laksekniv
Fra : Gerner Majlandt

Dato : 25-12-04 00:10

Hej

jeg havde skrevet en filetkniv på min ønskeseddel, men jeg har fået en
laksekniv, så jeg vil lige høre hv ad man bruger sådan et til?

http://www.el-forretningen.dk/shop/default.asp?ProductID=1907

mvh
Gerner Majlandt

Fra : David

Dato : 25-12-04 00:45

Hej Gerner.

Jeg vil tro kniven egner sig til at skære tynde skiver af røget, eller
gravad lakse / ørrede fileter.
Jeg bruger normalt en alm. kokkekniv, din ser ud til at være bedre til
foremålet.

David.

Fra : Splitcane

Dato : 25-12-04 02:56

"Gerner Majlandt" skrev d. 25-12-04 00:10 dette indlæg :
> [...]
>
> jeg havde skrevet en filetkniv på min ønskeseddel, men jeg har fået en

> laksekniv, så jeg vil lige høre hv ad man bruger sådan et til?

Du har fået en kniv til at skære pålæg med (tynde skiver af koldrøget
laks, cappacio etc.) Filetkniven er til at skære fileten af fisken, så
den kan kommer til koldrøgning - eksempelvis.
De to knive er vidt forskellige både i udseende og anvendelse. Det
betyder ikke man ikke kan hutle sig gennem med den ene kniv til det
andet formål.

Glædelig jul.

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 25-12-04 10:04

Splitcane wrote:
> [...]
> De to knive er vidt forskellige både i udseende og anvendelse. Det
> betyder ikke man ikke kan hutle sig gennem med den ene kniv til det

Det er nu ikke nemt at slagte en fisk med laksekniven, da den er rund på
"spidsen"

--
Calle.

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-12-04 12:42

On Sat, 25 Dec 2004 00:10:14 +0100, "Gerner Majlandt"
<majlandt@mail.dk> wrote:

>Hej
>
>jeg havde skrevet en filetkniv på min ønskeseddel, men jeg har fået en
>laksekniv, så jeg vil lige høre hv ad man bruger sådan et til?

Du har jo allerede fået så rigeligt med svar vedrørende brugen af en
laksekniv, men jeg vil som tidligere fiskehandler følgende anbefaling
til dig, hvis/når du køber en filetkniv. I de fleste fiskerihavne
findes en butik der har sin primære kundekreds blandt fiskere. Disse
butikker sælger som oftes også til private, og forhandler blandt andet
filetknive fra Bacho. Disse knive kan ved korrekt slibning holde
skæret rigtigt godt og desuden blive rageknivs-skarpe... Mener jeg
plejede at skære 2-3 kasser (60-90 kg) rødspætter til filet (inklusive
afskæring af skind) inden slibning.
Så vidt jeg husker lå prisen omkring 100 ex. moms.

Venlig hilsen
Arne Jensen

Fra : Calle.

Dato : 27-12-04 12:01

Arne Jensen wrote:

> [...]
> afskæring af skind) inden slibning.
> Så vidt jeg husker lå prisen omkring 100 ex. moms.

Ja, jeg var inde i centrum for at købe en filetkniv til min onkel, der ville
de have over 200,- for en ganske alm. en. Så slog det mig, at køre over på
havnens skibsproviantering. Bingo, meget bedre kniv til under en hund.
--
Calle.

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 27-12-04 14:35

Hej

Tak for alle jeres svar

mvh
Gerner

Fra : Nils Thorlak

Dato : 06-01-05 12:43

Den må da bruges til at skære tynde fine skiver af en røget laks...