Billig Eheim 2028?, og etik for forhandler~
Fra : Ivan Sund

Dato : 22-12-04 21:59

Hej,

Jeg ved ikke om det er billigt, men www.Cichlidecentret.dk sælger Eheim 2028
pro. 2 til kr. 1.299,-Filtermateriale og startkit følger med.

Jeg har købt ovenstående filterpumpe, og er yderst tilfreds med kvaliteten.

Som nybegynder har Jeg haft den tvivlsomme ære, at besøge
www.Akvarieudstyr.dk (Amager), og den glæde at besøge www.cichlidecentret.dk
(Vallensbæk strand). Sidstnævnte virker som en lødig forretning, med en
høflig betjening.

Jeg ønsker, at samtlige akvarieentusiaster fremover giver deres mening
tilkende, og således filtrere de desværre mange uheldige forhandlere fra, så
vi ender med nogle forhandlere, der helhjertet ønsker at sælge fisk, planter
og andet tilbehør til os FORBRUGERE, det er trods alt vores penge.

I morgen torsdag, vil Jeg besøge www.Neonfisken.dk (Brønshøj). Jeg vil i
løbet af nogle dage tilkendegive min mening om denne forretning.

Med venlig hilsen

Ivan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-12-04 23:09

Ivan Sund wrote:
> Hej,

<KLIP>

> [...]
>

> I morgen torsdag, vil Jeg besøge www.Neonfisken.dk (Brønshøj). Jeg vil i
> løbet af nogle dage tilkendegive min mening om denne forretning.

Det er da meget fint, men kunne du ikke foregå med et godt eksempel og
/underbygge/ dine postulater?

Uden forklaring er de intet værd.

--
Steen Suder

Fra : Jasper Norman

Dato : 22-12-04 23:31

> Det er da meget fint, men kunne du ikke foregå med et godt eksempel og
> /underbygge/ dine postulater?
>
> Uden forklaring er de intet værd.

Ja, en selvbestaltet "butiks anmelder" kan være en farlig ting! Det kunne jo
være at ekspedienten havde en dårlig dag, eller at Jeres kemi bare ikke
passer sammen. Andre kunder jo have en helt anden oplevelse. Men idéen er
da, efter min mening rimelig ok...Men måske ville det være bedre at bedømme
forretningen ud fra dyrenes velfærd eller mangel på samme. Om indehaveren
har skægstubbe og tatoveringer kommer jo ikke fiskene eller "anmelderen" til
skade.

....Jasper

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-12-04 07:15

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har skægstubbe og tatoveringer kommer jo ikke fiskene eller "anmelderen"

Kan kun give dig ret, en persons erfaring med en butik, er ikke
repræsentativt og kan være et resultat
af mange faktorer.
Jeg har handlet en hel del gange i akvarieudstyr, og har intet at klage
over.

Carsten

Fra : Fessor

Dato : 21-12-04 23:47

> [...]
> planter og andet tilbehør til os FORBRUGERE, det er trods alt vores penge.

Jeg må erklære mig enig med Steen, du er nødt til at fortælle hvorfor den
ene forhandler er lødig og den anden ikke er, måske synes du bare at den ene
ekspedient var dum ??? og den anden var rar ??? Du kan ikke bare kritisere
uden at argumentere.

Og med hensyn til pumpen kan du få en via-aqua med samme ydelse for under
500.- (486.-) leveret til døren hos akvanet (også med filermaterialer), og
så larmer den mindre, har vetiler på ind og udløb.
Personligt er jeg færdig med Eheim, da jeg ikke mener at deres produkter
længere lever op til den høje pris som denne mærkevare har, jeg har ellers
været Eheimmand i mange år.....

Om man kan lide en forretning eller ej er meget et spørgsmål om "kemien"
mellem kunde/forhandler og hvis man ikke selv "svinger" med en butik kan man
bare holde sig væk.........

Nu bor jeg i Esbjerg, nogenlunde så langt væk fra Kbh som man kan komme, så
jeg har ingen mulighed for at besøge butikkerne du taler om og danne mig mit
eget indtryk af dem...

Til sidst vil jeg sige at en konstruktiv kritik af produkter var væsentlig
mere relevant for gruppen, end hvilke forhandlere du synes er dumme.

