det er altså ikke en tolkning!!

Sådan er reglerne. Men prøv det da af i en snak med Told og Skat - der er jo
ingen grund til at tro på det der skrives.

/Flemming U

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 22:40

Og her har du så den lovmæssige argumentation sat op:

Uddrag af Momsloven:

§ 1. Erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i
Danmark er afgiftspligtig efter denne lov. Afgiftspligtig er ligeledes
erhvervelse af varer fra andre EU-lande og indførsel af varer fra steder
uden for EU. Afgift efter loven betales til staten.

§ 3. Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der
driver selvstændig økonomisk virksomhed.

§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

.......lang liste med hospitalsbehandling, skoleundervisning, kunstneriske
virksomheder m.v.

§ 47. Afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer
og ydelser, som ikke er fritaget efter § 13, skal anmelde deres virksomhed
til registrering hos de statslige told- og
skattemyndigheder. ..........................

§ 49. 2) Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47,
stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige
leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. Ved levering af nye
transportmidler til andre EU-lande skal der dog altid ske registrering.

Enkelt - når man ved det!

/Flemming U

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 22:48

In news:41d32437$0$51254$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. Ved
> levering af nye transportmidler til andre EU-lande skal der dog altid

Jeg hæfter mig ved denne passus:

"Skal uanset § 47, stk. 1, _ikke _ registreres"

Det må betyde at hvis man driver en lille handelsbix med en omsætning
under 50K så skal man ikke have et CVR nummer, og ikke stå i CVR
registeret.

Så fx. fritids Tupperware forhandleren behøver ikke lade sig
registrerer, og slipper derved for at spekulerer på momsregnskab,
udvidet selvopgivelse osv.

Men står så med et produkt der er 20% dyrere end konkulegaens..

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 22:52

Michael - du læser altså ikke så godt!!!

Det du læser i her, er Momsloven - og alt hvad der tales om her er
momsregistrering!!

Skil det nu ad.! Alle virksomhede skal have et CVRnr. hos Told og Skat -
om dem der opfyklder kravene skal også Momsregistreres og får derved at
momsnummer.

Se denne side, der tygger forklaringer - om Momsregistrering:

http://www.virk.dk/static/vframe/index.aspx?url=http://virk.b2b.dk/thomson/F
AK13-3-SKAT.html

- og lad nu være med at blande det sammen med CVR-registreringen.

/Flemming

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-12-04 22:57

In news:41d32702$0$51241$14726298@news.sunsite.dk,
Flemming Udbjørg <flemming@udbjorg.dk> wrote:
> Michael - du læser altså ikke så godt!!!

Nej det er blevet for sent på aftenen til dybsindige tanker.

Jeg spekulerer over hvad der trikkede denne del af debatten, som
tidligere skrevet det var ikke det tråden oprindeligt handlede om.

Any way. tak for debatten, og god nat.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 23:04

Selv tak.

Det var dig selv, der satte denne del igang, da du svarede Neil Southwood på
denne måde:

Neil skrev:
> Hvis det er en ny virksomhed har han mulighed for at sælge op til
> 50.000 kr's omsætning uden moms. Når du ikke betaler moms skal du
> heller ikke tænke på at trække den fra.

Og du svarede:
Sluder! I samme øjeblik en virksomhed CVR registreres, skal den opkræve,
og afregne moms.

- og det var altså noget sludder. Flere forsøgte at forklare dig det, men
den røg kun langsomt gennem brødmaskinen :)

God nat. Forhåbentligt var der andre i gruppen, der fik sat dette vigtige
emne på plads!

/Flemming U

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 08:59

In news:41d329cb$0$51248$14726298@news.sunsite.dk,
Flemming Udbjørg <flemming@udbjorg.dk> wrote:

God morgen så er jeg på banen igen

> [...]
> Southwood på denne måde:

> Og du svarede:
> Sluder! I samme øjeblik en virksomhed CVR registreres, skal den

Right, men det jeg læste, uagtet hvad der blev skrevet, var at de 50K
blev betragte som en form for bundfradrag, hvad vi vel kan blive enige
om at de ikke er?

> - og det var altså noget sludder. Flere forsøgte at forklare dig det,
> men den røg kun langsomt gennem brødmaskinen :)

Jeg er til tider langsomt opfattende

> God nat. Forhåbentligt var der andre i gruppen, der fik sat dette
> vigtige emne på plads!

Jeg blev da i alt fald lidt klogere

Fra : Kim

Dato : 30-12-04 15:07

On Wed, 29 Dec 2004 22:57:02 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Jeg spekulerer over hvad der trikkede denne del af debatten,

Dit postulat :

>som tidligere skrevet det var ikke det tråden oprindeligt handlede om.

Det er irrelevant.

--
Kim

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 15:41

In news:ds28t0tgu3q0u3qdnc3pn7id7c9pfetg4s@4ax.com,
Kim <k@x.x> wrote:

> Dit postulat :

Ok, jeg har de brede skuldre, så jeg tager skylden

*GG*

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-12-04 23:12

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> udvidet selvopgivelse osv.
>
> Men står så med et produkt der er 20% dyrere end konkulegaens..

Den ikke-momsregistrerede sælgers varer bliver billigere for en
ikke-momsregistreret køber, fordi der ikke skal svares moms af sælgerens
fortjeneste (kun af sælgerens indkøbspris).

Derimod bliver varen dyrere for en momsregistreret køber, fordi denne
ikke kan fratrække nogen moms.

Hvor meget det betyder, afhænger af købspris kontra fortjeneste.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 09:21

In news:41d32a4e$0$51248$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> [...]

> denne ikke kan fratrække nogen moms.

Enig.

> Hvor meget det betyder, afhænger af købspris kontra fortjeneste.

Både ja og nej, 20 % hhv. 25 % er jo 20 % hhv. 25 % uanset..

Men ja, hvis _ingen_ af parterne, eller _begge_ parter er
momsregistrerede er fortjenesten større, end hvis kun den ene part er
momsregistreret.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-12-04 12:08

Petersen_Michael wrote:

> Både ja og nej, 20 % hhv. 25 % er jo 20 % hhv. 25 % uanset..

Købspris 100 kr plus moms. Fortjeneste 50 kr.

1) For ikke-momsregistreret bliver det 100 kr plus moms = 125 kr plus 50
kr - i alt 175 kr.
2) For momsregistreret bliver det 100 kr plus 50 kr = 150 kr plus moms -
i alt 187,50 kr.

Nr. 2 er 7,1% dyrere for den ikke-momsregistrerede køber, mens nr 1 er
16,7% dyrere for den momsregistrerede køber.

De 20%/25% vil kun passe, hvis det enten er rent videresalg uden
fortjeneste - eller ren fortjeneste.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 13:16

In news:41d3e027$0$51240$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Købspris 100 kr plus moms. Fortjeneste 50 kr.

8< snip >8

> De 20%/25% vil kun passe, hvis det enten er rent videresalg uden
> fortjeneste - eller ren fortjeneste.

Det jeg tænkte på var hvis du skulle holde samme udsalgspris (175,-)
over for alle kunderne.
MAO, jeg bekymrede mig kun om den rene fortjeneste..

moms reg. virksomhed til privat kunde
Kost 100 + moms = 125
Salg 140 + moms = 175
Virksomhedens fortjeneste 40,-

Ikke moms reg. virksomhed til privat kunde
Kost 125
Salg 175
Virksomhedens fortjeneste 50,- (det er 20% mere end i mit 1. eksempel)

Moms reg. virksomhed, til moms reg. kunde
Kost 100 + moms =125
Salg 175 + moms = 218,75
Fortjeneste 75,-

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-12-04 13:51

Petersen_Michael wrote:

> Det jeg tænkte på var hvis du skulle holde samme udsalgspris (175,-)
> over for alle kunderne.
> MAO, jeg bekymrede mig kun om den rene fortjeneste..

- Du skrev nu: "Men står så med et produkt der er 20% dyrere end
konkulegaens..".

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 14:09

In news:41d3f835$0$51251$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> - Du skrev nu: "Men står så med et produkt der er 20% dyrere end
> konkulegaens..".

Du har ret.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-12-04 22:00

> [...]
pris.

> Køber kan så fratrække den moms, som jeg har beregnet og opkrævet, i hans

Den korte forklaring kunne være at dit CVR nr/registrering siger du har en
virksomhed, mens dit SE nr/registrering siger du håndterer moms

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 22:13

Den model er jeg ikke glad for - for den er forkert !!

CVR-nr. afløste SE-nr. - så de dækker over samme registreringstype.

Carlsberg A/S har således CVRnr. 61-05-61-16

og Coloplast har CVRnr. 69-74-99-17

- og begge dise store industrivirksomheder håndterer fuld moms.

Man kan ikke af CVRnr. se, om virksomheden er momsregistreret - men det kan
du checke på www.cvr.dk

Virksomheder der er momsregistrede har et selvstændigt momsnummer, der dog
ikke skal stå på fakturarer m.v.

/Flemming U

Fra : Leonard

Dato : 29-12-04 22:34

> [...]

>du checke på www.cvr.dk
>
>Virksomheder der er momsregistrede har et selvstændigt momsnummer, der dog

De eneste numre jeg kan se på cvr.dk er CVR-nr og P-nr, jeg kan ikke
se noget om momsregistrering.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-12-04 22:38

Undskyld - en forglemmelse. Det blev ændret for et par år siden. Du har ret,
man kan IKKE se momsnummer på CVR.dk

/Flemming

Fra : Leonard

Dato : 30-12-04 15:32

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote:

>Undskyld - en forglemmelse. Det blev ændret for et par år siden. Du har ret,
>man kan IKKE se momsnummer på CVR.dk

Og dermed harjeg ikke en chance for at vide om en virksomhed er
momsregistreret eller ej, udover at tro på den faktura jeg får derfra.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 15:43

In news:7848t0df4te6jb7uuo04un65a967270rtq@4ax.com,

> Og dermed harjeg ikke en chance for at vide om en virksomhed er
> momsregistreret eller ej, udover at tro på den faktura jeg får derfra.

