Særlig pensionsbidrag?
Fra : Anita

Dato : 23-12-04 12:35

På forskudsopgørelsen, som jeg lige har været inde og få rettet, står der
"Særlig pensionsbidrag 0%". Men jeg får rent faktisk 17% af min løn i
opsparet pension. Jeg er i tvivl om hvorvidt "særlig pension" gælder den
arbejsdgiverbetalte, eller hvis man selv ved sidan af opretter en
kapitalpension.

Kan I hjælpe mig her?
Og hvilken betyning får det for min skatte% og fradrag, hvis der i
virkeligheden skulle have stået 17% istedet for 0%?

Spørg endelig hvis der er brug for flere oplysninger. Jeg ville bare være
mægtig ked af at få et skattesmæk senere, så hellere være på den sikre side
nu.

Venligst Anita

Fra : Lars

Dato : 23-12-04 12:56

Hej Anita,

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> opsparet pension. Jeg er i tvivl om hvorvidt "særlig pension" gælder den
> arbejsdgiverbetalte, eller hvis man selv ved sidan af opretter en

Det gælder den 1% opsparing som alle lønmodtagere skal betale - men den er
midlertidigt sløjfet i 2004 og 2005 ifm skattenedsættelsen.

> Og hvilken betyning får det for min skatte% og fradrag, hvis der i
> virkeligheden skulle have stået 17% istedet for 0%?

Intet. Privat pensionsopsparing anføres nede i fradrag for kapitalindkomst.
Der er to forskellige rubrikker alt efter om det er en kapital eller
ratepension. Jeg er ikke helt klar over om arbejdsgiveradministrereret
pension også skal anføres her men de ved de nok hvis du ringer og spørger i
skatteforvaltningen.

** Lars

Fra : Thomas

Dato : 23-12-04 19:06

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> [...]
> arbejdsgiveradministrereret pension også skal anføres her men de ved de
> nok hvis du ringer og spørger i skatteforvaltningen.

Privat pensionsopsparing anføres ikke i fradrag for kapitalindkomst, men i
rubrikkerne 21 eller 22, som er fradrag i personlig indkomst. Bemærk iøvrigt
Anita, at du kun må anføre det som du selv indbetaler, ikke det som
arbejdsgiveren indbetaler. Du skal selv registrere de rigtige beløb - det
sker ikke automatisk (ikke for mig ihvertfald).

Hvis det er en kapitalpension du har, vil det arbejdsgiveren indbetaler stå
i rubrik 61. Er det en ratepension, vil der ikke optræde noget. Bemærk
iøvrigt, at der ikke er fradrag i topskatten for kapitalpensioner, så hvis
du betaler topskat, skulle du måske overveje at lave en ratepension.

Fra : Anita

Dato : 23-12-04 19:35

Thomas wrote:
> [...]
> optræde noget. Bemærk iøvrigt, at der ikke er fradrag i topskatten
> for kapitalpensioner, så hvis du betaler topskat, skulle du måske

Jeg har vist ikke forklaret det helt godt nok.

Jeg har ikke selv nogen pensionsordning. Kun den som er tvunget via mit
arbejde. Så vidt jeg kan se på min lønseddel indbetales 17,1% ialt, hvoraf
jeg selv betaler 1/3.

Jeg blev bare i tvivl om, hvorvidt jeg kan blive ramt skattemæssigt, når nu
der ikke er anført noget vedr. pension på min forskudsopgørelse.

Venligst Anita

Fra : Anders Mørk

Dato : 28-12-04 12:25

> Jeg har ikke selv nogen pensionsordning. Kun den som er tvunget via mit
> arbejde. Så vidt jeg kan se på min lønseddel indbetales 17,1% ialt, hvoraf
> jeg selv betaler 1/3.

Det er helt almindeligt... Det der sker er følgende:

Eksempel:
Bruttoindtægt 450.000
Pensionsindbetaling 17,1% 68.400
Skattepligtig indkomst 381.600

Af den skattepligtige indkomst trækkes diverse skatter, men fra de 381.600
kunne du så ydermere trække 40.900, hvis du indbetalte på en privat
ratepension og du kunne såmænd fjerne topskatten helt ved at oprette en
arbejdsgiveradministreret ratepension, hvor du sætter resten ind ned til
grænsen for hvor du betaler topskat.

../Anders

Fra : David T. Metz

Dato : 29-12-04 02:48

Lars wrote:

> Det gælder den 1% opsparing som alle lønmodtagere skal betale - men
> den er midlertidigt sløjfet i 2004 og 2005 ifm skattenedsættelsen.

Du mener skatteopsættelsen (når sp sløjfes stiger skatten jo).

Davod

Fra : Lars

Dato : 02-01-05 20:39

Hejsa,

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message
> Du mener skatteopsættelsen (når sp sløjfes stiger skatten jo).

Tjoh.. Det har du jo egentlig ret i. Men på bundlinjen steg min løn efter
skat dog uden at jeg foretog mig andet end at aflevere mit nye skattekort.

** Lars

Fra : David T. Metz

Dato : 02-01-05 21:07

Lars wrote:
> [...]
>
> Tjoh.. Det har du jo egentlig ret i. Men på bundlinjen steg min løn
> efter skat dog uden at jeg foretog mig andet end at aflevere mit nye

Du fik jo også penge tilbage for de første 6 måneders indbetaling af SP, så
det er vel ikke underligt?

David

Fra : Lars

Dato : 03-01-05 13:43

Hej igen,

> Du fik jo også penge tilbage for de første 6 måneders indbetaling af SP,
> så det er vel ikke underligt?

Klart det hjalp til.

Men stadigvæk.

Vil du påstå at jeg med skatteomlægningen (for nu at bruge et neutralt ord)
ikke har medført højere nettoudbetaling, selv om SP ikke medtages?

Hvis, kan du så ikke bringe et lille regnestykke

** Lars

Fra : David T. Metz

Dato : 03-01-05 15:29

Lars wrote:

> Vil du påstå at jeg med skatteomlægningen (for nu at bruge et
> neutralt ord) ikke har medført højere nettoudbetaling, selv om SP
> ikke medtages?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "selv om SP ikke medtages"?

Det har medført større nettoudbetalinger uanset hvordan man stiller det op.
Men noget af udbetalingen er altså penge der ellers var delvis
tvangsopsparing (SP - der indeholder et udligningselement).

Man kan godt finde eksempler på borgere hvis skat (dvs. personskat) er
steget. Især dem der lå lige på grænsen til mellemskat, så vidt jeg husker.
Jeg har ikke lige sat det op, men tager udgangspunkt i nogle af dem der rent
faktisk læste hvad der stod på deres nye skattekort (nemlig at deres
skattebetaling var steget siden sidst).

Hvis du er meget ivrig vil jeg gerne opstille et hypotetisk eksempel.

David

Fra : Lars

Dato : 03-01-05 16:04

Hej David,

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "selv om SP ikke medtages"?

Altså hvis du ser bort fra at jeg har indbetalt SP i første del af 2004 som
så tilbagebetales.

> [...]
> dem der rent faktisk læste hvad der stod på deres nye skattekort (nemlig
> at deres skattebetaling var steget siden sidst).

Ja okay, jeg vil ikke afvise at der kan være eksempler. Men med ihvertifælde
topskat er der tale om en stigning.

> Hvis du er meget ivrig vil jeg gerne opstille et hypotetisk eksempel.

Det behøv's ikke. Det var bare "skatteopsættelsen" du nævnte for et par
indlæg siden der lige triggede min nysgerrighed, for jeg syntes da nok at
jeg havde fået lidt ud af det netto. Ikke meget, medgiver jeg gerne, men
lidt har vel også ret set med mine øjne (selv om jeg godt ved at det kan
diskuteres om pengene kunne være brugt bedre set med samfundsøkonomiske
briller).

** Lars