Epoxy (off topic)
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 24-12-04 10:13

Hej

Jeg vil lægge epoxy på mit værkstedsgulv, kan man det selv (hjælp ønskes da)

Eller er det fagmand der skal til?

mvh
/Børge

Fra : Preben Christensen

Dato : 24-12-04 10:45

Hej

Jeg har før været med til at lægge epoxy på betongulve
Det er noget giftigt stads så det kræver åndedrætsværn
af den godkendte type til epoxy brug.
Det kræver også at underlaget er fuldstændigt rent og støvfrit.
Hvor bor du??

--
Venlig Hilsen
Best regards

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-12-04 13:49

Da jeg var en stor knægt (midten af tyverne) malede mine forældre deres
værksted (industrialiseret bogbinderi) med en epoxy baseret maling. De kørte
med Europaller på mellem 1 og 1,5 ton og var trætte at skulle male gulv 2
gange om året. Epoxymalingen holdt i ca 2-3 år før den begyndte at skalle af
ved rampen. Det er ganske vist længe siden, men epoxy er jo epoxy.

De kommer i aften, så jeg kan få lidt info om metoden/produktet og
verificeret at jeg husker rigtigt.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-12-04 13:53

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil lægge epoxy på mit værkstedsgulv, kan man det selv (hjælp ønskes
da)
> Eller er det fagmand der skal til?

Det kommer an på, hvad du mener med epoxy. Epoxy er nærmest en
massebetegnelse, så du må være mere specifik. Hvad er formålet, er det blot
for at male eller er det for at fylde ujævnheder osv ud?

Claus

Fra : Martin [5220]

Dato : 25-12-04 17:08

> da)

Jeg fik i sin tid lagt det på gulvet i vores firma, det var en process der
bestod af flere delprocessor. For målet med det var den gang at få gulvet
mere plant samt at gøre det mere rengøringsvenligt og skridsikkert.

Det blev malet med 3 forskellige slagt epoxy og grundere og inden sidste lag
blev der strøet kvartssand på som skridsikring.

Selve hærdetiden var en hel del længere end vi kender den fra
epoxyreparationer på både, men gulvet var brugsklart i løbet af 48 timer.

Epoxyen de brugte krævede ikke specielle former for åndedrætsværn, de sagde
at de giftige typer hørte fortiden til, - så kan man jo stille
spørgsmålstegn ved om det er epoxy som vi kender det fra bådrep.

Hvis det var mig tror jeg jeg ville finde en stærk type 2-komponent maling,
rense gulvet rigtig godt med højtryksrenser og så male det en 3-4 gange og
strø alm. ovntørret sand som du kan købe i byggemarkeder på inden
andensidste gang maling tørrer op.

Held og lykke.

/Martin

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-12-04 11:24

Hej

jg er i "learning mode" dvs jeg ved ikke ret meget om emnet endnu, men har
da allerede lært en del fra svar.

Gulvet er et rent beton gulv, slebet, men med "huller" fordi det begyndte at
regne under støbningen.

Så jeg skal formentligt både udjævne, og skabe et stærkt slidlag (dog til
privat brug, hvis der er forskel)

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-04 11:42

Mon ikke det skal primes på samme måde som når man bruger det tynde
flydespartel ? Ellers tror jeg der er risiko for det slipper. Beton er jo
porøst i overfladen; selv om det virker hårdt når man falder og slår sig på
det.

Mon ikke der er en Fijian43 selvbygger der kan komme med nogle tips. De må
jo have samme udfordring. Eller det er måske nemmere når de har fiber i
betonen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-04 12:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Mon ikke der er en Fijian43 selvbygger der kan komme med nogle tips. De må
> jo have samme udfordring. Eller det er måske nemmere når de har fiber i
> betonen.

Der er intet fiber i betonnen. Det er helt almindeligt beton lagt på et
fintmasket stål "net". (stringere, der er bundet sammen i hånden).

Men inden priming bliver det slebet grundigt med bl.a. en slibesten....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-04 13:31

Nå, OK, jeg troede det var sådan noget de brugte:
http://www.lystsejleren.dk/bygogsejl/fiberbeton.html

Men det er nok en lidt nyere (uprøvet) teknik.

/Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-04 12:14

> [...]

> regne under støbningen.
> Så jeg skal formentligt både udjævne, og skabe et stærkt slidlag (dog til

Du skal have fat i Kromans epoxy. Alt andet er simpelthen for dyrt.
http://www.lkr-epoxy.dk/ De er eksperter i gulvepoxy, og jeg er sikker på,
at de vil give dig en ordentlig instruktion.

Alternativt er der flere muligheder med specielbeton, men det har jeg ikke
forstand på.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-04 12:20

Klart. LKR i Karlslunde. Super fif fra Claus. Der får man det også i lidt
større spande, så man bare kan hælde på.

(Det burde jeg, som er opvokset i Karlslunde, have tænkt på med det samme)

Gå ned og tal med dem. De er altid friske på en kop kaffe og en snak. Bare
sig du sejler. De sejler selv motorbåd (Hundige)

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-04 12:36

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i

> Klart. LKR i Karlslunde. Super fif fra Claus. Der får man det også i lidt
> større spande, så man bare kan hælde på.

Det er jo ikke noget, jeg er meget for at anbefale, men det kan vel for
pokker bruges til gulve !

> Gå ned og tal med dem. De er altid friske på en kop kaffe og en snak. Bare
> sig du sejler. De sejler selv motorbåd (Hundige)

Er du sikker? Lars Kroman er jo død...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-04 13:25

Jeg plejer at tale med hans søn (- tror jeg det er)..... Lars var jo den
(halv)gamle, var han ikke ??