MVH
Claus

Fra : J.C.Kløve

Dato : 23-12-04 13:06

Så var det lige at Ivan Sund Skrev
> [...]

> I morgen torsdag, vil Jeg besøge www.Neonfisken.dk (Brønshøj). Jeg
> vil i løbet af nogle dage tilkendegive min mening om denne

God idé..... men
Det er vel ikke i en NG det er så godt.?
Det er svært at få overblik, og det kommer an på een oplevelse.

Det kunne være en opgave for feks. http://akvariesiden.dk i lighed
med hvordan www.dmcn.dk gør noget ignende for motorcykel NG. Der er
glimrende og nuancerede anmeldelser af forhandlere og produkter,
baseret på min. 5 anmeldelser, over en given periode, samtidig med
at forhandlere har anledning til at kommentere den kritik de
udsættes for.

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -

Fra : Ivan Sund

Dato : 23-12-04 23:51

Hej,

Formålet med mit indlæg er allerede opnået, vi har fået gang i en debat.

Jeg er naturligvis ked af at man har fået den opfattelse at det var noget
personligt. Min kritik bygger ingenlunde på ekspedienternes udseende, og Jeg
vil da ikke påstå at de har været uhøflige.

Man skal naturligvis underbygge sine påstande, og det vil Jeg hermed
gøre(skulle lige være sikker på at der var nogen der gad deltage i
debatten).

Jeg tropper op i butikken og forklarer at jeg er nybegynder og derfor har
brug for hjælp til at starte et 530 l. selskabsakvarium op.

Da jeg skal have en baggrund som man enten kan tape eller lime udvendigt på
glasset beder jeg om 1,7 m. (akvariet er 1,6m.). vi sælger det kun i hele
meter, og han skærer således 2,1 m af. Mærkeligt tænker jeg hvad fanden skal
jeg bruge 0,5 m. baggrund til. Da jeg skal have et filtunderlag for at tage
de sidste ujævnheder og samtidig isolere bunden mod kulde gentager det sig,
vi sælger kun i hele meter. Jeg kan også her skære 0,5 meter af. Her tænker
jeg på dem med et akvarium på 1,2m. de skal smide 0,8 meter ud.

Men det er naturligvis ikke det værste. Jeg køber udstyr for kr. 10.000,00
og betaler for at få det fragtet ud. Da jeg pakker lampen ud opdager jeg at
det er en forkert lampe og kontakter akvarieudstyr, så lampen kan byttes.
Her opstår det store problem, hvor længe skal man vente på en ny lampe? der
går 35 dage før den rigtige lampe er i mine hænder. Jeg har naturligvis
rykket for lampen flere gange. Det er ikke god kundepleje.

Det kan da godt være at jeg har været uheldig, og jeg har ikke startet denne
debat udelukkende for at læse negativ kritik. Jeg håber naturligvis at der
er andre der har haft positive oplevelser med bl.a. akvarieudstyr, og min
opfordring til dem der er tilfredse, kom med et indlæg. Det er ingen skam at
rose og ej forbudt at kritisere.

Til sidst et spørgsmål, og jeg ved godt at det er en smagssag, men hvor
mange kilo grus vil du/I fylde i et 530 l. akvarium?

Med venlig hilsen

Fra : Fessor

Dato : 23-12-04 00:25

> Til sidst et spørgsmål, og jeg ved godt at det er en smagssag, men hvor
> mange kilo grus vil du/I fylde i et 530 l. akvarium?

Jeg vil sige 6-10 cm (aner ikke hvor mange kilo det er) men det er godt at
planter har grus nok til at danne nogle gode kraftige rødder..
Jeg har selv sparet en mindre formue på grus ved at benytte mig af
"vesterhavs ral" har givet 10 kr for grus til 250L, 128L samt et 60L måske
en lokal grusgrav kan hjælpe dig...
MVH
Claus
p.s jeg kan godt forstå at du er utilfreds med den behandling du har fået

Fra : Fessor

Dato : 23-12-04 00:32

"
> [...]
> hele meter, og han skærer således 2,1 m af. Mærkeligt tænker jeg hvad
> fanden skal jeg bruge 0,5 m. baggrund til.

