Osmosevand, hvad er det?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-04 10:09

Osmosevand (Jeg er ikke sikker på stavemåden) Hvad er det?
Jeg har hørt betegnelsen i forbindelse med vand baserede kølesmøremidler
til maskiner, altså vand, hvor i der blandes en vis mængde olie.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Q

Dato : 23-12-04 13:30

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41ca8b21$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Osmosevand (Jeg er ikke sikker på stavemåden) Hvad er det?
> Jeg har hørt betegnelsen i forbindelse med vand baserede kølesmøremidler
> til maskiner, altså vand, hvor i der blandes en vis mængde olie.

Det kunne måske være brøndvand eller genbrugsvand der er renset vha. omvendt
osmose på et RO-anlæg ( Reverse Osmosis ) ?

På min arbejdsplads (mejeri ) bliver vallen opkoncentreret, så
værdistofferne er i en højrere koncentration når vallen sendes ud af huset
til videre forarbejdning... Det vand der trækkes ud af vallen ved denne
proces betegnes som RO-Vand og genbruges bla. i forbindelse med rengøring..
RO-vandet har den fordel at det er "gratis" ift. afgiftsbelagt brøndvand og
er generelt af væsentligt bedre kvalitet end brøndvandet..

I princippet er RO-anlægget ikke andet end en flok meget tætte filtre og et
par store pumper.. Filtrene er så tætte at de ikke lader f.eks salte
passere..

/peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-12-04 17:35

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> Jeg har hørt betegnelsen i forbindelse med vand baserede
> kølesmøremidler til maskiner, altså vand, hvor i der blandes en vis

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er, men har hørt om folk, der bruger det
i akvarier.

Så prøv evt. at stille spørgsmålet i news:dk.fritid.dyr.akvarium

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Is

Dato : 23-12-04 22:07

> Osmosevand (Jeg er ikke sikker på stavemåden) Hvad er det?
> Jeg har hørt betegnelsen i forbindelse med vand baserede kølesmøremidler
> til maskiner, altså vand, hvor i der blandes en vis mængde olie.

Måske denne side sider deg noget !

http://www.hoh.dk/02_processer/omvendt_osmose.htm

eller andre på dennes side ?

Erik Isager

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-12-04 10:00

In news:41cb3305$0$74680$14726298@news.sunsite.dk,
Is <detteerminnewsmailadresse2@get2net.dk> wrote:

> Måske denne side sider deg noget !
>
> http://www.hoh.dk/02_processer/omvendt_osmose.htm
>
> eller andre på dennes side ?

Tak til alle svar i tråden.

Det er rart at blive klogere ind imellem

God jul og godt nytår.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-12-04 10:43

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> Jeg har hørt betegnelsen i forbindelse med vand baserede kølesmøremidler
> til maskiner, altså vand, hvor i der blandes en vis mængde olie.

Hej Michael

Tag også et kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Saltkraft

Osmose på arbejde...

mvh ~~~~

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 25-12-04 00:43

> Osmosevand (Jeg er ikke sikker på stavemåden) Hvad er det?
> Jeg har hørt betegnelsen i forbindelse med vand baserede kølesmøremidler
> til maskiner, altså vand, hvor i der blandes en vis mængde olie.

Osmose kan også forekomme på glasfiberbåde i det yderste lag mod saltvandet.
Der danner sig osmose ind under gelcoaten, og laver en lille blære vel ca
3-10 mm i diameter og ca 1-2 mm høj. Det er en ret syrlig koncentration.

Kølesmøremidler til fx drejebænke, skal skiftes engang imellem, ellers kan
der komme bakterier og også lave syrlige koncentrationer.
Der er måske også osmose?

Torben

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-12-04 12:02

In news:hwbzd.23$BY1.2@news.get2net.dk,
Torben V. Mogensen <vesettvm@get2net.dk> wrote:

> Kølesmøremidler til fx drejebænke, skal skiftes engang imellem,
> ellers kan der komme bakterier og også lave syrlige koncentrationer.
> Der er måske også osmose?

Det jeg kender til osmosevand, er at det er det vi hælder på
drejebænkene, for at undgå bakterier og lign. i vandet, og dermed kunne
kører længere uden at skulle rense tank.

Hmm.. eller også er det et osmose / omvendt osmose anlæg vi har foran
kølevandsanlægget

Fra : Q

Dato : 25-12-04 17:58

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41cd4896$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det jeg kender til osmosevand, er at det er det vi hælder på
> drejebænkene, for at undgå bakterier og lign. i vandet, og dermed kunne
> kører længere uden at skulle rense tank.

RO-vand er i den forbindelse bare alm. brøndvand som er renset yderligere
for kemiske urenheder som f.eks kalk ..

Man bruger forresten RO-modellen på større skibe med ferskvandsanlæg.. Her
filtreres salten fra vandet på samme måde som I gør med brøndvandet..

Samme metode ( dog en lidt anden type filtre ) kan forresten bruges til at
fjerne bakterier fra mælk..

> Hmm.. eller også er det et osmose / omvendt osmose anlæg vi har foran
> kølevandsanlægget

Det er omvendt osmose ( den gængse betegnelse er RO - Reverse Osmosis )

/peter

Fra : Is

Dato : 25-12-04 19:24

> Det jeg kender til osmosevand, er at det er det vi hælder på
> drejebænkene, for at undgå bakterier og lign. i vandet, og dermed kunne
> kører længere uden at skulle rense tank.
---

Det tror jeg ikke er derfor ( uden dog at vide det )

Men jeg kunne bedre forestille mig hvis det havde noget med aflejringer på
det færdig bearbejdede emne.

Det køle middel der blandes i vandet er et olie produkt ?? , og den rest der
bilver siddende på emnet indtørret kan nemt fjernes ( klud med eller uden
rengøringsmiddel ) men kalkrester fra alm. vand kan ikke bare tørres af .

Erik Isager

Fra : Q

Dato : 25-12-04 18:16

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kølesmøremidler til fx drejebænke, skal skiftes engang imellem, ellers kan
> der komme bakterier og også lave syrlige koncentrationer.

Osmose er ikke et stof, som du lægger op til at det er, men derimod et
fænomen..

Hvis du kigger på en bakteriecelle vil du kunne se at den er omgivet af en
membran ( kan vel sammenlignes med vores hud ).. Bakterien indtager
næringsstoffer gennem denne membran, og udskiller affaldsstoffer gennem
samme membran.. Grunden til at det kan lade sig gøre er det osmotiske tryk

Hvis man kigger nærmere på denne membran vil man bemærke at den faktisk er
perforeret, så molekyler ( næringsstoffer ) op til en vis størrelse kan
passere frit gennem membranen..

Normalt vil det osmotiske tryk forsøge at udligne koncentrationen af f.eks
salte og næringsstoffer på begge sider af membranen, enten ved at bakterien
optager salte og næringsstoffer, eller ved at den udskiller vand..

Denne metode benyttes også f.eks til afsaltning af vand, blot under tryk
"den forkerte vej"

/peter