Støjfri computer, hjælp søges!
Fra : Peter

Dato : 20-05-01 12:26

Nu kan det være nok med den støjende Compaq Presario jeg har. Der kommer
både støj fra processor, strømforsyning, alle drev og skærmen snærre. Selv
elektrisk støj i højtalerne når CD drevet køre!

Nu skal den udskiftes, men hvad skal man købe?

Krav:

Total støjfri
Driftsikker
Fremtidssikker
Hastighed og pris har mindre betydning.

Er der nogen der har et forslag, eller et hint til hvor jeg kan søge flere
oplysninger mht mine krav. Alle forhandlere praler jo kun af pris og
hastighed.

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-05-01 12:38

> [...]
>
> Er der nogen der har et forslag, eller et hint til hvor jeg kan søge flere
> oplysninger mht mine krav. Alle forhandlere praler jo kun af pris og

Så glem ALT om 'en ny Compaq':
- det er en upogradérbar husmoderpakkeløsning
der har rekorden i støjniveau (næst efter Nilfisk)!

Fremtidssikring findes ikke seriøst; om 3 år er opfundet
Nyt kabinet/PSU type
Nyt bundkortformat (ATY?)
Nye CPUsockets

Compaq er typisk et år bagefter, så de forældes hurtigere en alt muligt
andet.
(men det er nemt og dyrt for husmoderen)

Strømforsyningen må ikke være underdimensioneret
IBM HD larmer mindre end Quantum HD

(og jeg har ikke nogen seriøse råd i øvrigt andet at du skal købe
low-noise-dele, og eventuelt kunne lytte til systemet hos forhandleren)

Det er ikke usædvanligt at mærkevarer LARMER mere end kloner!

(Zitech reklamerer i deres prisliste med no-noise-produkter)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 20-05-01 12:53

"Villy Jensen" <vje@get2net.dk> wrote:

[KLIP - anbefaling af støjsvag maskine]
>Det er ikke usædvanligt at mærkevarer LARMER mere end kloner!

Det er nu ikke altid rigtigt. De nyeste HP Vectra (Pentium III) siger
ikke ret meget. Man skal faktisk anstrenge sig for at høre dem - dog
kan man selvfølgelig høre når hd'en kører.
--
Rasmus Waehrens
Prophet on a mission from HesteFest.dk

Fra : Esben

Dato : 20-05-01 16:00

Rasmus Waehrens <rw@_NOSPAM_hestefest.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b07af8d.535139@news.sonofon.dk...
> [...]
> ikke ret meget. Man skal faktisk anstrenge sig for at høre dem - dog
> kan man selvfølgelig høre når hd'en kører.

Fludstændig enig.

--

Esben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-05-01 12:57

Peter skrev...

>Total støjfri

Så er der 2 muligheder: Forebygge eller helbrede. Hvis du vil helbrede,
så skal du nok kigge på NoiseControl produkterne fra f.eks.
webconsult.dk. Dyrt men støjsvagt.

Hvis du hellere vil forebygge, så er vandkøling nok mere interessant for
dig. Når der ikke er så mange blæsere, så kan de ikke larme. Jeg vil tro
at løsningen fra koolance.com er noget for dig. Et komplet plug&play
vandkølet system, der kan benyttes med hardware også 'imorgen'. Og det er
ikke engang vanvittigt dyrt sammenlignet med f.eks. en komplet
NoiseControl løsning.

>Driftsikker

Varme er ofte problemet ved ustabile systemer. Jeg ville derfor vælge en
løsning baseret på Intel PIII, evt. dual hvis det er brugbart for dig.

>Fremtidssikker

Hvis vi snakker lyddæmpningsteknologien, så er koolance vandkøling
løsning nok den mest fremtidssikre.

>Hastighed og pris har mindre betydning.

Jeg ville vælge koolance. I FAQ'en er der et link til hvor det kan købes
i DK.

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Cubus

Dato : 20-05-01 17:16

> [...]
> elektrisk støj i højtalerne når CD drevet køre!
>
> Nu skal den udskiftes, men hvad skal man købe?

Køb en bærbar. Mere støjfrit kan det næppe blive.

--
Cubus

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-05-01 20:17

kunne du definere mindre betydning (mht pris)

mht blæsere etc kunne du jo starte på www.edbpriser.dk
og kigge lidt på fx blæsere
kan anbefale blæsere fra Pabst

Kig evt. her:
http://www.studiedata.dk/

de har også noget til lyddæmpning af HD og kabinetter etc.

Mht HD kan jeg kun anbefale IBM 75 GXP xx gb
Min larmer ikke ret meget

Thomas

Fra : Pluto

Dato : 21-05-01 16:44