BIND ?
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 25-12-04 13:28

Hej NG

Jeg har lige sat en intern DNS server op, der skal være DNS server for
domænet workgroup, og bare være forwarder til andre dns servere på nettet,
den virker også godtnok ... næsten

Min server har adressen 10.0.0.1 og er DNS server.

Dvs at på selve serveren, kan jeg godt slå en af de entrys op jeg har lavet
i workgroup zone filen, f.eks har min router adressen 10.0.0.3 (bare en
testrouter... ) og når jeg på selve serveren skriver nslookup router får
jeg:
]# nslookup router
Server: 10.0.0.1
Address: 10.0.0.1#53

Name: router.workgroup
Address: 10.0.0.3

Men når jeg laver samme trick på min WinXP workstation, siger den:

nslookup router
*** Can't find server name for address 10.0.0.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 10.0.0.1

*** UnKnown can't find router: Non-existent domain

Men jeg kan godt skrive nslookup tv2.dk og få svar, og den rigtige ip
adresse:

*** Can't find server name for address 10.0.0.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 10.0.0.1

Non-authoritative answer:
Name: tv2.dk
Address: 193.88.89.14

Men den kommer stadig med disse fejl, men jeg kan godt browse... Nogen der
ved hvad det kan være ? Hvis i skal se nogle configurations filer, så sig
endelig til...

Jeg har inden jeg kørte overstående kommandoer på min winxp, kørt en
ipconfig /flushdns for at være sikker på at den bruger min egen server, og
ikke bruger adresserne i dens DNS cache.

Mvh Jacob

Fra : Kasper Myram

Dato : 25-12-04 14:54

Jacob d'Andrade wrote:

> *** Can't find server name for address 10.0.0.1: Non-existent domain

Som den siger: Kan ikke finde navnet for IP-adressen... Du skal lave en
reverse!

Kasper

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 25-12-04 21:02

"Kasper Myram" <kasper@myram.dk> skrev i en meddelelse

> Som den siger: Kan ikke finde navnet for IP-adressen... Du skal lave en
> reverse!

Hej Igen

Se det tror jeg allerede jeg har lavet... her følger først workgroup zone
filen og bagefter 10.0.0.rev filen... reverse filen for denne zone.
(francesca er serveren med 10.0.0.1)
$TTL 1D
@ IN SOA ns.workgroup. hostmaster.workgroup. (
1999102400 ; serial number
60000 ; refresh (1 day)
3600 ; retry (1 hour)
2600000 ; expire (1 month)
60000 ; minimum (1 day)
)

;

;
; Dette domæs DNS-servere:
;
IN NS ns.workgroup.

;
; Mailserveren for dette domæ:
;
IN MX 0 mail.workgroup.

;
; Standardhostnavne afbildet til IP-adresser:
;
localhost IN A 127.0.0.1
francesca IN A 10.0.0.1

;
; Ãrige hostnavne afbildet til IP-adresser:
;
WLAN IN A 10.0.0.2
router IN A 10.0.0.3
;
; Alias adresser:
;
ns IN CNAME francesca.workgroup.
mail IN CNAME francesca.workgroup.
reverse filen
--
[...]

; NB: BRUG TABULATOR SOM MELLEMRUM
;

;
; Name Servers for this reverse zone:
;
IN NS ns.workgroup.
;
; Reverse mappings:
;
1 IN PTR francesca.workgroup.
1 IN PTR ns.workgroup. (denne har jeg fjernet igen, da det heller ikke
virkede )
2 IN PTR wlan.workgroup.
3 IN PTR router.workgroup.

Hvis det er fordi der er en fejl, så beklager jeg selvfølgelig, jeg er ikke
lige en haj til DNS endnu!!

Håber dette gør det lidt nemmere, den kommer stadig med de samme fejl som i
starten...

Mvh Jacob

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 25-12-04 21:05

PS: Glemte lige at skrive, at når jeg genstarter BIND, så kommer den med
denne fejl i var/log/messages

zone 0.0.0.10.in-addr.arpa/IN: has no NS records det er filen 10.0.0.rev,
men efter hvad jeg kan se så er der da en ns record i reverse filen... ?

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-12-04 10:20

Jacob d'Andrade wrote:

> [...]

rfc overtrædelse

nej, det burde det sgu heller ikke.. :P

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-12-04 21:45

Jacob d'Andrade wrote:

> [...]
> Server: UnKnown
> Address: 10.0.0.1
>
> *** UnKnown can't find router: Non-existent domain

Har du husket at sætte search i resolv.conf?

--
Kasper Dupont

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 25-12-04 21:47

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Har du husket at sætte search i resolv.conf?

search workgroup
nameserver 10.0.0.1

det er lokalt på nameserveren...

Jacob

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-12-04 22:10

Jacob d'Andrade wrote:

> "Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> search workgroup
> nameserver 10.0.0.1
>
> det er lokalt på nameserveren...

Det skal også gøres på klienten.

--
Kasper Dupont

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 26-12-04 16:22

> Det skal også gøres på klienten.

Hej igen...

Well nu har jeg fået kørt Bind og dhcpd sammen, så dhcpd får skrevet navnene
ind i dns serveren når den leaser en ip ud, og i dhcp serveren sender den
dns suffix med ud, men fejlen kommer stadig, men hvis ikke den har den helt
store betydning så er det sku også ligemeget, det er bare en dns server til
at lege med på mit eget net...

Tak for hjælpen.

Mvh Jacob

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-12-04 00:06

Jacob d'Andrade wrote:

> Well nu har jeg fået kørt Bind og dhcpd sammen, så dhcpd får skrevet navnene
> ind i dns serveren når den leaser en ip ud, og i dhcp serveren sender den
> dns suffix med ud,

Det er en måde at gøre det på. Så skal du bare
sikre dig, at klienterne er sat op til at bruge
oplysningen fra DNS serveren. Snif evt. trafikken
for at se, om DNS serveren faktisk sender det
rigtige.

--
Kasper Dupont

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 27-12-04 18:44

"Jacob d'Andrade" <jacob@NOSPAMthezub.dk> writes:

> [...]
> store betydning så er det sku også ligemeget, det er bare en dns server til

Til sådan et projekt (dhcp og dns til hjemmenetværket) synes jeg at
dnsmasq er bedre egnet end dhcpd og bind, som er noget tungere at danse
med.

Pakkebeskrivelsen i debian:

Dnsmasq is lightweight, easy to configure DNS forwarder and DHCP
server. It is designed to provide DNS and, optionally, DHCP, to a
small network. It can serve the names of local machines which are
not in the global DNS. The DHCP server integrates with the DNS
server and allows machines with DHCP-allocated addresses
to appear in the DNS with names configured either in each host or
in a central configuration file. Dnsmasq supports static and dynamic
DHCP leases and BOOTP for network booting of diskless machines.

Det er (imho) nemt at få til at virke uden anden hjælp end kommentarerne i
opsætningsfilen, og det er meget lidt der skal ændres (jeg har
indkommenteret/rettet 7 linjer):

interface=eth1
bind-interfaces
expand-hosts
domain=unseen
dhcp-range=192.168.0.50,192.168.0.150,12h
dhcp-option=42,192.168.0.1
local-ttl=60

Mvh.

Dennis Jørgensen