Hej Ivan lige et tip til baggrunden den kan sættes fast med tapetklister,
bare lav en halvtynd blandig og smør den ud over hele folien, og sæt den så
fast, du skal huske at fjerne luftboblerne det kan du gøre med et
viskestykke eller et håndklæde som du krøller sammen og trækker boblerne
væk...
Ved at lime baggrunden fast med en klar lim opnår du at farverne på din
folie rigtigt kommer til deres ret, meget pænere end at tape det fast hvor
det godt kan komme til at se lidt mørkt ud grundet den lille afstand der vil
være mellem glas og baggrund.
MVH
Claus

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-12-04 01:22

> [...]

tænker
> jeg på dem med et akvarium på 1,2m. de skal smide 0,8 meter ud.

Det er helt almindeligt at du køber det i hele metre.

Jeg kan også godt se at du har tabt mange penge på at købe filtet i hele
metre og ikke i lige de
mål som akvariet er!! 1 stk filt på 1x2 meter koster den fyrstelige sum af
kr. 31,75!!

Tror du ikke blot at prisen var belvet højere per kvadrat meter, hvis det
skulle skæres på mål??
hvem skal betale for resterne??

> [...]
> går 35 dage før den rigtige lampe er i mine hænder. Jeg har naturligvis
> rykket for lampen flere gange. Det er ikke god kundepleje.

Det er selvfølgeligt ærgeligt at lampen er forkert, men hvilken lampe
handler det om??
Du ved ikke om de har bestilt lampen straks, og om det så er
importøren/grossisten der
er sløv.
Hvis det er en lampe som skal komme fra Tyskland eller England kan det let
tage en måneds tid.

penge.

Det er trods alt deres levebrød, og hvis de var så elendige til deres
job, havde de nok ikke
eksisteret så mange år som de fleste dyrehandlere i København og omegn
faktisk har.
Hvis der er en som er ganske elendig, er afstandene her i området ikke så
store at man er tvunget til
at handle hos en bestemt, og så ville kundeunderlaget helt forsvinde for
den dårlige dyrehandler.

Synes bestemt også at du er kanon kvalificeret til at bedømme hvem der er
god og dårlig, når du ikke en
gang selv kan finde ud af hvor meget grus der skal i akvariet!!
Næste omgang kommer vel til at gå på at dine planter går ud, og at for
handlerene ikke havde fortalt dig at
det kunne ske.

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 24-12-04 05:55

Hvis filt og baggrund ligger på ruller bliver der kun en rest tilsidst ! Jeg
kunne ikke drømme om at købe mere end jeg skal bruge.

Hvis ikke forhandleren vil som jeg vil så får han ikke mine penge. Der er
masser af gode forhandlere, selv på Fyn, så hvorfor spilde tiden på en man
ikke kan lide.

Carsten Jensen

Fra : Jan F.

Dato : 24-12-04 08:33

> [...]

> gang selv kan finde ud af hvor meget grus der skal i akvariet!!
> Næste omgang kommer vel til at gå på at dine planter går ud, og at for

Jeg mener at denne kommentar er totalt overflødig, det var et spørgsmål der
blev stillet, læs venligst teksten.

Det svarer til at jeg ikke kan regne med dine svar her, når du ikke en gang
kan finde ud af at sætte din newreader op så teksten ikke sejler frem og
tilbage. Hvorfor er der 2 blanke ved liniestart og hver anden linie er
halv..???

--

Jan F.

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-12-04 09:38

Ivan Sund wrote:

> [...]
> meter, og han skærer således 2,1 m af. Mærkeligt tænker jeg hvad fanden skal

Hvorfor sagde du ikke stop her, hvis den praksis er dig imod ?

Da jeg skal have et filtunderlag for at tage
> de sidste ujævnheder og samtidig isolere bunden mod kulde gentager det sig,
> vi sælger kun i hele meter.

Eller her ?

> [...]
> går 35 dage før den rigtige lampe er i mine hænder. Jeg har naturligvis
> rykket for lampen flere gange. Det er ikke god kundepleje.

Denne er lidt uklar - havde du betalt forud for en ting, du ikke havde
set og ikke vidste om var på lager? I så tilf. tror jeg du må anse 35
dg. for en ærgelig mulighed. Der er lovgivning/retspraksis på området.
Jeg husker ikke detaljerne.

