Blæk-niveau i printerpatroner
Fra : John N. H.

Dato : 26-12-04 16:40

Hej.

Jeg har lige købt en printer, HP deskjet 3650, og hver gang, jeg printer
noget ud, popper der en boks op, der angiver et "anslået blækniveau" for
hver patron, vist som søjler i to firkantede "kasser".
Jeg er nu kommet til at tænke på, hvad der ligger til grund for denne
visning. Er der tale om en elektrisk måling i selve blækpatronen, måske
lidt som tankmåleren i en bil, eller er der tale om en regnefunktion i
softwaren, som stepper et trin frem for hvert print, man tager.
Er det sidste tilfældet, ligner det rent gætværk, for softwaren kan jo
ikke vide, hvor tæt beskrevne sider, man printer.
Håber nogen her kan tilfredsstille min nysgerrighed.

Mvh
John
Fjern 2 gange *V8* i mailadr.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-12-04 17:07

"John N. H." <crazy7V8dog@pV8c.dk> skrev

> [...]
> ikke vide, hvor tæt beskrevne sider, man printer.
> Håber nogen her kan tilfredsstille min nysgerrighed.

Et eller andet sted i driveren eller i manualen, står der, at blækindholdet
udelukkende er anslået. Der er ingen måler i patronerne. Hvilken metode, der
ligger til grund for "gætterierne" fremgår ikke i mine HP printere...

Men alligevel er det ikke helt gætværk, fordi printeren ved jo ret præcist,
hvor meget hver enkelt farvehoved skriver ud.

Claus

Fra : Casper Bang

Dato : 26-12-04 17:53

[SNIP]

Så vidt jeg ved, "tæller" patronen hvor mange dråber den har smidt ud, og
printeren giver besked tilbage om softwaren til dette - som derved kan sige
hvor meget der er tilbage

Fra : anders majland

Dato : 29-12-04 10:51

> Så vidt jeg ved, "tæller" patronen hvor mange dråber den har smidt ud, og
> printeren giver besked tilbage om softwaren til dette - som derved kan
> sige hvor meget der er tilbage

I biler med indsprøjtning er det også den måde man måler benzinforbruget på.
Den ved ret præcist hvor meget den sprøjter ind i motoren. Jeg ser ikke
nogen grund til at en inkjet printer skulle være meget mindre præcis..