Igang med Linux
Fra : John Jessen

Dato : 23-12-04 16:00

Trods al mulig forsigtighed og virusskjold, fik jeg en virus i går. Jeg har
længe gået og overvejet at skrotte Micro$oft for good, så nu er beslutningen
taget!

Men hvordan kommer man lige igang uden at knække nakken? Er der nogle builds
der kan anbefales frem for andre?

Et andet spørgsmål er om man kan afvikle Windowsprogrammer under Linux. Det
vil være lidt træls at skulle erstatte samtlige programmer (eks. Macromedia
Fireworks/DreamWeaver, FTP etc), så kunne mna nøjes med styresystemet,
office pakke og mail/nyhedslæser, ville det være dejligt.

Jeg glæder mig meget til projektet, og takker på forhånd for hjælpen!

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-04 16:44

On Thu, 23 Dec 2004 16:00:09 +0100, John Jessen wrote:

> Trods al mulig forsigtighed og virusskjold, fik jeg en virus i går. Jeg har
> længe gået og overvejet at skrotte Micro$oft for good, så nu er beslutningen
> taget!
Flere vil formentlig følge dig

> Men hvordan kommer man lige igang uden at knække nakken? Er der nogle builds
> der kan anbefales frem for andre?

For et hurtigt overblik over distributioner, og deres målgruppe:
http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php

For hjælp til installation:
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/index.html.php
http://www.klid.dk/sw/

Eventuel kunne du prøve et par live-cd distributioner først, da det ikke
kræver installation på computeren før brug:
Søg på google efter knoppix, ubuntu, pclinux.

> [...]
> Fireworks/DreamWeaver, FTP etc), så kunne mna nøjes med styresystemet,
> office pakke og mail/nyhedslæser, ville det være dejligt.

For anvendelse af windowsprogrammer under linux kan du se her:
http://www.codeweavers.com/

> Jeg glæder mig meget til projektet, og takker på forhånd for hjælpen!
Held og lykke.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : John Jessen

Dato : 24-12-04 13:57

> Eventuel kunne du prøve et par live-cd distributioner først, da det ikke
> kræver installation på computeren før brug:
> Søg på google efter knoppix, ubuntu, pclinux.

Tusind tak for en meget instruktiv oversigt til jer begge!
Jeg har nu valgt Fedora, downloadet de 4 CD-ROM ISO filer, samt skrevet det
ud jeg skal bruge vedr. min hardwarekonfiguration.

Inden jeg går igang med selve installationen, vil jeg dog lige prøve ubuntu
som jeg også har downloadet. Når jeg brænder warty-release-live-i386.iso til
en CD-ROM, så undrer det mig lidt at jeg ikke bagefter via explorer kan se
filen (brænding successfuld og efterfølgende dataverifikation ditto), og da
jeg har slået "Vis systemfiler" til, burde filen vel vises uanset hvad.
Måske et dumt spørgsmål, men skal jeg brænde som "Bootbar datadiskette"? Det
har jeg også prøvet dog med en systemfejl til følge: Datafejl (cyklisk
redundanscheck > Fejl under læsning af COMPOSEDFILE > Casching of files
failed).

Det er muligt at min brænder er i udu, da jeg heller ikke kan se de fire
iso-filer med Fedora. Men inden jeg skrotter brænderen vil jeg godt lige
høre om andre har et bud på problemet.

Hilsen John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-12-04 14:54

On Fri, 24 Dec 2004 13:57:23 +0100, John Jessen wrote:

> Det er muligt at min brænder er i udu, da jeg heller ikke kan se de fire
> iso-filer med Fedora. Men inden jeg skrotter brænderen vil jeg godt lige
> høre om andre har et bud på problemet.

iso-filer skal brændes som et image. De er en komplet byte for byte kopi
af en CD. Kan dit brændersoftware ikke finde ud af det, bør du opgradere
softwaren.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : John Jessen

Dato : 25-12-04 20:16

> For hjælp til installation:
> http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/index.html.php
> http://www.klid.dk/sw/

Jeg har defragmenteret min Win-XP NTFS harddisk, og skal nu have oprettet
en partition til Linux. Men hvorfor er det lige at man skal bruge
DOS-programmet fips.exe fremfor XP's filhåndteringsværktøj?

Umiddelbart havde jeg regnet med at bruge XP's værktøjer, og så reformattere
den nye partition til FAT32 som jeg har forstået fungerer bedre sammen med
Linux.

Efter lidt "frem og tilbage", er jeg nu endt med 3 CD-rommer med Mandrake,
og det burde vel - såfremt partitioneringen lykkes - bare køre ved at boote
fra CD1 og så følge anvisningerne? Jeg har selvfølgelig taget sikkerhedskopi
af mine data, men vil være lidt træt af at stå i en situation hvor jeg ikke
kan starte op med XP!

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-12-04 20:30

On Sat, 25 Dec 2004 20:16:28 +0100, John Jessen wrote:

> Jeg har defragmenteret min Win-XP NTFS harddisk, og skal nu have oprettet
> en partition til Linux. Men hvorfor er det lige at man skal bruge
> DOS-programmet fips.exe fremfor XP's filhåndteringsværktøj?

Det kan jeg ikke svare på, da jeg aldrig har haft XP installeret,

> Umiddelbart havde jeg regnet med at bruge XP's værktøjer, og så
> reformattere den nye partition til FAT32 som jeg har forstået fungerer
> bedre sammen med Linux.
Med Fat32 har du mulighed for at dele data med windows og linux, men den
partition hvor linux skal installeres, skal have sit eget filsystem.
Mandrake kan vist frigive plads på din disk, men det sikreste vil være,
hvis du fra et windowsprogram skrumper C: og efterlader 5 - 10 GB uden
filsystem, som du så kan lade Mandrake benytte under installation.

> [...]
> selvfølgelig taget sikkerhedskopi af mine data, men vil være lidt
> træt af at stå i en situation hvor jeg ikke kan starte op med XP!
Du behøver ikke at frygte for. ikke at kunne start XP, da Mandrake laver
en bootmenu, hvori du har mulighed for at vælge mellem XP og Mandrake,
når du starter computeren.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : John Jessen

Dato : 26-12-04 10:22

> Du behøver ikke at frygte for. ikke at kunne start XP, da Mandrake laver
> en bootmenu, hvori du har mulighed for at vælge mellem XP og Mandrake,
> når du starter computeren.

Operationen lykkedes sørme! Både XP og Linux fungerer fint.

Men jeg opdagede at broweren konqueror er standardbrowser, hvilket egentlig
undrer når det er en ret ny distribution (Mandrake 10.1). Men well, jeg
ville lige downloade og installere Firefox 1.0. Man kan så vælge mellem at
downloade til disk eller åbne med "Ark". Men hvordan installerer man? Jeg
har dobbelklikket og i det hele prøvet at se om nogle af filerne i pakken
skulle være exe, men så let er det åbenbart ikke?

Skal man prøve at finde en Firefox med endelsen .rpm ?

Tak for hjælpen!

John

Fra : Jørgen

Dato : 26-12-04 11:05

> [...]
> i pakken skulle være exe, men så let er det åbenbart ikke?
>
> Skal man prøve at finde en Firefox med endelsen .rpm ?

Ja, find en .rpm
Download den til din disk, og bed Mandrake om at installere den. (Jeg tror
nok det er fra Mandrake kontrolcenter, men er ikke sikker - jeg bruger selv
SuSE)
Valgfrihed er en forvirrende størrelse KDE et din standardbrowser fordi
du kører en KDE desktop.
På linux skal der ikke være et særligt "efternavn" for at de kan køres.
Imidlertid vil jeg anbefale, at du i første omgang kun installerer .rpm
programmer, så hjælper din linux dig med at kontrollere om alle
støttebiblioteker mv er til stede, eller giver besked om hvad der eventuelt
mangler.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-12-04 14:34

Den Sun, 26 Dec 2004 11:05:24 +0100. skrev Jørgen:

> [...]
> nok det er fra Mandrake kontrolcenter, men er ikke sikker - jeg bruger selv

Hvis du vil have den nyeste firefox, så ligger den i tar.gz format.
Du kan bla hente den danske version på
http://klid.dk/homeftp/firefox/firefox-1.0.installer.tar.gz
læg den et sted fx i ~/src/ og pak den ud med

tar xzf firefox-1.0.installer.tar.gz

cd firefox-installer
../firefox-installer

og besvar diverse spørgsmål.

Det undrer mig at firefox-folkene ikke hear lavet en smartere
installation, med brug af .rpm og/deb pakker...

> Valgfrihed er en forvirrende størrelse KDE et din standardbrowser fordi
> du kører en KDE desktop.

Jeg skal lige oversætte: Konqueror er din standardbrowser fordi du kører
KDE desktop, og konqueror er KDEs standardbrowser.

> [...]
> installerer .rpm programmer, så hjælper din linux dig med at
> kontrollere om alle støttebiblioteker mv er til stede, eller giver

Der er en vejledning om hvordan du kan installere ting til Mandrake 10.1
på adressen http://klid.dk/sw/mdk101/ så bruger du mandrakes
kontrolcenter til at installere - ca 8.000 pakker er tilgængelige på
denne måde.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 23-12-04 17:36

John Jessen wrote:

> [...]
> styresystemet, office pakke og mail/nyhedslæser, ville det være dejligt.
>
> Jeg glæder mig meget til projektet, og takker på forhånd for hjælpen!

For det første findes der ikke én universal linux-distribution, der kan
anbefales til alle brugere. En stor del af grundtanken bag Linux er netop,
at brugerne skal anvende deres frihed til at vælge...

Med det ovenstående i tankerne vil jeg dog anbefale én af de RPM-baserede
distributioner til nybegyndere. Dvs. fx. SuSE
(http://www.novell.com/linux/suse/), Mandrake
(http://www.mandrakelinux.com/), Yoper (http://www.yoper.com/), ...
Alle disse distributioner har en brugervenlig installation og konfigurering,
hvor det er relativt nemt at skifte fra en windows brugerflade.

Men måske skal du starte med en live-cd/dvd, hvor du kan finde en
introduktion til Linux uden forandringer på din harddisk. Disse kan fx.
findes her: SuSE-live (http://ftp.suse.com/pub/suse/i386/live-cd-9.2/),
Knoppix (http://www.knoppix.net/get.php), Ubuntu Live
(http://www.ubuntulinux.org/download/), PCLinuxOS
(http://www.pclinuxonline.com/pclos/html/download.html), ...

Mht. anvendelsen af Windows-programmer, kan du for langt de fleste
programmer finde lige så gode Linux-varianter, men eller kan adskillige
Windows programmer køres vha. Crossover Office
(http://www.codeweavers.com/products/crossover/).

Fra : Tom L Jakobsen

Dato : 24-12-04 14:36

Jacob Tranholm skrev:

> Men måske skal du starte med en live-cd/dvd, hvor du kan finde en
> introduktion til Linux uden forandringer på din harddisk. Disse kan fx.
> [...]

Og så var det at i glemte SimplyMepis ! Som Linuxbruger på 8.måned vil
jeg påstå at det er den rigtige dist at starte med !
Ingen anden giver så behagelig en start som Mepis og jeg har testet alle
dem som nævnes.
Og at fedora endnu engang blev foreslået til en nybegynder må jeg
protestere over !!! Fede-Dora er IKKE en begynder distro !

Fede-dora er sikkert fin men ikke når det handler om at skifte fra
windows, der er simpelthen for mange ting man skal sidde og nørkle med
og alt for mange valgmuligheder i installationen.
Skal man installere alle pakkerne ?
Hvorfor virker mine MP-3 filer ikke ?
Hvorfor kan jeg ikke se sider med flash og java ?

o.s.v - o.s.v

Heller stikke folk en Mepis som "out of the box" beviser at Linux kan
ALT !.. Så kan man senere lege med at få fedora til at kunne alle disse
ting som man tager for givet når man kommer fra Windows.

Og kort og godt...apt-get er genialt !

WEll...Det var bare lige lidt generelt vrøvl ! Men overvej lige om "i" i
skulle anbefale Mepis når i får spørgsmålet om hvilken distro man skal
starte med.

http://www.mepis.org
http://www.mepis.linuxkiosken.dk

Venligst
Tom

Fra : John Jessen

Dato : 24-12-04 14:44

> WEll...Det var bare lige lidt generelt vrøvl ! Men overvej lige om "i" i
> skulle anbefale Mepis når i får spørgsmålet om hvilken distro man skal
> starte med.

Tak også til dig. Lige for en ordens skyld vil jeg nævne at mit valg af
Fedora blevet foretaget ud fra en gennemlæsning af
http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php samt lidt søgning på nettet
i almindelighed. Det blev ikke direkte foreslået i denne tråd.

Det som virker svært for mig at overskue, selv om jeg nu i 1½ år har
arbejdet med oscommerce, er hvordan man arbejder med et så "kaotisk" system
som Linux. XP er jo lige ud af landevejen, og der er kommer løbende nye
releases så man kan opgradere. Det formoder jeg er noget mere bøvlet ved
Linux, eller også skal man smide en hel ny distro på istedet for at tænke i
opgraderingsbaner?

Nå, men opgradering er det der står først for. Når jeg får løst udfordringen
med min ubuntu smagsprøve, vil jeg da have Mepis med i mine overvejelser!

