Osmotisk tryk
Fra : Happymoon

Dato : 22-12-04 22:32

Har opsuging af væske i f.eks. køkkenrulle,
noget med osmotisk tryk at gøre?

Happymoon

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-12-04 23:07

Happymoon skrev:

> Har opsuging af væske i f.eks. køkkenrulle,
> noget med osmotisk tryk at gøre?

Det har jeg ikke ret meget forstand på, men mon ikke du
snarere skal se nærmere på hårrørsvirkningen (kapillarrør)?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : John Smith

Dato : 23-12-04 00:19

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det har jeg ikke ret meget forstand på, men mon ikke du
> snarere skal se nærmere på hårrørsvirkningen (kapillarrør)?

Det er der jo ingen der gider at snakke om ...

mvh
J.S.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-12-04 09:40

John Smith skrev:

> Det er der jo ingen der gider at snakke om ...

Jeg så godt at du havde et ubesvaret oplæg stående fra
20. dec., men giv ikke op endnu. Tre dage er ingen tid.
De, der har forstand på kapillarrør, har måske juletravlt.

Hvis jeg amatør googler et eller andet sludder frem, skal de
nok komme på banen, men hav tålmodighed lidt endnu.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jacob Andersen

Dato : 23-12-04 10:04

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Det har jeg ikke ret meget forstand på, men mon ikke du
> snarere skal se nærmere på hårrørsvirkningen (kapillarrør)?

Jeps, jeg tror heller ikke, du skal kigge på osmose. Det drejer sig bekendt
om væskebevægelser på baggrund af koncentrationsforskelle over semipermeable
membraner. Det system kan jeg ikke lige umiddelbart genkende i et stykke
køkkenrulle.

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Happymoon

Dato : 23-12-04 16:19

Tak til alle for de nye ledetråde.
Jeg vil søge videre.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-12-04 20:22

"Happymoon" <nbcZkzph@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har opsuging af væske i f.eks. køkkenrulle,
> noget med osmotisk tryk at gøre?

Nej.
Opsugning er som nævnt kapillærkrafter eller hårrørsvirkning.
Kræfterne skyldes molekylernes adhæsionskræfter med væggen, der
danner porerne.
Osmotisk tryk opstår derimod når der er forskel i koncentrationen
af opløste stoffer i celler, der er adskilte med en halvgennemtrængelig
memebran, der kun tillader vand at passere.
Det osmotiske tryk opstår, når der passerer vand ind i den celle med
den største koncentration af opløste stoffer.

Mvh
Per A. hansen

Fra : Happymoon

Dato : 31-12-04 10:03

Hej Per

1000 tak og godt nytår

Fra : John Smith

Dato : 31-12-04 13:33

Per A. Hansen wrote:

> Nej.
> Opsugning er som nævnt kapillærkrafter eller hårrørsvirkning.
> Kræfterne skyldes molekylernes adhæsionskræfter med væggen, der
> danner porerne.

Hej Per.

Det lyder som om det er noget du ved lidt om
Kan du evt. komme med nogen refarencer til hvor jeg kan finde mere om emnet?

Mvh
John Smith

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-01-05 16:06

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Per.
>
> Det lyder som om det er noget du ved lidt om
> Kan du evt. komme med nogen refarencer til hvor jeg kan finde mere om
> emnet?

Du kan finde mange eksempler på osmose i fysiologilærebøger - og i
velassorterede
fysikbøger, som anvendes i biologiske studieretninger.

Per A. Hansen