Men kan du bruge den viden til noget?

Hvis moms figurerer på fakturaen må du formode, at virksomheden er
momsregistreret.
Hvis moms ikke figurerer på fakturaen, må du mig bekendt (jeg vil til
ikke at udtale mig så skråsikkert) ikke beregne moms, af beløbet du
faktureres.

> Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
> det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
> Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Enig. det er jo ikke Jeopardy det her.

Fra : Leonard

Dato : 30-12-04 16:45

wrote:

>Men kan du bruge den viden til noget?

Måske, hvis jeg gerne vil vide noget mere om et firma før jeg handler
med det.

> [...]
>Hvis moms ikke figurerer på fakturaen, må du mig bekendt (jeg vil til
>ikke at udtale mig så skråsikkert) ikke beregne moms, af beløbet du

Sådan gør jeg også, men det kan jeg jo først gøre når jeg har handlet
og fået en faktura.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 18:46

In news:oe88t0dptd4o4i3ds6jmcqvfo4clku4jlr@4ax.com,
Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> Måske, hvis jeg gerne vil vide noget mere om et firma før jeg handler
> med det.

Jeg kan godt følge dig i at du ønsker at vide hvem du handler med, men
er det væsentligt at vide om en potentiel handelspartner er
momsregistreret?

Andre oplysninger ses jo på fx. www.kob.dk www.cvr.dk

> Sådan gør jeg også, men det kan jeg jo først gøre når jeg har handlet
> og fået en faktura.

Right.

Dog trækker jeg nu stadig momsen fra, når jeg handler i den lokale
kontorforsyning, selv om han ikke er så flink til at skrive moms på
regningen..

Fra : Leonard

Dato : 30-12-04 19:37

wrote:

>men
>er det væsentligt at vide om en potentiel handelspartner er
>momsregistreret?

Tjah, måske.
Hvis jeg skal købe for noget for fx 12.500 kr. så er det i mit lille
firma ret væsentligt om det er med eller uden moms.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 20:24

In news:7ki8t0d3l7phej3esd2jn45v81jihkskjf@4ax.com,
Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> Tjah, måske.
> Hvis jeg skal købe for noget for fx 12.500 kr. så er det i mit lille
> firma ret væsentligt om det er med eller uden moms.

Det forstår jeg. ~ 3000 er da penge.
Hvis du køber / påtænker at købe varer / inventar for det beløb, har du
vel også / tager du vel også kontakt til leverandøren, for lige at
forhøre, nærmere om varen. (Jeg ved ikke hvilken branche vi taler om)
Når jeg kontakter potentielle leverandører spørger jeg altid til om
prisen er med eller uden moms. Det er ikke mange sekunder jeg sparer ved
at vide det, inden jeg kontakter firmaet.

Jeg formodder ikke at du bare sender en indkøbs rekvisition til et
fremmed firma, sådan udenvidere?

Fra : Leonard

Dato : 30-12-04 21:14

wrote:

>Hvis du køber / påtænker at købe varer / inventar for det beløb, har du
>vel også / tager du vel også kontakt til leverandøren, for lige at
>forhøre, nærmere om varen.

Jo jo, men når research nogengange foregår om aftenen, natten og i
weekenden, så er det ikke sådan lige at ringe til leverandøren ...
.... det har ikke været et problem endnu, de fleste har det jo med at
opgive priser eksl. moms også selvom de henvender sig til private.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 22:46

In news:o8o8t09hhnd4boc096lfpl68f2f82g74a1@4ax.com,
> [...]

> ... det har ikke været et problem endnu, de fleste har det jo med at
> opgive priser eksl. moms også selvom de henvender sig til private.

Right, når man læser annoncer, står der jo generelt, uanset om det er på
webben, eller det trykte medie om det er incl. eller excl. moms.

Nå, det er min sengetid, det bliver jo en lang dag i morgen.

Godt Nytår.

Fra : Leonard

Dato : 30-12-04 19:38

wrote:

>Dog trækker jeg nu stadig momsen fra, når jeg handler i den lokale
>kontorforsyning, selv om han ikke er så flink til at skrive moms på
>regningen..

Det lærte jeg til et infomøde hos T&S, at det duer ikke.
Han skal være flink og skrive det hele på fakturaen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 20:14

In news:4ni8t0pof9it48nu7lmmkr4ioikhqat1tb@4ax.com,
Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> Det lærte jeg til et infomøde hos T&S, at det duer ikke.
> Han skal være flink og skrive det hele på fakturaen.

Det har jeg også lært på et iværksætter kursus, der findes ingen
"formodningsregel" Men indtil T&S eller anden instans kommer efter mig,
vil jeg fortsætte i de tilfælde hvor jeg er 1 million % sikker (så mange
% findes der ikke i hele verden) på at min leverandør håndterer moms.