John

Fra : John Jessen

Dato : 24-12-04 14:45

> Nå, men opgradering er det der står først for. Når jeg får løst
> udfordringen

Indsæt lige "ikke" mellem "er" og "det"

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 24-12-04 15:25

John Jessen wrote:

> [...]
> http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php samt lidt søgning på nettet
> i almindelighed. Det blev ikke direkte foreslået i denne tråd.

Et andet generelt råd er at vælge den distro som din omgangskreds
bruger, så du kan få hjælp dér.

> [...]
> Linux, eller også skal man smide en hel ny distro på istedet for at tænke i

Jeg plejer at sammenligne UNIX/Linux med Lego og Windows med Playmobil.
En stak Lego-klodser er måske umiddelbart synonymt med kaos, men som du
sikkert ved, er der et simpelt og effektivt system i kaoset.
Bekersker du essensen af dette simple system, kan du kontrollere og
styre resten.

Du får fleksibilitet og valgmuligheder. Det er bare sådan at
valgmuligheder kræver viden for at have værdi i mange tilfælde. Dette er
ikke Linux-specifikt, men gør sig gældende i mange af livets forhold.
"Skal jeg vælge fastforentede lån eller flexlån? Hvad med garantilån?"
osv. osv.

Et Playmobilsørøverskib skal have en tur med en nedstryger for at være
noget andet end et sørøverskib. Du har to muligheder: et sørøverskib
eller et ødelagt sørøverskib.

Med andre ord: kan du nøjes med et sørøverskib, så bør du nøjes med et
sørøverskib

> Nå, men opgradering er det der står først for. Når jeg får løst udfordringen
> med min ubuntu smagsprøve, vil jeg da have Mepis med i mine overvejelser!

Hvis du alligevel har mulighed for det, så høvl da flere distroer igennem.

Selv har jeg været igennem RedHat (1997/98), Mandrake og er pt. på
Debian, som jeg nok bliver ved et stykke tid. Jeg har prøvet bl.a. SuSE,
Slackware (1994), Fedora o.a.

Selvom jeg "startede" med at være Windows-freak (officiel betatester af
W95 og hvad har vi), lever jeg idag selvstændigt af Linux.

--
Steen Suder

Fra : valby

Dato : 25-12-04 02:33

> og der er kommer løbende nye
> releases så man kan opgradere. Det formoder jeg er noget mere bøvlet ved
> Linux,

Ja og nej
Der laves jo *konstant* nye pakker ! Og flere systemer kan opdateres med
et par simple kommandoer - så det vil jeg ikke kalde bøvlet.
Men, nej ! Man får ikke det hele serveret i en "service pack" men det
gør ikke noget mener jeg.

eller også skal man smide en hel ny distro på istedet for at tænke i
> opgraderingsbaner?

tjahhh - Du finder nok ud af det !...Prøv et et par forskellige distroer
og hav en god backup i baghånden
Nogle folk opdaterer konstant, andre opdaterer når der kommer ny distro
eller når de har brug for nye funktioner... Og desuden er der jo igen
forskel på hvilken distro man bruger... Og hvad man bruger sin PCc til.

Test-test-test !...

Venligst
Tom

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-12-04 05:05

Den Fri, 24 Dec 2004 20:32:44 -0500. skrev valby:

> [...]
Det er utroligt nemt i Linux, i hvert fald i de store distributioner.
Du kan bare holde din distribution løbende opdateret over nettet.
Dette kan endda gøres automatisk. Det er kun de pakker, som du så har
installeret, som bliver opgraderet.

> eller også skal man smide en hel ny distro på istedet for at tænke

Tjoe, mht sikkerhed bliver de forskellige distributioner normalt også
opdateret for de gamle versioner, indtil de ikke vedligeholdes mere. Dette
er måske 18 - 24 måneder, måske længere. Dvs hvis der findes fejl, og
de bliver rettet, så backportes rettelserne til de tidligere versioner af
den pakke somder var fejl i.

Mu kan også i nogen tilfælde opgradere til nyeste version, fx Debian og
mandrake kan dette.

Hilsen
keld

Fra : *XxX*

Dato : 24-12-04 14:59

"John Jessen" <John_jessen2003@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Fireworks/DreamWeaver, FTP etc), så kunne mna nøjes med styresystemet,
> office pakke og mail/nyhedslæser, ville det være dejligt.

Det der hedder Wine skulle også kunne nogle tricks, men har aldrig prøvet
det, kun hørt om det.