PS prøv at læse om at citere på www.usenet.dk
Og god jul.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
19.12.04: 18 nye fotografiske billeder på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-12-04 15:11

Ivan Sund wrote:

[en gang brok]

For mig virker det mest som om du er en ukvalificeret kunde, og dermed
aldeles uegnet til at bedømme forretninger.

I øvrigt hører dit indlæg vel mest hjemme i et forbrugerforum.

vh
Jan

Fra : Ivan Sund

Dato : 24-12-04 17:40

Hej Carsten,

Koldt vand i blodet, hos akvarieudstyr koster 0,6m.x1m. kr. 60,00. og det er
sgu da ikke prisen jeg tænker på, akvariet med fisk, planter og diverse
udstyr kommer til at koste mig omkring 14.000,00 kr.

Det er mere det at man skal smide 0,5 m. væk. Hvad med dem der har et
akvarium på 1,2 m. de skal smide 0,8 m. væk. Det er da godt at man ikke
handler tæpper på den måde, der skærer de det ud på det mål man skal bruge,
og tager penge for det antal kvadratmeter man skal bruge (har lige købt nye
tæpper).

Lampen er en aqualine, og du skal ikke bilde mig ind at det skal tage 35
dage at bytte den. Hvis det var dig der skulle vente 35 dage med at få gang
i et nyt akvarium ville du sikkert ikke være så kæphøj, eller mener du, at
jeg skulle have lagt sorte skraldesække over akvariet og klippet nogle
huller til et par arkitektlamper. Der foregår en stor fordampning fra en så
stor vandoverflade.

Efter den første mail som jeg sendte efter et par uger, får jeg at vide at
lampen ligger i bilen men at de ikke har haft tid til at komme med den.
HALLO, der findes transportfirmaer der lever af at bringe ting ud (Jeg har
trods alt betalt for udbringningen). Men du mener vel, at jeg derefter skal
vente i yderligere nogle uger, før det passer akvarieudstyr at lever min
lampe.

At jeg ikke har den store forstand på akvarier har jeg da klart givet til
kende, men det faktum skal da ikke forhindre mig i, at have en mening om
forretningsgangen hos akvarieudstyr, det er da to vidt forskellige ting.

Som selvstændig blikkenslager, kan jeg da ikke sige til de personer hvor jeg
har installeret et nyt naturgasfyr, i har ikke noget varme og varmt vand i
35 dage da det nye fyr mangler nogle stumper som før skal fragtes hjem fra
Tyskland eller England. Sammenligningen er lidt bøvet, men princippet er det
samme.

Hvad angår din konklusion vedrørende planter, gider jeg ikke bruge tid på at
besvare!

hilsen

Ivan

PS. Tak for de positive samt negative svar, debatten er i gang!

En rigtig god jul til alle.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 25-12-04 08:27

Når det er et Aqualine forstår jeg det bedre. Deres service er ikke bedre.
Jeg købte et 530l med bord ved Chilidecenteret. Da jeg fik det var der kun
en fransk samlevejledning med til bordet og flere stumper passede ikke.
Bordet gabte flere steder. Jeg ringede straks til Chilidecenteret og han gav
mig nummeret på importøren. Importøren/produkcenten var nærmest ligeglad og
flabet, men han kunne da sende mig en bøtte foder. Han var kold over for alt
og ville heller ikke have sit lort igen.

Nu står jeg med et akvarie jeg ikke er tilfreds med( låget skal løftes hver
gang man skal fodere) og skal ikke have flere produkter fra Akalim.

Carsten

Fra : Ivan Sund

Dato : 25-12-04 10:01

Hej Carsten,

Mit bord gabte også flere steder og jeg måtte klippe nogle pladestrimler i
rustfri stål som jeg lukkede diverse revner med.

Prøv at flugte bundpladen, min buer meget. Der burde være 8 ben så man
understøttede bundpladen der hvor de lodrette plader er. I det skab hvor jeg
har mit spandfilter er der ikke plads til hylden, det bevirker at lågen ikke
har noget stop.

Min lampe virker dog fint, jeg har udvidet hullet i den ende hvor pumpen er,
og kan således skubbe lampen 8 cm.

Hvad præcist er der galt med din lampe?

Hilsen

Ivan

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-12-04 12:34

Til Ivan Sund.

Du har undladt at besvare de spørgsmål, der blev stillet i:

Det kan naturligvis skyldes en forglemmelse, men når nu du nedgør en
forhandler, synes jeg at du skylder alle en forklaring.

