MS Windows
briani 27239
Lave XP-opstartsdiskette samt formatere XP~
Fra : klaus

Dato : 23-12-04 00:31

Jeg har en bekendt, som ønsker at formatere sin harddisk, den kører i
XP-miljø. Jeg forsøgte at hjælpe ham, men kunne hverken formatere fra
XP-CDen, kommando-promten eller fra en systemformateret floppydiskette.
Så mit spørgsmål er, hvordan han nemmest formaterer sin harddisk?

Desuden har han ikke fået nogen opstartsdiskette med, da han købte
computeren i sin tid, og det er tilsyneladende ikke så nemt at lave en
opstartsdiskette (med command.com og dermed også en
formateringsfunktoin), så det andet spørgsmål er, hvordan han opretter
en opstartsdiskette i XP?

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-12-04 00:45

klaus <ke@aigis.dk> skrev....

> Jeg har en bekendt, som ønsker at formatere sin harddisk, den
> kører i XP-miljø.

Formoder der kun sidder én harddisk i maskinen og at der
efterfølgende skal installeres XP igen?

Hvis ja så er det smarteste at boote på XP CD'en og lade
installationsproceduren formattere harddisken.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 23-12-04 00:50

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse
> Så mit spørgsmål er, hvordan han nemmest formaterer sin harddisk?

Find din windowsxp cd frem, start computeren og hop ind i bios og indstil
"first" boot til cd og anden boot til første harddisk, læg windowsxp cdèn i
drevet og luk skuffen.
Hop ud af bios med save and exit og computeren genstarter, en tekst nederst
vil spørge om du vil boote fra cd, bask til mellemrums tasken for Ja ja jeg
villlll. Hen ad vejen under install vil du få mulighed for at formatere. Når
install er færdig kan du hoppe ind i bios og stille firstboot til første
harddisk (systemdisk).

Mvh
Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-12-04 00:51

> [...]
> opstartsdiskette (med command.com og dermed også en
> formateringsfunktoin), så det andet spørgsmål er, hvordan han opretter

Opstartsdisketter til xp består af 6 stk ialt, men der er intet at bruge dem
til.
Boot på cd.en. Når I har godkendt betingelser m.m. kommer i frem til selve
installations billedet.
Forneden kan i se drevet/partitionerne. Foroven står vejledningen. Hvis vi
nu forudsætter at der kun er et drev med en partition, markerer i den. Tryk
på L for at slette partitionen på disken. Herefter godkender i 2 gange, at I
virkelig vil slette. Vejledning står stadig foroven.
Så har I et drev uden partition.
Så opretter i en partition ved trykke på O (ikke nul). Skriv om partitionen
skal fylde hele drevet eller del den evt. op i flere partitioner. Når I har
gjort det peger i på den partition hvor I vil installere og så kommer
formatteringen pludselig af sig selv, idet der ikke kan installeres før der
er formatteret.
Så hele tricket i win xp under boot er: Fjern partition - opret ny
partition - installer og formattering sker af sig selv.

Kurt

Fra : klaus

Dato : 23-12-04 20:14

klaus wrote:

> [...]
> opstartsdiskette (med command.com og dermed også en
> formateringsfunktoin), så det andet spørgsmål er, hvordan han opretter

Tak for respons på mit spørgsmål, jeg håber det lykkes at formatere og
reinstallere XP på hans maskine. (Og undskyld at jeg svarer lidt sent
her i den travle juletid)

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen