Ingen login som root?
Fra : Michael

Dato : 26-12-04 06:20

Jeg får ikke lov at logge ind som root,
kan godt køre andre programmer som root.
Har været inde i Kontrolcenter/ logoin-håndtering
der kan jeg ikke tilføje root til login?
Bruger Knoppix 3.7

Michael Linux newbie

Fra : Ib Larsen

Dato : 26-12-04 01:00

Michael wrote:

> Jeg får ikke lov at logge ind som root,
> kan godt køre andre programmer som root.
> Har været inde i Kontrolcenter/ logoin-håndtering
> der kan jeg ikke tilføje root til login?
> Bruger Knoppix 3.7

Det vil være en meget dårlig ide at have root i sin login-håndtering
Hvis du skal bruge root til noget specielt F.eks ændre i opsætningsfiler kan
du i KDE gå ind i filhåndtering (superbrugertilstand) som du finder i
kmenuen og system; men for en sikkerheds skyld så brug kun root hvis det er
absolut nødvendigt,husk at som root kan du komme grueligt galt afsted hvis
du laver en fejl, så root skal benyttes med omtanke.
Det er ikke for at skræmme dig; men f.eks alle system opsætninger skal laves
som root, og der skal man tænke sig godt om inden man begynder at ændre
noget, og såvidt muligt skal man ikke køre programmer som root, der er dog
nogle som kun kan køres som root, der bliver man så nødsaget til at gøre
det, eller skal man kun køre programmerne som bruger.

--
Mvh Ib Larsen

Fra : Michael

Dato : 26-12-04 16:48

Ib Larsen wrote:

> Det vil være en meget dårlig ide at have root i sin login-håndtering
> Hvis du skal bruge root til noget specielt F.eks ændre i opsætningsfiler kan
> du i KDE gå ind i filhåndtering (superbrugertilstand)<

Tak for hjælpen ! Er i gang med (prøver) at installere Mplayer, der
skulle jeg oprette en mappe som hedder codecs. Jeg havde ikke lige
tænkt på at bruge filhåndtering (superbrugertilstand).

Michael

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 26-12-04 16:12

Michael wrote:

Der er heller ikke specielt meget, som forhindre dig i at bruge sudo på
Knoppix.
--
/Sv-E

Fra : Rune Maagensen

Dato : 26-12-04 09:30

Michael wrote:
> Jeg får ikke lov at logge ind som root,

Mener du i kde eller i konsollen?

Man har ikke lyst til at logge ind som root i kde!!!

Derfor er det sikkert i KDE's kdm (den grafiske login manager) slået fra
at root har lov at logge ind.
Hvis ikke du har password til root skal du enten køre en
$sudo password root eller logge ind som single.

/Rune

Fra : Michael

Dato : 26-12-04 16:56

Rune Maagensen wrote:

> Mener du i kde eller i konsollen?

I kde

> Man har ikke lyst til at logge ind som root i kde!!!

Jeg spørger sikkert dumt nu, hvorfor ikke?

> Derfor er det sikkert i KDE's kdm (den grafiske login manager) slået fra
> at root har lov at logge ind.

Jeg tror efter jeg havde kørt apt-get update og installeret synaptic
package manager forsvandt muligheden i kde at logge ind som root.

Knoppix er installeret på harddisken som multi user.

Michael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-04 13:09

Michael wrote:

> Jeg spørger sikkert dumt nu, hvorfor ikke?

Det korte svar: man kan lave alverdens ulykker

Det længer svar: http://www.linuxbog.dk/sikkerhed/sikkerhed/root-access.html

Ivar Madsen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-12-04 10:08

Michael wrote :

> Jeg får ikke lov at logge ind som root,
<cut>
> Bruger Knoppix 3.7

Nu kender jeg ikke Knoppix, men det lyder som om den bruger KDM til at
lave en grafisk login. Hvis det er sådan, så kan du komme omkring
problemet ved at rette i filen $KDEDIR/share/config/kdm/kdmrc

Find linien "AllowRootLogin=false" og ret "false" til "true".
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Michael

Dato : 26-12-04 17:03

Thomas Overgaard wrote:

> Find linien "AllowRootLogin=false" og ret "false" til "true".

Det vil jeg prøve, takker.

Michael