Fra : Ivan Sund

Dato : 25-12-04 15:07

Hej Ole,

Betalt forud også for udbringning af varerne.

Varerne var på lager.

Opdager ved udpakningen at det er en forkert lampe.

Den nye lampe havde Akvarieudstyr efter et par uger.

Men afleverer den først efter 5 uger.

m.v.h.

Ivan

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-12-04 15:33

Ivan Sund wrote:
> [...]
>
> Varerne var på lager.
>
> Opdager ved udpakningen at det er en forkert lampe.
>
> Den nye lampe havde Akvarieudstyr efter et par uger.

Beklager, jeg forstår fortsat ikke:
Du køber mere baggrund end du ønsker
--------------underlag--------------
du køber en lampe, der _er på lager_, men får en forkert leveret.
den lampe der _er på lager_ kommer hjem 2 uger senere ??
du får den først leveret endnu 3 uger senere.
og så har du betalt forud.
Historien lyder mærkelig på flere områder, men jeg har ikke lyst til at
rode mere i det.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 25-12-04 18:53

Jeg har en 2128 og en 2028 pumpe så der er slanger i begge ender og det gør
at lampen ikke kan skubbes overhoved. Jeg kunne selvfølgelig klippe et
større hul eller lave en lem i toppen, men det er nyt og burde virke. En
produkcent må da regne med at man bruger filtre i et akvarie.

Ved første lejlighed bliver det skiftet til Akvastabil, som ikke er så ringe
som Aqualine

Carsten

Fra : Jack

Dato : 25-12-04 15:38

Tjaa...

Det er åbenbart ikke her man skal dele sine erfaringer, og som nybegynder
kan det jo være lidt svært at begå sig..

Jeg syntes, at Ivan har fået en ikke alt for heldig behandling, og at det
giver han udtryk for. Dem der kan bruge det til noget kan få glæde af det
( de kan lære hvad de skal sikre sig ) Jer andre der er eksperter, i kan jo
bare vælge, enten at give ham et par gode råd... eller helt springe indlæget
over.

Alt begyndelse er svær, derfor er det rart, at man kan gå ind et sted som
her, giv dog lige manden en chance.

For en pris på ca. 15.000 ville jeg sgu også forvente en ordenlig service
og at tingene var iorden...

Håber min newsreader er sat tilfredsstillende op Happy newyear

Fra : Fessor

Dato : 24-12-04 16:11

Hej Ivan
Hvis jeg havde været så sur som du, forståeligt nok er, havde de fået hele
lortet tilbage i hovedet igen da de begyndte på deres "hele" meter vrøvl....
Jeg har forøvrigt også en enkelt gang været i telefonisk kontakt med
butikken, og der var de sku heller ikke særligt venlige..
Jeg kan ikke huske købeloven helt eksakt, men hvis du har haft det stående
35 dage er det nok forsent nu, jeg ville mene at en kunde der lægger 15.000
kr på en gang bør slikkes i hoved og røv og fedtes for til det grænser til
det ulækre.....
Næste gang du skal bruge udstyr så prøv "akvanet.dk" der har jeg kun haft
meget gode erfaringer, de er yderst venlige når man ringer og leveringen
sker promte.
Håber at du trods alt bliver glad for at have akvarie, da det er en dejlig
hobby
MVH
Claus

Fra : Omnolog HMH

Dato : 06-01-05 20:01

jeg ville mene at en kunde der lægger 15.000
> kr på en gang bør slikkes i hoved og røv og fedtes for til det grænser til
> det ulækre.....

Helt enig - hvis ekspedienten laver milimeteropmålinger for max 50,- i en
handel til mere end 10.000,- har han da ikke fattet en tøddel af hvad det
vil sige at stå i en butik. (kunderne skal smide nogen penge, men først og
fremmest være glade og tilfredse, så de kan komme tilbage og smide nogen
flere penge).

Desuden ligner det sgu da ingenting at have en stump liggende i bilen i
ugevis, men ikke gide køre ud med den!!

Fra : Fessor

Dato : 26-12-04 21:34

> [...]
> planter og andet tilbehør til os FORBRUGERE, det er trods alt vores penge.

du er ikke den eneste

prøv lige at tjekke dette link
http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=3&id=82311#83969