Gps og bærbar pc og en lille rettelse
Fra : Sven Hansen

Dato : 24-12-04 16:49

Gps og bærbar pc

Hej alle

et lille problem jeg har fået på halsen*S*

Min GPS Furuno GP 30 med seriel interface sammen med en HP pavilion
dv1074ea uden comport men usb porte er der nok af ...

software det levende søkort 2 kan der kun vælgers com porte

hvad gør jeg og hvordan ?

god jul
og med håb om en god sejl sæson

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-12-04 17:02

"Sven Hansen" <sven@hansen.tdcadsl.dk> skrev:

> hvad gør jeg og hvordan ?

Køber en USB-comport adapter hos f.eks. www.danbit.dk

Da det er et hardware/edb problem, sætter jeg FUT til news:dk.edb.hardware

>god jul

I lige måde

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 25-12-04 12:36

In news:cqhehi$2bak$1@news.cybercity.dk,
Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> Køber en USB-comport adapter hos f.eks. www.danbit.dk
>
> Da det er et hardware/edb problem, sætter jeg FUT til

> I lige måde
>
> Claus

Jeg har ingen interesse i gruppen dk.edb.hardware, men er *meget*
interesseret i, hvordan problemet klares.
Emnet er bestemt relevant for denne gruppe.
Hvad nu hvis det var et spørgsmål om noget med en motor, skulle der så også
futtes til dk.motor eller hvad den gruppe feks. hedder og så fremdeles.

Fortsat god jul.

--
Husk - at hver morgen er den
første dag i resten af dit liv!

Fra : MAXI-87

Dato : 25-12-04 12:58

> Da det er et hardware/edb problem, sætter jeg FUT til news:dk.edb.hardware
Skal du nu også bestemme hvad vi andre gerne vil debattere ? ;-(

Hans

Fra : Sven Hansen

Dato : 25-12-04 13:57

Kære Claus

Denne nyhedsgruppe er oprettet 07-08-1998

Denne nyhedsgruppe er oprettet 07-08-1998 og skal være meget bredt dækkende
for at alle kan være her i dette forum, dette var intensionen da jeg søgte
oprettelse af denne gruppe og fik det!!!

læs nu dette og fortæl mig hvor vi gør noget galt siden vi skal have dig som
dommer ?

Et godt råd! stift din egen news gruppe der varetager dine interesser.

dette var et lille juleopkast*S* over den mudderkastning som finder sted.
som stjæler pladsen og opmærksomheden i stedet for at vi deler dem maritime
viden med andre

god jul og godt nytår

Sven Hansen
Skipper på Else

Velkommen til dk.fritid.sejlads

Hej alle fritidssejlere

Så blev dk.fritid.sejlads endelig søsat. På vegne af gruppens initiativtager
Sven Hansen og jeg selv, som også hjalp lidt til med oprettelsesproceduren,
vil jeg gerne byde alle velkommen til dk-hierarkiets sejlads-gruppe. Jeg vil
også gerne takke hierarkiets ejer, Tele Danmark Internet og deres
styregruppe for at vi nu har fået gruppen oprettet.

HVAD ER GRUPPENS FORMÅL ?

Gruppens fundats ser således ud:

Formålet med denne gruppe er diskussion af emner med relation til al
fritidssejlads, herunder sejlads for sejl, motor, eller muskelkraft.

Eksempler på relevante emner er:

Båd design

Bådbygning og vedligeholdelse

Turforslag og turbeskrivelser

Kapsejlads

Navigation

Bådudstyr

Annoncering af stævner og arrangementer er velkomment.

Private køb & salg annoncer og kommerciel annoncering er ikke tilladt.

Gruppen skulle gerne være et nyttigt forum for diskussion blandt alle, som
færdes på vandet i fritiden, hvad enten det sker i sejlbåd, motorbåd,
kano/kajak, robåd, windsurfer, eller hvad man ellers kan tænke sig af
fartøjer. Udover selve sejladsen vil mange sikkert gerne diskutere emner som
bådbygning, reparation og vedligeholdelse, samt alt hvad der kan fås af
bådudstyr. Disse emner er udtrykkeligt indeholdt i fundatsen, selvom nogen
måske vil mene at de strengt taget ikke hører under emnet "sejlads".

BURDE VI IKKE HAVE UNDERGRUPPER TIL ALLE DE FORSKELLIGE EMNER ?

Gruppen dækker et ganske bredt spektrum af emner, hvoraf den enkelte bruger
måske kun er interesseret i nogle stykker, og der vil derfor sikkert opstå
en vis fragmentering undervejs. Inden vi går i gang med at foreslå
undergrupper til det ene og det andet, så synes jeg vi skal vente og se hvor
megen trafik der overhovedet bliver på denne"altfavnende" gruppe. Så længe
der kun er een gruppe, kan vi også håbe at de enkelte fraktioner kan lære af
hinanden ved at diskutere indbyrdes -- og i hvert fald skulle vi gerne kunne
være fælles om gruppen uden at der opstår "krige" a la sejl vs. motor vs.
padel/årer eller kapsejler vs. tursejler.

HVAD SKAL VI MED EN DANSK SEJLADSGRUPPE, NÅR VI HAR DE INTERNATIONALE ?

Der findes nogle gode og meget aktive internationale USENET-grupper, som
tilsammen dækker omtrent samme formål som dk.fritid.sejlads. Det drejer sig
om rec.boats og dens undergrupper (f.eks. rec.boats.racing,
rec.boats.cruising og rec.boats.paddle). Også rec.windsurfing og enkelte
grupper under rec.sport.* har emne mæssigt overlap med denne.

Der er to gode årsager til at bruge dk.fritid.sejlads i stedet for disse
grupper. Dels kan eller gider man måske ikke læse og skrive engelsk, og dels
er nogle sejlads-relaterede emner geografisk eller kulturelt specifikke for
Danmark og omegn. Men trods alt er sejlads jo et ganske internationalt
begreb, og mange sejlads-diskussioner vil ikke være specifikke for Danmark,
så hver gang man starter en ny diskussion synes jeg man bør overveje,
hvorvidt den hører hjemme her i den danske gruppe, eller om man vil få mere
ud af at bruge en af de internationale. Lad generelt være med at krydsposte,
d.v.s. udsende den samme artikel samtidig på både dk.fritid.sejlads og en
eller flere at de andre. Hvis diskussionen er international (og på engelsk),
kan alle de som er interesserede se den i de internationale grupper, og så

behøver vi ikke noget ekko af diskussionen her i dk.fritid.sejlads

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-12-04 17:51

"Sven Hansen" <sven@hansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Denne nyhedsgruppe er oprettet 07-08-1998 og skal være meget bredt
dækkende
> for at alle kan være her i dette forum, dette var intensionen da jeg søgte
> oprettelse af denne gruppe og fik det!!!

Gruppen er ikke beregnet til debat at edb-problemer. det er der andre
grupper til.

> læs nu dette og fortæl mig hvor vi gør noget galt siden vi skal have dig
som
> dommer ?

Med den indstilling kan man næppe forklarer dig noget som helst!

lev med reglerne på usenettet eller gør noget aktivt for at lave dem om!

FUT dk.admin.netikette

Claus

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 25-12-04 16:50

> Skal du nu også bestemme hvad vi andre gerne vil debattere ? ;-(
>
> Hans

Hej Hans.

Jeg har læst denne gruppe længe og kan kun se at Claus prøver at hjælpe
andre og det må alle da være glad for.
Jeg er ikke ekspert men hvis man sætter fut til en anden NG er der vel bare
flere der kan hjælpe.

mvh Finn

Fra : MAXI-87

Dato : 25-12-04 17:37

> [...]
> andre og det må alle da være glad for.
> Jeg er ikke ekspert men hvis man sætter fut til en anden NG er der vel
Hej
Du har delvis ret - MEN hvad med en henvisning uden FUT, det sker jo dette -
alle indlæg futter over i news:dk.edb.hardware
Det omtalte problem, kunne jo også være en der havde en løsning på,
her i gruppen.
Og hvorfor er det lige, hver gang - uden nåde for ret, at det er den samme
der sætter fut hver gang.
Hilsen
Hans

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 26-12-04 22:01

<snip noget edb-skibs-hardware>

Først lige glædelig jul (også til Claus, selvom at det er OT)

Claus dog, du skulle have ønsket dig nogle større sko i julegave
I denne moderne sejlertid er der sneget sig et (for nogle) nyt emne ind,
nemmelig "moderne IT navigation".
Og jeg ville ikke tro at det kræver ændring at fundsatsen at tale om
IT-hardware når det drejer sig om brug af dette på et skiv. Om
konfigurationen er GPS mus med Labtop eller Furuno GP 30 med Laptop, så
mener jeg at det er relavant.

Mit ønske for 2005 ville være lidt mindre mudderkastning og regelrytteri (og
så lige måske at holde op med at ryge). Jeg syntes det er skønt med Usenet,
man finder ikke en større videns-tank nogen steder.
--
Godt nytår
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-12-04 17:48

> Skal du nu også bestemme hvad vi andre gerne vil debattere ? ;-(

Er der nogen, som har påstået det?

Denne gruppe omhandler sejlads og ikke edb problemer. Det er der masser af
andre grupper til, og da det hverkern er et navigations eller
sejladsproblem, er den rette gruppe dk.edb.hardware.

Har du et problem med det, så må du forslå fundatsændringer i det rette
forum.

FUT dk.admin.netikette

Claus

Fra : ibber

Dato : 27-12-04 10:29

> [...]
> sejladsproblem, er den rette gruppe dk.edb.hardware.
>
> Har du et problem med det, så må du forslå fundatsændringer i det rette

Nu har claus netop haft en større polemik i dk.marked.privat.edb hvor han
truer med anmeldelse og trusseler som uanmeldt besøg i hjemmet, så for at få
lidt oprejsning futter han straks over i dk.fritid.sejlads og går igang med
flueknepperi, hvilket heller ikke har meget med sejlads at gøre.

GPS Furuno og det levende søkort er så vidt jeg er orienteret noget man
bruger til sejlads ergo er svaret relevant.

Fra : Torben Bach

Dato : 25-12-04 12:41

In news:41cc3a66$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]
> og med håb om en god sejl sæson

Jeg har ingen interesse i gruppen dk.edb.hardware, men er meget interesseret
i, hvordan dette og lignende problemer klares, når nu det har noget med
installationer på/i en båd.

Fra : Per Christiansen

Dato : 04-01-05 16:53

Det nye år starter godt HVA /

Godt nytår Til alle.

Fra : Sven Hansen

Dato : 04-01-05 17:28

> [...]
> dv1074ea uden comport men usb porte er der nok af ...
>
> software det levende søkort 2 kan der kun vælgers com porte

Hej med jer

håber det er ok at fortælle et USB til COM port adaptoren fra T. Hansen
http://www.thansen.dk/products.asp?c=378212422&n=496908102#xy fungerer
sammen med det nævnte udstyr

Godt Nytår til jer alle også dig Claus

Mvh Sven